Banken delen rapport Alles draait om de presentatie PvdA wil KLM schrapt vluchten wegens tekort piloten m 42 j Vrijdag 27 april 2007 PZC VRAGEN AAN WILLEM VAN DER GRINTEN De grote energiebedrijven kampen op ter mijn met een tekort aan technisch perso neel. Met de 'energiebus' proberen ze scho lieren te interesseren voor de energiewereld. Naam: Willem van der Grinten Leeftijd: 45 Woonplaats: Bergen op Zoom Beroep: directeur personeel en organisatie van energiebedrijf Delta. door Jeffrey Kutterink fiets fitness Jeremiasse Hoe groot is het personeelsprobleem? We verwachten, ook bij Delta, de komende jaren een tekort aan tech nisch personeel op vmbo- en mbo-niveau. Dan moet je denken aan monteurs, procesoperators en tekenaars/constructeurs. Waarom kiezen jongeren niet voor een baan in de energiewereld? Ze denken dat het vies en zwaar werk is, maar dat is niet zo. Wat is er zo aantrekkelijk aan? Technisch werk bij een energiebedrijf betekent vooral oplossend gericht bezig zijn. Je moet puzzelen, problemen oplossen door creatief te zijn. De energiebus moet scholieren interesseren. Hoe gebeurt dat? De energiebus is niets anders dan een vervoermiddel om scholieren naar Delta of EPZ te vervoeren. Waar het om gaat is dat we als energie bedrijven scholieren laten zien waarmee we bezig zijn. We gunnen ze een blik achter de schermen, want ze hebben geen wat er gebeurt. We hopen ze op die wijze te interesseren voor de techniek en het werken bij een energiebedrijf in het bijzonder. Om het toekomstig personeels probleem op te lossen, moet je nu al scholieren interesseren. Is de energiebus niet het zoveelste project om 'de techniek' aan te prijzen? We doen weliswaar mee met het landelijke initiatief, omdat we een per soneelsprobleem zien aankomen. Maar er zijn wel erg veel projecten om jongeren te interesseren voor een baan in de techniek. Die initiatieven zouden veel meer moeten worden gebundeld. We zijn daarover in ge sprek met het Technocentrum en de Industriegroep Midden-Zeeland. Bundeling van al die projecten maakt de boodschap veel krachtiger. Internationale afspraken raken ondernemers. door Jeffrey Kutterink GOES - Bij banken zweten ze al een paar jaar peentjes van Basel 2. Dat die set internationale afspra ken veel gevolgen heeft voor be drijven staat vast. Toch liggen er weinig ondernemers wakker van. Onterecht. Want elk bedrijf krijgt voortaan een cijfer van de bank. De onderneming met een laag rap portcijfer, betaalt meer rente voor een lening dan de onderneming met goed resultaat. „Tel uit je winst." Wie zich niet dagelijks verdiept in de internationale financiële we reld, heeft waarschijnlijk nog nooit gehoord van Basel 2. Simpel gezegd is het een internationaal ak koord tussen banken dat moet voorkomen dat ze in de financiële problemen raken. Ook moet het akkoord de economie een oppep per geven. Vernoemd naar de Zwitserse Rijn stad waar de Bank voor Internatio nale Betalingen (BIB) is gevestigd, schrijft het akkoord voor dat ban ken genoeg geld in kas moeten hebben om hun risico's af te dek ken. Ofwel: hoeveel geld moet een bank apart leggen voor een ver strekte bedrijfslening voor het ge val dat de lener failliet gaat? En hoeveel voor een hypotheek? Al dit soort eisen zijn de afgelopen ja ren tot in het kleinste detail uitge werkt en vastgelegd. AUes om de ri sico's van banken beter te beheer sen. Het lijkt een ver-van-mijn-bed- show, maar dat is het allerminst. „Van het grootbedrijf met honder den werknemers tot aan de fietsen maker op de hoek hebben de af spraken tussen banken gevolgen", zegt directeur los de Bruijn van Ra bobank international, regio zuid west-Nederland. „De essentie van de internationale afspraken is dat we aan elk bedrijf dat wil lenen een risicocijfer - of zo je wilt een rapportcijfer - han gen. We willen weten wat het risi co is dat een bedrijf omvalt en hoe veel geld we in dat geval zouden verliezen. Hoe hoger dat risico is, hoe meer rente de ondernemer moet betalen voor zijn lening." Om een cijfer te kunnen geven, heeft de Rabobank 175 zogenoem de risicoprofielen opgesteld. Voor ondernemers is het meer dan ooit zaak om aan te tonen dat het risi co dat de bank loopt om hen geld te lenen laag is. „Bedrijven kunnen die zogenoem de expected loss zelf beïnvloeden, zegt De Bruijn. „We kijken bijvoor beeld hoe een bedrijf het doet. Daarbij kijken we niet alleen of een bedrijf op dit moment winst of verlies maakt. We letten ook op de historie. We willen tevens we ten welke risico's bedrijven op zich af zien komen en hoe ze daar mee omgaan." Hoe de risicoprofielen er precies uitzien is bankgeheim. „Elke bank stelt zijn eigen profielen op, al zul len die niet heel erg veel van el kaar verschillen. De basisafspra ken, vastgelegd in Basel 2, gelden voor alle banken", aldus De Bruijn. De fietsenmaker die voortaan een lening wil afsluiten om bijvoor beeld zijn winkel uit te breiden, krijgt dus indirect te maken met Basel 2. Want hij ziet vanaf nu het risicoprofiel van zijn bedrijf door tikken in de kosten van zijn bank lening. „Dat betekent dat er voor onderne mers veel