BSifflWRM MMKHi Honderd v45 PZC Zaterdag 28 april 2007 Het 'zelfwerkend' waspoeder hebben we te danken aan Fritz Henkei. Hij doopte het Persil, honderd jaar geleden. door Maarten van de Rakt foto's GPD Wassen zónder was middel, het schijnt te kunnen. Kwestie van twee magne ten in de trommel mee laten draaien en het vuil verdwijnt. Het klinkt erg revolutionair. Misschien wel net zo opzienbarend als de in troductie van waspoeder, nu hon derd jaar geleden. De Duitser Fritz Henkei vereen voudigde het getob en geschrob met zeep, heet water en wasbor den. Hij bedacht een poeder 'met witkracht op basis van zuurstof en doopte het Persil. Het had ook Watso kunnen heten, maar Hen kei koos voor een andere combina tie van lettergrepen uit de ingre diënten waterstofperoxide en so- I diumsilicaat. „De introductie van Persil op 6 juni 1907 luidde het begin in van een grote verandering in het huis houden", stelt Stéphane de Schrij ver namens Persil. „Het eerste zelf werkend wasmiddel maakte het wasbord overbodig. Wrijven en chloor waren niet meer nodig." Op de voorkant van het eerste pak lezen we dan ook: 'Met Persil ver krijgt men zonder bleeken, zonder wrijven een helder witte was. Be vat geen chloor'. Daar bleef het niet bij, want, zo vervolgt De Schrijver: „Persil heeft Nederland leren wassen. Het werd vanaf 1934 onderwezen in de Persil Was- school en in 1953 kwam daar de rij dende Persilschool bij." Gaandeweg evolueerde het was poeder. Er werd van alles toege Persil introduceerde op 6 juni 1907 het eerste zelfwerkend wasmiddel. Dit jaar bestaat het merk honderd jaar. voegd: optische witmiddelen, schuimversterkers, parfum, enzy men en een bleekactivator. Inmiddels is de automatische was machine doorgedrongen in het Ne derlandse huishouden. De Consu mentengids berichtte daar voor het eerst in 1965 over. In 1987 kreeg het poeder een vloeibare va riant. Daarna zagen de voorgedo- seerde 'tabs' en 'liquids' het levens licht. Krachtiger, schoner, frisser en makkelijker moest het worden. In de loop der jaren kreeg Persil al lemaal broertjes en zusjes, zoals Fleuril, Dixan, Witte Reus en Si- lan. Henkei werd een grote fami lie. Daarnaast werd Henkei actief in cosmetica en verzorgingsproduc ten (onder meer Fa en Schwarz kopf), kleef- en dichtstoffen (Pritt en Pattex) en technologieën voor oppervlaktebehandeling. Henkei is goed voor een omzet van 12 mil jard. Wereldwijd werken er vijftig duizend werknemers. Op de Ne derlandse markt moet Persil in middels Ariel (Procter Gamble) en Witte Reus voor laten gaan. Nieuwe technieken tracht ten het wasmiddel aan te vallen. Zo probeerde Dae woo het met machines die de was met miljoenen luchtbelletjes bom barderen. In Nederland zijn er maar tien van verkocht. De huis vrouw wilde er niet aan. Die wil sowieso niet koud wassen. De tech nologie zeifis daarna verwerkt in de nieuwe machines. Ook worden er pogingen gedaan met hoogfre quente geluidsgolven. Uit Amerika kwamen vorig jaar magneten overwaaien die je tegen de binnenkant van de trommel klikt, 'waswonder' geheten. Op in ternetsites zijn ze te koop voor 40 euro - overigens niet via www.was- wonder.nl want deze importeur is ermee gestopt om persoonlijke re denen. De magneetbollen verande ren de moleculaire structuur van het water, waardoor dit gemakkelij ker het vuil uit de kleren kan ha len. Volgens specialisten van de Univer siteit van Leuven werkt het inder daad. Maar hoe precies, weten ze ook niet. Dat is net zoiets als een Persil op twee na grootste Op de Nederlandse markt had Persil vorig jaar de derde posi tie, goed voor ruim honderd miljoen wasbeurten en een marktaandeel van 10 procent. Ariel van het Amerikaanse Proc ter Gamble is marktleider en Witte Reus, dat ook bij Henkei behoort, is tweede. Omo van Unilever staat op nummer vier. De markt voor wasmiddelen in Nederland heeft een moeilijke periode gekend. „We hebben zes jaar van dalingen achter de rug", zegt Jean-Baptiste San- toul van Henkei Nederland. „Pas in 2006 heeft de markt voor het eerst weer stijgingen laten zien, dankzij onze inspan ningen. Ik weet zeker dat er in de Nederlandse markt merken zijn die met verlies verkocht worden, maar daar horen wij niet bij." Henkei is van plan het honderd jarige bestaan van Persil te vie ren met nieuwe verpakkingen en een vernieuwing van het merk. magneet op de waterleiding om het water te verwachten. Bij Henkei maken ze zich niet druk over deze potentiële gevaren. „Wij zien dit niet als een bedrei ging, maar juist als een kans", klinkt het professioneel uit de mond van Jan van Lokven, direc teur Henkei Nederland. „We heb ben al meer meegemaakt, zoals de komst van de wasmachine, die de manier van wassen totaal heeft veranderd. We kijken naar waar een consument op zit te wachten. Zo introduceerden we Sensitive, voor mensen met een gevoelige huid." En de toekomst? „Of het wasmid del over honderd jaar nog bestaat, is koffiedikkijken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 131