Banken delen rapport
Alles draait om de presentatie
PvdA wil
KLM schrapt vluchten
wegens tekort piloten
m
42 j Vrijdag 27 april 2007 PZC
VRAGEN AAN
WILLEM VAN DER GRINTEN
De grote energiebedrijven kampen op ter
mijn met een tekort aan technisch perso
neel. Met de 'energiebus' proberen ze scho
lieren te interesseren voor de energiewereld.
Naam: Willem van der Grinten
Leeftijd: 45
Woonplaats: Bergen op Zoom
Beroep: directeur personeel en organisatie van
energiebedrijf Delta.
door Jeffrey Kutterink
fiets fitness
Jeremiasse
Hoe groot is het personeelsprobleem?
We verwachten, ook bij Delta, de komende jaren een tekort aan tech
nisch personeel op vmbo- en mbo-niveau. Dan moet je denken aan
monteurs, procesoperators en tekenaars/constructeurs.
Waarom kiezen jongeren niet voor een baan in de energiewereld?
Ze denken dat het vies en zwaar werk is, maar dat is niet zo.
Wat is er zo aantrekkelijk aan?
Technisch werk bij een energiebedrijf betekent vooral oplossend gericht
bezig zijn. Je moet puzzelen, problemen oplossen door creatief te zijn.
De energiebus moet scholieren interesseren. Hoe gebeurt dat?
De energiebus is niets anders dan een vervoermiddel om scholieren
naar Delta of EPZ te vervoeren. Waar het om gaat is dat we als energie
bedrijven scholieren laten zien waarmee we bezig zijn. We gunnen ze
een blik achter de schermen, want ze hebben geen wat er gebeurt. We
hopen ze op die wijze te interesseren voor de techniek en het werken
bij een energiebedrijf in het bijzonder. Om het toekomstig personeels
probleem op te lossen, moet je nu al scholieren interesseren.
Is de energiebus niet het zoveelste project om 'de techniek' aan te prijzen?
We doen weliswaar mee met het landelijke initiatief, omdat we een per
soneelsprobleem zien aankomen. Maar er zijn wel erg veel projecten om
jongeren te interesseren voor een baan in de techniek. Die initiatieven
zouden veel meer moeten worden gebundeld. We zijn daarover in ge
sprek met het Technocentrum en de Industriegroep Midden-Zeeland.
Bundeling van al die projecten maakt de boodschap veel krachtiger.
Internationale
afspraken raken
ondernemers.
door Jeffrey Kutterink
GOES - Bij banken zweten ze al
een paar jaar peentjes van Basel 2.
Dat die set internationale afspra
ken veel gevolgen heeft voor be
drijven staat vast. Toch liggen er
weinig ondernemers wakker van.
Onterecht. Want elk bedrijf krijgt
voortaan een cijfer van de bank.
De onderneming met een laag rap
portcijfer, betaalt meer rente voor
een lening dan de onderneming
met goed resultaat. „Tel uit je
winst."
Wie zich niet dagelijks verdiept in
de internationale financiële we
reld, heeft waarschijnlijk nog
nooit gehoord van Basel 2. Simpel
gezegd is het een internationaal ak
koord tussen banken dat moet
voorkomen dat ze in de financiële
problemen raken. Ook moet het
akkoord de economie een oppep
per geven.
Vernoemd naar de Zwitserse Rijn
stad waar de Bank voor Internatio
nale Betalingen (BIB) is gevestigd,
schrijft het akkoord voor dat ban
ken genoeg geld in kas moeten
hebben om hun risico's af te dek
ken.
Ofwel: hoeveel geld moet een
bank apart leggen voor een ver
strekte bedrijfslening voor het ge
val dat de lener failliet gaat? En
hoeveel voor een hypotheek? Al
dit soort eisen zijn de afgelopen ja
ren tot in het kleinste detail uitge
werkt en vastgelegd. AUes om de ri
sico's van banken beter te beheer
sen.
Het lijkt een ver-van-mijn-bed-
show, maar dat is het allerminst.
