Consument Aller ogen weer gericht op Kwatta RITMEESTER ra PZC Zaterdag 7 april 2007 2 5 'Aller ogen zijn weer gericht op Kwatta'. Samen met honderden andere merken en producten van vaderlandse bodem schetst Het plaatjesboek Hollands Glorie een kaleidoscopisch tijdsbeeld van de vorige eeuw. door Maarten van de Rakt foto's CPD J| ack Botermans (57) en Wim I van Grinsven (50) noemen I zich graag de archeologen van het dagelijks leven. Nostalgie de memorabele grond waarin zij wroeten. Aan de hand van talloze merken en producten waarmee 'we' door de jaren heen groot zijn geworden, stelden ze Hollands Glo rie samen. Honderden plaatjes wekken het ge voel van vroeger op. Het boek drijft op het wij-gevoel. „We heb ben veel gemeenschappelijke roots. Er is meer wat ons bindt dan wat ons scheidt. Dat beseffen we als we door zo'n boek blade ren", zegt Van Grinsven. Onze ogen glijden over plaatjes van Calvé-mayonaise, pakjes Blue Band, wasmiddel van Dobbelman, het pientere pookje van DAF, Haagse Hopjes, batterijen van Wit te Kat, Bryllcream, Ca-Va-Seul ko perpoets, een schepje Buijsman, Vim reinigt alles. Ach, kijk daar, de portretmunten van voetballers. Die spaarden we in 1970 bij de Shell. En die Kaptein Mobylette stond bij ons in de garage, naast de kanariegele DAF. „Allerlei luik jes van de herinnering gaan open. Dat is wat we willen. De lezer la ten glimlachen in zijn momenten van herkenning", meldt de schrij ver. „Bejaarden beleven met zo'n boek een geweldige avond. Ze gaan hele maal terug in de tijd." Hollands Glorie is ook een hoop vergane glorie met namen als De Gruyter en Fokker. „Driekwart van al die merken bestaat niet meer. Vroeger was er een enorme variatie. Die is inmiddels aanmer kelijk verschraald. Neem de kleine middenstanders; die zijn verdwe nen. Het wordt allemaal grootscha liger. De bakker, slager en melk boer sterven uit. Zij vormden het cement in de samenleving. Er staan geen melkflessen meer voor de deur bij iemand die al weken overleden is", betoogt Van Grins ven gloedvol. Om zichzelf snel te beteugelen: „Niet dat alles vroeger beter was. Beslist niet. Denk alleen maar aan de gruwelpraktijken van het se rieel baden, zoals ik het wekelijkse DAF, het Nederlandse autootje met 'het pientere pookje'. Castella. Zeep uit de fabrieken van Dobbelman. ren hebben op zich steeds betere overlevingskansen dankzij verbe terde apparatuur", legt ze uit. Feit is echter dat kleding uit de 'gewo ne' winkel voor de hele kleine ba by's veel te groot is. In haar eigen zaak en via haar website verkoopt ze onder meer pakjes, broekjes, shirtjes en jurkjes die zo zijn ge maakt dat doktoren ongestoord hun gang kunnen gaan. „Ik krijg het via de groothandel uit landen als Engeland, Portugal, China en Spanje. Echte maten zijn dat trou wens niet. Het gaat in grammen: van 450 tot 700 gram, van 700 tot 1000 gram en van 1000 tot 1350 gram." ritueel noem waarbij we om de beurt in de teil mochten." Het boek is een complete Winkel van Sinkel. Nou ja, compleet is Hollands Glorie allerminst. We missen de ranja, vlaflip, Joris Drie- pinter (drie glazen melk per dag), Mexicaantje, oranje hoed-ijs van Caraco en de beugelfles van Grolsch om eens wat te roepen. „Sterker nog, er staat meer niet in dan wel", reageert Van Grinsven. „Het is ook geen productcatalogus of droge opsomming. We zouden wel zeven boeken kunnen vullen. Het is zoals de Duitsers zeggen: der Kwahl der Wahl; kiezen is een kwelling." Botermans en Van Grinsven heb ben zich alweer op de volgende klus gestort. In hun nostalgische reeks die eerder de jaren vijftig, zestig en zeventig en de Gouden Televisiejaren behandelde, wordt nummertje zes gewijd aan het rij ke Roomse leven. Dat zal nog meer sentiment loswoelen. „Bij veel mensen van onze leeftijd is het katholieke verleden verwaterd. Met zo'n boek ervaren ze hoe zeer ze gevormd zijn." Waar komt dat nostalgische van daan? Bij Botermans is uit zijn werk als grafisch ontwerper een verzamelwoede voortgekomen van alles wat los en vast zat. Hij bouwde een hele verzameling op van foto's van gebruiksvoorwer pen uit het dagelijks