Gezondheid Lessen van de Samen op pad kapha vata 1 6 1 Woensdag 18 april 2007 PZC HUISARTS door Marieke van Schie Op de scheidslijn van leven en dood wordt eigenlijk alles relatief Hij kijkt me aan en dan van me weg. „Hoe lang denk je dat ik nog heb?" We zwijgen beiden. Jan heeft zojuist in het ziekenhuis te horen gekregen dat hij een gezwel heeft aan zijn alvleesklier. Hij is nog geen zestig. Vol plannen. Zijn zoon is net afgestudeerd, heeft zijn eerste huis gekocht. Hij zou hem helpen want lan is handig. Hij keek uit naar de vut. Met de caravan zouden hij en zijn vrouw erop uit, naar Frankrijk. Nooit meer haast, alle dingen doen waar ze nooit tijd voor hadden. Maar dromen zijn bedrog. Dat blijkt ook nu weer. Want Jan werd moe. Zo kwam hij op het spreekuur. „Ik denk dat ik overwerkt ben", zei hij. „Ik ben niet meer uitgerust als ik wakker word. Hoe lang ik ook geslapen heb!" Bij bloedon derzoek vond ik niets, maar hij had wel pijn hoog in zijn rug. En moeite met eten en steeds minder trek. Dus vroeg ik ook een echo aan van zijn bovenbuik. De radioloog vond een ver dachte schaduw. Aansluitend gaf de mri-scan uitsluitsel. Kanker van de alvleesklier. De schrik en desillusie waren groot. Na het ge sprek met de internist, die duide lijk maakte dat er voor deze vorm van kanker nog geen gene zing bestaat en hij niets meer voor hem kan doen, meldde hij zich bij mij. Hij kwam met zijn vrouw. „Hoe lang nog?" „Dat is onzeker en hangt van zo veel factoren af. Je conditie was goed tot nu toe. De tumor geeft aanvankelijk weinig klach ten. Ik vraag goede raad aan de specialist van het pijnteam, om te zien welke behandeling voor deze specifieke tumor het bes te is." Hij heeft geen pijn, kan alles eten, maar wel in vele klei ne hapjes. Alcohol vindt hij niet meer lekker, al dronk hij dat met mate. En met koffie doe je hem ook geen plezier meer. „Het is niet op korte termijn voorbij. Zeker weet ik het ook niet, maar het gebeurt geleidelijk. Je ziet het aankomen. Ik hoop zo dat jullie het op kunnen brengen om de tijd die je ge geven is te benutten! Hoe kijk je er tegenaan?"„Eén ding", zegt hij, „Als ik maar geen pijn heb! Ik wil zo'n levenstestament maken, kan ik daar een keer met je over praten?" Dat kan, ik heb voorbeelden en het lijkt me ook goed om in alle rust de mogelijkheden van afzien van behandeling of euthanasie te be spreken. Als alles goed is vastgelegd, komt het er zelden van. Adequate pijnbestrijding zorgt er voor dat de meeste mensen alle dagen van het leven mee willen pakken. Maar het geeft wél veel rust om alles goed doorgesproken te hebben. Ik spreek af om een keer bij (an thuis langs te komen. Daar worden we niet gestoord en hoeft hij niet in de wachtkamer te wachten als het een keer uitloopt. Als ik hem opzoek zit hij in de tuin. Het is prachtig lenteweer, zijn vrouw brengt een kopje thee. „Ik heb een vriend", zegt hij. „We waren al maatjes op de lage re school. Trokken altijd met elkaar op. Zijn huwelijk, het on ze, de kinderen. We waren altijd samen. Tot hij op een dag plotseling niets meer van me wilde weten. Ik heb geschreven, gebeld. Maar hij gaat nergens op in. Het voelt als oud zeer. Ik dacht dat ik het naast me neer gelegd had, maar met deze ziek te komt het allemaal boven! Ik voel me machteloos. Zijn zoon komt volgende week. Die is altijd contact blijven houden. Is van dezelfde leeftijd als onze zoon. Hij komt er ook niet ach ter, weet hoeveel pijn het me doet. Het zou me zo goed doen het met hem uit te praten. Maar ik denk niet dat dat lukt." Het is herkenbaar, tussen mensen ontstaan conflicten. En ie der staat er anders in. Maar op de scheidslijn van leven en dood wordt alles eigenlijk zo relatief Voor de persoon in kwes tie kan het zo belangrijk zijn om dat oude zeer uit te praten en rust te hebben voor het einde definitief nadert. Degene die het conflict in stand houdt, ontneemt die ander de mogelijk heid schoon schip te maken. Uit angst, of gekwetstheid? De zwakste schakel bepaalt. Jan heeft met mij de mogelijkheden besproken, we zullen elkaar de komende tijd regelmatig zien. Van de pijnspecialist heb ik een goed pijnbehandelschema en ik beloof jan en zijn vrouw nabij te zijn. We gaan op weg. 