Geld en werk Fiscus is grote vriend Wie met R Nederlander vindt Opel de betrouwbaarste auto Private equity trucjes 1 6 Dinsdag 17 april 2007 PZC GELDZAKEN door Corné van Zeijl Bij private equity fondsen moet je je vingers altijd natellen De kranten staan vol met private equity fondsen en hed ge fondsen. Hoewel ze veel door elkaar gehaald wor den, is er wel degelijk een groot verschil. Hedge fond sen zijn beleggingsfondsen met een heel specifieke beleggings strategie. Sommige hedge fondsen nemen een klein belang in een bedrijf dat een onderwaardering heeft en maken dan veel herrie dat het allemaal anders moet. Voorbeelden zijn TCI bij Deutsche Börse en ABN AMRO en Centaurus en Paulson bij Stork. Private equity fondsen nemen een bedrijf meestal helemaal over. Ook zij profiteren van onderwaardering. Ze schudden het management op. Ze verkopen stukken van het bedrijf die veel geld waard zijn en er wordt flink in de kosten gesneden. Dat betekent ook weinig investeringen voor de lange termijn. Want na een paar jaar zijn deze private equity beleggers er al weer uit. Verder halen ze het financiële vet van de botten. De overgebleven cash keren ze aan zichzelf uit. Let wel, deze onderwaardering zat er natuurlijk altijd al in, maar het oude management was niet capabel genoeg om het er uit te halen. lammer dat de nieu we aandeelhouders, de private equity beleggers, al het geld op strijken. De oude aandeelhouders, die soms jarenlang aandeel houder zijn geweest, krijgen slechts een bescheiden overname premie als het bedrijf van de beurs wordt gehaald. Vendex is een mooi voorbeeld. Nadat het bedrijf van de beurs werd gehaald, werd binnen een paar jaar het onroerend goed verkocht voor een prijs die overeenkwam met de overname prijs voor het gehele bedrijf Verder werd er flink in de kosten gehakt, werden de schulden verhoogd en de overtollige cash aan de nieuwe aandeelhouders uitgekeerd. Met de enorme bo nussen kreeg het management flink wat peper in het achter werk. Het is tot dusverre een uitermate winstgevend avontuur voor huidige private equity aandeelhouders. De oude aandeel houders hebben daar helaas niets van gezien. In de volgende recessie zal het aantal spraakmakende faillisse menten flink groter zijn. Bij een gure economische tegenwind zal blijken dat een beetje vet op de botten toch wel nodig is. Dan zullen we met weemoed naar de huidige periode terugkij ken. Ach en wee, waarom hebben we dat allemaal over ons heen laten komen? Waarom heeft niemand er toen wat van ge zegd? Dat was toch zo logisch. Logisch wel ja, maar het is altijd moeilijk om tegen de tijdgeest van dat moment in te gaan. Ook nu. De oplossing is niet moeilijk. Als je iets aan private equity fondsen verkoopt of iets van ze koopt, moet je je vingers natel len. Bij PCM zijn ze nog steeds aan het tellen. Verwacht niet dat een private equity fonds het doet voor minder dan 40 pro cent per jaar. Gebruik gewoon je boerenverstand en vraag je als management af: het trucje dat die private equity ftinds doen, kunnen wij dat zelf niet? Meestal is het antwoord ja. Dan profiteren de huidige aandeelhouders er tenminste ook nog van. Nederlanders vinden Opel het meest be trouwbare automerk en stoppen de vuile bor den en pannen het liefste in een Miele vaatwasser. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Readers Digest naar de meest betrouwbare merken. De uitgever onderzocht dit jaar voor de zevende achtereen volgende keer welke merken inwo ners van vijftien Europese landen het meest betrouwbaar vinden. Readers Digest onderzocht twintig verschillende productcategorieën, variërend van automerk tot was middel. Bij zeven van die produc ten kiezen Nederlanders voor een echt Nederlands merk: bij Rabo bank willen we onze bankzaken doen, Interpolis is dé verzekeraar, pijnstillers kopen we het liefst bij het Kruidvat en internetten doen we bij voorkeur via Het Net van KPN. De overige Nederlandse (of half-Nederlandse) merken zijn KPN (mobiel netwerk), D-Reizen (vakanties), Shell (benzine) en Da- vitamon (vitamines). De resultaten van het merkenon- derzoek worden uitgebreid gepre senteerd in het juni-nummer van Readers Digest. Kunst is mooi, maar kunst is ook vaak duur. Gelukkig zijn er belastingvoordelen die kunst wat minder kostbaar maakt. door Bert Bakker illustratie Aleid Landeweerd Als je in gezelschap van een gepensioneerde mu seumman - groot kenner van antieke meubelen - een verzamelaarsbeurs bezoekt, zo als ik een tijdje geleden deed, dan steek je altijd wat op. Inderdaad leerde ik iets, maar wel iets heel an der dan ik verwachtte. We passeerden een stand waar een bijzonder negentiende eeuws stoeltje te koop stond. Tegelijker tijd hielden we de pas in. „Een zo bijzonder meubel in een zo goeie staat zie je niet vaak", fluisterde de oud-conservator. „In een museale collectie zou het niet