Agenda Spelen aan een tafeltje, dat past perfect Dat het een truc is om het haperende geheugen te omzeilen, doet er niet toe. PZC Maandag 23 april 2007 I 21 AGENDA OP PAD Lezing Historisch Museum de Bevelanden wordt een lezing gehouden door Christi van Soelen. Ze is gespecialiseerd in poppen huizen. Goes, 19.30 uur. MUZIEK Cultuurweek De Music Society van de Roosevelt Aca demy in Middelburg geeft een concert in het kader van de cultuurweek. Middelburg, Burgerzaal - Stadhuis, 20.00 THEATER Krauwelenhof Sc Hooverberg Theatershow en toneelvoorstelling over de kwaliteit van leven. FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Sunshine: 20.00 uur; Mr Bean: 20.00 uur; Wild Hogs: 20.00 uur; Central do Brasil: 20.30 uur; HULST Koning van Engeland, Hot Fuzz: 20.00 uur; Mr Bean's holiday: 20.00 uur; Sunshi ne: 20.00 uur; Wild Hogs: 20.00 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Das Leben der Anderen: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, La vie en rose: 20.00 uur; UITGAANSTIP Antwerpen, Arenbergschouwburg, 20.15 uur. Het leven een droom Muziektheatervoorstelling van Johan Sim ons, naar de roman van Calderon de la Barca over de gevolgen van machtsreto- riek, van goed versus kwaad, Gent, NT/Antwerpen, Bourla, 20.00 uur. Cabaretten 2007 Lebbis (van Lebbis en Jansen) Gent, Capitole, 20.00 uur. meer agendanieuws op www.pzc.nl EXPOSITIES Achter Glas. Vanaf maandag is er in de hal en passarel- le van het stadhuis van Terneuzen weer een nieuwe tentoonsteling te bewonde ren met werk van diverse kunstenaars. Deze keer is het uitgangspunt glas en gra fiek. Open ma 13.00-17.00, di en do 9.00-17.00 en vr 9.00-20.00 uur; Merral, Mr. Bean's holiday: 20.00 uur; Sunshine: 20.00 uur; Wild hogs: 20.00 VLISSINGEN CineCity, 300: 21.45uur; Assepoester en de keukenprins: 13.45 en 16.00 uur; Beestenboel: 14.00 uur; Employee o/t Month: 13.45, 16.15 en 19.30 uur; Ghost Rider: 19.00 uur; Hot Fuzz: 16.15 en 21.45 uur;Mr Bean's holiday: 14.00, 16.15,19.15 en 22.00 uur; Norbit: 19.15 uur; Perfect Stranger: 22.00 uur; Shooter: 16.00, 19.00 en 21.45 uur; Sunshine: 14.00,16.30,19.00 en 21.45 uur; Teena ge mutant Ninja turtle: 13.45 en 16.15 uur Wild Hogs: 13.45, 19.15 en 22.00 uur. In Historisch Museum de Bevelanden aan de Singelstraat in Goes geeft Christi van Soelen vanavond een lezing over pop penhuizen. Belangstellenden worden vanaf 19.30 uur ontvan gen, waarna om 19.45 uur de bijeenkomst begint. Aanmelden is gewenst, via info@hmdb.nl of 0113-228883. Van Soelen gaat in haar lezing in op het ontstaan van poppen huiskabinetten. Deze werden voornamelijk in de zeventiende en achttiende eeuw gemaakt. Daarvan zijn er enkele bewaard geble ven, die nu te vinden zijn in Nederlandse musea. Na de achttien de eeuw zijn de poppenhuiskabinetten grotendeels verdwenen, maar vanaf de negenttiende eeuw is een duidelijke terugkeer zichtbaar. Ook zal Van Soelen de relatie uiteenzetten tussen eco nomie en poppenhuiskabinetten. Op die manier wordt duidelijk waarom deze zo duidelijk bij de middenstand en regenten be hoorden. Een ander opvallend aspect is dat ook mannen veel aandacht hebben voor poppenhuiskabinetten, waarbij gebleken is dat hen heel andere details opvallen dan vrouwen. archieffoto Willem Mieras NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Op mijn wenken bediend. Zo zou je dat wel kunnen noemen. Vorige week een heel verhaal over de acteur van dichtbij wil len zien. En over de vraag of dat niet een erfenis zou kunnen zijn van onze filmcul tuur. En dan afgelopen week, op vrijdag in de Stadsschouwburg van Middelburg, een acteur (en niets anders dan een ac teur) en zijn close-up. Henk van Ulsen speelt Dood in Venetië. Dus het verhaal doet er niet toe, want dat bestaat al lang, is bedoeld als boek en