Consument Allemaal aan de bedels -t 1 i an ®t IS i 9 I ■V" ^j|i S 1 t i p ALS m Y f m- ■T' V mv MM' PZC Zaterdag 14 april 2007 25 ETALAGE IQT X u 1 1 i 1 i J - 1 w g v. H/" 1 ÉT ..TT. -x: x- ''•'•X tó>„ kers de bedels stuk voor stuk. De bedels zijn volgens hem vooral po pulair omdat ze in verschillende prijzen zijn te verkrijgen. „Dus als je iemand een bedel cadeau wil doen, zit er altijd wel een bij in je prijsklasse." Via webwinkels kost de goedkoop ste, kale, zilveren bedelarmband rond de 28 euro, een zilveren Pan- dorabedel is vanaf 18 euro te ver krijgen. Wie meer geld uit wil ge ven kan voor 1400 euro een gou den bedelarmband aanschaffen. De gouden bedels - vanaf 200 euro per stuk, er gaan er ongeveer 18 aan een armband - moeten er dan nog bij. Trollbeads, het tweede gro te merk verkoopt bedeltjes vanaf 21 euro en kale armbandjes vanaf 30 euro. Een kale armband van Ba- cio is te koop vanaf 23 euro. Goedkoper moet ook kunnen, dachten con currenten. Vooral uit China kwamen de laat ste twee jaar diverse productielij nen op gang, bedeltjes met een klein prijsje, zonder het populaire merk. Op internet zijn die voor een paar euro te bestellen, en ze passen gewoon aan de duurdere bedelarmbanden. Importeur Assmann legt ze op ta fel. Het verschil tussen de Chinese en Deense bedels is volgens hem met het blote oog te zien. „De be deltjes zijn dan misschien scher per geprijsd, maar zijn slordiger af gewerkt. De lijnen die bij een echt zilveren bedel altijd zwart blijven, vervagen bij deze nepproducten snel." De 'nepbedels' noemt Assmann 'zilverlook-bedels'. Deze alooibe- dels hebben een kwikoxidatie waardoor het zwart in de lijnen van de bedel snel verdwijnt. De bedels gaan volgens Assmann niet lang mee. Afhankelijk van de zuur graad in iemands bloed kan het sie raad al na enkele weken van kleur veranderen. „De zilveren bedels worden geoxideerd en daarna ge polijst, waardoor ze langer mooi blijven." Volgens verzamelaars op internet - hele weblogs worden gewijd aan de nieuwe rage - is het leuke van de bedelarmband dat hij niet di rect compleet is. „Vandaag heb ik eindelijk mijn nieuwste bedel op gehaald. Hij was nogal duur, maar wel de moeite", schrijft een blog- ger onder de naam 'trollbeadsfan'. Dubbele verjaardagsgeschenken worden op het world wide web driftig geruild.Verzamelaars reage ren op eikaars berichten en geven tips. „Als je veel verschillende kra len hebt, kun je je sieraad in de kleur van je kleding dragen." Maar ook worden op de blogs de beste verkooppunten uitgewisseld en ge ven fans eikaars sieraad een cijfer. JANSEN SPORT De schoenen van Jan Jansen zijn nu ook voor de minder kapitaalkrachtige con sument bereikbaar. Voor Sacha Shoes ontwierp hij een sportie ve lijn. Vooralsnog gaat het al leen om modellen voor vrou wen, later dit jaar volgen er ook voor mannen. Het kleurbeeld bestaat uit rood, wit, zwart en zilver. De schoenen kosten aller minder dan too euro. Verkoop- informatie: 013-5952121, of www.sacha.nl BRIL VAN RONALDINHO Wie Ronaldinho over de voetbalvel den ziet dartelen heeft niet met een het beeld van een stoere jon gen voor ogen. Misschien wel daarom dat de wondervoetbal- ler zich in een zonnebrilcampag ne van zijn donkerste kant laat zien. Het gaat om een zonnebril van de firma Nike met de naam 10R, waarbij de R staat voor Ro naldinho. Aan de binnenkant staat op een van de poten zelfs een handtekening van de Brazili aanse sterspeler. De bril is groot, zwart en zo breed dat het onmo gelijk lijkt dat er een zonne straaltje tussendoor piept. Hij kost 129,95 euro. Verkoopinfor matie: 020-5815000. MASSACEJAS Een handigheidje voor de liefhebbers van massa ge: de Majanga-massagejas. Het is een kledingstuk met ritsen en knopen, dat blootlegt wat ge masseerd moet worden en be dekt wat warm moet blijven. Een uitvinding van massagethe rapeute Sabina de Kruijf, die zich ergerde aan het gehannes met handdoeken om het lijf af te dekken. De massagejas kreeg de naam Majanga, Sanskriet voor zegenrijk. De jas is er in de maten L en XL en kost respectie velijk 95 en 99 euro. Bestellen via www.globalwoman.nl INDIANENSCHOENEN Topmo del Gisele Bündchen spant zich samen met het Braziliaanse schoenenmerk Ipanema in voor de india nen van de Ki- sedje- stam in Brazilië. Bünd chen heeft een sandalenlijn ontwikkeld, waarvan de op brengst deels is bestemd voor de strijd van die indianen voor behoud van hun leefge bied dat wordt bedreigd door ontbossing en vervuiling. De prijs van de san dalen varieert van 15,95 tot 22,95 euro. De schoenen zijn onder meer verkrijgbaar in de winkels van Pro Sport. Bedelarmband Een bedelarmband is een armband waaraan kleine voorwerpjes (bedeltjes) worden gehangen. De populariteit van de bedelarmband bereikte zijn hoogtepunt in de jaren zestig, vooral onder jonge meisjes. Wie de armband wilde bekijken, moest aanvankelijk in ruil daarvoor een nieuw bedeltje kopen of beloven aan degene die de armband draagt. Dat betalen om te kijken wordt 'bedelen' genoemd. De afzonderlijke bedeltjes herinneren de drager op die manier aan de schenker, of aan een bijzondere gelegenheid. Bedeltjes waren in de jaren zestig voornamelijk van glas, maar ook van zilver en goud. ■Fjjj www.jpc.nl/bacio/home.html www.pandora-jewelry.com www.dsigndenemarken.nl www.pandorashop.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 25