Grootse thema's in De toekomst kun je uitproberen 3 6 Donderdag 26 april 2007 PZC Hf VRAGEN AAN MAR VAN DER VEER In Zierikzee wordt zaterdag het Buxtehude Festival geopend, gewijd aan de Deens-Duit se kerkmusicus (1637-1707). Mar van der Veer is nauw betrokken bij de organisatie. Naam: Mar van der Veer Leeftijd: 55 jaar Woonplaats: Zierikzee Beroep: Organist, muziekdocent door Rolf Bosboom De aanleiding voor het festival is het feit dat Dietrich Buxtehude precies 300 jaar geleden overleed. Hoe is het nu gesteld met de belangstelling voor zijn muziek? „In het begin van de twintigste eeuw had niemand meer van hem ge hoord, maar daarna is er veel meer belangstelling voor oude muziek ge komen. Nu wordt zijn werk volop herontdekt en uitgevoerd. Je ziet aller lei initiatieven ontstaan, zoals Ton Koopman die bezig is alle cantates van hem op cd uit te brengen. Buxtehude is nu echt een rijzende ster." Wat is zijn betekenis voor de muziek? „Hij is onder meer verbonden met de jonge Bach, die hem bezocht heeft en helemaal weg was van zijn 'stilo fantastico', een soort jazz avant la lettre. Musici improviseerden met elkaar op een vast akkoorden schema, met veel fantasie. Buxtehude was vooral de wegwijzer naar Bach. Hij was de verbindende schakel tussen Sweelinck in Amsterdam en Bach in Leipzig." Hoe is het Buxtehude Festival Zeeland ontstaan? „In de Nieuwe Kerk in Zierikzee hadden we altijd leuke orgelconcerten in de zomermaanden. Daar wilden we wat meer mee doen. Bovendien leefde de vraag: hoe kunnen we de historische kerk, die geen kerk meer is, levend houden? Hetzelfde probleem deed zich voor in de Nicolaas- kerk in Brouwershaven. Daarom hebben we de handen ineengeslagen. Vorig jaar hebben we al het Mozart-festival gehouden, als een soort op maat. Nu is het veel groter. We richten ons op een veel breder publiek dan alleen Schouwen-Duiveland en zelfs Zeeland." Hoe lastig was het om het festival voor elkaar te krijgen? „Het was vooral bijzonder dat de subsidiegevers zo ruimhartig meewerk ten. Ze voelden blijkbaar aan dat de plannen echt bijzonder waren. Er zaten tenslotte grote namen in het programma zoals Ton Koopman, maar ook professor Ernst-Erich Stender, een orgelgrootheid uit Duits land. Bovendien richten we ons ook op jongeren. Dat spreekt subsidiege- Welke onderdelen in het programma zijn voor u de hoogtepunten? „Als muziekpedagoog kijk ik toch vooral uit naar de eerste keer Keet in de Kerk, op woensdag 23 mei in Brouwershaven, dat we omdopen in Buxtehaven. Kinderen gaan met Buxbussen daarheen en ontmoeten er de jonge Bach. Samen met hem gaan ze naar de oude Buxtehude. Het wordt een combinatie van toneel, muziek en dans. We doen het twee keer, maar de eerste keer is ook die professor Stender erbij. Dat wordt een schitterende dag." Buxtehude Festival Zeeland, t/m 27 juni in Zierikzee en Brouwershaven. Opening: za terdag 28 april om 15.00 uur in de Nieuwe Kerk in Zierikzee, met vocaal ensemble Luscinia en orkest onder leiding van Wim Boer; Rinus Verhage speelt op het orgel. Tij dens de mei-vakantie is in de kerk ook de expositie 'Met Bach naar Bux' te zien. Het complete festivalprogramma is te vinden op www.nieuwekerkzierikzee.nl. Porgy Bess: Een verhaal over liefde, vriendschap en jaloezie, maar ook een vertelling over actuele onderwerpen als discriminatie en drugs. door Ali Pankow Porgy 8c Bess, de mu ziektheatervoorstelling van Frank Groothof za terdag in de Grote Kerk in Terneuzen, belooft in meerdere opzichten een bijzonde re belevenis te worden. „Wij zien er zelf ook met enorm veel plezier en spanning naar uit", bekent