Sport Trots op de keienkoers node Feyenoord heeft meer dan alleen sportieve sores PZC Zaterdag 14 april 2007 49 105e Parijs-Roubaix Lengte kasseistroken 1. Troisvilles 2200m 2. Viesly 1800m 3. Quiévy 3700m 4. Saint-Python 1500m 5. Vertain 1900m 6. Capelle-sur-Écaillon 1700m 7. Verchain 1600m 8. Quérénaing 2500m 9. Maing 1600m 10. Haveluy 2500m 11. Trouée d'Arenberg 2400m 12. Wallers 1600m 13. Hornaing 3700m 14. Warlaing 2400m 15. Tilloy 2400m 16. Beuvry 1400m 17. Orchies 1700m 18. Auchy 1200m 19. Mons-en-Pévèle 3000m 20. Méringnies 700m 21. Pont-Thibaut 1400m 22. Templeuve 200m 22. Moulin-de-Vertain 500m 23. Cysoing 1300m 23. Bourghelles 1100m 24. Camphin-en Pévèle 1800m 25. Carrefour de l'Arbre 2100m 26. Gruson 1100m 27. Hem 1400m 28. Roubaix 300m 4 S 6 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 Kasseien Parijs-Roubaix hebben aanslagen van de natuur weerstaan. door Edward Swier ROUBAIX - Ze hebben de asfalteer- machines én de aanslagen van de natuur weten te weerstaan. Mor gen zullen de Noord-Franse kas seien tijdens de klassieker Pa rijs-Roubaix dus ook wel een stui terend peloton, vloekend en tie rend over fysiek ongemak en gees telijke terreur, overleven. De kasseien in de Hel van het Noorden liggen er al even. In de tijd dat vrijwel alle Fransen zich nog over stoffige, onverharde we gen door het land begaven, maak ten ze in het noordwesten al ken nis met de vooruitgang. De Nordis ten legden al ruim voor 1900 mas saal kasseienwegen aan. De indus- tralisering kwam juist in dit van kolenmijnen vergeven gebied hard op gang. Bovenal was het, vanuit militair oogpunt, van strategisch belang dat de wegen verhard werden. De 'vooruitgang' haalde echter het ar me noorden in. Terwijl heel Frank rijk werd geasfalteerd, bleef de streek achter. Vanaf 1939 werd evenwel een in haalrace ingezet, verdwenen de eer ste keien onder het asfalt. Door de oorlog liep het proces vertraging op, maar halverwege de jaren vijf- Morgen wordt de beruchte kas- seienklassieker Parijs-Roubaix ge reden. Het peloton krijgt ruim 52 kilometer van de verraderlijke Franse keien te verteren. tig werd het klusje weer voortva rend voortgezet. Het gevolg voor Parijs-Roubaix was duidelijk merk baar. Het werd almaar moeilijker ge schikte kasseienstroken te vinden. Terwijl in 3968 tijdens studenten rellen in Parijs kwistig met de keien 'gestrooid' werd, zocht de or ganisatie van de wielerkoers naar nieuwe impulsen voor de klassie ker. Het parcours werd ietwat verlegd en maakte een bocht extra. Drasti scher maatregelen waren echter vereist. 'Beklaag de kasseienvre ters, die werkloos dreigen te wor den', was indertijd in de Franse sportkrant l'Équipe te lezen. Jean-Claude Vallaeys, oprichter van Les Amis de Paris-Roubaix, on derkende als een van de eersten de gevaren die zich aandienden. Ter wijl burgemeesters zich schaam den voor hun dorp, omdat er nog zoveel kasseien lagen en de bewo ners met asfalt vooruitgang dach ten te brengen, pleitte Vallaeys voor behoud van het cultureel erf goed. Voormalig Tourdirecteur Jean-Ma- rie Leblanc, zelf een Nordist van geboorte, zag tot zijn vreugde de lobby slagen. In het juist in Neder landse vertaling verschenen boek Paris-Roubaix zegt hij: „De men sen uit het noorden hebben zich Parijs-Roubaix nu toegeëigend. Ze zijn zeer gehecht aan hun regio en weten dat hun erfgoed, de kas seien, zonder Parijs-Roubaix hele maal zou zijn verdwenen. Nu zijn ze er buitengewoon trots op als ze een keer per jaar in de schijnwer pers staan. De onverschilligheid is omgeslagen in een hartstochtelijke verdediging." Les Amis de Paris-Roubaix heb ben, met hulp van tuinbouwscho len uit de regio én de overheid, de laatste jaren hun handenvol aan het in goede staat behouden van de kasseienpaadjes, waarop al zo veel specialisten en favorieten voor de klassieker hun kansen in rook zagen opgaan. Als de keien uit de Bretonse gra nietbassins komen, zijn ze wel haast onverslijtbaar en heeft zelfs het water geen invloed. Maar de greskeien uit de Artois en stenen klinkers uit Henegouwen zijn kwetsbaar. Als water zich in de kie ren nestelt én het gaat vriezen, wil len de schijnbaar onverwoestbare kinderkopjes weieens barsten. Het boerenverkeer zorgt boven dien ook voor kuilen en deuken. In de aanloop naar Parijs-Roubaix gaat een almaar groeiende ploeg vrijwilligers op pad om de 'sec- teurs pavés' te renoveren. Vorige week nog werd een nieuwe strook aan het parcours van Parijs-Rou baix toegevoegd. De zone tussen tussen Beuvry-la-Forêt en Orchies werd geopend door én vernoemd naar tweevoudig winnaar Mare Madiot. Inventarisatie heeft geleerd dat al met al nog 165,7 kilometer kas seienwegen in noord-Frankrijk lig gen. Slechts 75 kilometer daarvan is bruikbaar voor de wielerkoers, omdat veel weggetjes doodlopen in het boerenland. Dit jaar zit 52,7 kilometer in het parcours opgeno men. Alain Bernard, de