is ook in die vórm te verkrijgen. Dus draait alles om de pres tatie van de acteur... Eerst nog even, uit louter nostalgie, vast stellen dat de drang naar close-up op zich natuurlijk helemaal niets met film te ma ken heeft. En dan bedoel ik: de toneelkij ker. Ik heb daar iets mee (vandaar de nos talgie), terwijl ik er eigenlijk geen heb. Ik heb er wel een, maar die ligt inmiddels onvindbaar in de kast. Ik heb hem maar een paar keer gebruikt. En wie neemt er tegenwoordig ooit zo'n ding ter hand? Laatst heb ik er puur toevallig nog eens één gezien, in een roodpluchen theater in België. Maar verder? En toch heb ik er iets mee. Ik heb dus ooit een paar keer mijn toneelkijker mee genomen, en ik vond het heerlijk (maar ook wel lastig in gebruik). Ik voelde me een voyeur, maar ik vond het fantastisch. Elke nuance op 'de gezichten der acteurs' was te zien, ik zag (zo voelde dat) méér dan ze op de eerste rij ooit konden zien. Het was ongewenste intimiteit. Bij Dood in Venetië werd ik inderdaad op mijn wenken bediend. Henk van Ulsen speelt (als je dat nog spelen kan noemen) aan een houten tafeltje. Dat is een tafeltje zoals dat voorkomt in het verhaal. Waar aan de schrijver uit dat verhaal in een stil hoekje op een hotelterras aan het Lido zit te werken en ondertussen gluurt naar de wondermooie Poolse jongen die daar zijn leven kruist. En het overhoop gooit. Dus dat tafeltje, dat past perfect. En dat het een truc is om het ha perende geheugen van Henk van Ulsen te omzeilen, doet er niet toe. Wat er wél toe doet: er gebeurt verder niet veel natuurlijk. Hoe kan je trouwens een grotendeels tussen de oren woekerende passie ooit uitbeelden? Dat moet de regisseur zich ook bedacht heb ben. En daarom krijgen we Henk van Ul sen ook nog eens véél méér dan levens groot in close-up geprojecteerd. De neus- haren waren te tellen, zo close. Van Ulsen is natuurlijk een rasverteller. Over twee weekjes, op 8 mei, wordt hij tachtig jaar. Dat is aan zijn taal - zo vitaal Henk van Ulsen in Dood in Venetië. op veel momenten, en nergens oud of versleten - niet te merken. Dat voor zo iets 'bereikbaars' (het boek is er, de film is er) de zaal volstroomt, heeft vooral met hém te maken. De mensen komen voor Van Ulsen, het is een eerbetoon en mis schien ook een 'nog één keer...' Het is niet veel meer dan een knappe voorlezing van een knap ingekort en over bekend verhaal. (Voor zo'n oud publiek moet het wel een overbekend verhaal zijn en jongeren heb ik er niet gezien.) Het is dus 'bijna niets', en daarom wordt de voorstelling 'opgeleukt' met een me tershoge projectie van de acteur in clo se-up. Ik vind dat allemaal flauwekul, enerzijds, en een uitdaging anderzijds. Ik heb dus veel scherm gekeken. Ik heb mij voorgesteld dat ik pal tegenover mijn grootvader zat (vreemd en niet eerlijk, ik ben geen twee generaties jonger dan Van Ulsen) en dat hij mij zijn verhaal deed. Dat ik aan zijn lippen hing. Dat dit één van die zeldzame momenten was waarop een (groot)ouder eerlijk is met zijn (klein) kind en hem het leven laat zien zo als het werkelijk is. Ik heb gekeken en gekeken, naar zijn ogen vooral. Als het kon (maar dat kon niet vaak) ook erin, diep er in. Gekeken naar de mimiek, naar het licht en de scha duw van de emotie. Geweldig dat dat alle maal kon. Momenten gezien van grote au thenticiteit. Maar ook veel vlakke, kille of toch in ieder geval doodse blikken. Mo menten waarop je als kleinkind zou den ken: nu draait opa er omheen, of: nu is opa wel heel erg ver weg met zijn gedach ten. Momenten kortom waarop 'hét' er niet was. Hét! Hét? Is dat 'het leven laten zien zoals het werkelijk is'? Ik ben nog al tijd benieuwd, of het toneel dat über haupt wel kan. En of dat überhaupt wel moet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21