Atleet Benoit Z zoekt rehabilitatie
Renault mist banden Michelin
Marathons
met hitte
en sneeuw
Eindzege
Klöden
in Sarthe
48 Zaterdag 14 april 2007 PZC
De Fransman Benoït Z hunkert na veel blessureleed en valse beschuldigingen over doping naar een toptijd in Rotterdam. foto Victor van Breukelen/GPD
Extreme warmte in
Rotterdam en Parijs,
bittere kou in Boston.
ROTTERDAM - De twee grote Euro
pese stadsmarathons die morgen
in Europa worden gehouden, krij
gen te maken met extreem hoge
temperaturen. In Parijs en Rotter
dam moeten de lopers rekening
houden met maximaal 25 graden.
Dat is niet echt geschikt voor scher
pe persoonlijke records.
Maar niet alleen in Europa is het
weer van slag. De marathon van
Boston, die maandag voor de 111de
keer wordt gehouden, krijgt ook te
maken met extreme omstandighe
den. De temperatuur zal in het
oosten van de Verenigde Staten
rond het vriespunt liggen. De lo
pers moeten rekening houden met
sneeuwstormen.
Directeur Mario Kadiks van de
Rotterdamse marathon: „Ik denk
dat het dan toch aangenamer is in
de tropen in Rotterdam." De orga
nisatie raadt lopers aan om tot het
laatste moment te kijken op de
website www.fortismarathonrot-
terdam.nl. Daar worden adviezen
verstrekt over hoe de tropische om
standigheden het hoofd te bieden.
„Het belangrijkste is: pas je ambi
ties aan", aldus Kadiks.
Duitse ronderenner na
Tirreno ook sterkste in
Franse rittenkoers.
LE MANS - De Duitse wielrenner
Andreas Klöden heeft de Franse
etappewedstrijd Circuit de la
Sarthe op zijn naam geschreven.
De koppositie van de 31-jarige ren
ner kwam in de afsluitende vijfde
etappe van Mamers naar Le Mans
niet meer in gevaar.
Klöden veroverde woensdag in de
tijdrit de leiderstrui. Voor de kop
man van Astana is het de tweede
rondezege dit jaar, na zijn eindze
ge in de Tirreno-Adriatico in
maart. De laatste etappe leverde
een zege op voor de Australiër
Christopher Sutton.
De Spanjaard Juan José Cobo
greep de macht in de Ronde van
Baskenland.
De renner van Saunier Duval won
op indrukwekkende wijze de vijf
de rit van Lekunberri naar Oiart-
zun en reed zijn landgenoot Angel
Vicioso met miniem verschil (één
seconde) uit de leiderstrui.
Cobo, die ook al de eerste etappe
op zijn naam had geschreven, be
gon met bijna twee minuten ach
terstand aan de voorlaatste etappe
van de ronde.
Hij had aan het einde van de zwa
re bergrit ruim een minuut voor
sprong op zijn landgenoot Samuel
Sanchez.
Zaterdag wordt de Ronde van Bas
kenland afgesloten met een tijdrit
over veertien kilometer.
Franse atleet moet als
enige Europeaan met
Kenianen meekunnen.
door Wilko Voordouw
ROTTERDAM - Voor zijn zoektocht
naar rehabilitatie op de marathon
is de dertigjarige Franse atleet Be
noït Zwierzchlewski, die zich voor
het gemak Benoït Z laat noemen,
aanbeland in Rotterdam. Morgen
zal hij als enige Europeaan te zien
zijn in de kopgroep, die groten
deels uit Kenianen zal bestaan.
Benoït Z is sinds 2003 in het bezit
van het Europees record op de
klassieke afstand (2 uur 06.36 mi
nuten), samen met de Portugese
dopingzondaar Antonio Pinto. Z
wil weer erkend worden als de gro
te atleet die hij ooit was. „Ken je
de Eurotunnel? Daar zat ik de afge
lopen drie jaar in. Hier zal ik er
weer uitkomen."
De fysieke gelijkenis met de overle
den Italiaanse wielrenner Marco
Pantani is verbluffend. Uit de kaal
geschoren schedel steken twee
Na vertrek van Alonso
naar Mekaren raakt
top team de weg kwijt.
door Paul Zweverink
BAHREIN - Na de eerste twee Grand
Prix-races in het wereldkampioen
schap Formule 1 kan worden vast
gesteld dat de teams van McLaren
en Ferrari top zijn, Spyker er nog
lang niet is en dat Honda stil blijft
staan in de ontwikkeling.
Renault, vorig seizoen met wereld
kampioen Fernando Alonso in het
team, is de grootste teleurstelling
tot nu toe. De Spaanse coureur ver
trok naar McLaren en heeft daar
opnieuw succes, maar met
vleermuisoortjes. Heldere, uitda
gende blik, het lichaam behangen
met de meest afschrikwekkende ta-
touages. Hier staat, in het atleten-
hotel in Kralingen, een man met
een missie. Hij wil vier jaar blessu
re- en andere ellende van zich af
werpen met een prachtige tijd
(„2.08 moet kunnen") in de Maas
stad. In tegenstelling tot veel ande
ren vindt hij de verwachte warme
weersomstandigheden geen pro
bleem. „Ik woon in Marseille en
ben dus wel wat hitte gewend."