„Van het grootbedrijf met honder
den werknemers tot aan de fietsen
maker op de hoek hebben de af
spraken tussen banken gevolgen",
zegt directeur los de Bruijn van Ra
bobank international, regio zuid
west-Nederland.
„De essentie van de internationale
afspraken is dat we aan elk bedrijf
dat wil lenen een risicocijfer - of
zo je wilt een rapportcijfer - han
gen. We willen weten wat het risi
co is dat een bedrijf omvalt en hoe
veel geld we in dat geval zouden
verliezen. Hoe hoger dat risico is,
hoe meer rente de ondernemer
moet betalen voor zijn lening."
Om een cijfer te kunnen geven,
heeft de Rabobank 175 zogenoem
de risicoprofielen opgesteld. Voor
ondernemers is het meer dan ooit
zaak om aan te tonen dat het risi
co dat de bank loopt om hen geld
te lenen laag is.
„Bedrijven kunnen die zogenoem
de expected loss zelf beïnvloeden,
zegt De Bruijn. „We kijken bijvoor
beeld hoe een bedrijf het doet.
Daarbij kijken we niet alleen of
een bedrijf op dit moment winst
of verlies maakt. We letten ook op
de historie. We willen tevens we
ten welke risico's bedrijven op
zich af zien komen en hoe ze daar
mee omgaan."
Hoe de risicoprofielen er precies
uitzien is bankgeheim. „Elke bank
stelt zijn eigen profielen op, al zul
len die niet heel erg veel van el
kaar verschillen. De basisafspra
ken, vastgelegd in Basel 2, gelden
voor alle banken", aldus De
Bruijn.
De fietsenmaker die voortaan een
lening wil afsluiten om bijvoor
beeld zijn winkel uit te breiden,
krijgt dus indirect te maken met
Basel 2. Want hij ziet vanaf nu het
risicoprofiel van zijn bedrijf door
tikken in de kosten van zijn bank
lening.
„Dat betekent dat er voor onderne
mers veel verandert. Natuurlijk
moesten ze ook nu al veel informa
tie geven voordat we een lening
verstrekten. Maar ondernemers
moeten zich nu meer bewust zijn
van de wijze waarop ze hun jaarre
kening opstellen. Maar het gaat ver
der dan dat. Hoe meer zekerheid
dat de bank heeft, hoe lager de ren
te. Dus hoe meer een bedrijf kan
aantonen dat het solide is, hoe
meer financieel voordeel dat op
levert. Dat bedrijf wordt dan in
een gunstig risicoprofiel ingedeeld
en krijgt dan een hoog rapportcij
fer."
Sommige ondernemers zijn niet
zo scheutig met financiële informa
tie, constateert De Bruijn. „Er is
een type ondernemer dat terug
houdend is met het verstrekken
van gegevens. Die mensen snijden
zich in het eigen vlees."
Banken schatten voortaan in hoe
groot het risco is dat een bedrijf
zijn lening niet kan terugbetalen.
Hoe groter dat risico, hoe meer
rente moet worden betaald.
WWW.FIETSPLEZIER.NL
GOES Van der Spiegelstraat 54, tei. 0113 - 215 063, goes@fietspiezter.nl
VLISSINGEN Troelstraweg 364, tel. 011S - 477 230, vlissingen@fietspleziernl
door Jeffrey Kutterink
GOES - De vraag waar ondernemers
soms toch al mee worstelen, wordt
nog prangender: hoe presenteer ik
de bank mijn jaarcijfers?
Jan Kousemaker van Pricewaterhou-
seCoopers in Goes denkt niet dat
'Basel 2' de wereld voor onderne
mers op zijn kop zet. „Als het goed
is, waren ze al bewust met hun be
drijf bezig. Dat verandert niet."
Toch benadrukt hij dat onderne
mers zich wel degelijk bewust
moeten zijn van wat er zich in de
internationale bankwereld af
speelt. „Want het kan zover gaan
dat je niet meer in aanmerking
komt voor een krediet. Banken ma
ken zogenoemde risicoprofielen
en delen bedrijven in. Afhankelijk
van hoe een bank over je bedrijf
oordeelt, betaal je meer of minder
rente voor een krediet. En in het
ergste geval, krijg je helemaal geen
geld meer."
