Geld en werk til ft je verleiden op je werk. f 7 PZC Woensdag 18 april 2007 1 5 ALLEMENSEN J-Lo naar de rechter om 'heroïneverhaal' Jennifer Lopez (37) en haar echt genoot Marc Anthony (38) kla gen het Amerikaanse roddelblad National Enquirer aan wegens smaad. National Enquirer had een foto geplaatst van Mare waar op hij staat met fotograaf Mi chael Star. De laatste hangt een aanklacht wegens bezit van he roïne en kinderpornografie bo ven het hoofd. In een bijbeho rend artikel werd gesteld dat de fotograaf en Mare dikke vrien den zijn. Onzin, stelt advocaat Paul Tweed. Het sterrenkoppel eist een bedrag van 'zes cijfers' van National Enquirer. Victoria Beckham gaat dansschoenen zoeken Ex-Spice Girl Victoria Beckham gaat wellicht net als Heather Mills meedoen aan de Ameri kaanse versie van Dancing With The Stars. 'Posh Spice' verhuist deze zomer naar Los Angeles, waar echtgenoot David Beck ham gaat voetballen voor LA Ga laxy. Victoria neemt het verzoek van de show 'heel serieus'. De optredens hebben het beroerde imago van Mills aanzienlijk ver beterd. „We willen Victoria heb ben", vertelt een anieme mede werker van de show aan de Brit se krant The Sun. „Zij is nu in Amerika ook niet zo populair, net als Heather in het begin. Daarom zou ze perfect zijn." Johnny de Mol gaat weg bij The Mansion Johnny de Mol en Tony van de Berkt trekken zich terug als aan deelhouder van de Amsterdam se uitgaansgelegenheid The Mansion. Beiden willen zich con centreren op hun belangrijkste bezigheden. Mede-eigenaar An dy Martin gaat wel door met The Mansion. Hij opent binnen kort zelfs een nieuwe club in Ci neac, samen met dj Tiësto. De Mol wil meer tijd besteden aan zijn werk op toneel en in de film. Van de Berkt gaat zich vol ledig richten op het nieuwe pla tenlabel 8ball Music. Jamie Oliver looft veel geld uit na overval De Britse tv-kok Jamie Oliver heeft een beloning van ruim 122 duizend euro uitgeloofd. Degene die helpt de dieven te vinden die de pub overvie- w. len waar hij opgroeide en leerde koken, kan rekenen op het fikse geldbedrag. Dat Jr laat zijn woordvoerder we ten aan de BBC. Vijf man nen, gewapend met honkbal knuppels en hamers, stalen zon dag vijftienduizend euro uit de kassa en de kluis van The Cricke ters, zoals de pub heet. Daarbij werd het aanwezige personeel bedreigd en een man van tachtig hardhandig tegen de grond ge duwd. De pub is van de ouders van Jamie en ligt in het plaatsje Clavering, in de streek Ess§x^ foto EPA Pauline Schueler. Verleidkundige ambities Lever een bijdrage aan een (re)organisatie met nieuwe én positieve energie. Stel je open en ontvankelijk op voor een andere manier van werken. Lever een enthousiaste bijdrage aan een bepaald project of evene ment. Denk creatief mee bij de ontwikkeling van nieuwe strategieën. Luister met belangstelling naar een specifieke boodschap. p- Heb een positieve houding tegenover ontwikkelingen binnen of buiten de organisatie. Heb het naar je zin tijdens een bijeenkomst. k kan alles weerstaan behalve verleiding'. Met dit citaat van de Britse schrijver Oscar Wil de in haar achterhoofd richt te de Groningse Pauline Schue ler (40) in juni 2006 het Ver leidkundig Instituut op en gaf zichzelf de titel 'verleid kundige'. Schueler wil werk nemers op een onconventio nele manier enthousiasme ren voor nieuwe ontwikke lingen in een organisatie. „Een reorganisatie heeft pas echt succes als het per soneel ook zin heeft om er iets van te maken", stelt i de Groningse. I Verleiden is voor Schueler I mensen prikkelen. „Je I hoort werkgevers soms zeggen: mijn personeel wil niks. Dan denk ik: vind je het gek? Als jij ze niet uitno digt om zelf te gaan praten, maar stijf in een donker pak achter een microfoontje gaat staan, komt de boodschap toch he lemaal niet over. Hoe kun je dan van je personeel verwachten dat het zin krijgt in veranderingen?" Werkgevers vallen volgens Schue ler bij een reorganisatie nog te vaak terug op droge memo's, saaie nota's en langdradige powerpoint- presentaties. „Ik richt me op de zintuigen