huidige voorzit ter van Les Amis, geniet van het ambachtelijke herbestraten. „We hebben het gevoel dat onze herstel werkzaamheden Parijs-Roubaix tot in het jaar 2050 brengen en ons er tegelijkertijd aan herinne ren hoe het noorden er in de ne gentiende eeuw uitzag." door Hans Leber ROTTERDAM - Feyenoord moet na de afgang in eigen huis tegen FC Groningen (0-4) dit weekeinde van Heracles Almelo winnen om het hoogst haalbare voor dit sei zoen, de vijfde plaats, te halen. Spelers en clubleiding konden wel eens blij zijn dat het in Almelo ge beurt, ver van huis, ver van de sup portersproblemen. Met de sores van de ploeg stapelt ook de druk op de Rotterdamse politie zich op. Waar het betaalde voetbal de rege ringsopdracht kreeg minder poli- tie-inzet te realiseren, staat de Rot terdamse politie elke thuiswed strijd voor een minstens even zwa re opdracht als Feyenoords eerste elftal. Het beeld: heel veel mobiele een heid, politie te paard die de ingang van het directiegebouw moet be waken en Feyenoord-stewards die met inzet van eigen lijf en leden de hordes onder controle probe ren te houden. Vaak tevergeefs, ge zien de beelden van vorige week toen agressieve fans zich tegen de club richtten. Lekker uit spelen, zo ver gaan de gedachten in Rotterdam al. Of de spelers er onder lijden? Ze hebben er bij Feyenoord geen groepsge sprek tegenaan gegooid. Trainer Er- win Koeman: „Donderdagavond hoorde ik Louis van Gaal zeggen dat het de vraag was wat er in de koppies van AZ-spelers zou gebeu ren na de nederlaag in Bremen. Tsjonge, die hebben toch een prachtseizoen? Wij moeten ons daar al het hele jaar zorgen over maken." Renault en Michelin, dat was de laatste seizoenen een ijzersterke en winnende combinatie. Alleen in die combinatie werd Ferrari, rij dend op Bridgestone-banden, ge klopt. Het leek alsof Michelin juist voor Renault de perfecte banden leverde. Michelin heeft zich echter teruggetrokken uit de Formule I en het bandenvoordeel voor Renault is als sneeuw voor de zon verdampt. Nu alle teams verplicht op dezelf de Bridgestones rijden, is Renault haar voordeel kwijt. En moet het weer komen van andere zaken. Een worsteling waarmee de man nen van Briatore maar moeilijk kunnen omgaan. Heikki Kovalainen verremt zich op zijn Bridgestonebanden. foto Jens Böttner/EPA EK beachvolleybal telt mee voor de Spelen LUXEMBURG - De Europese kam pioenschappen beachvolleybal van 2007 (Valencia) en 2008 (Ham- burg) tellen mee in de kwalificatie voor de Olympische Spelen van Pe- king. De internationale federatie heeft deze wens van de Europese volley- balbond ingewilligd. Dat deed ze eerder ook al voor Athene 2004. De kwalificatieperiode voor Pe king is in januari begonnen. Derksen verliest top uit het oog in China SHANGHAI - Golfer Robert-Jan Der ksen is in het Chinese Open de aansluiting met de koplopers kwijt geraakt. De Nederlander zakte door een rondje van 72 slagen op de tweede dag van de vierde naar de veertiende plaats. Hij deelt die plek met vijf anderen. De Fransman Raphael Jacquelin nam de koppositie steviger in han den. Hij had slechts 67 slagen no dig voor zijn ronde. Basketballer Rodgers waardevolste speler RIJSWIJK - De Bossche forward Leon Rodgers is uitgeroepen tot waardevolste speler van de regulie re Nederlandse basketbalcompeti tie. De topspeler van EiffelTowers kreeg deze onderscheiding voor de derde keer op rij. In het All Star-team kreeg Rod gers, behalve van ploeggenoot Tra vis Young, gezelschap van het Ma- trixx-trio Ryan Sears, Alhaji Mo hammed en Ransfort Brempong. Colombia trekt zich terug voor WK 2014 ZURICH - Brazilië is de enige kandi daat voor de organisatie van de we reldtitelstrijd voetbal in 2014. De Fifa liet gisteren weten dat Colom bia zich heeft teruggetrokken. Het overkoepelende orgaan sprak eerder een voorkeur uit voor Zuid-Amerika. Tot nu toe werd het WK pas één keer eerder gehou den in Brazilië. Dat was in 1950. Het land won het eindtoernooi al vijf keer. Verschil wordt kleiner voor Albers en Sutil SAKHIR - Het formule i-team van Spyker lijkt wat snelheid te heb ben gevonden. Bij de eerste trai ningen voor de Grote Prijs van Bahrein eindigden Christijan Al bers en Adrian Sutil nog achterin het veld, maar het verschil met de rest was kleiner. Het betekende een opsteker voor de Nederlandse renstal, die tot nu toe een moeilijk seizoen beleeft. Raikkönen zet snelste tijd neer in Bahrein SAKHIR - Ferrari-coureur Kimi Raikkönen heeft in de vrije trainin gen voor de Grote Prijs van Bah rein de beste tijd gereden. De 27-ja- rige Fin liet een tijd van 1.33,162 no teren en was een halve seconde sneller dan de rest van het veld. De Brit Lewis Hamilton haalde in de middagsessie de tweede tijd. Spyker Fi-coureurs Adrian Sutil en Christijan Albers bleven steken op de negentiende en 21ste positie. RENAULT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 51