Auto Kleine LandRovers worden groot Exclusieve en sterkere versie van Suzuki GSR www.karels.com BMW M3 V8: één pk per 3,8 kilo 1.000, Volkswagen l Bij aanschaf van een nieuwe betaalt u géén |Êk| afleveringskosten! PZC Vrijdag 20 april 2007 1 5 door Michiel Snik e GSR was al een opval lend stoere, naakte straat vechter met Italiaanse trek jes. Maar Suzuki heeft er met de nieuwe Yoshimura nog een schep je bovenop gedaan. Niet alleen het uiterlijk is met veel carbon exclusiever geworden. Het sterke blok uit racebroertje GSX is ook vijf pk sterker geworden. Het meest spraakmakende is het ge luid dat uit de speciale dempers van de Suzuki Yoshimura knalt. Wat een genot! Alleen daarvoor wil je het gas al opendraaien. Of op de staart van je voorganger gaan zitten in de bergen rond het Spaanse Girona, waar de Japan ners hun nieuwe model presente ren. Dan hoor je het nog beter als er voor een bocht even een tandje terug wordt gezet. De brul van de GSR (599 cc, 103 pk) wordt extra versterkt door de bergwanden die de galm weerkaatsen. Het super- sportblok in de GSR is wat gekne pen, maar houdt ruim voldoende over om volop te genieten van de ze motor. De top ligt ergens boven de 220 kilometer per uur. De Yoshi- mura-uitvoering heeft een piep klein schermpje, dat het dash board afschermt en je ook nog iets uit de wind houdt. Dat maakt het rijden met wat meer snelheid net wat prettiger dan op de 'gewone' GSR. Veel is er eigenlijk niet veranderd ten opzichte van de 'oude' GSR die een jaar geleden uitkwam. De spiegels trillen nog net zo heftig en zijn bij een beetje vlotte rijstijl nauwelijks bruikbaar. Maar dat is console. Die is net een stukje te breed voor de rechterknie van de bestuurder. Een contactsleutel is er alleen voor noodgevallen. Het hele 'afstandsbe- dieningsblok' moet nu in een gleuf Starten en stoppen gaat met een knop. Maar dan: het navigatie systeem. In één woord verschrikke lijk. De importeur heeft het nog wel over premium satellietnavigatie dat voor 2830 euro gemonteerd is. Een bedieningsramp voltrekt zich. Het aanraakscherm geeft aanwij zingen waar je niks van wilt we ten, een juffrouw roept aanhou dend 'Er is druk verkeer', terwijl je dat zelf allang ondervonden hebt. Je bent bovendien minstens tien minuten lang bezig voordat je een bestemming hebt ingevoerd. De Freelander is prima, maar koop er een TomTom bij in plaats van dit afgrijselijke navigatiesysteem. Alles bij elkaar is de nieuwe, 1900 kilogram wegende Freelander een verrassend fijn rijdende auto die veel meer ruimte biedt dan zijn voorganger. Hij lijkt van voren op een Discovery of Range Rover en heeft in elk geval veel meer presen ce dan de eerste Freelander. Zonde dat hij qua prijs nu ook meedoet met de grote LandRo vers. De goedkoopste uitvoering, de TD4 E met zijn 2.2 liter i6v tur bodiesel met 160 pk en 400 Nm, kost vanaf 41.500 euro. Zijn 3.2 li ter V6-benzinebroer vraagt een in vestering van 52.300 euro. Lexus LS 460 gekozen tot 'wereldauto 2007' De Lexus LS 460 is op de New York Autoshow uitgeroepen tot Wereldauto van het Jaar 2007. Vol gens de jury uit 22 landen is de LS 460 de verpersoonlijking van het streven van Lexus naar perfectie. De LS 460 beschikt over veel be langrijke noviteiten, vooral op het gebied van veiligheid. n Genève stond hij nog als zo genaamd studiemodel, maar de nieuwe BMW M3 is nu al een feit. De vierde generatie van het model bouwde in twintig jaar tijd een grote schare fans op. Vanaf september is hij te koop voor 99.500 euro, een kleine 20 mille meer dan zijn voorganger. Onder de aluminium motorkap met een powerdome-bult zit niet langer de 3.2 liter zes-in-lijn mo tor, maar voor het eerst een V8. Hij is dus groter, maar toch 15 kilo lichter dan de vroegere zespitter. De 4.0 liter krachtbron heeft 420 pk en 400 Nm in huis en kan maximaal een fors aantal toeren draaien: 8400 per minuut. Per 3,8 kilo autogewicht (totaal