leven. „Aan vankelijk vond ik het alleen maar fantastisch, maar ik ben er door Met z'n allen om de tafel voor een gezellig spelletje Ganzenbord. Leuke weetjes De pepermunt King komt van het Friese Tonnema en staat voor Kwaliteit In Niets Geëve naard. Het Tarvo moutbrood hebben we te danken aan molenaar Vos, die in 1933 een tarweme- lange met mout op de markt bracht. Tarvo is een samentrek king van tarwe en Vos. Verkade (van de koekjes) be dacht de waxinelichtjes. Waxi- ne is een samenraapsel van het Engelse wax en parafine. Om de thee warm te houden en voor de sfeer. Jodenkoek ontleent zijn naam aan de joodse bakker uit Enk huizen die ze op straat aan de man bracht. Haagse Hopjes zijn genoemd naar de Haagse baron Hop. Hij mocht van zijn artsen geen kof fie drinken. Dus liet hij bij een bakker koffie indikken tot zuig- bare snoepjes. het maken van die boeken in mee gesleurd. Ik word steeds nostalgi- scher." Hollands Clorie, door Jack Botermans en Wim van Grinsven, uitgeverij Ter ra, 24,95 euro. Zie ook www.nostal- gieboek.nl De sigaren van Ritmeester, opge richt in 1887. Toch weet De Krijger dat een deel van de kinderen het uiteindelijk niet redden. „Je wilt ze dan toch kleertjes aan trekken. Als je dan naar de speelgoedwinkel wordt ge stuurd, dan is dat natuurlijk ver schrikkelijk." Sommigen vinden volgens haar ook troost in een aan koop. „Laatst was hier een moeder die haar kindje al had begraven. Zij heeft iets gekocht omdat ze iets tastbaars wilde, iets waaraan ze kan zien 'dit kon mijn kindje aan'." S Informatie over de winkel van Annie de Krijger is te vinden op www.pre-kids.nl ETALAGE Met geuren van Mare Jacobs is het als met het weer; het kan zomaar omslaan. Ooit hadden we van hem een geur die we zelfs onze schoon moeder niet cadeau wilden doen, maar de zomergeur waar aan we een maand later moch ten ruiken bracht ons in hoger sferen. De Splash Summer Col lection van Jacobs hoort tot die categorie. Drie geuren, Cucum ber, Orange en Rain, allemaal lekker. De zomergeuren zijn er alleen in forse verpakkingen van 300 ml en kosten 65 euro. Emilio Pucci, Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood en nu Valentino. Wolford kan -- maar geen genoeg krijgen van samenwerking met de Grote Ontwerpers. Valentino ont wierp voor de Oosten rijkse mo degigant maillots, bodysuits en een stay-up (zelfkle vende ny lonkous) met een heel eigen Valenti- no-draai. Dus met ruches, knoopjes, plooitjes en stippel- Valentino ontwierp tjes, naast voor Wolford een bo de in dysuit met bijpassen- rood, de maillot, foto CPD zwart en ivoor uitgevoerde exemplaren. Zelfs goed voor op de rode lo per, meent de Italiaanse groot meester zelf. De collectie is van af juli verkrijgbaar bij Valenti- no-boetieks en Wolford-ver kooppunten. BRUiNINGSPOEDER Oké, je kunt er niet de hele dag mee op het strand liggen zonder te ver branden. Ermee zwemmen is ook niet aan te bevelen. Verder lijkt ons een gezichtspoeder met een zonbeschermingsfactor een aardige variant op de bruin-zonder-zon-crèmes. Glam Bronze van L'Oréal heeft nu vier kleurtjes die refereren aan één, danwel twee weken zonnen. De zonbeschermings factor is tien, tamelijk laag. L'Oréal huurde onder anderen het Nederlandse topmodel Doutzen Kroes in om het poe der te demonstreren. STRAKKE H&M-DOCHTER Veel wit, beige, grijs en zwart en tamelijk strak qua vormge ving. De collectie van de nieuwe H&M-dochter COS (Collection of Style) is frivool noch kleur rijk. De nieuwe'winkelketen opende onlangs een eerste vesti ging in de Haagse Venestraat. De bedoeling is dat er nog tien- - tallen volgen. COS geldt als het iets luxere zusje van H&M, voor mensen die net iets meer kwali teit zoeken en wat meer geld te besteden hebben. De ontwer pers zijn bijna allemaal Deens, vandaar misschien het wat sobe re imago van deze eerste collec tie. Prijzen liggen rond de zeven tig euro voor een spijkerbroek tot 125 euro voor een jurk. Infor matie: www.cosstores.com. Een minimutsje voor een minibaby. Minimaatjes voor de allerkleinsten. miANDSi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 25