Meningen
Jongeren halen neus op
voor sleutelen aan vliegtuig
12 Zaterdag 14 april 2007 PZC
Leerlingen van het ROC Hoofddorp aan het werk in een praktijklokaal. Jongeren hebben weinig belangstelling voor
vliegtuigtechniek en er vallen ook nog veel studenten voortijdig uit. foto David van Dam/CPD
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
WCT
Naar aanleiding van het artikel Ha
venschap zit VCT dwars (PZC, 4
april). Uit de berichtgeving wordt
duidelijk dat de WCT er moet wor
den doorgedrukt. Geknoei met
het WCT-dossier was een van de
andere koppen. Als burger ga je je
wel afvragen waar zijn we nu mee
bezig. Tijdens de Statenvergade
ring 16 februari werd op allerlei
manieren door gedeputeerde Le
Roy rond de hete brij gedraaid. Als
of een VCT slechts een schets op
een kladje was. Reeds maanden
eerder waren er echter al kaarten
van de overheid waar de VCT al
op was ingetekend. De gevolgen
van een en ander zijn, dat de Sta
tenleden onvoldoende werden
geïnformeerd om tot een afgewo
gen besluit te komen. Het achter
houden van relevante informatie
om de besluitvorming te beïnvloe
den is het verkrachten van een de
mocratisch proces. Al met al is wel
duidelijk dat de nut en noodzaak
van een WCT niet met eerlijke ar
gumenten kan worden aange
toond, maar moet worden bereikt
met het achterhouden van belang
rijke feiten. Het vertrouwen in de
Zeeuwse politiek is ernstig aange
tast. Mevrouw Le Roy zou daar de
consequenties uit moeten trekken.
C. Steketee
Ovezaridseweg 5, Oudelande
Paasdrukte
Altijd hetzelfde liedje in Vlissin-
gen. Motorcross, sinterklaas, paas-
markt (PZC, 10 april) altijd een
omroepinstallatie die galmt, dat er
auto's worden weggesleept. Stie
kem bekeuren als de mensen met
hun kinderen naar de sint gaan. Er
is altijd een piek in mensen. Dit is
voor de gemeente Vlissingen een
reden om meer geld te verdienen
dan de middenstand. Ja zo kan ik
ook door een wanprestatie mijn te
korten aanzuiveren.
R Brasser
Steengrachtstraat 39, Vlissingen.
Tol op A4
Bericht in de PZC over tolheffing
op de A4. Wethouder Melse van
Veere maakt zich zorgen over de
gevolgen van de toename van het
verkeer op de N57. Maar de kers
verse wethouder Frank Streng van
Middelburg - u weet wel, die ge
meente van die schouwburg, die
rotonde bij de Schroeweg, die van
de langzaamverkeersbrug bij de
Punt die straks een brug wordt
voor snelverkeer - die denkt dat
het allemaal wel zal meevallen.
Omdat de 'aanrijroute' over de
koppen van de eilanden niet opti
maal is. Nee, nu nog niet, maar
straks wel. Dan is er geen betere
route!
Ik durf te wedden om 1000 euro
dat de route Calais-Maasvlakte via
Gent, de 4-baans Traktaatweg, de
4-baans Tunnel Sluiskil, de
4-baans Westerscheldetunnel, de
4-baans Schroeweg, het 4-baans
aquaduct bij Middelburg, de nieu
we N57 langs Middelburg straks de
snelste én de kortste route is. Grap
pig hè dat al deze projecten in
2010 gereed zijn. Toeval? Ia, ja.
Joep Vergroesen
Vrouwenplderseweg 55a Serooskerke
Verkamman
Mij ontgaat de leeswaarde van de
artikels 'Masturberen (3, slot, PZC
13 april)'. Verkamman brengt de C
van PZC op het niveau van 'K' van
krantje. Niet alleen het formaat is
verkleind, ook de kwaliteit. Als
zo'n type Verkamman, weggesa-
beld bij Trouw, zich bezighoudt
met voetballen gaat het enigerma
te. Maar als hij meent 'Politiek' ge
tinte verhalen te kunnen schrijven
(zie het echec betreffende Pim For-
tuyn, waarbij hij vergelijkingen
maakt met Himmler en Hitier en
hem toewenst in een darkroom
aids op te lopen) of nietszeggende
columns over onanie, begrijp ik
niet waarom de krant hem inzet.
Ik moet zeggen dat ik onze Mar
leen Blommaert uit Zeeuws-Vlaan-
deren stukken beter vind dan deze
vuilspuiter.
Kan mij iemand vertellen wat de
nieuwswaarde over 'masturberen'
is? Ik vermoed hier een groot ge
halte 'shockeren' en 'kijk mij eens
wat ik durf te schrijven'. Het kan
toch niet zo zijn dat de PZC geen
betere kon vinden? Ik verheug mij
evenwel op de toevoeging '3, slot'.
Hopelijk betreft dat niet alleen de
'column' maar ook de 'columnist'.
Zonder darkroom.
Joseph Freijser
Het Heem 1, 4511 PL Breskens
Erectiepillen
Toen de Schorer Stichting mij in
februari 2004 vroeg of de kruiden
in LibidFit de werking konden heb
ben die in de advertenties werden
vermeld, was mijn antwoord:
'Nee, er zit waarschijnlijk Viagra
in' (reactie op artikel erectiepillen,
PZC, 13 april). Maar de Schorer
Stichting dacht dat ook en was al
naar de VWA (v/h Keuringsdienst
van Waren) gegaan. Uiteindelijk re
sultaat: de rechtszitting van 12
april jl. in Middelburg. En het was
dus geen Viagra, maar acetildena-
fil, een ongetoetste variant van Via
gra.
