Sport
Trots op de
keienkoers
node
Feyenoord heeft meer dan alleen sportieve sores
PZC Zaterdag 14 april 2007 49
105e Parijs-Roubaix
Lengte kasseistroken
1.
Troisvilles
2200m
2.
Viesly
1800m
3.
Quiévy
3700m
4.
Saint-Python
1500m
5.
Vertain
1900m
6.
Capelle-sur-Écaillon
1700m
7.
Verchain
1600m
8.
Quérénaing
2500m
9.
Maing
1600m
10.
Haveluy
2500m
11.
Trouée d'Arenberg
2400m
12.
Wallers
1600m
13.
Hornaing
3700m
14. Warlaing
2400m
15. Tilloy
2400m
16.
Beuvry
1400m
17.
Orchies
1700m
18. Auchy
1200m
19.
Mons-en-Pévèle
3000m
20. Méringnies
700m
21.
Pont-Thibaut
1400m
22. Templeuve
200m
22.
Moulin-de-Vertain
500m
23. Cysoing
1300m
23.
Bourghelles
1100m
24. Camphin-en Pévèle
1800m
25.
Carrefour de l'Arbre
2100m
26.
Gruson
1100m
27.
Hem
1400m
28.
Roubaix
300m
4 S 6 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Kasseien Parijs-Roubaix
hebben aanslagen van
de natuur weerstaan.
door Edward Swier
ROUBAIX - Ze hebben de asfalteer-
machines én de aanslagen van de
natuur weten te weerstaan. Mor
gen zullen de Noord-Franse kas
seien tijdens de klassieker Pa
rijs-Roubaix dus ook wel een stui
terend peloton, vloekend en tie
rend over fysiek ongemak en gees
telijke terreur, overleven.
De kasseien in de Hel van het
Noorden liggen er al even. In de
tijd dat vrijwel alle Fransen zich
nog over stoffige, onverharde we
gen door het land begaven, maak
ten ze in het noordwesten al ken
nis met de vooruitgang. De Nordis
ten legden al ruim voor 1900 mas
saal kasseienwegen aan. De indus-
tralisering kwam juist in dit van
kolenmijnen vergeven gebied hard
op gang.
Bovenal was het, vanuit militair
oogpunt, van strategisch belang
dat de wegen verhard werden. De
'vooruitgang' haalde echter het ar
me noorden in. Terwijl heel Frank
rijk werd geasfalteerd, bleef de
streek achter.
Vanaf 1939 werd evenwel een in
haalrace ingezet, verdwenen de eer
ste keien onder het asfalt. Door de
oorlog liep het proces vertraging
op, maar halverwege de jaren vijf-
Morgen wordt de beruchte kas-
seienklassieker Parijs-Roubaix ge
reden. Het peloton krijgt ruim 52
kilometer van de verraderlijke
Franse keien te verteren.
tig werd het klusje weer voortva
rend voortgezet. Het gevolg voor
Parijs-Roubaix was duidelijk merk
baar.
Het werd almaar moeilijker ge
schikte kasseienstroken te vinden.
Terwijl in 3968 tijdens studenten
rellen in Parijs kwistig met de
keien 'gestrooid' werd, zocht de or
ganisatie van de wielerkoers naar
nieuwe impulsen voor de klassie
ker.
Het parcours werd ietwat verlegd
en maakte een bocht extra. Drasti
scher maatregelen waren echter
vereist. 'Beklaag de kasseienvre
ters, die werkloos dreigen te wor
den', was indertijd in de Franse
sportkrant l'Équipe te lezen.
Jean-Claude Vallaeys, oprichter
van Les Amis de Paris-Roubaix, on
derkende als een van de eersten de
gevaren die zich aandienden. Ter
wijl burgemeesters zich schaam
den voor hun dorp, omdat er nog
zoveel kasseien lagen en de bewo
ners met asfalt vooruitgang dach
ten te brengen, pleitte Vallaeys
voor behoud van het cultureel erf
goed.
