Atleet Benoit Z zoekt rehabilitatie Renault mist banden Michelin Marathons met hitte en sneeuw Eindzege Klöden in Sarthe 48 Zaterdag 14 april 2007 PZC De Fransman Benoït Z hunkert na veel blessureleed en valse beschuldigingen over doping naar een toptijd in Rotterdam. foto Victor van Breukelen/GPD Extreme warmte in Rotterdam en Parijs, bittere kou in Boston. ROTTERDAM - De twee grote Euro pese stadsmarathons die morgen in Europa worden gehouden, krij gen te maken met extreem hoge temperaturen. In Parijs en Rotter dam moeten de lopers rekening houden met maximaal 25 graden. Dat is niet echt geschikt voor scher pe persoonlijke records. Maar niet alleen in Europa is het weer van slag. De marathon van Boston, die maandag voor de 111de keer wordt gehouden, krijgt ook te maken met extreme omstandighe den. De temperatuur zal in het oosten van de Verenigde Staten rond het vriespunt liggen. De lo pers moeten rekening houden met sneeuwstormen. Directeur Mario Kadiks van de Rotterdamse marathon: „Ik denk dat het dan toch aangenamer is in de tropen in Rotterdam." De orga nisatie raadt lopers aan om tot het laatste moment te kijken op de website www.fortismarathonrot- terdam.nl. Daar worden adviezen verstrekt over hoe de tropische om standigheden het hoofd te bieden. „Het belangrijkste is: pas je ambi ties aan", aldus Kadiks. Duitse ronderenner na Tirreno ook sterkste in Franse rittenkoers. LE MANS - De Duitse wielrenner Andreas Klöden heeft de Franse etappewedstrijd Circuit de la Sarthe op zijn naam geschreven. De koppositie van de 31-jarige ren ner kwam in de afsluitende vijfde etappe van Mamers naar Le Mans niet meer in gevaar. Klöden veroverde woensdag in de tijdrit de leiderstrui. Voor de kop man van Astana is het de tweede rondezege dit jaar, na zijn eindze ge in de Tirreno-Adriatico in maart. De laatste etappe leverde een zege op voor de Australiër Christopher Sutton. De Spanjaard Juan José Cobo greep de macht in de Ronde van Baskenland. De renner van Saunier Duval won op indrukwekkende wijze de vijf de rit van Lekunberri naar Oiart- zun en reed zijn landgenoot Angel Vicioso met miniem verschil (één seconde) uit de leiderstrui. Cobo, die ook al de eerste etappe op zijn naam had geschreven, be gon met bijna twee minuten ach terstand aan de voorlaatste etappe van de ronde. Hij had aan het einde van de zwa re bergrit ruim een minuut voor sprong op zijn landgenoot Samuel Sanchez. Zaterdag wordt de Ronde van Bas kenland afgesloten met een tijdrit over veertien kilometer. Franse atleet moet als enige Europeaan met Kenianen meekunnen. door Wilko Voordouw ROTTERDAM - Voor zijn zoektocht naar rehabilitatie op de marathon is de dertigjarige Franse atleet Be noït Zwierzchlewski, die zich voor het gemak Benoït Z laat noemen, aanbeland in Rotterdam. Morgen zal hij als enige Europeaan te zien zijn in de kopgroep, die groten deels uit Kenianen zal bestaan. Benoït Z is sinds 2003 in het bezit van het Europees record op de klassieke afstand (2 uur 06.36 mi nuten), samen met de Portugese dopingzondaar Antonio Pinto. Z wil weer erkend worden als de gro te atleet die hij ooit was. „Ken je de Eurotunnel? Daar zat ik de afge lopen drie jaar in. Hier zal ik er weer uitkomen." De fysieke gelijkenis met de overle den Italiaanse wielrenner Marco Pantani is verbluffend. Uit de kaal geschoren schedel steken twee Na vertrek van Alonso naar Mekaren raakt top team de weg kwijt. door Paul Zweverink BAHREIN - Na de eerste twee Grand Prix-races in het wereldkampioen schap Formule 1 kan worden vast gesteld dat de teams van McLaren en Ferrari top zijn, Spyker er nog lang niet is en dat Honda stil blijft staan in de ontwikkeling. Renault, vorig seizoen met wereld kampioen Fernando Alonso in het team, is de grootste teleurstelling tot nu toe. De Spaanse coureur ver trok naar McLaren en heeft daar opnieuw succes, maar met vleermuisoortjes. Heldere, uitda gende blik, het lichaam behangen met de meest afschrikwekkende ta- touages. Hier staat, in het atleten- hotel in Kralingen, een man met een missie. Hij wil vier jaar blessu re- en andere ellende van zich af werpen met een prachtige tijd („2.08 moet kunnen") in de Maas stad. In