Agenda Alles blijft geste. Geen spoor van werkelijk leven, geen poging tot realisme. Het werkelijke leven is elders. PZC Dinsdag 10 april 2007 25 OP PAD THEATER p- Fort Rammekens Het fort is open voor bezichtiging van di t/m zo 13.00-17.00 uur. Iedere dinsdaga vond is er een rondleiding om 19.30 uur. Kosten €2,50 per persoon. Ritthem, Rammekensweg. MUZIEK In the Ghetto South African Musical Group brengt zin derende musicalshow waarin traditionele dans en muziek worden afgewisseld met hip hop, breakdance, jazz en STOMP-ach- tige scènes. Bergen op Zoom, Schouwburg De Maagd, 20.15 uur In The Ghetto Dansers, muzikanten en zangers van de South African Musical Group nemen het publiek mee naar een leven van kluister ende townships en weidse savannes in Zuid-Afrika. In the Ghetto vertelt het ver haal van de jonge mensen die opgroeien tussen de armoede van de sloppenwijken en de vrijheid van de uitgestrekte velden vol oeroude tradities en mythes. Alleen muziek en dans kunnen deze twee uiter sten verbinden. Bergen op Zoom, schouwburg De Maagd, 20.15 uur. meer agendanieuws op www.pzc.nl FILM BERGEN OP ZOOM OOSTBURG Cinem'actueel, Ernst, Bobbie en de geslpen onix: 13.45 uur; 300: 20.00 uur; Mr.Bean's holi day^ 3.45 en 20.00 uur; Beestenboel: 13.45 uur; Music Lyrics: 20.00 uur; Norbit: 13.45 uur; After the wedding: 20.30 uur; GOES Ledeltheater, Ten Canoes: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, 300: 20.00 uur Mr. Bean's holi day: 20.00 uur; Norbit: 20.00 uur; Wild Hogs: 20.00 uur; AGENDA 't Beest, A prairie home companion: 20.30 uur HULST Koning van Engeland, 300: 20.00 uur; Hot Fuzz: 20.00 uur; Leonard Cohen, I'm your man: 20.00 uur; Mr. Bean's holiday: 20.00 uur; music Lyrics: 20.00 uur Nor bit: 20.00 uur; MIDDELBURG Schuttershof, A prairie home compa nion: 20.00 uur; VLISSINGEN CineCity, Thank you for smoking: 14.00 uur; 300: 13.30, 16.15 en 21.45 uur; Ba- bel: 19.30 uur; Bambi en de prins van het bos: 14.00 uur; Blood diamond: 19.00 uur; Ernst, Bobbie en de geslepen onix: 14.15 en 16.15 uur; Ghost rider: 16.15, 19.00 en 21.45 uur; Hannibal rising: 21.45 uur; Hot Fuzz: 13.30, 16.15, 19.00 en 21.45 uur; La vie en rose: 16.00 ur; Mr. Bean's holiday: 14.00, 16.15, 19.15 en 22.00 uur; Music Lyrics: 19.15 en 22.00 uur; Norbit: 14.00, 16.15, 19.00 en 21.45 uur; UITGAANSTIP De laatste film van de Amerikaanse regisseur Robert Altman, A Prairie Home Companion, is vandaag in twee Zeeuwse film huizen te zien: het Schuttershoftheater in Middelburg (20.00 uur) en podium 't Beest in Goes (20.30 uur, ook morgen). Alt man, die naam maakte met films zoals MASH, Nashville, The player, Short cuts en Gosford Park, overleed vorig jaar november op 81-jarige leeftijd. Het verhaal van A Prairie Home Companion is gebaseerd op een befaamde Amerikaanse radioshow met dezelfde naam. De film laat zien wat er allemaal gebeurt tijdens de laatste uitzending van de show, zowel voor als achter de schermen. Het is een ko men en gaan van rare types, zoals zingende cowboys Dusty en Lefty (Woody Harrelson en John C. Reilly) en Yolanda en Rhon da (Meryl Streep - midden op de foto met Lindsay Lohan - en Li ly Tomlin), alias de Johnson Sisters. Presentator/zanger Garrison Keillor (links op de foto), die een beetje zichzelf speelt, is de in spirator en presentator van de echte radioshow en schreef mee aan het scenario. Hij verschijnt telkens net op tijd voor de micro foon, waar hij nonchalant meezingt, koddige commercials pre senteert en bizarre acts aankondigt. foto GPD NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen n kinderboeken komt het soms voor: dat personen van dat boek uit de blad zijden opstaan en echt beginnen te le ven. (En dat dan weer in de verbeel ding, natuurlijk.) Afgelopen woensdag ge beurde er in het Scheldetheater iets derge lijks op het toneel. De belangrijkste perso nages uit Anna Karenina van Lev Tolstoj kwamen er tot leven. Echt tot leven, vol vlees en bloed. En toch, hoeveel