Auto
Kleine LandRovers worden
groot
Exclusieve en sterkere
versie van Suzuki GSR
www.karels.com
BMW M3 V8: één pk per 3,8 kilo
1.000, Volkswagen l Bij aanschaf van een nieuwe
betaalt u géén
|Êk| afleveringskosten!
PZC Vrijdag 20 april 2007 1 5
door Michiel Snik
e GSR was al een opval
lend stoere, naakte straat
vechter met Italiaanse trek
jes. Maar Suzuki heeft er met de
nieuwe Yoshimura nog een schep
je bovenop gedaan.
Niet alleen het uiterlijk is met veel
carbon exclusiever geworden. Het
sterke blok uit racebroertje GSX is
ook vijf pk sterker geworden. Het
meest spraakmakende is het ge
luid dat uit de speciale dempers
van de Suzuki Yoshimura knalt.
Wat een genot! Alleen daarvoor
wil je het gas al opendraaien.
Of op de staart van je voorganger
gaan zitten in de bergen rond het
Spaanse Girona, waar de Japan
ners hun nieuwe model presente
ren. Dan hoor je het nog beter als
er voor een bocht even een tandje
terug wordt gezet. De brul van de
GSR (599 cc, 103 pk) wordt extra
versterkt door de bergwanden die
de galm weerkaatsen. Het super-
sportblok in de GSR is wat gekne
pen, maar houdt ruim voldoende
over om volop te genieten van de
ze motor. De top ligt ergens boven
de 220 kilometer per uur. De Yoshi-
mura-uitvoering heeft een piep
klein schermpje, dat het dash
board afschermt en je ook nog iets
uit de wind houdt. Dat maakt het
rijden met wat meer snelheid net
wat prettiger dan op de 'gewone'
GSR.
Veel is er eigenlijk niet veranderd
ten opzichte van de 'oude' GSR
die een jaar geleden uitkwam. De
spiegels trillen nog net zo heftig
en zijn bij een beetje vlotte rijstijl
nauwelijks bruikbaar. Maar dat is
console. Die is net een stukje te
breed voor de rechterknie van de
bestuurder.
Een contactsleutel is er alleen voor
noodgevallen. Het hele 'afstandsbe-
dieningsblok' moet nu in een
gleuf Starten en stoppen gaat met
een knop. Maar dan: het navigatie
systeem. In één woord verschrikke
lijk. De importeur heeft het nog
wel over premium satellietnavigatie
dat voor 2830 euro gemonteerd is.
Een bedieningsramp voltrekt zich.
Het aanraakscherm geeft aanwij
zingen waar je niks van wilt we
ten, een juffrouw roept aanhou
dend 'Er is druk verkeer', terwijl je
dat zelf allang ondervonden hebt.
Je bent bovendien minstens tien
minuten lang bezig voordat je een
bestemming hebt ingevoerd. De
Freelander is prima, maar koop er
een TomTom bij in plaats van dit
afgrijselijke navigatiesysteem.
Alles bij elkaar is de nieuwe, 1900
kilogram wegende Freelander een
verrassend fijn rijdende auto die
veel meer ruimte biedt dan zijn
voorganger. Hij lijkt van voren op
een Discovery of Range Rover en
heeft in elk geval veel meer presen
ce dan de eerste Freelander.
Zonde dat hij qua prijs nu ook
meedoet met de grote LandRo
vers. De goedkoopste uitvoering,
de TD4 E met zijn 2.2 liter i6v tur
bodiesel met 160 pk en 400 Nm,
kost vanaf 41.500 euro. Zijn 3.2 li
ter V6-benzinebroer vraagt een in
vestering van 52.300 euro.
Lexus LS 460 gekozen
tot 'wereldauto 2007'
De Lexus LS 460 is op de New
York Autoshow uitgeroepen tot
Wereldauto van het Jaar 2007. Vol
gens de jury uit 22 landen is de LS
460 de verpersoonlijking van het
streven van Lexus naar perfectie.
De LS 460 beschikt over veel be
langrijke noviteiten, vooral op het
gebied van veiligheid.
n Genève stond hij nog als zo
genaamd studiemodel, maar de
nieuwe BMW M3 is nu al een
feit. De vierde generatie van het
model bouwde in twintig jaar tijd
een grote schare fans op.
Vanaf september is hij te koop
voor 99.500 euro, een kleine 20
mille meer dan zijn voorganger.
Onder de aluminium motorkap
met een powerdome-bult zit niet
langer de 3.2 liter zes-in-lijn mo
tor, maar voor het eerst een V8.
Hij is dus groter, maar toch 15 kilo
lichter dan de vroegere zespitter.