Ondertussen zijn er grote aantal
len 'kruiden'-potentiepillen in om
loop; niet alleen met acetildenafil
maar ook met een flink aantal an
dere varianten van zowel Viagra
als Cialis en Levitra.
De 'merknamen' van deze midde
len zijn niet bij te houden. Zodra
de gezondheidsdienst van een be
trokken land waarschuwt wordt
de naam van het product veran
derd: recentelijk werd Vigor-25 ver
anderd in Rize-2.
Deze varianten zijn allemaal onge
toetst; de bijverschijnselen moet je
maar afwachten. Bekend is onder
tussen wel dat een ervan, hy-
droxyhomosildenafil, leverproble
men veroorzaakt. En de koper
maar denken dat hij onschuldige,
veilige potentiepillen koopt en
nog wel zonder recept.
Marie P. Prins
Rijnstraat 20, Oost-Souburg
Kas moet blijven
De Veerenaren willen dat de kas
blijft (PZC, 7 april). Roerend mee
eens. Wat het stadsgezicht betreft
zijn er in Veere een aantal onesthe
tische grote blauwe parkeerbor-
den, maar ja dat zal wel nodig zijn
voor de eerbied van de heilige koe.
Heb dan ook eerbied voor een
20-jarige kas en een 74-jarige man.
Het zou toch van de gekke zijn en
onmenselijk om dat nog af te pak
ken op die leeftijd. Dus kas laten
staan en verder niet zeuren.
J.S. Slingerland-Memelink
Valeriusstraat 1Veere
Weinig jongens en
meiden zijn enthousiast
over vliegtuigtechniek.
door Tjerk Notten
DEN HAAG - Het tekort aan onder
houdspersoneel voor vliegtuigen
in Nederland groeit snel. Jongeren
hebben te weinig belangstelling en
er vallen ook nog veel studenten
voortijdig uit.
Ruben van der Mark (22) is vierde
jaars student aan de opleiding
luchtvaarttechniek in Hoofddorp.
„Als jongetje wilde ik altijd al pi
loot worden. Als je naast een straal
jager staat, voelt dat echt als iets
bijzonders. Ik ben gek op de tech
niek van die machines."
Te weinig jongens of meiden zijn
zo enthousiast over de vliegtuig
techniek als Ruben. Uit onderzoek
UW MENING
Pikante billboards?
Is er sprake van betutteling of niet?
De oproep leverde enkele reacties op
via www.pzc.nl
Vijf van de zeven respondenten
vinden een verbod op billboards
een brug te ver gaan. Twee vrou
wen wilden niet dat de vrouw als
lustobject wordt gezien. „Want het
moet toch geen losgeslagen wereld
worden? Daar werken we op deze
manier wél aan. De wereld kan ze
ker zo mooi zijn zonder deze aan
stootgevende billboards, én rusti
ger", schreven Marijke en Elisa
beth voegde daaraan toe: „Het is
niet normaal om vrouwen zo af te
beelden. Waarom zie je nooit man
nen in dergelijke poses? Gewoon
verbieden, evenals roken in de ho
reca en de happy hours. Van die
hours komt alleen ellende." A. van
de Hoeven 'vertegenwoordigde de
andere kant' „Ze verfraaien de om
geving gratis en maken het omge
vingsbeeld levendiger."
van het College van Belanghebben
den in het Luchtvaartonderwijs
blijkt dat veel te weinig mensen
voor onderhoudsmonteur of vlieg
tuigtechnicus worden opgeleid. In
Nederland zijn jaarlijks zeshon
derd nieuwe mensen nodig. In de
praktijk halen er maar tweehon
derd een diploma.
De zes Nederlandse scholen die de
luchtvaartopleidingen voor een
baan bij de reguliere luchtvaart of
de Koninklijke Luchtmacht aanbie
den, hebben veel te weinig aanmel
dingen. „Techniek als studierich
ting is niet populair onder jonge
ren en daar heeft de opleiding
luchtvaarttechniek ook last van",
zegt Coen Barthels, verantwoorde
lijk voor de landelijke studierich
ting Vliegtuigonderhoudstechniek.
„Al jarenlang houdt de overheid
campagnes om jongeren te motive
ren voor een technische opleiding
te kiezen. Maar ze hebben het ne
gatieve beeld dat jongeren van een
technisch vak hebben nooit kun
nen veranderen. Ze denken ten on
rechte dat het vies werk is."
Ook vallen veel leerlingen die wél
voor de opleiding tot onderhouds
personeel kiezen voortijdig uit,
doordat ze bijvoorbeeld tegen een
taalprobleem aanlopen. De meeste
handleidingen zijn in het Engels
en dat maakt luchtvaarttechniek
voor een mbo'er zwaar.
Onlangs bleek dat met meer dan
de helft van de Nederlandse Fi6's
wegens achterstallig onderhoud
niet wordt gevlogen. Ook voor de
reguliere luchtvaart bestaat het ge
vaar dat vliegtuigen aan de grond
moeten blijven. Barthels sluit ove
rigens uit dat vliegtuigen met ge
breken tóch de lucht in gaan.