Reizend EP grote vervuiler
Per trein van Londen naar Washington
Boris Jeltsin op weg naar zijn laatste rustplaats
pzc Donderdag 26 april 2007 9
Onderzoek: evenveel
kooldioxide als 13.000
retourtjes New York.
door onze correspondent
Hans Certsen
BRUSSEL - Het maandelijkse gereis
van het Europees Parlement (EP)
tussen Brussel en Straatsburg kost
de Europese belastingbetaler niet
alleen 200 miljoen euro per jaar,
maar heeft ook veel extra luchtver
vuiling tot gevolg. Volgens een on
derzoek zorgt het 'reizende Euro
pese circus' jaarlijks voor een extra
kooldioxide-uitstoot van 20.000
ton, evenveel als dertienduizend
vliegtuigretourtjes Amsterdam-
New York of de uitstoot van vier
duizend huishoudens.
Het onderzoek, dat in opdracht
Het Europees Parlement geeft
met het zwaar vervuilende gereis
tussen Brussel en Straatsburg
niet het goede voorbeeld op
het gebied van milieu.
van de Britse Groenen is gedaan
door professor J. Whitelegg van
het Stockholm milieu-instituut
van de Universiteit van York, geeft
het groeiend aantal tegenstanders
van de twee zetels van het parle
ment een steuntje in de rug. „De
Europese Unie en het Europees
Parlement zetten zwaar in op am
bitieuze milieu- en klimaatdoelstel
lingen. Dan moet je zelf natuurlijk
het goede voorbeeld geven en niet
onnodig vervuilen", aldus D. Cor-
beij, namens de PvdA lid van de
milieucommissie van het EP. Vo
rig jaar tekenden meer dan een
miljoen Europeanen een petitie
die opriep een eind te maken aan
het geldverspillende systeem.
Bijna de helft van de handtekenin
gen kwam uit Nederland. Maar in
landen als Frankrijk en Duitsland
leeft de kritiek nauwelijks. Die lan
den hechten om symbolische rede
nen aan Straatsburg als vergader
plaats. De Franse stad met het
Duitse verleden symboliseert de
naoorlogse verzoening.
Europarlement eist
vertrek Wolfowitz
straatsburg - Een meerderheid
in het Europees Parlement wil dat
Wereldbankpresident Paul Wolfo
witz aftreedt. Socialisten, liberalen
en de Groenen stemden gisteren
in Straatsburg voor een resolutie
die EU-voorzitter Duitsland vraagt
te pleiten voor het vertrek van de
Amerikaan.
De fractie van de Europese chris
tendemocraten, de grootste in het
europarlement, stemde tegen.
De socialisten spraken van 'een se
rieus managementprobleem' na
de beschuldigingen van nepotisme
aan het adres van Wolfowitz.
Russische tunnel
onder de Beringstraat
kost 50 miljard euro.
MOSKOU - Al ruim een eeuw dro
men ondernemers en ingenieurs
in Rusland over de aanleg van een
tunnel onder de Beringstraat, die
het oostelijke en westelijke half
rond van elkaar scheidt.
Door oorlogen, revoluties en poli
tiek is het bij een droom gebleven.
Maar volhardende voorstanders
hebben dit drieste plan nieuw le
ven ingeblazen door een voorstel
in te dienen voor een onderwater
weg tussen het oosten van Rus
land en Alaska.
Het project - geraamd op 50 mil
jard euro - moet de twee onher
bergzaamste regio's ter wereld met
elkaar verbinden.
De tunnel zou met een lengte van
110 kilometer de langste ter wereld
worden en tevens een verbinding
vormen met de 6000 kilometer
lange spoorlijn van Jakoetsk door
het noordoosten van Rusland. In
deze Siberische regio, rijk aan
goud en mineralen, worden 's win
ters temperaturen gemeten van
min 70 graden Celsius. De langste
tunnel onder zee is nu de Kanaal
tunnel die Groot-Brittannië en
Frankrijk met elkaar verbindt.
Het plan werd dinsdag in Moskou
ontvouwd tijdens de conferentie
'Megaprojecten voor Oost-Rus-
land'. Enthousiaste lobbyisten spra
ken over de mogelijkheid van een
'zinnenprikkelende, exotische
exprestrein Londen-Moskou-Was-
hington'. Zij beweerden dat het
project al na dertig jaar winst op
zal leveren. Wanneer de tunnel er
komt, zo stelden de lobbyisten,
kunnen tevens olie- en gaspijplij-
nen worden aangelegd. Evenals
elektriciteits- en glasvezelkabels.
Vrachttreinen zouden met 100 ki
lometer per uur door de tunnel
kunnen rijden. Uiteindelijk zou 3
procent van de internationale
vracht via deze route vervoerd
kunnen worden.
Maxim Bystrov, onderdirecteur
van het bureau ter bevordering
van speciale economische zones
Door oorlogen, revoluties
en politiek is het altijd
bij een droom gebleven
dat onder het Russische ministerie
van Economische Zaken valt, was
wat nuchterder. Hij zei dat zijn mi
nisterie pas geld in het project zal
steken als privé-investeerders er
voor hebben getekend om de tun
nel te bouwen. „Een 'idealistisch
plan' heeft in Rusland een negatie
ve betekenis", aldus Bystrov.
Het idee voor de tunnel kent een
lange historie. Nicholaas II, de laat
ste tsaar van Rusland, hechtte er
twee keer zijn goedkeuring aan.
De Eerste Wereldoorlog en de Rus
sische revolutie dwarsboomden
Tunnel tussen Rusland en Alaska
Beringstraat
RUSLAND ALASKA
CANADA
V.S.
Atlantische
Oceaan
Indische
Oceaan
AUSTRALIË
Grote
Oceaan
ZUID-
AMERIKA
dat. Ook nu zijn er geen tekenen
dat het voorstel snel werkelijkheid
zal worden. De economische top
adviseur van president Poetin en
de Russische minister van Spoor
wegen die hadden beloofd op de
conferentie te spreken, trokken
zich op het laatste moment terug.
En alleen al een haalbaarheidson
derzoek naar het plan duurt twee
jaar en kost zo'n 90 miljoen euro.
De gezamelijk verklaring aan het
eind van de conferentie luidde
dan ook: 'De regeringen van Rus
land, de VS, Japan, China en de
EU wordt verzocht de tunnel op
te nemen in hun economische ont
wikkelingsplannen'.
MOSKOU - Een pantserwagen gaat de rouwstoet voor op weg graafplaats Novodevitsji. De Russische president Vladimir Poe- tus-Verlosserkerk. Jeltsin was de eerste president van Rusland
naar de laatste rustplaats van Boris Jeltsin. De Russische tin, de Amerikaanse oud-presidenten George Bush sr. en Bill na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en hij werd opgevolgd
oud-president werd gistermiddag, in aanwezigheid van zijn we- Clinton en de voormalige Britse premier John Major woonden door Poetin.
duwe en twee dochters, te ruste gelegd op de Moskouse be- eerder op de dag een herdenkingsplechtigheid bij in de Chris- foto Sergei llnitsky/EPA