toch 1665 kilo) heeft deze BMW één pk ter beschikking. Accelereren van 0 tot 100 km/u neemt slechts 4,8 secon den in beslag. De M3 heeft een lichtgewicht koolstofvezel dak, een oliegekoelde zesversnellingsbak met speciale koppeling, een varia bel sperdifferentieel, aluminium draagarmen en een overbemeten remsysteem. De stuurkarakteris- tiek kan ingesteld worden, net als het veerkarakter. BMW gaat van de M3 ook een sedan, stationwa gon en cabriolet maken. De BMW M3 heeft acht in plaats van zes cilinders en doet daar uiterlijk breed kond van. foto CPD Chrysler HHR. foto CPD De nieuwe Freelander is ontzaglijk veel beter dan zijn voorganger, een kleine Range Rover eigenlijk. door Rien van der Steen LandRover kwam tien jaar geleden met de Freelander met dat rare derde rem licht dat boven het reserve wiel uit piepte. Anders dan de De fender, Range Rover en Discovery was de Freelander niet bedoeld voor offroad rijden. Hij ontbeerde ook een hoge en lage gearing. De nieuwe mist dat ook weer. Maar verder is Freelander 2 in bijna alles een kleine Range Rover. Hij rijdt voortreffelijk (op straat), niet al leen dankzij zijn fors gegroeide wielbasis. De dieselmotor - uit de koker van Ford/PSA - loopt als een zonnetje. De krachtbron is sterk bij weinig toeren en voldoende stil. Hij is ook tamelijk zuinig en meer dan vlot genoeg. De Freelander heeft het terrain-res- ponsesysteem in de luxe versies ge leend van zijn grote broers. Een prachtig systeem, waarbij de be stuurder via een draaiknop elektro nisch kan bepalen hoeveel aandrijf- kracht naar welke wielen gaat. Ook het automatisch afdalen van hellingen is voorradig. Zodat je in Chevrolet HHR komt dit jaar naar Europa Chevrolet heeft besloten eind dit jaar de HHR naar Europa te halen. Naar Nederland komen er zo'n 300 per jaar. De vijfdeurs met het hoge dak en uitgebouwde spatschermen a la Chrysler PT Cruiser heeft veel weg van een Amerikaanse custom car en krijgt voorlopig uitsluitend benzinemotoren. het terrein, los van die ontbreken de hoge en lage gearing, al met al toch nog aardig weg kunt komen. Het weggedrag is ronduit comfor tabel. Rechtuit is de wagen zeer stabiel. Alleen op slecht wegdek wil hij hier en daar een beetje stot teren. Snelle bochten zijn niet voor hem gemaakt, want dan gaat de carrosserie nogal hellen. Qua meubilair behoort deze Land- Rover tot de beste. Hij heeft brede zittingen. De stoelen zijn boven dien in tal van standen verstelbaar. Aan de buitenzijde heeft de LandRo ver fraaie vormgevingsdetails. De flink gegroeide Freelander heeft zijn reservewiel niet meer op de (omhoog scharnierende) achter klep zitten. Dat draagt bij aan de gerieflijke uitstraling van deze luxe terreinwagen waarin je knus zit. Enige minpunt is de hoge midden- De LandRover Freelander 2 schurkt qua kwaliteit én prijs tegen zijn grote broer aan, de Range Rover. foto's GPD Net interieur. Gerieflijk, maar met een erg brede middenconsole. ook het enige echt negatieve aan deze exclusieve uitvoering van de naakte straatvechter. Hij stuurt messcherp en is zeer goed in boch tige wegen en stadsverkeer. De remmen zijn onveranderd goed en nu is er ook abs leverbaar. Met die voorziening aan boord kost de GSR 9590 euro, zonder abs 8990 euro. Voor het uiterlijk hebben de Japan se tekenaars zich laten inspireren door de Italianen. Het blok van de GSR is overigens Japans gebleven. De exclusiviteit van de Yoshimura kost duizend euro extra. Maar mis schien willen de liefhebbers liever nog tot het einde van de zomer wachten op een echt nieuwe Su zuki: de sterkere maar ongetwij feld ook veel duurdere B-King. Suzuki Yoshimura: exlusieve versie van de GSR. foto GPD b,j aankoop van een nieuwe T Volkswagen op zaterdag 21 april Terneuzen Tel, (0115) 647333 Hulst Tel. (0114) 370100 Vlisslngen Tel. (0118) 424000 MJT® POPPE www.aufopoppe.nl fjfPKK 45231

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15