Groothof. Het betreft hier immers wel een zeer vroege try-out van een opmerkelijke productie, waar hij de afgelopen twee maanden in tensief aan heeft gewerkt samen met de musici van het Jazzorkest DIG d'DIZ, jazzangeres Marzieh Reyhani en Susanne Roos. De officiële première staat pas ge pland op zaterdag 15 december. Het voorrecht dat Terneuzen krijgt, heeft uiteraard alles te ma ken met de viering van het gou den jubileum van jazzcafé Porgy en Bess. „Voorzitter Hans Zuiderbaan vroeg mij een voorstelling te ma ken op basis van de bekende ope ra met muziek van Gershwin. Tij dens het werken hieraan is het idee ontstaan er een grote voor stelling van te maken waarmee we het komend seizoen door het hele land zullen gaan. Het is zo ontzettend mooi: het verhaal, de muziek, de stem van Marzieh Reyhani en drie meesterlijke mu zikanten: Jan Menu, Maarten van de Grinten en Jan Voogd", vertelt Groothof Het oorspronkelijke verhaal van Porgy Bess, gebaseerd op de ro man van Edwin DuBose Heyward en Dorothy Heyward, speelt zich af op Catfish Row, waar de man nen lange werkdagen maken op de katoenplantages, 's Avonds vin den ze afleiding bij het dobbelen in de kroeg. Wanneer er onenig heid ontstaat over de uitslag van het spel wordt een van de man nen gedood door de dronken cri mineel Crown. Bang voor de politie vlucht ieder een weg. Bess, de vriendin van Crown, vindt bij niemand onder dak, totdat de kreupele Porgy haar in zijn huis laat. Bess blijft bij Por gy wonen en beide worden ver liefd op elkaar. De gemene Crown laat zich nie t meer zien. De héle gemeenschap gaat naar een pick nick op het eiland Kittiwah. Behal ve Porgy, die kan vanwege zijn handicap niet mee. Als iedereen weer terug wil, duikt plotseling Crown weer op en eist dat Bess weer bij hem komt. „Het is een verhaal over liefde, vriendschap en jaloezie, maar het is ook een vertelling die zeer actu eel is omdat discriminatie en drugs er een belangrijk aandeel in hebben", zegt Groothof Hij is een 'Kinderen raken niet geschokt en rennen niet naar de kindertelefoon'. autoriteit op het gebied van mu ziektheater voor alle leeftijden. Grootse thema's weet hij terug te brengen naar voor kinderen toe gankelijke proporties. „Dat is in derdaad mijn handelsmerk gewor den. In onze huidige productie Scheherazade hakt de sultan bij voorbeeld het hoofd van zijn vrouw af. Dat is in feite een heel luguber verhaal, maar we brengen het op een manier dat kinderen van zeven, acht jaar niet geschokt raken of na afloop direct naar de kindertelefoon rennen." Groothof weet als theatermaker met ruim dertig jaar ervaring dat kinderen op hun eigen manier de gruwelijkheden in de wereld om zich heen bekijken. Verder wil hij kinderen graag kennis laten ma ken met de rijke melodieën van ons culturele erfgoed. „In de huidi ge raps en videoclips ontbreekt het daar vaak aan. Wie op jonge leeftijd geconfronteerd wordt met die prachtige melodieën, staat daar later ook veel meer voor open." George Gershwin begon in 1934 te werken aan de muziek voor de opera Porgy 8c Bess. De try-out op 30 september 1935 in Boston was een groot succes. De uitvoe ring van de opera was in die da gen een bijzonderheid. Niet al leen omdat Gershwin vooral be kend stond als musicalschrijver, maar omdat de cast van de opera alleen maar uit zwarte mensen be stond. Groothof heeft Gershwins opera van ruim tweeënhalf uur terugge bracht tot een voorstelling van één uur en tien minuten. Door middel van een raamvertel ling trekt hij het klassieke verhaal uit 1935 naar de actualiteit. Groot hof voert een ploegje schoonma kers op dat overdag in het