Zwierzchlewski evenaarde in de
als zwaar te boek staande mara
thon van Parijs in 2003 de beste
Europese tijd van de Portugees
Pinto. Atletiekminnend Frankrijk
hield de adem in. Hier stond een
nieuwe blanke Keniaan op. Z, ge
boren in het Belgische Moeskroen
uit een Waalse moeder en een
De Fransman Benoït Z, die als
een blanke Keniaan wordt ge
zien, keert in Rotterdam terug
van veel blessureleed en wil de
marathon in een toptijd lopen.
Renault wil het vooralsnog niet
vlotten. In Melbourne eindigde
Renault-kopman Giancarlo Fisi-
chella als vijfde en viel 'rookie'
Heikki Kovalainen uit. Zondag in
Maleisië waren de plaatsen zes en
acht voor Renault. Teleurstelling al
om in het Frans/Nederlandse
kamp van teambaas Flavio Briato-
re. En als de voortekenen niet be
driegen zit er morgen op het cir
cuit van Bahrein niet veel beters in
het vat voor Renault.
Fisichella is daar dan ook niet zo
optimistisch over. „Wij zijn nog
steeds te langzaam. We hebben te
weinig tractie en te weinig grip. In
de kwalificatie zijn we anderhalve
seconde langzamer dan de top van
Pools/Franse vader, was boven
dien een atleet met een verhaal.
Hij woonde in de arme buitenwijk
van Lille en besteedde het geld
van zijn winstpremies aan liefda
digheidsprojecten. Zo charterde
hij ooit vijf bussen en ging in het
gezelschap van 250 kinderen uit
kansarme buurten een dagje naar
Eurodisney.
Hij verkaste naar Marseille, omdat
hij daar betere trainingsomstandig
heden vond. Maar in 2004 begon
hij te sukkelen, onder meer met
een afgescheurde kuitspier. In de
marathon van Londen liep hij nog
een redelijke tijd, maar op de Spe
len in Athene moest hij opgeven.
In de daarop volgende marathon
van New York stapte hij halverwe
ge uit: hij raakte geblesseerd toen
de latere winnaar Hendrick Ra-
maala hem bij een drankpost op
de hak trapte.
„Pure pech." Toen kwam het voor
hem verschrikkelijke jaar 2005. Hij
trainde zich „het apenlazerus" om
van zijn blessureleed af te komen.
Na een anonieme tip viel de poli-
het veld, in de race ongeveer een
seconde. Soms zitten we even op
het goede spoor, soms zijn we dat
spoor weer volledig bijster. Ik
denk niet dat we dit probleem
voor Bahrein zullen oplossen, we
Ferrari en McLaren zijn de
onbetwiste topfavorieten in
de Grand Prix van Bahrein
rijden in precies dezelfde wagen."
Ook hoofdingenieur Pat Symonds
verwacht geen snelle verbetering.
„In een week tijd kunnen we wei
nig veranderen. Wel moeten we
onze huidige problemen snel op
tie in oktober zijn huis binnen, op
zoek naar doping. Er werd niets ge
vonden, maar Z werd een nacht
vastgehouden. Het bleek groot
nieuws voor de kranten l'Équipe
en Het laatste nieuws. „Zo'n be
richt maakt je helemaal kapot. En
wat die kranten vaak dan vergeten
is om te rectificeren op het mo
ment dat de autoriteiten bekend
maken dat er niets aan de hand
is." In het hotel wappert Z met pa
pieren die aangeven dat de hele
zaak is geseponeerd. „Ik ga die
kranten vervolgen, want mijn ima
go is ernstig geschonden."
Zo ernstig dat Benoït Z intussen
persona non grata is bij de mara
thons van Londen, New York en
in Parijs. Datzelfde Parijs waar de
Spanjaard Julio Rey na twee jaar
dopingschorsing morgen wél wel
kom is.
„Dat steekt me, maar ik hou me er
niet mee bezig. Ik wil al mijn ener
gie aanwenden om hier in Rotter
dam een goede marathon te lo
pen. Zo kan ik een lange neus naar
al die anderen trekken."
lossen, maar ik heb nu nog geen
idee hoeveel weken dat gaat du
ren. Daarom denk ik dat er op het
circuit van Bahrein dit weekeinde
weinig zal veranderen in de huidi
ge pikorde."
Wat opvalt in de beide verklarin
gen is dat er niet echt wordt in ge
gaan op de werkelijke oorzaak van
het betrekkelijke falen van
Renault. Wel zegt Fisichella dat
het met Alonso niet beter was ge
gaan, dat ook de tweevoudig we
reldkampioen geen potten had
kunnen breken in de huidige
Renault. Waar ligt het dan wel
aan? Het heeft er alle schijn van
dat Renault de vertrouwde ban
denfirma Michelin node mist.