in plaats van op het ver stand. Ik probeer de inhoud te ver beelden." Dat doet ze meestal in de rol van presentator, gastspreker of workshopleider. Bij een marke ting- en verkoopteam zette ze ooit een grote schaal geurige aardbeien op tafel met de vraag of de werk nemers mee wilden doen aan een spelletje. Het spel bestond eruit dat de teamleden elkaar compli menten moesten geven terwijl ze elkaar met een vork een aardbei voerden. Door de smaaksensatie van de aardbeien kwamen de com plimenten nog beter aan. „Na dit spel volgde een creatieve brain storm. Omdat ze elkaar op deze Collega's overtuigen van het nut van een reorganisatie door middel van een slaapverwekkende presentatie? Pauline Schueler pakt het heel anders aan. Zij prikkelt werknemers tot veranderingen. door Irene van den Berg foto Elena Platonova Verleidkundige tips Maak contact door iemand recht in de ogen te kijken en niet te ver van iemand vandaan te gaan zitten. v Durf je kwetsbaar op te stellen. Geef toe als je ergens geen ver stand van hebt. v Toon lef. v Er kan vaak meer dan je denkt. v Besteed aandacht aan presenta tie. Collega's of ondergeschik ten overtuigen van een idee is veel moeilijker met een saaie powerpoint-presentatie. bijzondere wijze hadden gecompli menteerd, durfden ze daarna veel vrijer te denken. De onzekerheid en schaamte waren weg." Verleidkunde heeft voor Schueler niet met erotiek, sensualiteit of za kelijk flirten te maken. Wel met vrouwelijkheid. „Vrouwen zijn minder hiërarchisch ingesteld. Zij willen vaker draagvlak creëren voor hun ideeën en kunnen vaak beter samenwerken. Vrouwen zien ook beter wat de ander nodig heeft en zetten daarbij hun eigen belang opzij." Volgens Schueler zou van deze vrouwelijke eigenschappen veel meer gebruikt moeten worden ge maakt bij de overheid en in het be drijfsleven. „Verleidkunde draait om samenwerking. De ideeën niet van bovenaf opleggen, maar men sen er juist warm voor maken." Schueler werkte jarenlang als communicatie-advi seur bij de gemeente Gro ningen. „Er is binnen de overheid vaak weinig ruimte voor creativiteit." Maar dat weerhield de verleidkundige er niet van om op originele wijze haar eigen stem pel op de organisatie te drukken. „Toen de verhouding tussen Gro ningse en Haagse ambtenaren wat stroef liep, bedacht ik de metafoor 'it takes two to tango' voor een project dat weinig tot de verbeel ding sprak. Ik daagde de hoogste baas van het ministerie uit om tij dens de nieuwjaarsreceptie de tan go met mij te dansen. Iedereen zei dat hij dat nooit zou doen, maar ik kreeg het wel voor elkaar. Maan denlang heb ik hem in het geheim privé-lessen gegeven en zijn optre den was een grote verrassing op die avond. Daarna hebben de amb tenaren samen een tangowork shop gedaan." Bang voor afkeurende reacties is Schueler naar eigen zeggen niet. „Ik krijg vaak te horen dat iets niet kan of dat mensen toch niet zul len meewerken. Het is mijn taak om ze daartoe te verleiden en dat lukt me bijna altijd." Haar Verleidkundig Instituut won vorig jaar november de Marie Clai re Starters Award omdat Schueler volgens de jury op een originele en niet-traditionele manier naar consultancy kijkt. „Ik ben geen or ganisatieadviesbureau. Ik creëer de omlijsting van de inhoudelijke plannen." Moeten alle managers zich nu om laten scholen tot verleidkundige? „Hoe meer verleidkundigen, hoe beter. Daar wordt de wereld alleen maar plezieriger van. Maar het ver leiden moet wel een beetje van na ture in je zitten." Belangrijker vindt ze dat er een cultuuromslag bij de overheid en het bedrijfsle ven komt. Werkgevers en leiding gevenden moeten meer belang gaan hechten aan het plezier van hun werknemers. „De Belasting dienst spant zich al jaren in het vooral niet leuker te maken maar wel makkelijker. Ik wil het anders om. Wie met het Verleidkundig Instituut gaat werken, wil het juist wél leuker maken en zeker niet per definitie makkelijker." Meer informatie is te vinden op www.verleidkundiginstituut.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15