Groot, groter, grootst 44 Maandag 23 april 2007 PZC Naast alle trieste berichten over het overlijden van 'anorectische' modellen en de enorme slankheidsdrang binnen de modewereld, is er een tendens die hiermee in schril contrast staat: vollere vormen worden steeds gewoner én populairder. door Machteld Leistra foto's CPD Dat Nederlandse vrou wen steeds grotere bor sten krijgen is een feit. Uit onderzoek van GfK Fashionscope in opdracht van Bo- dyfashion Promotion blijkt dat in middels bijna eenderde van de Ne derlandse vrouwen cupmaat D of groter heeft. Bij de groep vrouwen in de leeftijd van 30 tot en met 39 jaar is dat zelfs 42 procent. In deze leeftijdsgroep draagt meer dan een derde ook een grotere beha-maat dan haar moeder. Vroeger was cup B de meest voorkomende maat in ons land, nu is dat gegroeid naar cup C. Met deze cijfers staan we zelfs in de top 3 van Europa. Alleen in En geland en Denemarken hebben meer vrouwen grotere borsten. Groot verschil met vroeger is dat vrouwen nu behoorlijk trots zijn op hun pronte borstpartij. Al thans, hij wordt in ieder geval niet meer weggestopt onder wijdvallen de kleding en rondborstige vrou wen gaan zeker niet meer met in eengedoken schouders door het le ven. Het grote aantal borstvergro- tende ingrepen is er ook een be wijs van. Het shopgedrag is in de loop der ja ren eveneens veranderd, zo zegt het onderzoek. Vijfjaar geleden werd de grotere beha nog vaak aan geschaft bij postorderbedrijf of 'anoniem' warenhuis. Nu gaan D+-draagsters liever naar de linge riespeciaalzaak, omdat ze daar per soonlijk en deskundig advies krij gen. Echt tevreden over het aan bod zijn ze echter nog niet. Ze vin den de keuze te beperkt en moe ten vaak hun heil zoeken in specia le hoekjes of rekken. Maar de lingeriebranche is aan het veranderen en begint in te spelen op de veranderende behoefte. Nu grote maten de norm gaan wor den, zie je steeds meer en veel leu kere modellen verschijnen. Niet al leen bij merken die van oudsher al gespecialiseerd waren in grotere maten zoals Anita, maar ook 'ge wone' lingerielabels starten nu gro te matenlijnen die vanaf cup D be ginnen. Ondermodemerk Triumph Inter national, bijvoorbeeld, heeft al lan ger grote maten in de collectie, maar vanaf dit voorjaar komt het met de speciale Big Cupsmodel len, mooie en trendy beha's die ook in grotere maten verkrijgbaar zijn. Soms wel tot cup G (de gewo ne basiscollectie van Triumph gaat zelfs tot en met maat H). Met deze lijn wil het merk bewijzen dat een grotere behamaat niet hoeft te be tekenen dat je veroordeeld bent tot zo'n enorm vleeskleurig of wit geval met brede schouderbanden, maar dat comfortabel ook zeker sa men kan gaan met sexy. Het nieu we motto van Triumph is dan ook: 'verleiding tot in de grotere cupmaten'. Directeur Rob Brand: „We merken al een aantal jaren dat de vraag naar grotere maten toeneemt. Die vraag komt vooral van jongere vrouwen voor wie het erg belang rijk is dat een beha niet alleen com fortabel zit, maar er vooral ook mooi uitziet. Vrouwen willen ook in het D+-segment spanning en verleiding. Er 'sexy' uitzien is een aspect dat vooral jongere vrouwen belangrijk vinden. Je zult zien dat meer merken hierop zullen gaan inspelen." Dat de meeste vrouwen hun grote re borsten niet meer willen ver stoppen, merkt de directeur heel goed. „Voor het grootste gedeelte is men de schaamte inderdaad voorbij. Een grote boezem is het toppunt van vrouwelijkheid en is zeker iets om trots op te zijn. Bij de detaillist is inmiddels ook door gedrongen dat een significant deel van de clientèle een D-cup of gro ter heeft. Daarom zien we bij steeds meer winkels de grotere ma ten gewoon tussen de andere ma ten hangen en niet alleen meer in een speciaal hoekje." Dat de D+-draagster er geen moei te mee heeft om meer geld aan haar lingerie uit te geven, heeft daar natuurlijk ook mee te maken. Volgens het onderzoek kan dat op lopen tot 30 procent meer dan de vrouw met de kleinere maat. Ook de man wil meer Groot is in en dat blijkt ook te gel den voor de edele delen van de man. Het Australische ondergoed merk AussieBum speelt in op deze trend door een slip te ontwerpen die het hele zaakje beter laat uitko men. Zeg maar de mannelijke ver sie van de Wonderbra dus. In de slip, met de toepasselijke be naming de Patriot, zit een verstevi gende cup die de penis groter laat lijken. Welke man droomt daar nu niet van? Eind vorig jaar kwam hij op de markt en de wonderslips gin gen als warme broodjes over de toonbank. Meteen werden er 50.000 exemplaren van verkocht. www.aussiebum.com Grotere billen Oké, een groot deel van de natie is dus voller van vorm en is daar ook nog eens heel trots op. Wat nou als je niet behoort tot deze groep en je zo'n vrouwelijk lichaam ook wel ziet zitten? Gewoon een hulp middeltje gebruiken. De Wonderbra voor een optisch grotere boezem kennen we natuur lijk al, maar nu kunnen ook de bil len kunstmatig vergroot worden met de Curves Up van het merk Wonderbra. Met dit broekje dat de achterkant omhoog duwt en met behulp van kussentjes voller laat lij ken, kan de draagster net zo'n sexy billenpartij krijgen als Jennifer Lo pez en Beyoncé. Meer info: 0032-27781000 Bovenste drie foto'sTriumph International laat zien dat er ook voor grote cupmaten sexy en romantische setjes te koop zijn. Onderste foto: Een sexy en verleidelijk setje van Valisère.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 46