verandert. Natuurlijk moesten ze ook nu al veel informa tie geven voordat we een lening verstrekten. Maar ondernemers moeten zich nu meer bewust zijn van de wijze waarop ze hun jaarre kening opstellen. Maar het gaat ver der dan dat. Hoe meer zekerheid dat de bank heeft, hoe lager de ren te. Dus hoe meer een bedrijf kan aantonen dat het solide is, hoe meer financieel voordeel dat op levert. Dat bedrijf wordt dan in een gunstig risicoprofiel ingedeeld en krijgt dan een hoog rapportcij fer." Sommige ondernemers zijn niet zo scheutig met financiële informa tie, constateert De Bruijn. „Er is een type ondernemer dat terug houdend is met het verstrekken van gegevens. Die mensen snijden zich in het eigen vlees." Banken schatten voortaan in hoe groot het risco is dat een bedrijf zijn lening niet kan terugbetalen. Hoe groter dat risico, hoe meer rente moet worden betaald. WWW.FIETSPLEZIER.NL GOES Van der Spiegelstraat 54, tei. 0113 - 215 063, goes@fietspiezter.nl VLISSINGEN Troelstraweg 364, tel. 011S - 477 230, vlissingen@fietspleziernl door Jeffrey Kutterink GOES - De vraag waar ondernemers soms toch al mee worstelen, wordt nog prangender: hoe presenteer ik de bank mijn jaarcijfers? Jan Kousemaker van Pricewaterhou- seCoopers in Goes denkt niet dat 'Basel 2' de wereld voor onderne mers op zijn kop zet. „Als het goed is, waren ze al bewust met hun be drijf bezig. Dat verandert niet." Toch benadrukt hij dat onderne mers zich wel degelijk bewust moeten zijn van wat er zich in de internationale bankwereld af speelt. „Want het kan zover gaan dat je niet meer in aanmerking komt voor een krediet. Banken ma ken zogenoemde risicoprofielen en delen bedrijven in. Afhankelijk van hoe een bank over je bedrijf oordeelt, betaal je meer of minder rente voor een krediet. En in het ergste geval, krijg je helemaal geen geld meer." Alles draait volgens Kousemaker om presentatie en het vroegtijdig beschikbaar stellen van alle rele vante financiële informatie. „Ik wijs ondernemers daar nu ook na- Tweede Kamerlid Mei Li Vos neemt het op voor jongeren. De KLM heeft een aantal vluchten uit de dienstregeling gehaald wegens een tekort aan piloten. foto GPD Maatschappij heeft moeite om nieuwe piloten te vinden. SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschap pij KLM heeft besloten vluchten uit de zomerdienstregeling te schrappen vanwege een dreigend tekort aan piloten. KLM gaat min der vaak naar Aruba, Bonaire en Hyderabad (India) vliegen dan aan gekondigd. KLM- woordvoerder B. Koster spreekt van een 'noodver band'. Hij zegt dat KLM liever vluchten ruimschoots vooraf uit de dienstregeling haalt dan op het laatste moment. Als oorzaken voert KLM de intro ductie van nieuwe vliegtuigtypen aan, waardoor een aantal verkeers vliegers moet worden omge schoold. Verder is het ziektever zuim hoger dan verwacht. Het pi- lotentekort is volgens woordvoer der Hugo Baas nog niet structu reel, maar dreigt dat wel te wor den omdat steeds minder jonge ren kiezen voor exacte vakken op school. De vliegersopleiding van KLM is alleen toegankelijk voor kandidaten met havo of vwo die wiskunde en natuurkunde in hun pakket hebben. KLM wil de komende tien jaar het aantal vliegers uitbreiden van circa 2400 naar 3500, aldus Baas. „Dat is een groei van bijna vijftig pro cent." KLM heeft al de grootste moeite om nieuwe technici te vin den, maar volgens Baas zal het ook steeds lastiger worden om pi loten aan te trekken. De tijd lijkt voorbij dat - vooral - jongens in de rij staan om piloot te worden. „Die jongensdroom leeft niet meer zo onder de jeugd", aldus Baas. „Bovendien brengt de maat schappelijke trend om geen bèta vakken op school meer te kiezen ons in de problemen." Marketing-manager Cees Dorland van de KLM Flight Academy in Eelde deelt de zorgen. Het lukt nog wel om de 140 opleidingsplaat sen te vullen, maar de spoeling wordt dunner. „Vroeger was er veel meer belangstelling." Over het vak bestaan veel vooroordelen, al dus Dorland. De opleiding zou on betaalbaar zijn, brildragenden wor den niet toegelaten en er is geen werk. Niets van dat alles, zo stelt Dorland. De opleiding - die gemid deld 117.500 euro kost - kan vol gens hem op een gunstige manier worden gefinancierd en de per spectieven op een baan zijn goed. Ook kandidaten met een oogafwij king maken een kans. UTRECHT - De opbrengsten van pensioensparen moeten volgens de PvdA voor jong personeel ho ger worden dan voor ouderen. Dat is volgens Tweede Kamerlid Mei Li Vos van de PvdA nodig om de soli dariteit in stand te houden op een vergrijsde arbeidsmarkt waar meer flexibiliteit van werkenden wordt gevraagd en de pensioenen voor ouderen al goed geregeld zijn. Vos hield haar pleidooi tijdens een debat in Utrecht dat werd georga niseerd door Netspar, het instituut over levensloop en pensioenen van de Universiteit van Tilburg. Vos wees erop dat elke euro die een werknemer van bijvoorbeeld 25 jaar inlegt meer waard is dan de premie van iemand van 60, omdat het geld meer tijd heeft om te ren deren in het pensioenfonds. Dat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 44