misstaan. En die vraagprijs van vierhonderd eu ro is heel schappelijk. Als ik jou was zou ik het meteen kopen". Ik zag de kwaliteit ook wel, maar sputterde dat de ruimte bij mij thuis voor zo'n stoel me ontbrak. „Nou, dan schenk je het stoeltje toch aan een museum?" „Schenken?", vroeg ik. „Ja", ant woordde de conservator. „Als je de ze stoel aan een museum schenkt, en het museum accepteert het, dan staat dat gelijk met een contan te schenking zo groot als de ge taxeerde waarde van deze stoel. En die kan best tweeduizend euro zijn. Dat bedrag mag je als aftrek post opvoeren." Ik realiseerde me dat hij gelijk had. Voor wie al boven de drempel zit van 1 procent van zijn verzamelin- komen aan schenkingen, levert het afstaan van dit meubeltje voor wie in het hoge belastingtarief zit ruim duizend euro op, en in het middentarief ruim achthonderd euro. Da's handel! Ik heb de tip toen niet opgevolgd, maar een feit is dat het bezitten, kopen, vererven en schenken van kunst op velerlei manieren wordt gestimuleerd met vriendelijke fisca le regelingen. Welke bestaan er zo al? 1. Een heel belangrijke regel is dat de fiscus kunst en antiek niet mee telt voor de vermogensrende- mentsheffing (Box 3). Terwijl be zit in de vorm van aandelen, obli gaties, spaarrekeningen, onroerend goed (met uitzondering van het ei gen huis) boven een bepaalde grens belast wordt met 1,2 procent per jaar, geldt dat niet voor kunst en antiek. Wie voor een ton effec ten verkoopt en daar kunst voor te rugkoopt, 'verdient' vanaf dat mo ment jaarlijks twaalfhonderd euro. 't Is de moeite van het overwegen waard. 2. Het verschil tussen de aankoop- en uiteindelijke verkoopprijs van een kunstwerk of antiquiteit wordt, als er sprake is van winst, door de fiscus niet als inkomen ge zien. Behalve wanneer een verza melaar voortdurend actiefis met kopen en verkopen en de inspec teur dus aannemelijk kan maken dat de verzamelaar in feite een handelaar is. Dan worden diens in komsten (na aftrek van gemaakte kosten) wel bij het overige inko men geteld en in Box 1 belast. 3. Kunst uit galeries wordt, in te genstelling tot 'gewone' luxe goede ren niet belast met het hoge btw-tarief van 19 procent, maar met het lage btw-tarief: 6 procent. Veilinghuizen en handelaren moe ten wel 19 procent rekenen, maar alleen over hun brutomarge. 4. Zelfstandigen die hun bedrijf via een vennootschap of maat schap uitoefenen, hebben de mo gelijkheid om kunst door dat be drijf te laten kopen. Meestal is de belastinginspectie bereid die aan koop te zien als een investering in Meer weten? De meeste accountants en ad ministratieconsulenten (NO- VAA of NIVRA-leden) kunnen fiscaal advies geven. Maar wie een fiscalist zoekt, kan ook contact zoeken met een belastingadviseur (www.fb.nl De waardering van kunstbezit ten behoeve van schenking of vererving gebeurt meestal door een registertaxateur aan gesloten bij de Federatie van Taxateurs, Makelaars en Veiling houders in Roerende Zaken (www.federatie-tmv.nl). Meer in algemene zin is een notaris natuurlijk de eerste vraagbaak als het erom gaat hoe schenken en nalaten het best te regelen (www.nota- ris.nl). - Het ministerie van OC&W heeft een speciale folder over de regelingen die bestaan rond schenken en nalaten en cultu reel beleggen. Opvragen via te lefoon 0800-8051 of downloa den via www.minocw.nl - Een informatief boek over ver zamelen van kunst is Onschat bare waarde door Bert Bakker en Johan Bosch van Rosenthal (uitgave Het Financieele Dag blad, 27,50 euro) de aankleding van het kantoor. Daarop mag dus, net als op de rest van de kantoorinrichting, afge schreven worden. Als een kunstwerk vijfduizend eu ro kost en in tien jaar wordt afge schreven, levert dat elk jaar een af trekpost van vijfhonderd euro op voor de vennootschapbelasting. Uiteindelijk staat het voor nul eu ro op de bedrijfsbalans en lean de ondernemer het kunstwerk van zijn eigen bedrijf overnemen te gen de taxatiewaarde van dat mo ment. Ook het schenken en vererven van kunst en antiek gebeurt onder veel vriendelijker voorwaarden dan die Topsport en het bedrijfsleven vertonen veel overeenkomsten. Geen wonder dus dat topsporters veelgevraagde sprekers zijn op bedrijfsbijeenkomsten. Ijzige expedities en het bedrijfsleven hebben veel overeenkomsten. foto Ronald Naar door Alice Plekkenpol ichard Krajicek, Anky van Grunsven, Tom van 't Hek en Arnold Vanderlij- de. Het zijn slechts enkele van de vele (ex-)topsporters die zich met lezingen, clinics, of pep- talks op het bedrijfsleven hebben gestort. En bijna altijd met succes, om de simpele reden dat zij iets ge presteerd hebben waar managers zich graag aan spiegelen. Boven dien vertonen sport en bedrijfsle ven veel overeenkomsten: motiva tie, training, doorzettingsvermo gen, pieken op het moment dat het moet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 16