Politiekorpsen zijn laks
met rijtoets voor agenten
Gebrek aan
technici
schaadt JSF
Lesbo-stel vecht door op Aruba
SterdOme
Jongeren verbeteren wereldrecord skippyballen
NIEUW IN GOES - OPENING 20 APRIL
pzc Zaterdag 14 april 2007 7
BIDDINGHUIZEN - Attractiepark Walibi World in Een notaris noteerde 2518 deelnemende jonge- stond op 2263 ballen. De actie leverde 70.000 eu-
Biddinghuizen is sinds gisteren in het bezit van ren en dat was volgens hem genoeg voor een ro op voor het ziekenhuis St Jansdal in Harder-
het wereldrecord skippyballen. nieuw Guinness wereldrecord. Het oude record wijk. foto Marco Hofste/GPD
Helft van alle korpsen
heeft nog niemand voor
rijtest aangemeld.
den haag - De verplichte rijtest
voor agenten komt nauwelijks van
de grond. De toets is nodig om het
aantal ongelukken met poli
tieauto's terug te dringen. Jaarlijks
lopen daarbij honderden agenten
letsel op.
De Politieacademie begint volgen
de maand met het aftiemen van
de test, maar nog maar drie van de
26 korpsen hebben agenten inge
schreven.
„Beroerd weinig", zegt voorzitter
H. van Duijn van de Nederlandse
Politiebond (NPB). Zijn collega
G. van de Kamp van de ACP vindt
het gebrek aan belangstelling 'te
gek voor woorden'. De Tweede Ka
mer wil opheldering van minister
Ter Horst van Binnenlandse Za
ken.
Agenten komen regelmatig in lasti
ge verkeerssituaties terecht, bij
voorbeeld bij spoedklussen of ach
tervolgingen. De politie meldt ie
der jaar vierhonderd ongevallen
met letsel. De ernst varieert van
verwondingen tot een of enkele
sterfgevallen. Het aantal burgers
dat gewond raakt is niet bekend.
Om het aantal ongelukken te be
perken hebben de korpschefs afge
sproken dat agenten die een dienst
wagen of-motor besturen aan een
rijtest worden onderworpen. Tot
dusver was daar alleen bij de oplei
ding aandacht voor. Waar de rij
kunst te wensen overlaat, volgt bij
scholing. Van Duijn van de NPB
verwacht dat het gros van de me
dewerkers dat lot treft.
Om de toets af te nemen heeft het
Verkeersveiligheidscentrum van
de Politieacademie in Lelystad in
structeurs opgeleid en een baan ge
reed gemaakt. Die wordt op 8 mei
in gebruik genomen. Maar alleen
de korpsen van Hollands-Midden
en Groningen (auto) en Kenne-
merland (motor) hebben agenten
ingeschreven.
Volgens Van Duijn zijn sommige
korpsen, zoals Brabant-Noord en
Twente, bezig eigen rijvaardig-
heidstoetsen op te zetten. Onge
veer de helft van alle korpsen
heeft nog helemaal niets gedaan.
„Die moeten écht zo snel mogelijk
aan de slag. Het gaat om de veilig
heid van agenten en burgers. Dit is
nalatig." Van de Kamp van de ACP
gaat de zaak aankaarten bij minis
ter Ter Horst en de korpschefs.
„We vinden die test heel belang
rijk."
Ook de Raad van Hoofdcommissa
rissen ziet het belang van de toets
wel in. „Maar de opleidingsdruk is
groot. Agenten moeten ook den
ken aan hun schietvaardigheid en
op automatiseringsgebied is er
veel bijscholing. We kunnen niet
iedereen meteen op cursus stu
ren", zegt woordvoerder C. den
Bakker.
Nederland dreigt
miljoenencontracten
mis te lopen.
door Tjerk Notten
DEN haag - Het tekort aan vlieg
tuigmonteurs groeit zo snel, dat
Nederland miljoenencontracten
dreigt mis te lopen voor het onder
houd van de nieuwe JSF-straalja-
ger. Nederland wil in de toekomst
dé Europese onderhoudsbasis wor
den voor de Joint Strike Fighter.
