Politiekorpsen zijn laks met rijtoets voor agenten Gebrek aan technici schaadt JSF Lesbo-stel vecht door op Aruba SterdOme Jongeren verbeteren wereldrecord skippyballen NIEUW IN GOES - OPENING 20 APRIL pzc Zaterdag 14 april 2007 7 BIDDINGHUIZEN - Attractiepark Walibi World in Een notaris noteerde 2518 deelnemende jonge- stond op 2263 ballen. De actie leverde 70.000 eu- Biddinghuizen is sinds gisteren in het bezit van ren en dat was volgens hem genoeg voor een ro op voor het ziekenhuis St Jansdal in Harder- het wereldrecord skippyballen. nieuw Guinness wereldrecord. Het oude record wijk. foto Marco Hofste/GPD Helft van alle korpsen heeft nog niemand voor rijtest aangemeld. den haag - De verplichte rijtest voor agenten komt nauwelijks van de grond. De toets is nodig om het aantal ongelukken met poli tieauto's terug te dringen. Jaarlijks lopen daarbij honderden agenten letsel op. De Politieacademie begint volgen de maand met het aftiemen van de test, maar nog maar drie van de 26 korpsen hebben agenten inge schreven. „Beroerd weinig", zegt voorzitter H. van Duijn van de Nederlandse Politiebond (NPB). Zijn collega G. van de Kamp van de ACP vindt het gebrek aan belangstelling 'te gek voor woorden'. De Tweede Ka mer wil opheldering van minister Ter Horst van Binnenlandse Za ken. Agenten komen regelmatig in lasti ge verkeerssituaties terecht, bij voorbeeld bij spoedklussen of ach tervolgingen. De politie meldt ie der jaar vierhonderd ongevallen met letsel. De ernst varieert van verwondingen tot een of enkele sterfgevallen. Het aantal burgers dat gewond raakt is niet bekend. Om het aantal ongelukken te be perken hebben de korpschefs afge sproken dat agenten die een dienst wagen of-motor besturen aan een rijtest worden onderworpen. Tot dusver was daar alleen bij de oplei ding aandacht voor. Waar de rij kunst te wensen overlaat, volgt bij scholing. Van Duijn van de NPB verwacht dat het gros van de me dewerkers dat lot treft. Om de toets af te nemen heeft het Verkeersveiligheidscentrum van de Politieacademie in Lelystad in structeurs opgeleid en een baan ge reed gemaakt. Die wordt op 8 mei in gebruik genomen. Maar alleen de korpsen van Hollands-Midden en Groningen (auto) en Kenne- merland (motor) hebben agenten ingeschreven. Volgens Van Duijn zijn sommige korpsen, zoals Brabant-Noord en Twente, bezig eigen rijvaardig- heidstoetsen op te zetten. Onge veer de helft van alle korpsen heeft nog helemaal niets gedaan. „Die moeten écht zo snel mogelijk aan de slag. Het gaat om de veilig heid van agenten en burgers. Dit is nalatig." Van de Kamp van de ACP gaat de zaak aankaarten bij minis ter Ter Horst en de korpschefs. „We vinden die test heel belang rijk." Ook de Raad van Hoofdcommissa rissen ziet het belang van de toets wel in. „Maar de opleidingsdruk is groot. Agenten moeten ook den ken aan hun schietvaardigheid en op automatiseringsgebied is er veel bijscholing. We kunnen niet iedereen meteen op cursus stu ren", zegt woordvoerder C. den Bakker. Nederland dreigt miljoenencontracten mis te lopen. door Tjerk Notten DEN haag - Het tekort aan vlieg tuigmonteurs groeit zo snel, dat Nederland miljoenencontracten dreigt mis te lopen voor het onder houd van de nieuwe JSF-straalja- ger. Nederland wil in de toekomst dé Europese onderhoudsbasis wor den voor de Joint Strike Fighter. Daarvoor zijn grote aantallen mon teurs