'TT- >-* 05 foto ANP Ayurveda: massage Massages worden in de Ayurveda gebruikt voor reiniging en ontspanning van het lichaam. Gemiddeld is ruim een halve liter olie per massage nodig; de samenstelling van de olie wordt per behandeling aangepast. Er bestaan onge veer vijftig verschillende olieën. De patiënt ligt tijdens de massage, die zo'n anderhalf uur duurt, in een soort kuip met opstaande randen zodat de olie niet weg kan lopen. Een paar massages per jaar wordt minimaal aanbevolen. Er is een aantal bijzondere behandelingen: De udvartana is een modderpakking gemaakt van Indiaas rivierzand. De navarakizhi is een massage met katoenen zakjes vol warme rijst die in melk is gekookt. p- De sirodhara is een behandeling waarbij verwarmde olie of melk gedurende 30-60 minuten in een dun straaltje over het voorhoofd van de liggende patiënt wordt uitgegoten. De polsdiagnose op de Ayurveda-wijze: met drie vingers wordt de golfslag van het bloed gevoeld. Goed eten, goed slapen en zo min mogelijk stress. Van Ayurvedische leefadviezen kun je best opknappen. door Lindy Jense foto's Erik van 't Huilenaar Drie vingers, losjes op de rechterpols van zijn pa tiënt, meer heeft Robert Swami Persaud niet no dig. Geconcentreerd luistert hij naar het golven van de hartslag. Dan legt hij de drie vingers op de linkerhand en tot slot bestudeert hij beide handen. Gecombineerd met een gesprek heeft Persaud nu genoeg informatie om te weten welke adviezen hij het beste kan meegeven. Persaud (50) is geneesheer in de Ayurveda, een duizenden jaren oude Aziatische natuurgeneeswij ze die in het Westen steeds popu lairder wordt. Persaud, die afstamt van Surinaams-hindoestaanse Ayurveda-therapeuten, studeerde ooit rechten. „Totdat ik mijn stu die moest afbreken door een ern stig auto-ongeluk. Mijn linkerarm en -been kon ik nauwelijks meer gebruiken en de artsen in het Nij meegse Canisius-Wilhelminazie- kenhuis dachten niet dat er nog veel kon verbeteren. Toen ben ik Ayurveda op mezelf gaan toepas sen, met massages en een speciaal voedingspatroon. En ik ben, tot verbijstering van de artsen, vrijwel volledig genezen." Persaud ging de Ayurvedische leer bestuderen in Londen en haalde een Indiaas artsendiploma aan de universiteit van Kerala in zuid-In- dia. Hij is een van de vurigste pleit bezorgers van de Ayurveda in Ne derland. Persaud startte de eerste beroepsvereniging voor Ayurve- da-artsen, leidde tientallen massa getherapeuten zelf op en schreef er diverse boeken over. „In het Sanskriet, de oudst beken de taal, betekent ayu leven en veda is weten", legt Persaud uit in Ayur- vedisch centrum Surya in Nijme gen, waar hij praktijk houdt. „Ayurveda gaat om de totale mens. Wij kijken niet alleen naar je ziekte, maar naar je totale zijns- toestand." In Nederland deed Ayurveda on der aanvoering van de Maharishi Yoga in de jaren zestig z'n intrede. Tegenwoordig zijn er in Neder land maar liefst zes opleidingen tot Ayurvedisch therapeut. De al om tegenwoordige aromatherapie, gebaseerd op de geur die verwarm de geparfumeerde olie afgeeft, is rechtstreeks afkomstig uit de Ayur veda. „Het is echt een hype", zegt huisarts en columnist Paul van Dijk die in zijn standaardwerk Ge neeswijzen in Nederland een heel hoofdstuk aan Ayurveda wijdt. „Hier in Nederland blijft het nogal in de wellness-hoek hangen. Diep- gaande aandacht is er niet voor. Ik maak regelmatig mee dat ik een student medicijnen vraag wat Ayurveda is, en dat hij of zij dan geen idee heeft. Dat terwijl een kwart van de wereldbevolking af hankelijk is van Ayurvedische art sen. Het is een goedkope en toe gankelijke vorm van gezondheids zorg." De 'totale zijnstoestand' komt vol gens de Ayurvedische leer op een nogal ingewikkelde manier tot stand. Het gaat ongeveer als volgt: de kwaliteit van je leven is geba seerd op een wankel evenwicht tussen allerlei krachten. Die drei gen voortdurend uit balans te ra ken. Ayurveda probeert deze ba lans te herstellen met voedingsad viezen, massages, reinigingskuren en kruidenpreparaten. Die adviezen worden speciaal toe gesneden op je type, want ieder een beschikt over zijn hoogstper soonlijke combinatie van dosha's. Zo worden de elementen pitta (vuur), vata (lucht) en kapha (aar de) genoemd. Een voorbeeld: ie mand die volgens de Ayurve- da-leer een vata-type is, is dun en actief Pitta-types zijn normaal ge bouwd en geneigd tot angstige dro men en kapha-types worden ge-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 16