als je in een rolstoel zit Project toegankelijkheid van kroegen I» Politie moet klachtenbehandeling verbeteren Rolstoel-uitje Het zou de horeca sieren als ze meer rekening met ons houden." Kees-Jan van de Klooster over de toegankelijkheid van horecagelegenheden voor gehandicapten PZC Zaterdag 14 april 2007 3 COMMENTAAR Het zou zo vanzelfsprekend moeten zijn. Dat mindervaliden goed in de horeca terechtkunnen. Maar dat is het niet. Een avondje uit zit vol hindernissen. Sommige zijn zelfs na een cursus rolstoelvaardigheid onmogelijk te nemen. In arren moede heeft de Vereniging van motorisch gehandicapten en hun ouders BOSK nu maar een internetsite opgezet om informatie uit te wisselen. Zo worden onaangename verrassingen vermeden. Een goed initiatief, maar eigenlijk zou het anders moeten. Een heilinkje hier en daar, een laag deel in de bar, een aangepast toilet, ruime nooduitgangen, hoe moeilijk kan het zijn? Natuurlijk, dat kost geld. En het zal wat ruimte innemen. In de vaak krappe cafés kost dat meteen ook omzet. Dus lijkt het logisch dat ondernemers aarzelen. Hier past echter geen zuiver economische afweging. Het is vooral een kwestie van beschaving, waarbij morele motieven de doorslag geven. Het is triest dat ondernemers én gemeenten daarvoor nogal ongevoelig zijn. En dus ziet het ernaar uit dat de wetgever de toegankelijkheid en de voorzieningen zal moeten afdwingen. Als dat gebeurt, dan is het gebrek aan solidariteit pijnlijk bewezen. Mindervaliden verdienen beter. Inge Caljouw wordt door haar vriendin Marileen en Frans Meijer van café De Concurrent in Vlissingen de kroeg in gedragen. Horeca is meestal in de binnensteden gevestigd, in oude pandjes met veel niveauverschillen. foto Lex de Meester Mindervaliden kunnen ervaringen via internet uitwisselen. door René Schrier GOES - De vereniging van moto risch gehandicapten en hun ouders, BOSK, heeft een internet project opgezet over de toeganke lijkheid van uitgaansgelegenhe den. Op de site van BOSK kunnen erva- Zeeuwse korps houdt zich onvoldoende aan de voorschriften. door Ernst Jan Rozendaal DEN HAAG - De Zeeuwse politie kan de behandeling van klachten verbeteren. Dat schrijft de Inspec tie Openbare Orde en Veiligheid in het rapport 'Klagen staat vrij'. Uit een onderzoek onder alle Ne derlandse politiekorpsen blijkt dat de informatie die de Zeeuwse poli tie erover via internet verschaft, ringen weergegeven worden over de toegang van cafés, disco's en fes tivals, zogenaamde hotspots. Cin dy Broeders van BOSK legt uit dat het de bedoeling is dat mensen hun ervaringen op de site weerge ven en dat anderen daar weer op reageren. Bijvoorbeeld omdat ze andere ervaringen hebben met de zelfde kroeg. Ze zegt dat het belangrijk is dat er geen glas op de grond ligt, in ver band met lekke banden. Ook moet achterloopt bij die van de meeste andere korpsen. Hoewel 23 korpsen tegenover de Inspectie aangaven dat ze de volle dige klachtenregeling en -procedu re op hun website hebben staan, werd die ten tijde van het onder zoek bij zes korpsen niet aangetrof fen. Daar zat ook Zeeland bij. Op de website van de politie Zeeland staat slechts het 'standaardverhaal tje' over klachten in uit het Politie ABC, constateert de Inspectie. Dat moet worden vervangen door een uitgebreide beschrijving van de iemand in een rolstoel aan de bar iets kunnen bestellen. En natuur lijk geen of lage drempels, deurope ningen die breed genoeg zijn en goed toegankelijke toiletten. Het Klaverblad in Zeeland heeft vorig jaar het Bevrijdingsfestival in Vlissingen uitgekozen als startmo ment voor wat zij 'inclusief beleid' noemen. Zo heeft het Klaverblad een handreiking gemaakt voor een goed toegankelijk evenement. Mar leen Vermeer van het Klaverblad klachtprocedure. Bij de afhande ling van klachten worden de daar voor geldende termijnen in Zee land 'regelmatig' overschreden, stelt de Inspectie verder. Bovendien ontvangt de klager na afloop niet de conclusies van de korpsbeheerder, terwijl dat wette lijk verplicht is. De Politie Zeeland kan de infor- matie over klachten aanzienlijk verbeteren, blijkt uit onderzoek van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid. geeft aan dat gehandicapten er best vrede mee hebben dat een be paalde locatie voor hen niet toe gankelijk is, maar geef dat dan vooraf duidelijk aan, bijvoorbeeld op een website. Het project van het Klaverblad heeft ook een aan tal scholen bereikt. Verder bekijkt de afdeling bouw kunde van de Hogeschool Zeeland hoe een aantal bioscoopstoelen vervangen kan worden door plaat sen voor minder validen. Minister Ter Horst (PvdA, Binnen landse Zaken) heeft het rapport van de Inspectie doorgestuurd naar de Tweede Kamer. Zij onder schrijft de conclusie van de Inspec tie dat er één landelijke klachtenre geling voor de politie moet ko men. Daardoor worden verschil len in de klachtenbehandeling per regio voorkomen. Ook wordt één uniforme registratie van klachten aanbevolen. Ter Horst vraagt het Korpsbeheerdersberaad en de Raad van Hoofdcommissarissen dit 'voortvarend op te pakken'. Levende Delta wil ook Hedwigepolder sparen MIDDELBURG - De stichting De Le vende Delta blijft tegen ontpolde- ring in de Hedwigepolder. Deze aantekening maakt de stich ting bij de alternatieve plannen voor natuurontwikkeling langs de Westerschelde. De Levende Delta, die betrokken is bij de nieuwe plannen, steunt de alternatieven, maar vindt dat ook de Hedwige polder buiten schot moet blijven. Die opvatting leeft ook in de Twee de Kamer. Ontpolderen is en blijft voor De Levende Delta een onbe gaanbare weg. Aanslag waterschap komt in Borsele later MIDDELBURG - De aanslagen voor eigenaren van waterschap Zeeuw se Eilanden komen in Borsele later omdat deze gemeente de waarde- gegevens nog niet aan het water- schao heeft geleverd. De aanslagen in de overige gemeenten, in totaal ruim 87.000, komen dit weekein de. De aanslag 'eigenaren' bestaat uit twee soorten belastingen: de omslag gebouwd en de omslag on gebouwd. Een rondvaart in Friesland! Dan beleef je wat! www.vareninfriesland.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 3