nodig. Opleidingen kunnen de vraag naar technici nu al niet bijbenen. De Nederlandse regering heeft twee maanden geleden met Italië afgesproken om te kijken of het mogelijk is de Italiaanse JSF-toe- stellen in Nederland te onderhou den. Het kabinet wil dergelijke af spraken ook maken met andere Europese landen die de JSF aan schaffen. Het Nederlandse bedrijfs leven wil ook onderhoudsopdrach- ten binnenslepen en in een aantal gevallen zijn er al afspraken ge maakt. Maar bij een groeiend te kort aan technici zijn zulke afspra ken een lege huls, aldus betrokke nen. Uit onderzoek van het College van Belanghebbenden in het Lucht- vaartonderwijs blijkt dat er elk jaar zeshonderd nieuwe monteurs en technici nodig zijn om de Ne derlandse militaire- en burgervlieg tuigen in de lucht te houden. De zes scholen voor vliegtuigtechnici leiden per jaar slechts tweehon derd mensen op. Niet alleen mel den zich te weinig leerlingen aan, een derde valt tijdens de opleiding uit. „Het tekort aan technici is zeker een zorg", erkent de woordvoer ster van staatssecretaris Van de Knaap van Defensie. DutchAero, een van de bedrijven die inmid dels afspraken met Italië heeft ge maakt, bevestigt ook het tekort aan onderhoudspersoneel. „We hebben geen acuut gebrek aan goe de mensen, maar in de komende jaren wordt het zeker een belang rijk aandachtspunt", zegt manager R. de Wit van DutchAero. Het groeiende tekort bedreigt ook de burgerluchtvaart. Als vliegtui gen aan de grond moeten blijven doordat een onderhoudsbeurt te lang duurt of gebreken niet kun nen worden verholpen, dan kost dat de maatschappijen veel geld. pagina 12: jongeren halen neus op voor sleutelen aan vliegtuig Rotterdams echtpaar wil op meer terreinen gelijke rechten. door Laurens Kok den haag - Het Rotterdamse echt paar Charlene Oduber en Esther Lamers mag zich op Aruba als ge huwden inschrijven in het bevol kingsregister. De Hoge Raad heeft dat gisteren bepaald. Voor Oduber en Lamers is de uit spraak pas een eerste stap: zij wil len dat Aruba en de Nederlandse Antillen homoparen op veel meer gebieden dezelfde rechten geven als heterostellen. Het stel mag zich nu dan wel als gehuwd paar in schrijven in het Arubaanse bevol kingsregister, maar op het gebied van erf- en pensioenrecht is er voor lesbische paren niets gere geld, zo luidt hun klacht. Ze willen daarom nieuwe procedu res aanspannen tegen de Arubaan se regering. „Wij gaan hoe dan ook naar het Europese Hof voor een aanklacht wegens discrimina tie", aldus Oduber, die op Aruba is geboren en getogen. De twee besef fen dat hun strijd voor gelijke rech ten een lange adem zal vergen, aan gezien de Arubaanse minister van Justitie Rudy Croes hen eerder ver weet een 'tsunami van slechtheid' te zijn. „Maar dat maakt me niet uit. Dit is voor mij een persoonlijke missie, daarvoor ben ik op aarde", aldus Oduber. Minister Croes was nog niet in de gelegenheid om een reactie te ge ven op de uitspraak van de Hoge Raad. Gespecialiseerd in Mercedes-Benz personenwagens en lichte bedrijfswagens Autobedrijf Sterdome BV, Westhavendijk 148, 4463 AE Goes, Tel: 0113 27 23 23, Fax; 0113 22 95 94, info@sterdome.nl, www.sterdome.nl personen- en lichte bedrijfswagens officiële opening om 18.00 uur door burgemeester Van der Zoag introductie nieuwe C-klasse receptie van 17-20 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 7