Het loopt vol boven Nederland 9 /S!tÜ\ 'Luchtvervoer zal nog verder toenemen' 'Vergelijk het met een snelweg. Als je die volstopt met verkeer, is het lastig om er via de oprit op te komen' Peter Hartman, president-directeur van KLM PZC Zaterdag 14 april 2007 I 1 5 Eén Europees luchtruim zal hoe dan ook voorlopig nog wel toe komstmuziek blijven. Al eind 2003 bereikten de lidstaten van de Euro pese Unie een compromis over een gezamenlijk Europees lucht ruim, ook wel Single European Sky (SES, zie infokader) genoemd. Het zwaarbevochten akkoord zou in 2005 in werking moeten zijn ge treden, maar is tot op heden nog steeds niet geactiveerd. Van Rooijen: „Dat heeft te maken met de soevereiniteit over het luchtruim van de betrokken lan den en met hoeveel zij bereid zijn daarvan op te geven. Daardoor heeft ook het Open Skies-verdrag met de Verenigde Staten (op basis waarvan Europese en Amerikaan se luchtvaartmaatschappijen onbe perkt tussen de twee continenten vliegen en ook prijsvechters toe gang krijgen tot de transatlan tische markt, red.) lang op zich la ten wachten. In dat proces lag voornamelijk Groot-Brittannië dwars." Elelemaal vruchteloos is de Neder landse lobby voor een gezamenlijk luchtruim tot dusverre niet ge weest. Op basis van het SES-ver- drag zijn regeringen verplicht om 'luchtruimblokken' met omringen de landen te formeren. Den Haag nam daartoe reeds het initiatief en zo kwam het Upper Area Control Center in Maastricht tot stand. Vandaaruit wordt het luchtverkeer boven de Benelux en een groot ge deelte van Duitsland begeleid. Het Upper Area Control Centre staat inmiddels bekend als het meest productieve en efficiënte luchtver keersleidingscentrum ter wereld. Wat dat betreft doet een goed voorbeeld hopelijk goed volgen. Voor heel Europa. Peter Hartman, president-di recteur van de KLM, waar schuwt voor de gevolgen van een dichtslibbende infra structuur in de Europese lucht vaartindustrie. Hij doet een be roep op de landelijke en Europe se politiek, alsmede de lucht vaartindustrie zich blijvend in te zetten dit te voorkomen. „In 2025 zullen zestig grote luchthavens in Europa veel hin der ondervinden van stagnatie in hun infrastructuur aan de grond en in de lucht. De vraag naar luchtvervoer zal binnen Eu ropa toenemen van jaarlijks 9 miljoen vluchten in 2007 tot 21 miljoen vluchten per jaar in 2025. De capaciteit van de huidi ge luchtverkeersleiding binnen Europa is echter slechts bere kend op 17 miljoen vluchten per jaar", zo geeft Hartman aan. Hij onderschrijft hiermee de noodzaak om te komen tot één pan-Europees luchtverkeerslei dingssysteem dat deze groeien de vervoersstromen in goede ba nen moet leiden. Door zo'n sys teem kunnen vlieg- en taxitij den veel efficiënter geregeld worden. Hartman rekent voor dat alleen al rond de luchthaven Schiphol een beter systeem tot een vermindering van de C02-uitstoot zal leiden, verge lijkbaar met een vliegtuig dat 134 dagen per jaar in de lucht wordt gehouden. „Om dit pro bleem te omzeilen zou KLM in 2025 meerdere vliegtuigen aan haar vloot toe moeten voegen met alle negatieve effecten tot gevolg: commercieel, voor de omgeving en voor het milieu", zo betoogt de nieuwe KLM-top- man. Hij vindt dat de hoogste priori teit dient te worden toegekend aan de uitbreiding van de infra structuur op de grote internatio nale luchthavens, het toekennen van vertrek- en landingsrechten aan de netwerkgebonden lucht vaartmaatschappijen (waaron der KLM) en aan het bieden van alternatieven voor vluchten die niet afhankelijk zijn van een gro te luchthaven. „Vergelijk het met de spoorwegen: de hogesnelheidstreinen hebben ook een eigen rail-netwerk. Door prioriteit toe te kennen aan luchtvaartmaatschappijen die zich aantoonbaar inspannen om de C02-uitstoot terug te dringen, kan een verantwoorde groei van de luchtvaartindustrie tot 2025 plaatsgrijpen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 59