Voormalig Tourdirecteur Jean-Ma-
rie Leblanc, zelf een Nordist van
geboorte, zag tot zijn vreugde de
lobby slagen. In het juist in Neder
landse vertaling verschenen boek
Paris-Roubaix zegt hij: „De men
sen uit het noorden hebben zich
Parijs-Roubaix nu toegeëigend. Ze
zijn zeer gehecht aan hun regio en
weten dat hun erfgoed, de kas
seien, zonder Parijs-Roubaix hele
maal zou zijn verdwenen. Nu zijn
ze er buitengewoon trots op als ze
een keer per jaar in de schijnwer
pers staan. De onverschilligheid is
omgeslagen in een hartstochtelijke
verdediging."
Les Amis de Paris-Roubaix heb
ben, met hulp van tuinbouwscho
len uit de regio én de overheid, de
laatste jaren hun handenvol aan
het in goede staat behouden van
de kasseienpaadjes, waarop al zo
veel specialisten en favorieten
voor de klassieker hun kansen in
rook zagen opgaan.
Als de keien uit de Bretonse gra
nietbassins komen, zijn ze wel
haast onverslijtbaar en heeft zelfs
het water geen invloed. Maar de
greskeien uit de Artois en stenen
klinkers uit Henegouwen zijn
kwetsbaar. Als water zich in de kie
ren nestelt én het gaat vriezen, wil
len de schijnbaar onverwoestbare
kinderkopjes weieens barsten.
Het boerenverkeer zorgt boven
dien ook voor kuilen en deuken.
In de aanloop naar Parijs-Roubaix
gaat een almaar groeiende ploeg
vrijwilligers op pad om de 'sec-
teurs pavés' te renoveren. Vorige
week nog werd een nieuwe strook
aan het parcours van Parijs-Rou
baix toegevoegd. De zone tussen
tussen Beuvry-la-Forêt en Orchies
werd geopend door én vernoemd
naar tweevoudig winnaar Mare
Madiot.
Inventarisatie heeft geleerd dat al
met al nog 165,7 kilometer kas
seienwegen in noord-Frankrijk lig
gen. Slechts 75 kilometer daarvan
is bruikbaar voor de wielerkoers,
omdat veel weggetjes doodlopen
in het boerenland. Dit jaar zit 52,7
kilometer in het parcours opgeno
men.
Alain Bernard, de huidige voorzit
ter van Les Amis, geniet van het
ambachtelijke herbestraten. „We
hebben het gevoel dat onze herstel
werkzaamheden Parijs-Roubaix
tot in het jaar 2050 brengen en
ons er tegelijkertijd aan herinne
ren hoe het noorden er in de ne
gentiende eeuw uitzag."
door Hans Leber
ROTTERDAM - Feyenoord moet na
de afgang in eigen huis tegen FC
Groningen (0-4) dit weekeinde
van Heracles Almelo winnen om
het hoogst haalbare voor dit sei
zoen, de vijfde plaats, te halen.
Spelers en clubleiding konden wel
eens blij zijn dat het in Almelo ge
beurt, ver van huis, ver van de sup
portersproblemen. Met de sores
van de ploeg stapelt ook de druk
op de Rotterdamse politie zich op.
Waar het betaalde voetbal de rege
ringsopdracht kreeg minder poli-
tie-inzet te realiseren, staat de Rot
terdamse politie elke thuiswed
strijd voor een minstens even zwa
re opdracht als Feyenoords eerste
elftal.
Het beeld: heel veel mobiele een
heid, politie te paard die de ingang
van het directiegebouw moet be
waken en Feyenoord-stewards die
met inzet van eigen lijf en leden
de hordes onder controle probe
ren te houden. Vaak tevergeefs, ge
zien de beelden van vorige week
toen agressieve fans zich tegen de
club richtten.
Lekker uit spelen, zo ver gaan de
gedachten in Rotterdam al. Of de
spelers er onder lijden? Ze hebben
er bij Feyenoord geen groepsge
sprek tegenaan gegooid. Trainer Er-
win Koeman: „Donderdagavond
hoorde ik Louis van Gaal zeggen
dat het de vraag was wat er in de
koppies van AZ-spelers zou gebeu
ren na de nederlaag in Bremen.
