Dikke mensen zijn groeimarkt
Martinair verhoogt ticketprijzen
1 6 l Woensdag 25 april 2007 pzc
Door fixatie op slanke
klant laat bedrijfsleven
veel omzet liggen.
door Jan Trommelen
den haag - Fabrikanten en win
kels slaan de plank volledig mis
door zich louter te richten op slan
ke gezondheidsfreaks. De dikke
Nederlander vormt een snel
groeiende doelgroep die het geld
makkelijk laat rollen. Door deze
consumenten te vergeten, laten
winkels heel veel omzet liggen.
Dat zegt Lucien van der Hoeven
van GftC, een bureau dat koopge
drag onderzoekt.
„De markt van dikkere mensen is
ook in Nederland een enorme
groeimarkt, die bovendien nog
niet is aangeboord. Maar in de re
clames zien we nog steeds voorna
melijk jonge slanke mensen. Voe
dingsfabrikanten zetten gezond
heidskeurmerken op hun verpak
kingen. Nou, ik heb nieuws voor
ze: dikke mensen zijn niet zo geïn
teresseerd in gezondheid. Gezond
heid is voor hen niet het enige, ze
kiezen voor gemak en genieten, en
kijken daarbij niet op een dubbel
tje." Dikke mensen komen er
steeds meer in Nederland, de
trend van de afgelopen jaren lijkt
niet te stuiten. Inmiddels is meer
dan de helft van de bevolking te
zwaar, een op de tien kampt al
met ernstig overgewicht.
Van der Hoeven: „Dat wordt al
leen maar meer, binnen drie jaar
is meer dan zestig procent te dik.
We volgen de Verenigde Staten,
daar zijn al zwaarlijvige staten
waar meer dan drie op de tien in
woners ernstig overgewicht heeft."
Zwaarlijvigheid is goed nieuws
voor de detailhandel en producen
ten. Dikke mensen geven namelijk
meer geld uit. Zo besteden vrou
wen met cupmaat D of hoger 21
euro aan een nieuwe beha, terwijl
de gemiddelde beha voor vijftien
euro over de toonbank gaat.
„Deze vrouwen vinden het min
der belangrijk wat een beha kost.
Hij moet vooral lekker zitten en
het winkelpersoneel moet goed ad
vies geven." Zelfstandige lingerie
winkeliers hebben dat blijkbaar
goed begrepen, ze verkopen rela
tief veel meer aan vrouwen met
grote maten. Bij warenhuis Hema
gaan amper grote cupmaten over
de toonbank.
Aan grote maten kan de kleding-
Dikke Nederlanders vormen een
snel groeiende doelgroep die het
geld laat rollen. Maar in de recla
mes zien we nog steeds voorna
melijk jonge slanke mensen.
branche nog flink verdienen, con
cludeert van der Hoeven. Kleding-
keten C&A bevestigt dat. „De
vraag naar grote maten groeit, niet
alleen voor volwassenen, maar
ook voor kinderen. Sinds ander
half jaar hebben we een XL-collec-
tie voor kinderen", aldus zegs
vrouw Paulien Straeter.
Detailhandel en fabrikanten zijn
stom om de dikke klant te nege
ren, aldus Van der Hoeven. „Waar
blijven de speciale artikelen voor
dikkeren, het bredere fietszadel of
de ruimere vliegtuigstoel? In de
Verenigde Staten kun je toiletpot
ten kopen in meerdere maten, dan
zit je op je XXL-bril."
Forse winstgroei bij
aluminiumgigant Alcan
MONTREAL - De Canadese alumini-
umproducent Alcan heeft over het
eerste kwartaal een nettowinst ge
boekt van 591 miljoen dollar, 30
procent meer dan in dezelfde pe
riode in 2006.
Het concern investeert miljarden
in nieuwe smelters, onder meer in
Canada en Zuid-Afrika, om aan de
toenemende vraag vanuit de lucht
vaart en de bouwsector te vol
doen. De prijs van aluminium is
de afgelopen vijf jaar verdubbeld.
Vooral in China rijst de vraag naar
het materiaal de pan uit.
Industrie Oost-Europa
draait op volle toeren
luxemburg - De industrie in
Oost-Europa wordt overstelpt met
orders, terwijl die in West-Europa
afnemen of stabiel blijven.
De Poolse industrie kreeg in fe-
brauri 75 procent meer orders dan
een jaar geleden, voor Bulgarije is
dat 57 procent en Estland 31 pro
cent. Daarentegen daalden de op
drachten voor Spaanse en Italiaan
se bedrijven met 4 procent. Neder
land zit met plus 7,2 procent groei
nog wel boven het EU-gemiddelde
van 6,3 procent.