tegenstelling tot veel ande ren vindt hij de verwachte warme weersomstandigheden geen pro bleem. „Ik woon in Marseille en ben dus wel wat hitte gewend." Zwierzchlewski evenaarde in de als zwaar te boek staande mara thon van Parijs in 2003 de beste Europese tijd van de Portugees Pinto. Atletiekminnend Frankrijk hield de adem in. Hier stond een nieuwe blanke Keniaan op. Z, ge boren in het Belgische Moeskroen uit een Waalse moeder en een De Fransman Benoït Z, die als een blanke Keniaan wordt ge zien, keert in Rotterdam terug van veel blessureleed en wil de marathon in een toptijd lopen. Renault wil het vooralsnog niet vlotten. In Melbourne eindigde Renault-kopman Giancarlo Fisi- chella als vijfde en viel 'rookie' Heikki Kovalainen uit. Zondag in Maleisië waren de plaatsen zes en acht voor Renault. Teleurstelling al om in het Frans/Nederlandse kamp van teambaas Flavio Briato- re. En als de voortekenen niet be driegen zit er morgen op het cir cuit van Bahrein niet veel beters in het vat voor Renault. Fisichella is daar dan ook niet zo optimistisch over. „Wij zijn nog steeds te langzaam. We hebben te weinig tractie en te weinig grip. In de kwalificatie zijn we anderhalve seconde langzamer dan de top van Pools/Franse vader, was boven dien een atleet met een verhaal. Hij woonde in de arme buitenwijk van Lille en besteedde het geld van zijn winstpremies aan liefda digheidsprojecten. Zo charterde hij ooit vijf bussen en ging in het gezelschap van 250 kinderen uit kansarme buurten een dagje naar Eurodisney. Hij verkaste naar Marseille, omdat hij daar betere trainingsomstandig heden vond. Maar in 2004 begon hij te sukkelen, onder meer met een afgescheurde kuitspier. In de marathon van Londen liep hij nog een redelijke tijd, maar op de Spe len in Athene moest hij opgeven. In de daarop volgende marathon van New York stapte hij halverwe ge uit: hij raakte geblesseerd toen de latere winnaar Hendrick Ra- maala hem bij een drankpost op de hak trapte. „Pure pech." Toen kwam het voor hem verschrikkelijke jaar 2005. Hij trainde zich „het apenlazerus" om van zijn blessureleed af te komen. Na een anonieme tip viel de poli- het veld, in de race ongeveer een seconde. Soms zitten we even op het goede spoor, soms zijn we dat spoor weer volledig bijster. Ik denk niet dat we dit probleem voor Bahrein zullen oplossen, we Ferrari en McLaren zijn de onbetwiste topfavorieten in de Grand Prix van Bahrein rijden in precies dezelfde wagen." Ook hoofdingenieur Pat Symonds verwacht geen snelle verbetering. „In een week tijd kunnen we wei nig veranderen. Wel moeten we onze huidige problemen snel op tie in oktober zijn huis binnen, op zoek naar doping. Er werd niets ge vonden, maar Z werd een nacht vastgehouden. Het bleek groot nieuws voor de kranten l'Équipe en Het laatste nieuws. „Zo'n be richt maakt je helemaal kapot. En wat die kranten vaak dan vergeten is om te rectificeren op het mo ment dat de autoriteiten bekend maken dat er niets aan de hand is." In het hotel wappert Z met pa pieren die aangeven dat de hele zaak is geseponeerd. „Ik ga die kranten vervolgen, want mijn ima go is ernstig geschonden." Zo ernstig dat Benoït Z intussen persona non grata is bij de mara thons van Londen, New York en in Parijs. Datzelfde Parijs waar de Spanjaard Julio Rey na twee jaar dopingschorsing morgen wél wel kom is. „Dat steekt me, maar ik hou me er niet mee bezig. Ik wil al mijn ener gie aanwenden om hier in Rotter dam een goede marathon te lo pen. Zo kan ik een lange neus naar al die anderen trekken." lossen, maar ik heb nu nog geen idee hoeveel weken dat gaat du ren. Daarom denk ik dat er op het circuit van Bahrein dit weekeinde weinig zal veranderen in de huidi ge pikorde." Wat opvalt in de beide verklarin gen is dat er niet echt wordt in ge gaan op de werkelijke oorzaak van het betrekkelijke falen van Renault. Wel zegt Fisichella dat het met Alonso niet beter was ge gaan, dat ook de tweevoudig we reldkampioen geen potten had kunnen breken in de huidige Renault. Waar ligt het dan wel aan? Het heeft er alle schijn van dat Renault de vertrouwde ban denfirma Michelin node mist.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 50