Daarvoor zijn grote aantallen mon
teurs nodig. Opleidingen kunnen
de vraag naar technici nu al niet
bijbenen.
De Nederlandse regering heeft
twee maanden geleden met Italië
afgesproken om te kijken of het
mogelijk is de Italiaanse JSF-toe-
stellen in Nederland te onderhou
den. Het kabinet wil dergelijke af
spraken ook maken met andere
Europese landen die de JSF aan
schaffen. Het Nederlandse bedrijfs
leven wil ook onderhoudsopdrach-
ten binnenslepen en in een aantal
gevallen zijn er al afspraken ge
maakt. Maar bij een groeiend te
kort aan technici zijn zulke afspra
ken een lege huls, aldus betrokke
nen.
Uit onderzoek van het College van
Belanghebbenden in het Lucht-
vaartonderwijs blijkt dat er elk
jaar zeshonderd nieuwe monteurs
en technici nodig zijn om de Ne
derlandse militaire- en burgervlieg
tuigen in de lucht te houden. De
zes scholen voor vliegtuigtechnici
leiden per jaar slechts tweehon
derd mensen op. Niet alleen mel
den zich te weinig leerlingen aan,
een derde valt tijdens de opleiding
uit.
„Het tekort aan technici is zeker
een zorg", erkent de woordvoer
ster van staatssecretaris Van de
Knaap van Defensie. DutchAero,
een van de bedrijven die inmid
dels afspraken met Italië heeft ge
maakt, bevestigt ook het tekort
aan onderhoudspersoneel. „We
hebben geen acuut gebrek aan goe
de mensen, maar in de komende
jaren wordt het zeker een belang
rijk aandachtspunt", zegt manager
R. de Wit van DutchAero.
Het groeiende tekort bedreigt ook
de burgerluchtvaart. Als vliegtui
gen aan de grond moeten blijven
doordat een onderhoudsbeurt te
lang duurt of gebreken niet kun
nen worden verholpen, dan kost
dat de maatschappijen veel geld.
pagina 12: jongeren halen neus op
voor sleutelen aan vliegtuig
Rotterdams echtpaar
wil op meer terreinen
gelijke rechten.
door Laurens Kok
den haag - Het Rotterdamse echt
paar Charlene Oduber en Esther
Lamers mag zich op Aruba als ge
huwden inschrijven in het bevol
kingsregister. De Hoge Raad heeft
dat gisteren bepaald.
Voor Oduber en Lamers is de uit
spraak pas een eerste stap: zij wil
len dat Aruba en de Nederlandse
Antillen homoparen op veel meer
gebieden dezelfde rechten geven
als heterostellen. Het stel mag zich
nu dan wel als gehuwd paar in
schrijven in het Arubaanse bevol
kingsregister, maar op het gebied
van erf- en pensioenrecht is er
voor lesbische paren niets gere
geld, zo luidt hun klacht.
Ze willen daarom nieuwe procedu
res aanspannen tegen de Arubaan
se regering. „Wij gaan hoe dan
ook naar het Europese Hof voor
een aanklacht wegens discrimina
tie", aldus Oduber, die op Aruba is
geboren en getogen. De twee besef
fen dat hun strijd voor gelijke rech
ten een lange adem zal vergen, aan
gezien de Arubaanse minister van
Justitie Rudy Croes hen eerder ver
weet een 'tsunami van slechtheid'
te zijn.
„Maar dat maakt me niet uit. Dit is
voor mij een persoonlijke missie,
daarvoor ben ik op aarde", aldus
Oduber.
Minister Croes was nog niet in de
gelegenheid om een reactie te ge
ven op de uitspraak van de Hoge
Raad.
Gespecialiseerd in Mercedes-Benz personenwagens en lichte bedrijfswagens
Autobedrijf Sterdome BV, Westhavendijk 148, 4463 AE Goes,
Tel: 0113 27 23 23, Fax; 0113 22 95 94, info@sterdome.nl, www.sterdome.nl
personen- en lichte bedrijfswagens
officiële opening om 18.00 uur
door burgemeester Van der Zoag
introductie nieuwe C-klasse
receptie van 17-20 uur