De godinnen van om de hoek Een bijl te mooi om niet nodig te hebben 24 Zaterdag 28 april 2007 PZC KOOPdoor Wouter Klootwijk Emmanuelle Seigner Parijs 2002 Vogue Paris Goed gereedschap is soms zo mooi dat je het alleen al daarom zou willen kopen. Maar een verstandige man koopt niet wat hij niet nodig heeft, mevrouw. Als hij een perfect handgemaakt bijltje tegenkomt uit Zweden, wat dan? Dan gaat een verstandige man als volgt te werk. In tuin centrum of timmersuper zoekt hij de afdeling fik stoken. Hier ligt vanaf het voorjaar een keur aan brandstof. Voor terrasvuur en barbecue. De man vindt het netje hout. Aanmaakhout staat er op. In het netje zitten spanen van een lichte houtsoort en grove brokken. De aanmaakhoutfabrikant leverde een slor dige sortering. Met zo'n groot brok aanmaakhout maak je geen vuur aan, daar moet je juist weer aanmaakhout bij heb ben. Of dat brok moet eerst kleiner voor je fik gaat stoken. En dat is precies waar de man op uit is. Dan heb je een bijltje no dig. Hij gaat naar de afdeling bijlen en pakt er een van het rek. Een aanstellerig rood gelakt bijltje uit Duitsland of China. Eurootje of Een flutbijl doet vijftien. Hij aait met zijn duim /n dienst maar Ian®s de scherPte van het staal- z n dienst, maar Wat je scherpte noemt niet van harte Het is een bot bijltje, een waar deloos geval, dat ding zal zwik ken op een brok hout. Is zelfs ge vaarlijk, met een bot bijltje moet je meer kracht zetten en ga je minder zuiver te werk. Intens tevreden verlaat de man het tuincentrum, Gamma of Praxis. Zonder aankoop. Er zit nu niets anders meer op dan het begeerlijke vlijmscherpe bijltje uit Zweden te bestellen. Hij heeft het als het ware vanzelf no dig gekregen. Ook het netje aanmaakhout heeft hij niet meege nomen. Want als je eenmaal een goed bijltje op het spoor bent, verstandige man, dan koop je geen halfzacht aanmaak hout in de winkel, maar hak je het zelf. Eindjes hout genoeg. In de smederij van Gransfors Bruks in Zweden worden al 105 jaar lang bijlen gemaakt. Ze zijn in Zweden een begrip, wer den bekroond om hun doelmatigheid en 'ecologisch design'. In Nederland zag je ze zelden. Nu worden ze naar hier gehaald door Piet de Vries in Sellingen. De Vries verkoopt bijzondere kachels. Houtgestookte spek steenkachels. Het verklaart waarom hij ook bijlen is gaan im porteren. Gebruikers van zijn kachel houden zich meer dan ge middeld bezig met houtjes. Verantwoord en zo efficient mogelijk stoken is in de mode. Daar heb je gereedschap bij nodig en wie al wat langer hout zaagt en hakt weet dat gereedschap je geluk is, maar ook je gro te verdriet kan zijn. Een flutbijl uit de gereedschapsuper doet z'n dienst, maar niet van harte. Je gaat er niet van houden. Het verschil voel je meteen met een enkele klap met een goeie. Ik beproefde de 'wildlife hatchet', een kleine bijl van Gransfors voor mee op reis door de woestenij. Een licht bijltje, weegt ruim een pond, maar gedraagt zich als een volwassen bijl. Het lijkt of de smid die hem maakte mij de maat nam voor hij aan de slag ging. De bijl past me als een jas. Goede ergonomie, deftig gezegd. Ik weet wie de smid is. Alle smeden van Gransfors drukken, net als edelsmeden in siera den, hun initialen in de bijl als het staal nog zacht is. Mattias Mattsson maakte de mijne. Wie niks van mannengereedschap hebben moet, kan een bijl aanschaffen met de initialen U.S. Die is persoonlijk gesmeed door Ulrika Stridsberg. Of C.K. van Claudia Kowalek. Gransfors geeft op alle bijlen twintig jaar garantie. Ze zijn te bekijken op de website www.gransfors.com waar ook iets over de geschiedenis te vinden is van de Zweedse smederij. Op www.speksteenkachels.nl staat een Nederlandse prijslijst. Zie, de bloedjemooie allerkleinste, het minibijltje van 300 gram is duurder (92 euro) dan de wat grotere 'wildlife hatchet' (64 euro). Het zal meer werk zijn om zo'n kleine te maken. Wat een juweel. Die ga ik waarschijnlijk ook nodig heb ben. .,dt Een licht bijltje dat zich als een volwassen exemplaar gedraagt. foto CPD Copacabana Rio de Janeiro 1997 W Magazine Je zegt Kate Moss en je denkt direct aan alle drama's uit de roddelbladen. Zo'n onbereik baar over het paard getild foto model. En dan zie je haar. Drie keer. Liggend op het strand in Rio de Janeiro. Zwarte bikini, met dunne opengewerkte randjes afgezet. Een gouden draad in haar bikinibroekje. Palmen, een ge sluierde lucht. Het rechteroog wordt gedekt door haar lange rood- blonde haar. Ze kijkt ver weg. Ze lijkt heel dichtbij. Benaderbaar. Je ziet haar in Harper's Bazaar in Los Angeles. Blond, strakke witte bo dy, geruite hotpants, donkere kou sen. Ze leunt tegen een auto en kijkt naar zichzelf in de zijspiegel. Op de achtergrond trekt een man de onderbroek van zijn billen. Je ziet haar voor de derde maal. Al leen haar gezicht. De ogen omcir keld met vegen blauw, wit en groen. Slordige rode lipstick. Ze kijkt je aan vanaf de wand van het NRW-Forum, het museum in Düs- seldorf Een foto van dik drie bij drie meter. Haar groene ogen zijn van een ontwapenende eenvoud en daardoor schoonheid. Een foto van Mario Testino. Net als die an dere van het strand, van Harper's Bazaar. Niets is terug te vinden van het bizarre imago dat de bla den van haar schilderen. Natuur lijk is Kate Moss nog steeds een go din. Net als veel van die andere fo tomodellen. Niet meer die onbe reikbare godinnen, maar die van net om de hoek. Schijnbaar bena derbaar. Zeker voor Mario Testino, de belangrijkste modefotograaf van de laatste jaren. Hij is kind aan huis bij iedereen die in de populai re cultuur van deze tijd wat voor door Hans Jacobs foto's Mario Testino Hij kan bijna bij alle godinnen en andere groten der aarde achterom naar binnen lopen. Mario Testino, de modefotograaf die de mode in de 21e eeuw een nieuw gezicht geeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 24