leven pre cies, dat moet ik nog eens goed navoelen. Want hoe keurig het verhaal in grote lij nen ook wordt naverteld, en hoezeer daarmee het drama voelbaar wordt ge maakt, er blijft iets poppedeinerigs aan de voorstelling kleven. Lev Tolstoj is indertijd enorm bejubeld om zijn Anna Karenina. Vooral om zijn fij ne karaktertekening; de personages wer den bijna fotografisch nauwkeurig be schreven. Zo was de Rus, voelden de Rus sen van toen zélf. Van hoog tot laag. De meest lompe boer, de hoogste ambtenaar. En omdat hun karakters zo raak getroffen waren, klopte het leven dat zij in het boek leidden met het echte leven. Onbe weeglijk, de boeren in hun traditie, de ambtenaren in hun bureaucratie. Benau wend. Wie anders wilde, deed dat andere stiekem. Verborgen voor echtgenote, echt genoot, buur, pope of politie. Het staat al lemaal in Anna Karenina en men vond het goed beschreven. Zo was het leven, en dat was zeker niet verwerpelijk. Wat dat betreft was er geen kritiek op Tolstoj. Die kritiek was er wél op de heldin van het verhaal, Anna Karenina. Destijds von den velen haar onecht. Te dwaas, omdat ze niet mee wilde doen aan 'dat circus' van bedriegen en bedrogen worden. An deren vonden haar te fijngevoelig, of te aanstellerig. Voor weer anderen was ze te impertinent of eerder arrogant. En haar zelfgekozen dood, was die dan toch tra gisch of was die eerder pathetisch? Een heldin met zoveel tekortkomingen, dat is vast en zeker geen Heldin. En zonder Hel din geen Drama, geen tragedie. Een tragedie, dat is deze Anna Kare nina van theatergroep De Kern in derdaad niet. Een komedie is het natuurlijk ook niet. Ineens zie ik het: het is een dans, een klassieke dans, zo een waar niets tragisch en niets pathe tisch aan is. Een sarabande, menuet, pava ne of een bourrée. (Alleen al omdat het zulke mooie woorden zijn, wil ik ze eens opschrijven.) Mensen dartelen vrolijk om mensen, het geheel is een trage kleurrijke cadans. Even schuldeloos als de loop van een rivier. Het decor - dat ik eerst nog een beetje amateuristisch vond - is er ideaal voor. Marieke de Kruijf en Casper van Bohemen in Anna Karenina. Een onbestemde ronde vorm met ver schillende niveaus, waarop en waarrond de personages inderdaad dartelen. Trapje op, even alleen op het hoogste punt, dan weer naar beneden snellend, soms in vlucht, soms in spel. Of omhoog. Soms in ruzie, soms in adoratie. Maar alles blijft geste. Geen spoor van werkelijk leven, geen poging tot realisme. Het werkelijke leven (de eenvoud van het land net zo goed als de gruwel van een ongeluk) is el ders. Niets dan woorden, gedachten. Theorieën. Spinsels. Kleurrijk, zei ik zojuist. Maar dit decor is kleurloos, en ook de kleuren van de kle ding zijn gedempt. Er hangt eerder een waas over de voorstelling. De sfeer van die oude bruine foto's. Sepia. Is dat niet hét symbool voor nostalgie? Voor tijden die voorgoed voorbij zijn. Voor leven dat voorgoed tot stilstand is gekomen. Anna Karenina is dood, inderdaad, al vanaf het foto Peter Jansen begin van de toneelversie. (Een niet onbe langrijk verschil met het boek.) Maar alle andere personages zijn even doods. Me chanisch in hun emoties, afstandelijk in hun betrekkingen. Tussen zulke mensen vindt een mens nog nauwelijks een mo tief om te leven. Een excuus voor Anna? Een interpretatie in de richting van ons ego-tijdperk? De voice-over die de perso nages toespreekt, lichtjes verwijtend, lijkt wel uit het heden te komen. Ondertussen geloof ik er niks van dat de regisseur en/of de decorontwerper de be doeling hadden om mij op de gedachte te brengen van een dans. En zelfs aan de se- pia-interpretatie twijfel ik. Anna Karenina als een nostalgische 'danse macabre'. Vol gens mij verzin ik het allemaal zelf Dat het verhaal mij niet volledig inpalmt, is een zwak punt. Maar dat de voorstelling mij dan toch ruimte biedt voor zoveel in vulling, dat is wel weer een sterk punt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 25