Toyota verslaat CM als
grootste autobouwer
TOKIO - Toyota Motor heeft in de
eerste drie maanden van dit jaar
General Motors ingehaald als
grootste autoproducent ter wereld.
Dat maakte een woordvoerder van
het Japanse autoconcern gisteren
bekend. Toyota is erg succesvol
met zijn zuinige auto's, zoals de
hybride Prius. Vooral in de Vere
nigde Staten loopt de verkoop
goed omdat Amerikanen steeds va
ker een brandstofslurpende terrein
wagen of pickup van GM of Ford
in de showroom laten staan.
Waarde woningen in
Nederland daalt licht
APELDOORN - De waarde van alle
Nederlandse koopwoningen is in
maart licht gedaald in vergelijking
met februari. De zogenoemde wo-
ningwaarde-index daalde met 0,1
procent naar 290,4.
De huizenprijzen zijn vorige
maand juist gestegen in vergelij
king met februari
De gemiddelde koopsom steeg op
maandbasis met 1,65 procent naar
244.056 euro.
SCHIPHOL - Een toestel van Martinair wordt ge- passagiersvervoer weer winstgevend te krijgen, aan boord meer passagiers te lokken die ook nog
lost op Schiphol. De luchtvaartmaatschappij kon- „Wil je volgend jaar nog met Martinair vliegen, eens bereid zijn meer te betalen. „We willen niet
digde gisteren aan de ticketprijzen te verhogen, dan moet je betalen", zei directeur Arie Verberk knokken met de prijsvechters", zei Verberk.
Zo hoopt de onderneming het verliesgevende gisteren. Martinair hoopt door een betere service foto Ruud Taal/ANP
Steeds meer animo bedrijven voor 'Melkveehouder
vestiging in provincie Zeeland me£eer PoduaV
Handelskamer: aantal
nieuwkomers overstijgt
het aantal vertrekkers.
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Bedrijven tonen
steeds meer belangstelling om zich
in Zeeland te vestigen. Het afgelo
pen jaar verhuisden er 274 naar de
provincie en vertrokken er 160
naar elders. Een positief saldo van
114; twaalf meer dan in 2005.
Dat blijkt uit de bedrijvendyna-
miek van de Kamer van Koophan
del voor Zeeland.
De meeste ondernemers zijn neer
gestreken op Schouwen-Duive-
land (57), in Tholen (41) en in Ter-
neuzen (27). Schouwen-Duiveland
is al een paar jaar een populaire
vestigingsplaats. Borsele sluit de rij
Zeeuwse gemeenten met vijf nieu
we ondernemers van buiten Zee
land.
De naar Zeeland verhuisde bedrij
ven bieden 635 mensen een baan.
Daar staan 452 Zeeuwen tegenover
die hun werk kwijt raakten door
dat bedrijven de provincie hebben
verlaten.
Desondanks is er sprake van een
De belangstelling van bedrijven
voor Zeeland zit in de lift. Er wa
ren meer nieuwkomers dan ver
trekkers. Alles bij elkaar geno
men leverde dat banengroei op.
groei van 183 banen. Afgezet tegen
2005 is dat een forse vooruitgang.
In dat jaar kwamen er 371 arbeids
plaatsen bij en verdwenen er 331;
een plus van 40. Bedrijven die Zee
land achter zich lieten waren voor
al gevestigd op Schouwen-Duive
land (26), in Goes (25) en Middel-
burg (19).
De 'vertrekgolf trof Veere en
Noord-Beveland het minst. In bei
de gemeenten pakten drie onder
nemers hun biezen. Opvallend is
dat voor 'ondernemers van buiten'
het openén van een horecazaak
het minst populair is. Bij de nieuw
komers zijn vooral adviesbureaus
en facilitaire diensten sterk verte
genwoordigd.
zoetermeer - Nu de melkplas in
Europa is verdwenen moeten Ne
derlandse melkveehouders meer
zuivel kunnen produceren, vindt
landbouworganisatie LTO. „Je
kunt het quotumsysteem niet zo
maar afschaffen, maar we willen
wel proberen het te versoepelen
nu de vraag naar bijvoorbeeld bo
ter en kaas buiten Europa toe
neemt", aldus Siem Jan Schenk
van LTO. De vraag naar zuivel
stijgt volgens hem harder dan de
productie. Omdat Nederlandse
boeren afgelopen jaar meer melk
leverden dan was afgesproken,
moet Nederland daar als een van
de weinige landen in Europa een
boete (superheffing) over betalen.