Chinezen leren het autovak snel
Dikke diesel ook onder
motorkap van Mazda3
Comeback Landwind met
'drie sterren veilige' X6
AutoTeam.nl
uw Volkswagen
en Audi dealer
Op zoek naar een mooie occasion?
Bekijk dan morgen zeker onze advertentie!
PZC Vrijdag 27 april 2007 1 7
Tien jaar geleden bestond er
nauwelijks een Chinese
auto-industrie. Deze week
begint de toekomst op de
autoshow in Sjanghai.
door Rob van Cinneken
General Motors ontdekte
deze week dat een Chi
nees in de autobusiness
verbluffend snel leert.
Sinds een paar jaar runt GM (num
mer één van de wereld) in samen
werking met Saic (nummer één
van China) een serie Buick-, Che
vrolet- en Cadillac-fabrieken. Met
succes, want Buick is marktleider.
Door de Amerikaanse bril bezien
is het jammer dat de lokale part
ner onaangenaam rap leert. De op
gedane kennis wordt namelijk ver
taald in eigen automodellen. Zo
dat GM zijn Chinese techneuten
opeens als concurrent tegenover
zich ziet in een andere Saic-fa-
briek. Op basis van de vroegere
Rover 75 lanceerde Saic bijvoor
beeld de Roewe 750. Een pijnlijke
binnenkomer: opvallend fraai en
luxueus, een directe concurrent
voor de vergelijkbare Buick en nog
20 procent goedkoper ook. Het
nieuwe merk laat nu op de enor
me Sjanghai autoshow zien dat dit
nog maar een vingeroefening is.
Met dik twintig miljoen auto's per
jaar. „Dat ze zo snel hun eigen
plan trekken, is een tegenvaller,
maar we moeten er mee leven.
Gelukkig is er zoveel vraag dat we
toch snel naar een productie van
twee miljoen zullen groeien", al
dus Wagoner.
Autokopers zijn vooral geconcen
treerd in megasteden als Sjanghai
en Beijing. Zo'n 80 procent kiest
een luxueus model en rekent con
tant af bij de dealer. Ook dit jaar
groeien de verkopen met tiental
len procenten. Imago telt zwaar.
Dat verklaart waarom Buick,
BMW en Audi hun Riviera-, CS-
en Cross Coupé studiemodel juist
hier lanceren. Het zijn respectieve
lijk een design sportwagen, een
joekel van een spottlimousine (gro
ter dan de 7-Serie) en een voorbo
de van Audi's kleinere suv Q3.
Een wandeling door de vele ten
toonstellingshallen met lokale mer
ken is even verwarrend als amu
sant. Great Wall kopieert brutaal
weg de Toyota Yaris, maar ook de
Fiat Panda en Panda-suv. De laat
ste noemen ze ongegeneerd
'Pery-suv'. Het merk Chery trekt
een blik nieuwe modellen open,
inclusief drie prototypen en de
kleine At. Die laatste willen ze
naar ons deel van de wereld expor
teren. Dat kan leuk worden, want
ook bij Brilliance ontdekten we
een kleine Al. Dat merk wordt al
in Europa verkocht.augustus naar
ons land. foto GPD
Met de klok mee, vanaf linksboven: de Pery van fabrikant Great Wall lijkt op de Fiat Panda; de Chery A6CC; de
BMW CS concept, een grote sportlimousine en de Audi Cross Coupé - waarschijnlijk de toekomstige Q3. foto's GPD
Naast een Roewe 750 hybride
'spaarmodel' staat er het moderne
middenklassemodel W2. Een proto
type, zeggen ze, maar hij komt
zonder twijfel. Ook zit er bij Saic
een brandstofcelauto in de pijp
lijn. Alsof dat nog niet genoeg is,
meldde topman Hu Moyan dat er
de komende jaren een hele serie
zelf ontwikkelde modellen aan
komt van uiteenlopende merken.
Voor de grote buitenlandse spelers
GM en VW is het goede nieuws
dat de Chinese automarkt razend
snel groeit. Met acht miljoen
nieuw verkochte auto's per jaar is
het nu al de op één na grootste
markt ter wereld. GM-topman
Rick Wagoner vertelde in Sjanghai
dat de Chinezen op afzienbare ter
mijn ook de VS zullen passeren.
Mazda levert zijn 3-model-
len voortaan ook met
een 2.0 CiTD hp (high
power) turbodiesel. De auto met
zijn twee carrosserievarianten ken
de tot nu toe vijf motorversies. De
nieuwe zelfontbrander komt naast
de 1.6 diesel.
Van de Mazda3 verscheen in sep
tember 2006 het miljoenste exem
plaar. Het model kreeg in de twee
de helft van 2006 een verjongings
kuur met onder andere de super-
sportieve mps.
