Leuk, zo'n cafeetje,
Kapitein Pelican i treft schikking,
loods laat zaak voorkomen
Een horecagebied moet zeker
één aangepast toilet hebben
Nieuws
riAj
De krant 10 weken voor €15,-!
d ir
2 Zaterdag 14 april 2007 PZC
COLOFON
DIRECTIE
Directeur/uitgever: Ad Verrest
HOOFDREDACTIE
Hoofdredacteur: Peter Jansen
pjansen@pzc.nl
Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon
{alkroon@pzc.nl)
CENTRALE REDACTIE
redactie@pzc.nl, tel. 0113-315500, fax
0113-315609
KANTOREN
Goes: Stationspark 28, Postbus 31, 4460
AA Goes, 0113-315500
Middelburg: Buitenruststraat 18, Postbus
8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45, Post
bus 145, 4530 AC Terneuzen,
0115-645769
Zierikzee: Grachtweg 23a, postbus 80,
4300 AB Zierikzee, 0111-454651
Hulst, Steenstraat 37,4561 AR Hulst,
0114-371379
ABONNEMENTSPRIJZEN
Maand €21,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal €61,50 (acceptgiro €64,50)
Jaar €236,00 (acceptgiro €239,00)
Voor toezending per post geldt een toe
slag.
Abonnementenadministratie, fotoservice,
abonneevoordeel Bel lezersservice
0800-0231231, dagelijks 8.00-17.00, za
terdag tot 12.00 uur, of mail
lezersservice@pzc.nl; fax 076-5312330.
Postadres: Lezersservice PZC, Postbus
3229, 4800 MB Breda. Beëindigen abon
nement uiterlijk één maand voor het ein
de van de betaalperiode. U ontvangt een
schriftelijke bevestiging. Wet Bescher
ming Persoonsgegevens van toepassing)
ADVERTENTIES
Verkoopteam Zeeland: 0113-315520, fax
0113-315529. teamzeeeland@pzc.nl
Personeels-, educatie- en zorgadverten-
ties: 076-5312240, fax 076-5312340,
eaz@pzc.nl.
Business to business, onroerend goed:
076-5312277, fax 076-5312274,
segmentteam @pzc.nl
Publicatierecht beeldende kunst: via
Beeldrecht. Auteursrecht: voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV.
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant
BV is een onderdeel van de Koninklijke
Wegener NV.
KRANT NIET ONTVANGEN?
Onze excuses. Bel gratis lezersservice
0800-0231231.
maandag t/m vrijdag 7.00-17.00 uur, zater
dag 8.00-12.00 uur.
Rolstoelers hebben het niet
makkelijk als ze een avondje
uit willen. Drempels, trapjes
of het ontbreken van een
ruim, toegankelijk toilet
vormen ononverkomelijke
hindernissen.
door Ondine van der Vleuten
Rolstoeler André Klein
uit Oostkapelle geeft
zijn banden nog eens
een zetje. Soepel rijdt
hij langs de terrasjes
van het Vlissingse Bellamypark.
Veel meer dan dat krijgt hij van de
horeca niet mee, hoewel hij tot
zijn twintigste toch graag een bier
tje dronk.
Vijftien jaar geleden belandde
André in een rolstoel. Hij wijst
naar zijn benen, die gestrekt op de
steunen liggen. „Ik neem veel
ruimte in. Een druk café of een dis
co met opstapjes en smalle gange
tjes kan ik niet in. Een keer in het
halfjaar ga ik nog uit, in een gro
ter gezelschap. Alleen begin ik er
niet meer aan." Hij ervaart het als
een groot gemis.
Uit de garage aan de Arnestraat in
Arnemuiden klinkt het snerpende
geluid van een zaag. Binnen be
dient Kees-Jan van de Klooster de
machine, vanuit zijn rolstoel. Hij
maakt obstakels voor een rolstoel-
vaardigheidscursus. Voor Kees-]an
(29) zijn obstakels uitdagingen.
Dat waren ze al vóórdat hij zijn
rug brak en in een rolstoel terecht
Horecapanden zijn
bijna altijd oud en
ontoegankelijk.
door Ondine van der Vleuten
Frans Meijer is voorzitter van
de afdeling Vlissingen van
Koninklijke Horeca Neder
land. Hij is ook eigenaar van café
De Concurrent. Meijer is zich er
goed van bewust dat de vele trap
jes en opstapjes in zijn café voor
gehandicapten een probleem vor
men. „Het punt is dat horeca bijna
altijd in oude panden gevestigd is,
in het stadshart. Probeer maar
eens iets als een hardstenen bor
des te veranderen, als het een mo
kwam, en zo ziet hij ze nog steeds.