Alles draait volgens Kousemaker
om presentatie en het vroegtijdig
beschikbaar stellen van alle rele
vante financiële informatie. „Ik
wijs ondernemers daar nu ook na-
Tweede Kamerlid
Mei Li Vos neemt het
op voor jongeren.
De KLM heeft een aantal vluchten uit de dienstregeling gehaald wegens
een tekort aan piloten. foto GPD
Maatschappij heeft
moeite om nieuwe
piloten te vinden.
SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschap
pij KLM heeft besloten vluchten
uit de zomerdienstregeling te
schrappen vanwege een dreigend
tekort aan piloten. KLM gaat min
der vaak naar Aruba, Bonaire en
Hyderabad (India) vliegen dan aan
gekondigd. KLM- woordvoerder B.
Koster spreekt van een 'noodver
band'. Hij zegt dat KLM liever
vluchten ruimschoots vooraf uit
de dienstregeling haalt dan op het
laatste moment.
Als oorzaken voert KLM de intro
ductie van nieuwe vliegtuigtypen
aan, waardoor een aantal verkeers
vliegers moet worden omge
schoold. Verder is het ziektever
zuim hoger dan verwacht. Het pi-
lotentekort is volgens woordvoer
der Hugo Baas nog niet structu
reel, maar dreigt dat wel te wor
den omdat steeds minder jonge
ren kiezen voor exacte vakken op
school. De vliegersopleiding van
KLM is alleen toegankelijk voor
kandidaten met havo of vwo die
wiskunde en natuurkunde in hun
pakket hebben.
KLM wil de komende tien jaar het
aantal vliegers uitbreiden van circa
2400 naar 3500, aldus Baas. „Dat is
een groei van bijna vijftig pro
cent." KLM heeft al de grootste
moeite om nieuwe technici te vin
den, maar volgens Baas zal het
ook steeds lastiger worden om pi
loten aan te trekken. De tijd lijkt
voorbij dat - vooral - jongens in de
rij staan om piloot te worden.
„Die jongensdroom leeft niet
meer zo onder de jeugd", aldus
Baas. „Bovendien brengt de maat
schappelijke trend om geen bèta
vakken op school meer te kiezen
ons in de problemen."
Marketing-manager Cees Dorland
van de KLM Flight Academy in
Eelde deelt de zorgen. Het lukt
nog wel om de 140 opleidingsplaat
sen te vullen, maar de spoeling
wordt dunner. „Vroeger was er
veel meer belangstelling." Over het
vak bestaan veel vooroordelen, al
dus Dorland. De opleiding zou on
betaalbaar zijn, brildragenden wor
den niet toegelaten en er is geen
werk. Niets van dat alles, zo stelt
Dorland. De opleiding - die gemid
deld 117.500 euro kost - kan vol
gens hem op een gunstige manier
worden gefinancierd en de per
spectieven op een baan zijn goed.
Ook kandidaten met een oogafwij
king maken een kans.
UTRECHT - De opbrengsten van
pensioensparen moeten volgens
de PvdA voor jong personeel ho
ger worden dan voor ouderen. Dat
is volgens Tweede Kamerlid Mei Li
Vos van de PvdA nodig om de soli
dariteit in stand te houden op een
vergrijsde arbeidsmarkt waar meer
flexibiliteit van werkenden wordt
gevraagd en de pensioenen voor
ouderen al goed geregeld zijn.
Vos hield haar pleidooi tijdens een
debat in Utrecht dat werd georga
niseerd door Netspar, het instituut
over levensloop en pensioenen
van de Universiteit van Tilburg.
Vos wees erop dat elke euro die
een werknemer van bijvoorbeeld
25 jaar inlegt meer waard is dan de
premie van iemand van 60, omdat
het geld meer tijd heeft om te ren
deren in het pensioenfonds. Dat