1 4 Zaterdag 14 april 2007 PZC
Luchtvaartcorridors
Het luchtruim boven Nederland is één van de drukste ter wereld.
De vliegtuigen vliegen in zogenaamde 'luchtvaartcorridors'.
Een corridor heeft 16 vliegniveaus.
Hierbinnen vliegen de toestellen boven
en onder elkaar, met in de hoogste
regionen een onderling hoogteverschil T g
van 300 meter (1000 ft). Een corridor is o
5 nautische zeemijlen breed (ca. 7,5 km). m
Dat is ook de afstand die vliegtuigen r
ten opzichte van elkaar moeten
aanhouden als zij op hetzelfde
niveau vliegen. 7,5 km -W 7,5 km
infographic. JD, ANP/ bron: Luchtverkeersleiding Nederland, Eurocontrol-Maastricht
Luchtverkeer boven Europa
Niet alleen op de grond is het in Nederland druk aan het
worden, ook boven onze hoofden loopt het aardig vol.
Tijd voor één Europees luchtruim, vinden velen.
Maar waarom is dat er niet allang?
tekst: Joost Bosman illustratie: Ruud Willems
Om het steeds drukker wordende
luchtruim boven Europa in betere
banen te leiden is al in 2003 een
project gestart onder de naam Sin
gle European Sky. Het is een pro
ject van de Europese Commissie
om van het gefragmenteerde Euro
pese luchtruim een enkel geheel
te maken.
Het doel van één systeem is het
verhogen van veiligheid, efficiën
tie en capaciteit voor de lucht
vaart. Bovendien moet het frag
mentatie en complexiteit van het
luchtruim reduceren. Het Single
Sky Committee houdt nauw con
tact met de Europese lidstaten,
maar ook met de niet EU-staten.
Reden is dat bijvoorbeeld Zwitser
land geen 'gat in de lucht' kan zijn,
als eenmaal daaromheen het lucht
ruim wel één geheel is.
Op kleinere schaal wordt in Europa
al samengewerkt in het luchtver-
keerscentrum Upper Area Control
Centre in Maastricht, een afdeling
van Eurocontrol. Dit is een Europe
se organisatie met als voornaamste
doel het ontwikkelen van een
pan-Europees luchtverkeersleidings
systeem. Het centrum in Maas
tricht regelt het vliegverkeer boven
de 7,5 kilometer dat over België,
Nederland, Luxemburg en Noord-
west-Duitsland vliegt, een van de
drukst bevlogen gebieden van Euro
pa.
Nederland neemt actief deel in het
Europese overleg om tot een Sin
gle European Sky te komen. Bin
nenkort zal de Tweede Kamer
spreken over het aanpassen van de
Wet luchtvaart aan de Europese
verordeningen.
Schiphol is Nederlands grootste
luchthaven. In 2005 was Schiphol
de op vier na grootste in Europa
wat betreft het vervoer van passa
giers. In dat jaar vlogen
44.163.098 passagiers van of naar
Schiphol.
Op nummer een stond London
Heathrow (67.915.403), tweede
was de Parijse luchthaven Charles
de Gaulle (53.798.308) en derde
Frankfurt International Airport
(52.219.412). In hetzelfde jaar was
Schiphol derde in Europa wat be
treft het goederen vervoer 1450
tons, na Parijs en Frankfurt.
KLM-baas Peter Hart
man kent de redenen
wel voor het dichtslib
ben van het Neder
landse firmament: de
belasting die Nederland oplegt aan
buitenlandse luchtvaartmaatschap
pijen om over te vliegen is ge
woon te laag, stelde hij deze week
op een conferentie. Nogal wiedes
dat met name Duitse maatschap
pijen het Nederlandse luchtruim
verkiezen boven het (duurdere)
Belgische.
Het gevolg is onder meer dat de
KLM in toenemende mate last
heeft van vliegverkeer dat op grote
hoogte passeert. Daardoor lopen
de toestellen van de koninklijke
luchtvaartmaatschappij vertragin
gen op. „Vergelijk het met een snel
weg. Als je die volstopt met ver
keer, is het lastig om er via de op
rit op te komen", zei Hartman van
de week. Niet raar dat KLM bij mi
nister Eurlings van Verkeer en Wa
terstaat pleit voor de verhoging
van de overvliegtarieven in combi
natie met verlaging van de verla
ging van de prijzen voor de ver
keersleiding bij Schiphol.
Als een structurelere oplossing be
pleit de vaderlandse luchtvaart-
trots de spoedige vorming van één
Europees luchtruim. Want, zo
stelt Hartman, eveneens door ver
snippering daarvan en van de di
verse verkeersleidingsorganisaties
ontstaan er vertragingen die te ver
mijden zouden zijn. Bovendien is
ook het milieu ermee gebaat. Hart
man beweert dat de instelling van
een gezamenlijk Europees lucht
ruim 6 tot ïo procent brandstof
kan besparen.
Woordvoerster K. van Rooijen van
het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat zegt dat het verhogen van
de overvliegprijzen niet zomaar
gaat. „De tariefstelling en het in
stellen van één Europees lucht
ruim hangen met elkaar samen.
Daarom kunnen we niet zomaar
zeggen dat we in Nederland de
overvliegtarieven morgen verho
gen of verlagen. Het gezamenlijke
luchtruim is een proces en Neder
land lobbyt er sterk voor. Maar zo
iets duurt nu eenmaal vrij lang."
KLM-woordvoervoerder H. Borst
vindt dat onzin. „Nederland is als
land autonoom om zijn eigen tarie
ven te bepalen. En door de prijzen
meer gelijk te trekken met andere
landen, krijg je een evenwichtiger
verspreiding van het vliegverkeer.
Zo kun je uiteindelijk komen tot
een pan-Europees systeem. Mis
schien wil de Nederlandse rege
ring die zaken parallel laten lopen,
maar dat is dan toch vooral wish-
full thinking."
Gebied in Europees luchtruim
waar vliegtuigen sinds
januari 2002 dichter
op elkaar vliegen.