Tsjonge, die hebben toch een
prachtseizoen? Wij moeten ons
daar al het hele jaar zorgen over
maken."
Renault en Michelin, dat was de
laatste seizoenen een ijzersterke
en winnende combinatie. Alleen
in die combinatie werd Ferrari, rij
dend op Bridgestone-banden, ge
klopt. Het leek alsof Michelin juist
voor Renault de perfecte banden
leverde. Michelin heeft zich echter
teruggetrokken uit de Formule I
en het bandenvoordeel voor
Renault is als sneeuw voor de zon
verdampt.
Nu alle teams verplicht op dezelf
de Bridgestones rijden, is Renault
haar voordeel kwijt. En moet het
weer komen van andere zaken.
Een worsteling waarmee de man
nen van Briatore maar moeilijk
kunnen omgaan. Heikki Kovalainen verremt zich op zijn Bridgestonebanden. foto Jens Böttner/EPA
EK beachvolleybal telt
mee voor de Spelen
LUXEMBURG - De Europese kam
pioenschappen beachvolleybal van
2007 (Valencia) en 2008 (Ham-
burg) tellen mee in de kwalificatie
voor de Olympische Spelen van Pe-
king.
De internationale federatie heeft
deze wens van de Europese volley-
balbond ingewilligd. Dat deed ze
eerder ook al voor Athene 2004.
De kwalificatieperiode voor Pe
king is in januari begonnen.
Derksen verliest top
uit het oog in China
SHANGHAI - Golfer Robert-Jan Der
ksen is in het Chinese Open de
aansluiting met de koplopers kwijt
geraakt. De Nederlander zakte
door een rondje van 72 slagen op
de tweede dag van de vierde naar
de veertiende plaats. Hij deelt die
plek met vijf anderen.
De Fransman Raphael Jacquelin
nam de koppositie steviger in han
den. Hij had slechts 67 slagen no
dig voor zijn ronde.
Basketballer Rodgers
waardevolste speler
RIJSWIJK - De Bossche forward
Leon Rodgers is uitgeroepen tot
waardevolste speler van de regulie
re Nederlandse basketbalcompeti
tie. De topspeler van EiffelTowers
kreeg deze onderscheiding voor de
derde keer op rij.
In het All Star-team kreeg Rod
gers, behalve van ploeggenoot Tra
vis Young, gezelschap van het Ma-
trixx-trio Ryan Sears, Alhaji Mo
hammed en Ransfort Brempong.
Colombia trekt zich
terug voor WK 2014
ZURICH - Brazilië is de enige kandi
daat voor de organisatie van de we
reldtitelstrijd voetbal in 2014. De
Fifa liet gisteren weten dat Colom
bia zich heeft teruggetrokken.
Het overkoepelende orgaan sprak
eerder een voorkeur uit voor
Zuid-Amerika. Tot nu toe werd
het WK pas één keer eerder gehou
den in Brazilië. Dat was in 1950.
Het land won het eindtoernooi al
vijf keer.
Verschil wordt kleiner
voor Albers en Sutil
SAKHIR - Het formule i-team van
Spyker lijkt wat snelheid te heb
ben gevonden. Bij de eerste trai
ningen voor de Grote Prijs van
Bahrein eindigden Christijan Al
bers en Adrian Sutil nog achterin
het veld, maar het verschil met de
rest was kleiner. Het betekende
een opsteker voor de Nederlandse
renstal, die tot nu toe een moeilijk
seizoen beleeft.
Raikkönen zet snelste
tijd neer in Bahrein
SAKHIR - Ferrari-coureur Kimi
Raikkönen heeft in de vrije trainin
gen voor de Grote Prijs van Bah
rein de beste tijd gereden. De 27-ja-
rige Fin liet een tijd van 1.33,162 no
teren en was een halve seconde
sneller dan de rest van het veld.
De Brit Lewis Hamilton haalde in
de middagsessie de tweede tijd.
Spyker Fi-coureurs Adrian Sutil en
Christijan Albers bleven steken op
de negentiende en 21ste positie.
RENAULT