Het loopt
vol boven
Nederland
9
/S!tÜ\
'Luchtvervoer zal nog
verder toenemen'
'Vergelijk het met een snelweg. Als je die volstopt met verkeer, is het lastig om er via
de oprit op te komen' Peter Hartman, president-directeur van KLM
PZC Zaterdag 14 april 2007 I 1 5
Eén Europees luchtruim zal hoe
dan ook voorlopig nog wel toe
komstmuziek blijven. Al eind 2003
bereikten de lidstaten van de Euro
pese Unie een compromis over
een gezamenlijk Europees lucht
ruim, ook wel Single European
Sky (SES, zie infokader) genoemd.
Het zwaarbevochten akkoord zou
in 2005 in werking moeten zijn ge
treden, maar is tot op heden nog
steeds niet geactiveerd.
Van Rooijen: „Dat heeft te maken
met de soevereiniteit over het
luchtruim van de betrokken lan
den en met hoeveel zij bereid zijn
daarvan op te geven. Daardoor
heeft ook het Open Skies-verdrag
met de Verenigde Staten (op basis
waarvan Europese en Amerikaan
se luchtvaartmaatschappijen onbe
perkt tussen de twee continenten
vliegen en ook prijsvechters toe
gang krijgen tot de transatlan
tische markt, red.) lang op zich la
ten wachten. In dat proces lag
voornamelijk Groot-Brittannië
dwars."
Elelemaal vruchteloos is de Neder
landse lobby voor een gezamenlijk
luchtruim tot dusverre niet ge
weest. Op basis van het SES-ver-
drag zijn regeringen verplicht om
'luchtruimblokken' met omringen
de landen te formeren. Den Haag
nam daartoe reeds het initiatief en
zo kwam het Upper Area Control
Center in Maastricht tot stand.
Vandaaruit wordt het luchtverkeer
boven de Benelux en een groot ge
deelte van Duitsland begeleid. Het
Upper Area Control Centre staat
inmiddels bekend als het meest
productieve en efficiënte luchtver
keersleidingscentrum ter wereld.
Wat dat betreft doet een goed
voorbeeld hopelijk goed volgen.
Voor heel Europa.
Peter Hartman, president-di
recteur van de KLM, waar
schuwt voor de gevolgen
van een dichtslibbende infra
structuur in de Europese lucht
vaartindustrie. Hij doet een be
roep op de landelijke en Europe
se politiek, alsmede de lucht
vaartindustrie zich blijvend in
te zetten dit te voorkomen.
„In 2025 zullen zestig grote
luchthavens in Europa veel hin
der ondervinden van stagnatie
in hun infrastructuur aan de
grond en in de lucht. De vraag
naar luchtvervoer zal binnen Eu
ropa toenemen van jaarlijks 9
miljoen vluchten in 2007 tot 21
miljoen vluchten per jaar in
2025. De capaciteit van de huidi
ge luchtverkeersleiding binnen
Europa is echter slechts bere
kend op 17 miljoen vluchten per
jaar", zo geeft Hartman aan.
Hij onderschrijft hiermee de
noodzaak om te komen tot één
pan-Europees luchtverkeerslei
dingssysteem dat deze groeien
de vervoersstromen in goede ba
nen moet leiden. Door zo'n sys
teem kunnen vlieg- en taxitij
den veel efficiënter geregeld
worden. Hartman rekent voor
dat alleen al rond de luchthaven
Schiphol een beter systeem tot
een vermindering van de
C02-uitstoot zal leiden, verge
lijkbaar met een vliegtuig dat
134 dagen per jaar in de lucht
wordt gehouden. „Om dit pro
bleem te omzeilen zou KLM in
2025 meerdere vliegtuigen aan
haar vloot toe moeten voegen
met alle negatieve effecten tot
gevolg: commercieel, voor de
omgeving en voor het milieu",
zo betoogt de nieuwe KLM-top-
man.
Hij vindt dat de hoogste priori
teit dient te worden toegekend
aan de uitbreiding van de infra
structuur op de grote internatio
nale luchthavens, het toekennen
van vertrek- en landingsrechten
aan de netwerkgebonden lucht
vaartmaatschappijen (waaron
der KLM) en aan het bieden van
alternatieven voor vluchten die
niet afhankelijk zijn van een gro
te luchthaven. „Vergelijk het
met de spoorwegen: de
hogesnelheidstreinen hebben
ook een eigen rail-netwerk.
Door prioriteit toe te kennen
aan luchtvaartmaatschappijen
die zich aantoonbaar inspannen
om de C02-uitstoot terug te
dringen, kan een verantwoorde
groei van de luchtvaartindustrie
tot 2025 plaatsgrijpen."