De Vlissinger heeft net een maand
je Amerika achter de rug, waar hij
als snowboardcrosser meedeed
aan de Winter X-Games: de Olym
pische Spelen voor extreme spor
ten. „Het overgrote deel van de uit
gaansgelegenheden in Amerika
houdt rekening met gehandicap
ten. Als de kroeg zich niet op
straatniveau bevindt, is er een lift.
Zijn er afstapjes, dan kun je er don
der op zeggen dat ernaast een hel
ling is gemaakt, waar je op en af
kunt rijden."
Zijn eigen rolstoel is licht en er zit
geen grammetje te veel aan zijn ge
trainde lichaam. „Ik ben makkelijk
te tillen en als voormalig skater
wil ik zelf ook nog wel eens een
trapje nemen met mijn rolstoel. Je
mag van rolstoelers best verwach
ten dat ze alles doen om zo mobiel
mogelijk te zijn. Aan de andere
kant zou het de horeca sieren als
ze meer rekening met ons zouden
houden."
Hij benadrukt dat het wel wat uit
maakt of je een lichte rolstoel
hebt, zoals hij, of een zware en bre
de gemotoriseerde.
Inge Caljouw, eveneens 29, is met
haar rolstoel een bekende verschij
ning in de Vlissingse uitgaanswe-
reld. Altijd met een vriendengroep
je om zich heen, dat indien nodig
een handje toesteekt. Drempels
zijn er genoeg. Neem nu café De
Concurrent aan het Bellamypark.
Stikgezellig en bijzonder sfeervol,
juist door alle hoekjes en niveau
verschillen, maar voor een rolstoe
ler toch wel érg 'uitdagend'.
Toch zijn niet de drempels, trapjes
en opstapjes het grootste pro
numentaal pand is. Daarnaast gaat
het ook om geld. Jongerencen
trum De Piek bijvoorbeeld heeft
nu een aangepaste entree, maar
wel dankzij subsidie." Hij ziet wel
wat in het idee, aan de muur van
uitgaansgelegenheden informatie-
'Probeer maar eens iets
te veranderen aan een
monumentaal pand'
bordjes te hangen waarop moto
risch gehandicapten kunnen zien
of er een aangepast toilet is en hoe
de begaanbaarheid binnen is. Op
dit moment is er in Vlissingen een
bleem. Het werkelijke struikelblok
vormt het gebrek aan toegankelij
ke toiletten, zeggen Kees-Jan en In
ge in koor. Kees-Jan: „Rolstoeltoi
letten zijn zeldzaam. Als je over
dag op stap bent, kun je nog naar
openbare gelegenheden zoals de
bibliotheek. Die zijn verplicht een
dergelijke voorziening te hebben.
Bij het Arsenaaltheater kun je ge
loof ik tot middernacht nog te
recht. Dus als je het niet erg vindt
zo'n drie kwartier kwijt te zijn
voor een plas, heen en terug vanaf
de kroegen op het Bellamypark,
ben je dan uit de brand."
Inge heeft opgemerkt dat zo'n in
validentoilet nogal eens wordt ge
bruikt als berghok. Probeer met je
rolstoel maar eens tussen de em
mers en bezems door bij de wc te
'Een keer per halfjaar ga ik
nog uit, in groot gezelschap.
Alleen begin ik er niet aan'
komen. Voor haar was het toilet
probleem een reden om in de bin
nenstad te gaan wonen. In het Vlis
singse uitgaanscentrum is ze zo
nooit meer dan vijf minuten van
een toilet verwijderd. „In een
vreemde omgeving moet ik eerst
weten waar in de buurt een toilet
is, anders durf ik geen biertje te be
stellen."
Ze komt regelmatig in Engeland.
Daar heeft bijna elke pub een inva
lidentoilet. „Het kan dus wel."
■Pjj Voor een cursus omgaan met hin-
dernissen: Werkgroep Actief op
Wielen: www.wheeling.nl
discussie over een goede openbare
toiletvoorziening bij het Bel
lamypark en de Nieuwendijk. „Dat
is een horecaconcentratiegebied,
zoals dat heet. In zo'n gebied past
een toilet dat voor motorisch ge
handicapten goed toegankelijk is."
