Dikke mensen zijn groeimarkt Martinair verhoogt ticketprijzen 1 6 l Woensdag 25 april 2007 pzc Door fixatie op slanke klant laat bedrijfsleven veel omzet liggen. door Jan Trommelen den haag - Fabrikanten en win kels slaan de plank volledig mis door zich louter te richten op slan ke gezondheidsfreaks. De dikke Nederlander vormt een snel groeiende doelgroep die het geld makkelijk laat rollen. Door deze consumenten te vergeten, laten winkels heel veel omzet liggen. Dat zegt Lucien van der Hoeven van GftC, een bureau dat koopge drag onderzoekt. „De markt van dikkere mensen is ook in Nederland een enorme groeimarkt, die bovendien nog niet is aangeboord. Maar in de re clames zien we nog steeds voorna melijk jonge slanke mensen. Voe dingsfabrikanten zetten gezond heidskeurmerken op hun verpak kingen. Nou, ik heb nieuws voor ze: dikke mensen zijn niet zo geïn teresseerd in gezondheid. Gezond heid is voor hen niet het enige, ze kiezen voor gemak en genieten, en kijken daarbij niet op een dubbel tje." Dikke mensen komen er steeds meer in Nederland, de trend van de afgelopen jaren lijkt niet te stuiten. Inmiddels is meer dan de helft van de bevolking te zwaar, een op de tien kampt al met ernstig overgewicht. Van der Hoeven: „Dat wordt al leen maar meer, binnen drie jaar is meer dan zestig procent te dik. We volgen de Verenigde Staten, daar zijn al zwaarlijvige staten waar meer dan drie op de tien in woners ernstig overgewicht heeft." Zwaarlijvigheid is goed nieuws voor de detailhandel en producen ten. Dikke mensen geven namelijk meer geld uit. Zo besteden vrou wen met cupmaat D of hoger 21 euro aan een nieuwe beha, terwijl de gemiddelde beha voor vijftien euro over de toonbank gaat. „Deze vrouwen vinden het min der belangrijk wat een beha kost. Hij moet vooral lekker zitten en het winkelpersoneel moet goed ad vies geven." Zelfstandige lingerie winkeliers hebben dat blijkbaar goed begrepen, ze verkopen rela tief veel meer aan vrouwen met grote maten. Bij warenhuis Hema gaan amper grote cupmaten over de toonbank. Aan grote maten kan de kleding- Dikke Nederlanders vormen een snel groeiende doelgroep die het geld laat rollen. Maar in de recla mes zien we nog steeds voorna melijk jonge slanke mensen. branche nog flink verdienen, con cludeert van der Hoeven. Kleding- keten C&A bevestigt dat. „De vraag naar grote maten groeit, niet alleen voor volwassenen, maar ook voor kinderen. Sinds ander half jaar hebben we een XL-collec- tie voor kinderen", aldus zegs vrouw Paulien Straeter. Detailhandel en fabrikanten zijn stom om de dikke klant te nege ren, aldus Van der Hoeven. „Waar blijven de speciale artikelen voor dikkeren, het bredere fietszadel of de ruimere vliegtuigstoel? In de Verenigde Staten kun je toiletpot ten kopen in meerdere maten, dan zit je op je XXL-bril." Forse winstgroei bij aluminiumgigant Alcan MONTREAL - De Canadese alumini- umproducent Alcan heeft over het eerste kwartaal een nettowinst ge boekt van 591 miljoen dollar, 30 procent meer dan in dezelfde pe riode in 2006. Het concern investeert miljarden in nieuwe smelters, onder meer in Canada en Zuid-Afrika, om aan de toenemende vraag vanuit de lucht vaart en de bouwsector te vol doen. De prijs van aluminium is de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Vooral in China rijst de vraag naar het materiaal de pan uit. Industrie Oost-Europa draait op volle toeren luxemburg - De industrie in Oost-Europa wordt overstelpt met orders, terwijl die in West-Europa afnemen of stabiel blijven. De Poolse industrie kreeg in fe- brauri 75 procent meer orders dan een jaar geleden, voor Bulgarije is dat 57 procent en Estland 31 pro cent. Daarentegen daalden de op drachten voor Spaanse en Italiaan se bedrijven met 4 procent. Neder land zit met plus 7,2 procent groei nog wel boven het EU-gemiddelde van 6,3 