De 4.0 liter krachtbron heeft 420
pk en 400 Nm in huis en kan
maximaal een fors aantal toeren
draaien: 8400 per minuut. Per 3,8
kilo autogewicht (totaal toch 1665
kilo) heeft deze BMW één pk ter
beschikking. Accelereren van 0 tot
100 km/u neemt slechts 4,8 secon
den in beslag. De M3 heeft een
lichtgewicht koolstofvezel dak, een
oliegekoelde zesversnellingsbak
met speciale koppeling, een varia
bel sperdifferentieel, aluminium
draagarmen en een overbemeten
remsysteem. De stuurkarakteris-
tiek kan ingesteld worden, net als
het veerkarakter. BMW gaat van
de M3 ook een sedan, stationwa
gon en cabriolet maken.
De BMW M3 heeft acht in plaats van zes cilinders en doet daar uiterlijk
breed kond van. foto CPD
Chrysler HHR. foto CPD
De nieuwe Freelander is
ontzaglijk veel beter dan zijn
voorganger, een kleine
Range Rover eigenlijk.
door Rien van der Steen
LandRover kwam tien jaar
geleden met de Freelander
met dat rare derde rem
licht dat boven het reserve
wiel uit piepte. Anders dan de De
fender, Range Rover en Discovery
was de Freelander niet bedoeld
voor offroad rijden. Hij ontbeerde
ook een hoge en lage gearing. De
nieuwe mist dat ook weer. Maar
verder is Freelander 2 in bijna alles
een kleine Range Rover. Hij rijdt
voortreffelijk (op straat), niet al
leen dankzij zijn fors gegroeide
wielbasis.
De dieselmotor - uit de koker van
Ford/PSA - loopt als een zonnetje.
De krachtbron is sterk bij weinig
toeren en voldoende stil. Hij is
ook tamelijk zuinig en meer dan
vlot genoeg.
De Freelander heeft het terrain-res-
ponsesysteem in de luxe versies ge
leend van zijn grote broers. Een
prachtig systeem, waarbij de be
stuurder via een draaiknop elektro
nisch kan bepalen hoeveel aandrijf-
kracht naar welke wielen gaat.
Ook het automatisch afdalen van
hellingen is voorradig. Zodat je in
Chevrolet HHR komt
dit jaar naar Europa
Chevrolet heeft besloten eind dit
jaar de HHR naar Europa te halen.
Naar Nederland komen er zo'n
300 per jaar.
De vijfdeurs met het hoge dak en
uitgebouwde spatschermen a la
Chrysler PT Cruiser heeft veel
weg van een Amerikaanse custom
car en krijgt voorlopig uitsluitend
benzinemotoren.
het terrein, los van die ontbreken
de hoge en lage gearing, al met al
toch nog aardig weg kunt komen.
Het weggedrag is ronduit comfor
tabel. Rechtuit is de wagen zeer
stabiel. Alleen op slecht wegdek
wil hij hier en daar een beetje stot
teren. Snelle bochten zijn niet
voor hem gemaakt, want dan gaat
de carrosserie nogal hellen.
Qua meubilair behoort deze Land-
Rover tot de beste. Hij heeft brede
zittingen. De stoelen zijn boven
dien in tal van standen verstelbaar.
Aan de buitenzijde heeft de LandRo
ver fraaie vormgevingsdetails.
De flink gegroeide Freelander
heeft zijn reservewiel niet meer op
de (omhoog scharnierende) achter
klep zitten. Dat draagt bij aan de
gerieflijke uitstraling van deze luxe
terreinwagen waarin je knus zit.
Enige minpunt is de hoge midden-
De LandRover Freelander 2 schurkt qua kwaliteit én prijs tegen zijn grote
broer aan, de Range Rover. foto's GPD
Net interieur. Gerieflijk, maar met
een erg brede middenconsole.
ook het enige echt negatieve aan
deze exclusieve uitvoering van de
naakte straatvechter. Hij stuurt
messcherp en is zeer goed in boch
tige wegen en stadsverkeer. De
remmen zijn onveranderd goed en
nu is er ook abs leverbaar. Met die
voorziening aan boord kost de
GSR 9590 euro, zonder abs 8990
euro.
Voor het uiterlijk hebben de Japan
se tekenaars zich laten inspireren
door de Italianen. Het blok van de
GSR is overigens Japans gebleven.
De exclusiviteit van de Yoshimura
kost duizend euro extra. Maar mis
schien willen de liefhebbers liever
nog tot het einde van de zomer
wachten op een echt nieuwe Su
zuki: de sterkere maar ongetwij
feld ook veel duurdere B-King.
Suzuki Yoshimura: exlusieve versie
van de GSR. foto GPD
b,j aankoop van een nieuwe T
Volkswagen op zaterdag 21 april
Terneuzen
Tel, (0115) 647333
Hulst
Tel. (0114) 370100
Vlisslngen
Tel. (0118) 424000
MJT® POPPE
www.aufopoppe.nl
fjfPKK 45231