De 2.0 CiTD hp was al beschik
baar in andere Mazda's (5 en 6-mo-
dellen). De krachtbron produceert
143 pk bij een koppel van 360 Nm.
Dat zijn maar 20 Newtonmeters
minder dan bij de mps. De diesel
laat de middenklasser-sedan en de
-hatchback met gemak boven de
200 kilometer per uur uitkomen.
Kleine stuurreacties dient de rijder
voor lief te nemen als de motor bij
1500 toeren al een groot deel van
zijn vermogen naar de voorwielen
stuurt. Hij produceert daarbij geen
voelbare trillingen en blijft prettig
stil.
De motor is gekoppeld aan een zes-
versnellingsbak, waarbij de pook-
bediening wat duidelijker had ge
kund. De versnellingen liggen erg
dicht bij elkaar. Standaard heeft de
auto onder meer cruise control,
aangepaste wielophanging, dikke
re stabilisatorstangen en grotere
remmen, lichtmetalen wielen en
automatische airconditioning. De
Mazda3 2.0 CiTD hp wordt eind
mei leverbaar. Hij kost 29.295 euro.
Het Chinese automerk Land
wind maakt zich op voor
een comeback. Anderhalf
jaar geleden werd het merk in de
media gefileerd, nadat zijn terrein
auto ongekend slecht uit de Euro
pese botstest kwam. Met de nieu
we X6 beloven de Chinezen 'min
stens drie sterren veiligheid'.
Eind 2005 leek het nog maar net
voorgestelde, ultragoedkope Chine
se automerk Landwind reddeloos
verloren nadat de ANWB en de
Consumentenbond hadden ge
meld dat de terreinauto in een
botstest het slechtste resultaat uit
de historie van de veiligheidsproef
had behaald. De beelden van de
'geplette' auto gingen de wereld
over.
Later dit jaar wil Landwind het
rampscenario doen vergeten met
een opvolger: de X6. Op de Sjang
hai autoshow (zie hoofdverhaal) -
die op dit moment wordt gehou
den - deelde een woordvoerder
mee, dat Landwind op drie van de
maximaal haalbare vijf EuroNCAP
sterren rekent. Minstens even op
merkelijk: diezelfde X6 lijkt de eer
ste auto uit China te worden die
'gewoon' met een Europese type
goedkeuring zal worden inge
voerd. Op dit moment worden der
gelijke modellen via een
U-bocht-constructie (veelal via de
Duitse keuringsinstantie Tüv) indi
vidueel op kenteken gezet
De Landwind-woordvoerder ver
wacht dat de X6 rond augustus vol
ledig is goedgekeurd en dus ook
op gangbaar veiligheidsniveau is
gebracht. Daarmee lijkt Landwind
Chinese concurrenten als Brillian
ce een slag voor te zijn.
Volgens Landwind, in Nederland
geïmporteerd door Peter Bijvelds
uit Erp/Veghel, zal de vlot gesti
leerde ruimtewagen Fashion kort
na de X6 alle benodigde keuringen
hebben doorstaan. Bovendien zou
zelfs al aan een derde model wor
den gedacht. Over prijzen van de
X6 is nog niets bekend.
Caravanfabrikant Kip
presenteert Avento
Caravanfabrikant Kip heeft een
nieuwe Avento. De AvaAxion 465
TF heeft een grote rondzit voorin
en een bed en toiletruimte achter
in. Een flatscreen tv en dvd-speler,
vloerverwarming, stabilisatorkop
peling, lichtmetalen wielen en een
hagelbestendige dakconstructie
zijn standaard. Prijs: 18.999 euro.
Mercedes C-Klasse
met vernieuwd 4WD
De zescilinder C-Klasses van Mer
cedes-Benz krijgen na de zomer
een vernieuwde permanente vier-
wielaandrijving. Het 4 Matic-sys-
teem werkt met een lamellenkop
peling in het centraal differentieel
in de zeventraps automaat, van
waaruit de aandrijfkracht tussen
voor- en achteras verdeeld wordt.
Cadillacs voegt luxe en
snelle uitvoeringen toe
Cadillac breidt de STS modellijn
uit met twee nieuwe uitvoeringen.
Het vlaggenschip is de STS-V met
4.4 liter V8 476 pk compressormo
tor voor 99.950 euro. Naast die ach
terwielaandrijver is er vierwie-
laandrijving voor de STS met de
325 pk leverende 4.6 liter V8-mo-
tor. Die kost 89.450 euro, inclusief
een nieuwe zestraps automaat.
De STS-V van Cadillac. foto GPD
-• Kv.
Ook de Mazda3 is nu leverbaar met een dikke dieselmotor. foto GPD
Temeuzen
Tel. (0115) 647333
Vlissingen
Tel. (0118) 424000
Hulst
Tel. (0114) 370100
AUT@ POPPE