Vliegverkeer 14 Zaterdag 14 april 2007 PZC infographic. JD, ANP bron: Luchtverkeersleiding Nederland, Eurocontrol-Maastricht Luchtverkeer boven Europa Om het steeds drukker wordende luchtruim boven Europa in betere banen te leiden is al in 2003 een project gestart onder de naam Sin gle European Sky. Het is een pro ject van de Europese Commissie om van het gefragmenteerde Euro pese luchtruim een enkel geheel te maken. Het doel van één systeem is het verhogen van veiligheid, efficiën tie en capaciteit voor de lucht vaart. Bovendien moet het frag mentatie en complexiteit van het luchtruim reduceren. Het Single Sky Committee houdt nauw con tact met de Europese lidstaten, maar ook met de niet EU-staten. Reden is dat bijvoorbeeld Zwitser land geen 'gat in de lucht' kan zijn, als eenmaal daaromheen het lucht ruim wel één geheel is. Op kleinere schaal wordt in Europa al samengewerkt in het luchtver- keerscentrum Upper Area Control Centre in Maastricht, een afdeling van Eurocontrol. Dit is een Europe se organisatie met als voornaamste doel het ontwikkelen van een pan-Europees luchtverkeersleidings systeem. Het centrum in Maas tricht regelt het vliegverkeer boven de 7,5 kilometer dat over België, Nederland, Luxemburg en Noord- west-Duitsland vliegt, een van de drukst bevlogen gebieden van Euro pa. Nederland neemt actief deel in het Europese overleg om tot een Sin gle European Sky te komen. Bin nenkort zal de Tweede Kamer spreken over het aanpassen van de Wet luchtvaart aan de Europese verordeningen. Schiphol is Nederlands grootste luchthaven. In 2005 was Schiphol de op vier na grootste in Europa wat betreft het vervoer van passa giers. In dat jaar vlogen 44.163.098 passagiers van of naar Schiphol. Op nummer een stond London Heathrow (67.915.403), tweede was de Parijse luchthaven Charles de Gaulle (53.798.308) en derde Frankfurt International Airport (52.219.412). In hetzelfde jaar was Schiphol derde in Europa wat be treft het goederen vervoer 1450 tons, na Parijs en Frankfurt. Het luchtruim boven Nederland is één van de drukste ter wereld. De vliegtuigen vliegen in zogenaamde 'luchtvaartcorridors'. Niet alleen op de grond is het in Nederland druk aan het worden, ook boven onze hoofden loopt het aardig vol. Tijd voor één Europees luchtruim, vinden velen. Maar waarom is dat er niet allang? tekst: joost Bosman illustratie: Ruud Willems KLM-baas Peter Hart man kent de redenen wel voor het dichtslib ben van het Neder landse firmament: de belasting die Nederland oplegt aan buitenlandse luchtvaartmaatschap pijen om over te vliegen is ge woon te laag, stelde hij deze week op een conferentie. Nogal wiedes dat met name Duitse maatschap pijen het Nederlandse luchtruim verkiezen boven het (duurdere) Belgische. Het gevolg is onder meer dat de KLM in toenemende mate last heeft van vliegverkeer dat op grote hoogte passeert. Daardoor lopen de toestellen van de koninklijke luchtvaartmaatschappij vertragin gen op. „Vergelijk het met een snel weg. Als je die volstopt met ver keer, is het lastig om er via de op rit op te komen", zei Hartman van de week. Niet raar dat KLM bij mi nister Eurlings van Verkeer en Wa terstaat pleit voor de verhoging van de overvliegtarieven in combi natie met verlaging van de verla ging van de prijzen voor de ver keersleiding bij Schiphol. Als een structurelere oplossing be pleit de vaderlandse luchtvaart- trots de spoedige vorming van één Europees luchtruim. Want, zo stelt Hartman, eveneens door ver snippering daarvan en van de di verse verkeersleidingsorganisaties ontstaan er vertragingen die te ver mijden zouden zijn. Bovendien is ook het milieu ermee gebaat. Hart man beweert dat de instelling van een gezamenlijk Europees lucht ruim 6 tot to procent brandstof kan besparen. Woordvoerster K. van Rooijen van het ministerie van Verkeer en Wa terstaat zegt dat het verhogen van de overvliegprijzen niet zomaar gaat. „De tariefstelling en het in stellen van één Europees lucht ruim hangen met elkaar samen. Daarom kunnen we niet zomaar zeggen dat we in Nederland de overvliegtarieven morgen verho gen of verlagen. Het gezamenlijke luchtruim is een proces en Neder land lobbyt er sterk voor. Maar zo iets duurt nu eenmaal vrij lang." KLM-woordvoervoerder H. Borst vindt dat onzin. „Nederland is als land autonoom om zijn eigen tarie ven te bepalen. En door de prijzen meer gelijk te trekken met andere landen, krijg je een evenwichtiger verspreiding van het vliegverkeer. Zo kun je uiteindelijk komen tot een pan-Europees systeem. Mis schien wil de Nederlandse rege ring die zaken parallel laten lopen, maar dat is dan toch vooral wish- full thinking." Luchtvaartcorridors Een corridor heeft 16 vliegniveaus. u Hierbinnen vliegen de toestellen boven en onder elkaar, met in de hoogste regionen een onderling hoogteverschil van 300 meter (1000 ft). Een corridor is 5 nautische zeemijlen breed (ca. 7,5 km). V .-C Dat is ook de afstand die vliegtuigen ten opzichte van elkaar moeten aanhouden als zij op hetzelfde niveau vliegen. 7 5 km :f./ 17,5 km Gebied in Europees luchtruim waar vliegtuigen sinds januari 2002 dichter op elkaar vliegen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 14