ijn gelijk Geld, tap of compleet interieur 'Wij zijn juist een van de prijsvechters' Bavaria-directeur Peer Swinkels i€. S-CSflOt HAT**, oei *OI»T tN S< NATUURZUIVER B CR PZC Woensdag 18 aprjl 2007 11 t duur betaald zegt verbaasd te zijn. „Ook wij hebben het nieuws vernomen via het NOS Journaal", meldt een woordvoerder. De brouwerij uit Enschede wilde gisteren verder niet inhoudelijk reageren op de kwestie, aangezien Grolsch nog geen enkele offi- I ciële aankondiging of andere mededeling van de commissie heeft gehad. Brussel houdt de Nederlandse biermarkt al sinds 2000 scherp in de gaten. De Nederlandse Mededin- j gingsautoriteit (NMa) deed in dat jaar invallen bij de grote brouwers. Een lang onderzoek naar mis- standen volgde. Grolsch heeft sinds de inval in 2000 altijd ontkend dat er prijsafspraken tussen haar en andere bierbrouwers zijn ge weest. „Er is juist een keiharde strijd gaande. Altijd geweest", zei een woordvoerder ze- I ven jaar geleden. I In september 2005 viel de 'Verklaring van Be- 1 zwaar' bij Grolsch en de andere beschuldigde brou- i werijen op de mat. De beklaagden kregen vervol gens twee maanden de tijd om zich te verweren te- t gen deze duizenden pagina's dikke aanklacht van de Europese Commissie. 1 Vertrouwend op de goede afloop, deelde Grolsch J twee jaar geleden mee dat het geen voorzieningen 1 had getroffen, een spaarpotje waaruit de eventuele boete zou kunnen worden betaald. Ook het jaar verslag 2006 maakt geen melding van een dergelij ke reserve, hoewel het onderzoek van de commis sie wel wordt genoemd: 'Grolsch heeft daarop een verweerschrift ingediend en is thans in afwachting van de beschikking van de Europese Commissie'. De mogelijke uitkomsten van het onderzoek wor den door het bedrijf meegenomen in een alge meen risicoprofiel, waarin ook ontwikkelingen op het gebied van grondstoffenkosten, pensioenuitga ven en de concurrentiepositie worden geanaly seerd. De raad van bestuur zegt erop te vertrou wen dat dit systeem 'adequaat' is. „Echter absolute zekerheid kan niet geboden worden. Bij het ne men van beslissingen kunnen menselijke beoorde lingsfouten optreden." De supermarkten willen niet zeggen of zij actie on dernemen tegen de brouwers. Een woordvoerster van Laurus wil eerst afwachten wat de boete pre cies inhoudt. Ook Albert Heijn wil nog niet reage ren. „Maar wij willen als supermarkt een goede bierprijs voor onze klanten en daar onderhande len we over met de brouwers." Uitbater Schaffels van café Dommelstroom heeft weinig hoop dat de bierprijs nu daalt. „Ik huur het café van Dom- melsch en die huur is weer lager dan normaal. Daalt het één, dan stijgt het ander. Maar ik weet ze ker dat de prijs omlaag kan." niet bij de miljoenenboetes van de Europese Commissie. Hij heeft zelf twee jaar geleden al een claim van 88.000 euro op het bordje van In- bev gelegd. „Die mogelijkheid heb ben andere horeca-ondernemers ook. We hebben wel jarenlang het dubbele van de werkelijke bierprijs betaald." Freriks geeft aan benieuwd te zijn of I'ze morgen ook daadwerkelijk de bierprijzen gaan verlagen'. „Want de horeca betaalt nu 100 euro per vat, terwijl de werkelijke prijs rond de 50 euro moet liggen. Datzelfde geldt voor de consument, die nu zo'n elf euro kwijt is voor een partyfustje, dat eigenlijk maar vijf a zes euro Anag kosten." De boete die de brouwerijen boven het hoofd hangt maakt oud-horecaonder nemer Rob Freriks uit Enschede 'zielsgelukkig'. foto George Nusmeijer Vlissinger Edwin Bouwens is eigenaar van café Stout. Hij kocht het pand met eigen geld, maar toen Heineken aanbood het start kapitaal wat te vergroten, ging hij met graagte op het aanbod in. „Zij lenen je geld en daar staat ge- genover dat je alleen bij hen af neemt. )e verkoopt alleen Hein- ken-merken, geen Grolsch, om maar wat te noemen. Logisch, hè." Ondernemers kunnen niet alleen voor geld terecht bij brouwers, maar ook voor zaken als interieurs advies en tapinstallaties. Zo heeft Heineken in Amsterdam een showroom met vijf barinterieurs, variërend van het bruine café tot de hippe loungebar. Heineken-af- nemers kunnen er inspiratie op doen of delen van het concept overnemen. Bouwens kan op elk moment van zijn overeenkomst af. De opzegter mijn is twee maanden. Heineken/Amstel/Brand heeft meer dan dertig procent van de markt en mag daarom volgens Eu ropese regels geen langlopende contracten aangaan. Kleinere brou werijen als Grolsch en Bavaria wel. „In dat soort contracten kan bij voorbeeld bedongen worden dat er elke maand een bepaalde hoe veelheid drank moet worden afge nomen. Als het je niet lukt die maand genoeg te verkopen, staat er de maand erop wel mooi een nieuwe lading voor je deur." En die moet natuurlijk wel betaald worden. Bij kasteleins die niet aan hun be talingsverplichting kunnen vol doen, is de brouwerij vaak geïnte resseerd in overname. „Zo zijn veel cafés in handen gekomen van brouwerijen. Die worden verpacht en dan heeft zo'n brouwerij uiter aard een dikke vinger in de pap als het gaat om wat er verkocht wordt en voor welke prijs." Bierconsumptie Nederland Marktaandeel Nederland 2006 overig Heineken n3ev 1 r Bavaria/ «cijfers van de brouwerijen zelf. Exact aandeel onbekend. Exportcijfers 2005 Met een export van 13.781.064 hl (hectoliter) was Nederland in 2005 de derde bierexporteur in de wereld. Dit komt overeen met 56% van de totale productie in ons land. De grootste bierexporterende landen in 2005 zijn: r* (x 1.000) W Mexico 15.900 Duitsland <1 K 14.203 Nederland 13.782 België 8.814 Verenigde Staten 4.463 Verenigd Koninkrijk 4.313 Canada 3.551 Tsjechië 3.100 Frankrijk 1.800 China 1.415 infographic RV, bron. Centraal Brouwerij Kantoor Historisch overzicht (vanaf 1997). Consumptie in Nederland per hoofd van de bevolking in liters exclusief alcoholarme en alcohol vrije bieren. 0 20 40 60 80 1997 1998 2002 2003 2004 2005 2006

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 43