theater aan het werk is. Sjonnie denkt dat hij weet waar de voorstelling van die avond, Porgy Bess, over gaat. AI poetsend begint hij het verhaal aan Bep en de andere schoonma kers te vertellen en daarmee komt het verhaal vanuit zijn fantasie tot leven. Groothof, die zowel zelf speelt en zingt als regisseert, is laaiend en thousiast over de combinatie bari tonsaxofoon, gitaar en contrabas. De samenwerking met ]an Menu, Maarten van der Grinten en lan Voogd is nieuw voor hem. Nieuw voor dit trio is ook, dat ze naast muziek maken, een wezenlijk aan deel in het spel hebben. „Gewel dig om te zien bijvoorbeeld, hoe zo'n aardige Jan Voogd plotseling zo'n grimmige Crown speelt." Groothof verheugt zich op de voorstelling zaterdagavond in Ter neuzen. Het was keihard werken, de laatste teksten waren pas twee weken geleden gereed, maar dat zal ongetwijfeld een extra dimen sie geven aan deze vroege eerste try-out van Porgy 8c Bess. Familievoorstelling Porgy Bess, Frank Groothof, Grote Kerk, Terneu zen, zaterdag, 19.30 uur. NEXT Scène uit Next. foto Joseph Lederer/CPD Niemand kan zo mooi aan een bar in Las Vegas in zijn drankje staren als Nicolas Cage. In de actiethriller Next speelt hij iemand die twee minuten in de toekomst kan kij ken, een bijzondere gave waar veel belangstelling voor bestaat. Zelf is hij al die aandacht spuugzat. Hij is ondergedoken in de gokstad waar hij met bescheiden toepassing van zijn speciale talent een goochel- nummer opvoert en als parttime casinospeler heel behoorlijk in zijn onderhoud kan voorzien. De aardigste demonstratie van die helderziendheid op de korte ter mijn vindt plaats in diezelfde bar. Cage gaat daar de liefde van zijn le ven (Jessica Biel) ontmoeten. Zo dra die betoverende jonge vrouw aan een tafeltje heeft plaatsgeno men, ziet hij zichzelf binnen twee minuten een blauwtje lopen. Dus verandert hij zijn strategie. Op nieuw niet met het gewenste resul taat en zo gaat het maar door, tot er ook nog een agressieve vrijer computerspel met alternatieve ver sies. Zodra de woorden 'terroris ten' en 'kernbom' vallen, zijn we weer op vertrouwd terrein. Om een ramp te voorkomen, wil een doortastende FBI-agente (lulianne Moore, koel en vastbera den) de hulp van de toekomstkij ker inroepen, desnoods kwaad schiks. De terroristen en hun hand langers willen hem om overeen komstige redenen uitschakelen. De gezochte zelf wil alleen bij zijn geliefde zijn, een zwakke plek die zijn tegenstanders weten uit te bui ten. Toch is hij een lastige als het op achtervolging aankomt - hij ziet immers feilloos van welke kant gevaar dreigt. Het gegeven doet denken aan Spielbergs Minority Report en dat is niet toevallig - ook Next is geba seerd op een verhaal van de be roemde sciencefictionschrijver Phi lip K. Dick. De uitwerking van Next is simpeler en blijkt vooral spektakel waarin alles mogelijk is. Film. Regie: Lee Tamahori. Met: Nicolas Cage. Te zien in Terneuzen, Vlissingen en Bergen op Zoom door Leo Bankersen van de vrouw opduikt en Cage in een hilarische slapstick feilloos alle klappen weet te ontwijken die hij net op tijd ziet aankomen. Cage kan namelijk niet alleen zien wat hem gaat overkomen, hij kan er ook iets aan doen. Zodra je de toe komst ziet verandert die, aldus het filosofisch getinte motto van Next. Wanneer je de consequentie daar van probeert door te denken, wordt het al snel duizelingwekken der dan een film van David Lynch. Maar zo ver laten regisseur Lee Ta mahori Die Another Dayen zijn scenarioschrijvers het niet komen. Voor hen is Next zoiets als een

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 38