Reizend EP grote vervuiler Per trein van Londen naar Washington Boris Jeltsin op weg naar zijn laatste rustplaats pzc Donderdag 26 april 2007 9 Onderzoek: evenveel kooldioxide als 13.000 retourtjes New York. door onze correspondent Hans Certsen BRUSSEL - Het maandelijkse gereis van het Europees Parlement (EP) tussen Brussel en Straatsburg kost de Europese belastingbetaler niet alleen 200 miljoen euro per jaar, maar heeft ook veel extra luchtver vuiling tot gevolg. Volgens een on derzoek zorgt het 'reizende Euro pese circus' jaarlijks voor een extra kooldioxide-uitstoot van 20.000 ton, evenveel als dertienduizend vliegtuigretourtjes Amsterdam- New York of de uitstoot van vier duizend huishoudens. Het onderzoek, dat in opdracht Het Europees Parlement geeft met het zwaar vervuilende gereis tussen Brussel en Straatsburg niet het goede voorbeeld op het gebied van milieu. van de Britse Groenen is gedaan door professor J. Whitelegg van het Stockholm milieu-instituut van de Universiteit van York, geeft het groeiend aantal tegenstanders van de twee zetels van het parle ment een steuntje in de rug. „De Europese Unie en het Europees Parlement zetten zwaar in op am bitieuze milieu- en klimaatdoelstel lingen. Dan moet je zelf natuurlijk het goede voorbeeld geven en niet onnodig vervuilen", aldus D. Cor- beij, namens de PvdA lid van de milieucommissie van het EP. Vo rig jaar tekenden meer dan een miljoen Europeanen een petitie die opriep een eind te maken aan het geldverspillende systeem. Bijna de helft van de handtekenin gen kwam uit Nederland. Maar in landen als Frankrijk en Duitsland leeft de kritiek nauwelijks. Die lan den hechten om symbolische rede nen aan Straatsburg als vergader plaats. De Franse stad met het Duitse verleden symboliseert de naoorlogse verzoening. Europarlement eist vertrek Wolfowitz straatsburg - Een meerderheid in het Europees Parlement wil dat Wereldbankpresident Paul Wolfo witz aftreedt. Socialisten, liberalen en de Groenen stemden gisteren in Straatsburg voor een resolutie die EU-voorzitter Duitsland vraagt te pleiten voor het vertrek van de Amerikaan. De fractie van de Europese chris tendemocraten, de grootste in het europarlement, stemde tegen. De socialisten spraken van 'een se rieus managementprobleem' na de beschuldigingen van nepotisme aan het adres van Wolfowitz. Russische tunnel onder de Beringstraat kost 50 miljard euro. MOSKOU - Al ruim een eeuw dro men ondernemers en ingenieurs in Rusland over de aanleg van een tunnel onder de Beringstraat, die het oostelijke en westelijke half rond van elkaar scheidt. Door oorlogen, revoluties en poli tiek is het bij een droom gebleven. Maar volhardende voorstanders hebben dit drieste plan nieuw le ven ingeblazen door een voorstel in te dienen voor een onderwater weg tussen het oosten van Rus land en Alaska. Het project - geraamd op 50 mil jard euro - moet de twee onher bergzaamste regio's ter wereld met elkaar verbinden. De tunnel zou met een lengte van 110 kilometer de langste ter wereld worden en tevens een verbinding vormen met de 6000 kilometer lange spoorlijn van Jakoetsk door het noordoosten van Rusland. In deze Siberische regio, rijk aan goud en mineralen, worden 's win ters temperaturen gemeten van min 70 graden Celsius. De langste tunnel onder zee is nu de Kanaal tunnel die Groot-Brittannië en Frankrijk met elkaar verbindt. Het plan werd dinsdag in Moskou ontvouwd tijdens de conferentie 'Megaprojecten voor Oost-Rus- land'. Enthousiaste lobbyisten spra ken over de mogelijkheid van een 'zinnenprikkelende, exotische exprestrein Londen-Moskou-Was- hington'. Zij beweerden dat het project al na dertig jaar winst op zal leveren. Wanneer de tunnel er komt, zo stelden de lobbyisten, kunnen tevens olie- en gaspijplij- nen worden aangelegd. Evenals elektriciteits- en glasvezelkabels. Vrachttreinen zouden met 100 ki lometer per uur door de tunnel kunnen rijden. Uiteindelijk zou 3 procent van de internationale vracht via deze route vervoerd kunnen worden. Maxim Bystrov, onderdirecteur van het bureau ter bevordering van speciale economische zones Door oorlogen, revoluties en politiek is het altijd bij een droom gebleven dat onder het Russische ministerie van Economische Zaken valt, was wat nuchterder. Hij zei dat zijn mi nisterie pas geld in het project zal steken als privé-investeerders er voor hebben getekend om de tun nel te bouwen. „Een 'idealistisch plan' heeft in Rusland een negatie ve betekenis", aldus Bystrov. Het idee voor de tunnel kent een lange historie. Nicholaas II, de laat ste tsaar van Rusland, hechtte er twee keer zijn goedkeuring aan. De Eerste Wereldoorlog en de Rus sische revolutie dwarsboomden Tunnel tussen Rusland en Alaska Beringstraat RUSLAND ALASKA CANADA V.S. Atlantische Oceaan Indische Oceaan AUSTRALIË Grote Oceaan ZUID- AMERIKA dat. Ook nu zijn er geen tekenen dat het voorstel snel werkelijkheid zal worden. De economische top adviseur van president Poetin en de Russische minister van Spoor wegen die hadden beloofd op de conferentie te spreken, trokken zich op het laatste moment terug. En alleen al een haalbaarheidson derzoek naar het plan duurt twee jaar en kost zo'n 90 miljoen euro. De gezamelijk verklaring aan het eind van de conferentie luidde dan ook: 'De regeringen van Rus land, de VS, Japan, China en de EU wordt verzocht de tunnel op te nemen in hun economische ont wikkelingsplannen'. MOSKOU - Een pantserwagen gaat de rouwstoet voor op weg graafplaats Novodevitsji. De Russische president Vladimir Poe- tus-Verlosserkerk. Jeltsin was de eerste president van Rusland naar de laatste rustplaats van Boris Jeltsin. De Russische tin, de Amerikaanse oud-presidenten George Bush sr. en Bill na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en hij werd opgevolgd oud-president werd gistermiddag, in aanwezigheid van zijn we- Clinton en de voormalige Britse premier John Major woonden door Poetin. duwe en twee dochters, te ruste gelegd op de Moskouse be- eerder op de dag een herdenkingsplechtigheid bij in de Chris- foto Sergei llnitsky/EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 9