procent. Toyota verslaat CM als grootste autobouwer TOKIO - Toyota Motor heeft in de eerste drie maanden van dit jaar General Motors ingehaald als grootste autoproducent ter wereld. Dat maakte een woordvoerder van het Japanse autoconcern gisteren bekend. Toyota is erg succesvol met zijn zuinige auto's, zoals de hybride Prius. Vooral in de Vere nigde Staten loopt de verkoop goed omdat Amerikanen steeds va ker een brandstofslurpende terrein wagen of pickup van GM of Ford in de showroom laten staan. Waarde woningen in Nederland daalt licht APELDOORN - De waarde van alle Nederlandse koopwoningen is in maart licht gedaald in vergelijking met februari. De zogenoemde wo- ningwaarde-index daalde met 0,1 procent naar 290,4. De huizenprijzen zijn vorige maand juist gestegen in vergelij king met februari De gemiddelde koopsom steeg op maandbasis met 1,65 procent naar 244.056 euro. SCHIPHOL - Een toestel van Martinair wordt ge- passagiersvervoer weer winstgevend te krijgen, aan boord meer passagiers te lokken die ook nog lost op Schiphol. De luchtvaartmaatschappij kon- „Wil je volgend jaar nog met Martinair vliegen, eens bereid zijn meer te betalen. „We willen niet digde gisteren aan de ticketprijzen te verhogen, dan moet je betalen", zei directeur Arie Verberk knokken met de prijsvechters", zei Verberk. Zo hoopt de onderneming het verliesgevende gisteren. Martinair hoopt door een betere service foto Ruud Taal/ANP Steeds meer animo bedrijven voor 'Melkveehouder vestiging in provincie Zeeland me£eer PoduaV Handelskamer: aantal nieuwkomers overstijgt het aantal vertrekkers. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Bedrijven tonen steeds meer belangstelling om zich in Zeeland te vestigen. Het afgelo pen jaar verhuisden er 274 naar de provincie en vertrokken er 160 naar elders. Een positief saldo van 114; twaalf meer dan in 2005. Dat blijkt uit de bedrijvendyna- miek van de Kamer van Koophan del voor Zeeland. De meeste ondernemers zijn neer gestreken op Schouwen-Duive- land (57), in Tholen (41) en in Ter- neuzen (27). Schouwen-Duiveland is al een paar jaar een populaire vestigingsplaats. Borsele sluit de rij Zeeuwse gemeenten met vijf nieu we ondernemers van buiten Zee land. De naar Zeeland verhuisde bedrij ven bieden 635 mensen een baan. Daar staan 452 Zeeuwen tegenover die hun werk kwijt raakten door dat bedrijven de provincie hebben verlaten. Desondanks is er sprake van een De belangstelling van bedrijven voor Zeeland zit in de lift. Er wa ren meer nieuwkomers dan ver trekkers. Alles bij elkaar geno men leverde dat banengroei op. groei van 183 banen. Afgezet tegen 2005 is dat een forse vooruitgang. In dat jaar kwamen er 371 arbeids plaatsen bij en verdwenen er 331; een plus van 40. Bedrijven die Zee land achter zich lieten waren voor al gevestigd op Schouwen-Duive land (26), in Goes (25) en Middel- burg (19). De 'vertrekgolf trof Veere en Noord-Beveland het minst. In bei de gemeenten pakten drie onder nemers hun biezen. Opvallend is dat voor 'ondernemers van buiten' het openén van een horecazaak het minst populair is. Bij de nieuw komers zijn vooral adviesbureaus en facilitaire diensten sterk verte genwoordigd. zoetermeer - Nu de melkplas in Europa is verdwenen moeten Ne derlandse melkveehouders meer zuivel kunnen produceren, vindt landbouworganisatie LTO. „Je kunt het quotumsysteem niet zo maar afschaffen, maar we willen wel proberen het te versoepelen nu de vraag naar bijvoorbeeld bo ter en kaas buiten Europa toe neemt", aldus Siem Jan Schenk van LTO. De vraag naar zuivel stijgt volgens hem harder dan de productie. Omdat Nederlandse boeren afgelopen jaar meer melk leverden dan was afgesproken, moet Nederland daar als een van de weinige landen in Europa een boete (superheffing) over betalen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 16