n het licht 'Terug is niet naar vroeger altijd goed' 'Ik verheug mij op een grondig gesprek met de commissie' Jacques Wallage, voormalig staatssecretaris Onderwijs PZC Woensdag 25 april 2007 1 3 door Laurens Kok en Carine Neefjes Ze is zeker niet wars van nieuwe methodes in het onderwijs. Maar alle mooie plannen uit Den Haag moeten niet té rigoureus worden doorgevoerd, vertelt Janny Burema, docent Nederlands op een vmbo. „Dan gaat het fout. Voor je het weet zit een docent ziek thuis met een burn-out. Leraren hebben het gevoel dat ze overal achteraan hobbelen. Vernieuwen is prima, maar doe het rustig aan." Vooral docenten in het voortgezet onderwijs hebben de afgelopen twintig jaar vaak het roer moeten omgooien. Serge de Beer herinnert zich nog goed de invoering van de vernieuwde basisvorming, begin deze eeuw. Hij was destijds docent techniek op de HollandAccent Onderwijsgroep, een scholengemeenschap van vmbo, havo/vwo en mbo in Vlaardingen. „Verschillende vakken werden samengevoegd. Van natuurkunde, scheikunde en techniek werd het vak 'mens en natuur' gemaakt. Opeens stonden we met drie docenten in één lokaal en gaven we les aan zestig leerlingen. Dat was voor veel leraren een grote omschakeling. Jarenlang waren wij baas in eigen klas. Je deed de deur dicht en ging met die leerlingen aan de slag. Nu moeten collega's veel met elkaar samenwerken. Niet iedereen wil dat", vertelt De Beer, inmiddels projectleider voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs. Dat door de vernieuwingen de kwaliteit van het onderwijs sterk is gedaald, vindt hij overdreven. „Sommige scholen zijn doorgeslagen. Die besteden te veel aandacht aan vaardigheden en te weinig aan kennis. Terug naar vroeger, waarbij het alleen maar gaat om stampen, is niet goed. Een leerling die jaren Frans heeft gehad, moet niet alleen maar woordjes uit z'n hoofd weten. Hij moet ook fatsoenlijk een biertje kunnen bestellen als hij in Frankrijk op vakantie is." psycholoog professor John Ger- richhauzen daaraan toe. Toevallig twee dagen nadat de Kamercom missie van start gaat, houdt hij over dit thema zijn aanstellingstoe spraak aan de Open Universiteit. „Goed onderwijs staat of valt met goede leraren. Als die te weinig worden begeleid, krijg je proble men." Gerrichhauzen ontwikkelde een methode waarbij leraren elkaar kunnen begeleiden via internet. „Het beroep van "leraar is solistisch en mensen die net van de leraren opleiding komen, moeten wegwijs worden gemaakt in de praktijk. Het gaat dan om heel praktische tips. Hoe reageer je op kritiek die je krijgt? Of: hoe ga je om met leer lingen met andere culturele achter gronden?" Volgens Gerrichhauzen snijdt het mes aan twee kanten: door betere begeleiding van docenten verhoog je hun kwaliteit en daarmee die van het onderwijs. Maar tegelijk voorkom je dat de docent gedemo tiveerd raakt en het onderwijs voorgoed de rug toekeert. Een bit tere noodzaak, meent Gerrichhau zen: „Want vergis je niet, vanaf 2008 gaat het lerarentekort heel hard oplopen als er niets gebeurt. We moeten echt iedereen voor het onderwijs zien te behouden." Om dat te bereiken schuwt Ger richhauzen onorthodoxe metho den niet. Zo vindt hij dat de over heid ook prestatiebeloningen zou moeten invoeren voor leraren die voor bijvoorbeeld wiskunde een goede methode hebben ontwik keld. „Niet door leraren indivi dueel meer te betalen, maar hun hele vakgroep. Het onderwijs moet daarmee experimenteren. De vraag is uiteindelijk: hoe kun je je als beroepsgroep krachtig ont wikkelen. De Nederlandse samen leving moet investeren in goede docenten. Dat is iets waar ook de onderzoekscommissie naar dient te kijken." Hoewel hij vertrouwen heeft in het parlemen taire onderzoek, houdt Bergen zijn reserves. „Het is de vraag of boven tafel komt wat er mis is gegaan. Het is een zo ingewikkelde materie. Ik vraag me af of ze daar doorheen komen. De kans bestaat dat de po litiek haar eigen straatje schoon wil houden, maar daar moet je niet bij voorbaat van uitgaan. Wij als BON houden het onderzoek scherp in de gaten en kunnen hal verwege ook nog bijsturen als het de verkeerde kant op dreigt te gaan. Wij zijn door alle politiek partijen gevraagd om de vinger aan de pols te houden." In vergelijking met veel andere westerse landen is het aantal voortijdig schoolverla ters in Nederland tamelijk laag. Het voortijdig schoolverlaten concentreert zich in de grote steden, in de rest van het land is het probleem goed onder controle. Voortijdige schoolverlaters Voortijdige schoolverlaters naar leeftijd per schooljaar Voortijdige schoolverlaters naar schooltype havo/ vwo 12% 62.500 '04/'05 '05/'06 2010 (streefcijfer) vmbo mbo overigen (bol) 26% volwassenen mbo educatie (bbl) 5% 12% bol Beroepsopleidende leerweg bbl Beroepsbegeleidende leerweg infographic:JD Bron: CBS, Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt mee moeten werken. Zonder even naar het buitenland te kijken, waar het systeem al terzijde is ge schoven." Bergen vertelt dat alle pilots met het nieuwe leren in de Verenigde Staten zijn mislukt. „Onderwijs deskundigen in Groot-Britannië, die aanvankelijk groot voorstan ders van het nieuwe leren waren, zijn inmiddels honderdtachtig gra den gedraaid. In Canada wordt het nog maar op t procent van de scho len toegepast. En in Australië, Fin land en de Scandinavische landen zijn ze er al helemaal van afge stapt." Om het onderwijs in Nederland kwalitatief weer op peil te krijgen, moeten er verschillende dingen veranderen, benadrukt Bergen. „Ten eerste moet er een toetsbaar eindniveau voor leerlingen ko men. Daarnaast moet de overheid defuseren, dus af van die grote scholengemeenschappen en roc's met soms wel tienduizend leerlin gen. Ten derde moet de overheid de didactische vormen per school vrijlaten, zodat ouders iets te kie zen hebben. En ten slotte moet de overheid de onderwijskoepels af schaffen. Die bepalen namelijk al les in het onderwijs. Scholen heb ben niets meer te vertellen, die moeten alleen uitvoeren wat die koepels diaeren." Zet in op een goede begeleiding van (nieuwe) docenten en je hebt al een groot deel van de proble men in het onderwijs overwon nen, voegt arbeids- en organisatie Voortijdige schoolverlaters

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13