Over het verschijnsel dat vooral bij
drukte rolstoelers nogal eens ge
weigerd worden, zegt Meijer: „De
portiers zijn gecertificeerde men
sen, die handelen volgens voor
schriften en streng op de veilig
heid letten. Als zich bij grote
drukte een noodsituatie voordoet,
kan de rolstoeler niet makkelijk
weg komen. Bij ons bijvoorbeeld
zitten de nooduitgangen achter en
rolstoelers kunnen daar niet door."
MAIKEL HARTE
'Drugs, dat ken ik
alleen van tv', zei
ik dan maar
Totdat ik vijfjaar geleden terug naar Zeeuws-Vlaanderen
verhuisde, heb ik jaren in Amsterdam als jobstudent bij
een verzekeringskantoor gewerkt. Uiteraard werd ge
dacht dat ik een Belg was, dat is immers hét misverstand over
Zeeuws-Vlaanderen.
Maar meer nog dan deze geografische onwetendheid, verbaas
de mij het beeld dat van Zeeuws-Vlaanderen bestond. Er werd
gedacht dat het een idyllisch polderlandschap was, waar men
sen in volledige harmonie zonder enig probleem met elkaar sa
menleven.
„Ja Maikel, dat kan jij je niet voorstellen, maar wij hebben hier
een enorme drugsoverlast hoor," werd me eens in de lunch
pauze voorgespiegeld. „Drugs,
dat ken ik alleen van tv", ant
woordde ik dan maar, stilletjes
genietend van het idealiseren
van mijn geboortestreek. Eerlijk
was het natuurlijk niet, maar er
gens hadden ze wel gelijk. Als je
het met de Randstad vergelijkt, dan vallen hier de problemen
nog wel mee. Dat realiseerde ik me te meer, nadat ik eens een
PZC had meegenomen naar kantoor. Met bulderend gelach
werd door collega's kennis genomen van sommige berichten,
met als grootste dijenkletser de krantenkop: 'Fiets gestolen in
Hoek'. In feite zijn zo de krantenkoppen een graadmeter voor
de situatie in een regio. Zolang een fietsendiefstal nog de
krant haalt, valt het met het verval wel mee.
Nu weet ik ook wel dat we hier te maken hebben met moord,
inbraak en meer van dat soort vreselijke delicten, maar deze
week stelde het nieuws me weer eens gerust. Omroep Zeeland
was ervoor uitgerukt en deze krant kopte met vetgedrukte let
ters: 'Schaap gebeten door hond'. Spijtig voor het schaap,
maar ik kon een vreugdekreet niet onderdrukken. Wat fantas
tisch dat dit nieuws is.
Ik heb de krant naar Amsterdam gestuurd. Met de groeten uit
Zeeland.
Ik neem de krant 10 weken voor 15 en Ik neem een proefabonnement van
aansluitend neem ik een vast abonnement. 10 weken voor 15.
Ik betaal vervolgens per kwartaal 61,50 Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
via automatische incasso (ik heb de laatste 3 mnd geen proef gehad)
Stuur de bon naar
PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Gratis Sudoku-spelcomputer bij vast
abonnement met automatische betaling
Naam
voorletters
m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Geboortedatum
Ingangsdatum
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens, li
11 het colofon treft u nadere informatie
door Harmen van der Werf
rilland - De kapitein van het juli
2003 bij Bath verongelukte contai
nerschip Pelican 1 heeft rechtsver
volging afgekocht met 4000 euro.
Het Openbaar Ministerie had hem
dit schikkingsvoorstel gedaan. De
Nederlandse loods op de Pelican 1
kreeg hetzelfde aanbod, maar is
daar niet op ingegaan. De kanton
rechter in Middelburg behandelt
16 mei zijn zaak.
Vervolging vindt plaats voor het
niet houden van een veilige vaart.
De Pelican 1 voer te dicht langs de
oever in het Nauw van Bath en te
snel, volgens het Openbaar Minis
terie, waardoor het schip uit zijn
roer liep. Een aanvaring met de
Maersk Bahrein volgde.
Het incident deed zich voor in de
nacht van zaterdag 19 op zondag
20 juli 2003. De Maersk Bahrein
kon op eigen kracht verder. De Pe
lican 1 raakte zwaar beschadigd en
moest tegen een zandplaat wor
den gezet. De berging vergde meer
dan een week.
Bijna vier jaar na het ongeval
komt het dus nog tot een rechts
zaak. De Nederlandse loods vindt
dat hij niet verkeerd heeft gehan
deld. Aanvaarding van het schik
kingsvoorstel van het Openbaar
Ministerie zou in zijn ogen een
schuldbetekenis zijn.