voer voor verzamelaars D Schreeuwen om aandacht I v43 PZC Zaterdag 28 april 2007 Dutch Design Joost van Eijk en zijn kabinetkast. e aanloop was zo groot, dat de Nederlandse ont werpster Pieke Berg mans op een bepaald moment besloot de deuren van haar bescheiden presentatieruimte in Milaan te sluiten. „Om mijn ont werpen te beschermen", zegt ze over de breekbare glazen accessoi res die nonchalant over designklas- siekers van meubelproducent Vitra gedrapeerd lijken. „Het licht heb ik aangelaten, zodat geïnteresseerden toch door de ramen naar binnen konden kijken." Haar verhaal is exemplarisch voor de aandacht die design uit Neder land momenteel ten deel valt. Tijdens de Milano Design Week lijkt dan ook sprake van een be scheiden volksverhuizing. Talloze Nederlandse producenten en ont werpers zijn in de Italiaanse stad neergestreken om hun nieuwe col lecties aan de wereld te laten zien. Met name de Zona Tortona, een gebied met veel jonge ontwerpers ten zuiden van het centrum, is oranje gekleurd. Het is daar een ons kent ons, een samenkomen van bijna iedereen in Nederland die ook maar iets heeft met de sign, waardoor enig chauvinisme nooit ver weg is. En toch zijn de meeste ontwer pers niet voor deze jaarlijkse reü nie naar Milaan gekomen. „Dutch Design trekt de aandacht", ver klaart Bergmans. Ontwerpster Ki- ki van Eijk onderstreept die uit spraak met een anekdote. Volgens haar zijn met name Japanners wild enthousiast over de presenta tie Quality Time die ze samen met Joost van Bleiswijk heeft op gezet. „Ze gedragen zich als fans, willen met ons op de foto." Geïnteresseerden, buitenlandse producenten maar ook verzame laars storten zich in Milaan op al les wat ook maar enigszins naar Nederland ruikt, waardoor het polderdesign zich als een inktvlek over de wereld verspreidt. Vooral de groep verzamelaars groeit. Vandaar dat Van Bleiswijk zonder schroom durft te zeggen dat een door hem ontworpen kast een slordige 34.oop euro moet opbren gen. Waarbij wel gezegd moet worden dat de kast uit een paar honderd onderdelen bestaat. Het gerucht gaat ook dat een door Maarten Baas ontworpen kast is verkocht voor een al even aanzienlijk bedrag. Of het waar is? Baas weet van niets. Hij is al lang blij dat zijn nieuwe ontwer pen in houtfineer zo positief ont vangen zijn. Maar het zegt wel iets over de status van het Neder lands design. De exclusieve stuk ken zijn meer dan gebruiksvoor werp alleen: ze mogen wat kosten. Ontwerper Chris Slutter vindt het een logische ontwikkeling. „Men sen willen een ontwerp met een verhaal, liefst één dat ze op het lijf geschreven is." Van Eijk noemt het 'blijvertjes'. „Ontwerpen waarop je na jaren nog altijd verliefd kunt zijn." Dat geldt ook voor de nieuwe, uit de kluiten gewassen ontwerpen van Studio Job die op verschillen de plaatsen in Milaan te zien zijn. En voor de enorme lampen van Marcel Wanders, één van de blik vangers in zijn indrukwekkende en verrassende solopresentatie. Balanceerden ook Carole Baij- ings en Stefan Scholten re gelmatig op het randje van kunst en design, nu laten ze een aantal opmerkelijk functionele pro ducten zien. Vorig jaar richtten de twee een woonkamer in, zowel met eigen producten als met ont werpen van anderen. Met die pre sentatie zetten ze nogal wat bezoe kers op het verkeerde been. „Zeker als we op de bank zaten, durfden ze niet binnen te komen. Mede daarom gaan we nu terug naar de basis en laten we de producten voor zich spreken", wijst ze op de fraaie bollampen en felgekleurde stoffen. Daarmee sluiten, ze enigszins aan bij reguliere producenten als Leo- lux, Artifort, Montis, Label en Spec trum. Zij zetten vooral in op de mate van 'verkoopbaarheid'. Dat geldt dit jaar meer dan ooit ook voor Moooi, dat met degelijk zit- meubilair een alternatief lijkt te willen bieden voor de speelse, niet altijd even functionele ontwerpen in de collectie. Een week per [aar is Milaan het centrum van design. Op ruim 500.000 vierkante meter, ongeveer honderd voetbalvelden, presente ren meer dan 2500 meubelprodu centen uit alle uithoeken van de wereld hun nieuwe collecties. En het is nog altijd te weinig. Tal van bedrijven staan te trappelen om een plek op de beursvloer te be machtigen: er is een wachtlijst voor nog eens veertigduizend vier kante meter. Mare Hegger van het Nederlandse Leolux is dan ook tevreden met zijn bescheiden plekje. „Vorig jaar hadden we een presentatie in het centrum, maar dat levert uiteinde lijk toch minder op. Hier lopen de kopers rond, terwijl de presenta ties in het centrum vooral worden bezocht door geïnteresseerden." Onder die kopers dit jaar verras send veel Russen, en hen kan het volgens verschillende exposanten niet exclusief genoeg zijn. Het ver klaart de keus voor bont van Cap- pellini, maar ook de enigszins klas sieke, bijna ordinaire presentatie van een toonaangevend bedrijf als Cassina. Want smaak hebben de 'nieuwe' designliefhebbers nog niet echt. Zoeken naar echte vernieu wing is dit jaar in Milaan sowieso geen makkelijke opgave. De verschillende collecties gaan alsmaar de breedte in. Strak staat naast organisch, modern naast klassiek, retro naast vernieu wend. Dat blijkt niet alleen uit het aanbod op de beursvloer, maar ook tijdens de honderden presen taties in het centrum van de stad. Het is de plek waar jonge ontwer pers, voor wie een plaatsje op de beursvloer te duur is, zich presen teren. Net als vorig jaar valt op dat aan stormend talent en gevestigde na men uit hetzelfde vaatje tappen. Samengevat: ze doen waar ze zelf zin in hebben. En dat sluit dan weer aan bij het grillige koopge drag van de consument, die gaat voor een persoonlijk interieur. Vreemd genoeg lijkt het in Mil aan daardoor steeds minder om meubelen te gaan. Producenten schreeuwen om aandacht, bijvoor beeld met grote afbeeldingen van bekende ontwerpers als Philippe Starck, Patricia Urquiola, Ross Lo- vegrove en Christophe Pillet. Maar ze proberen de designlief hebber ook uit te dagen en te ver leiden, onder andere met presen taties die alle zintuigen prikkelen. Een dergelijke ontwikkeling is ook afleesbaar aan de producten. De achterliggende gedachte is dat een interieur niet statisch hoeft te zijn, maar aanpasbaar is aan de wensen van de gebruiker. Om nog meer op te vallen 'plakken' sommige bedrijven het meubilair ge woon tegen de wand.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 129