Trucker kiest N57 KWALITEIT MAAKT ONDERSCHEID lp Woning LEWEDORP De Fraanje Multi Woning DE KEUZE IS AAN U... Fraanje ji FJGJ FR FRAANJE PZC Zaterdag 7 april 2007 j 1 3 Gedeputeerde T. Poppelaars is er van overtuigd dat verreweg de meeste vrachtwagenchauffeurs straks kiezen voor de nieuwe A4 tussen Bergen op Zoom en Dinte- loord. Zij rijden dan óm en niet door Zeeland. Het Platform N57 deelt zijn mening niet. Het vracht verkeer houdt vast aan de Dammenroute/de N57. Vrachtwagenchauffeurs nemen de snelste route. Dat is vanaf 2010 tus sen grofweg de Maasvlakte en Vlissingen/België de Dammenrou- te. Poppelaars meent dat het vrachtverkeer wel ontmoedigd wordt om door Zeeland te rijden als er enkele rotondes worden aan gelegd. De minuut die op Walche ren wordt verspeeld, wordt op Voorne Putten ruimschoots goed gemaakt. Op de Zeelandbrug is in drie jaar tijd het aantal vrachtwagens ten opzichte van 2002 (vóór de ope ning van de Westerscheldetunnel) toegenomen met 40 procent. Op Walcheren (huidige N57) met 25 procent. De Westerscheldetunnel is ons 'verkocht' als regionale ver binding tussen de Zeeuwse haven gebieden. In de Ontwikkelingsvi sie Kanaalzone wordt de functie al opgerekt tot vierbaansverbinding tussen Gent en Goes. In een rap port van de Rijn-Schelde-Delta sa menwerkingsorganisatie is sprake van 'een schakel in een alternatie ve goederenvervoersas tussen Rot terdam en de Kanaaltunnel'. Volgens Poppelaars gaat dat extra tunnelverkeer over de A4, de rou te óm Zeeland. Niet dus. Van en naar de Maasvlakte kiest het vrachtverkeer voor de N57. Wan neer de A4 er ligt, dan loopt het verkeer 'achterin' de A58 tussen het knooppunt Markiezaat en Ber gen op Zoom volledig vast. Het vrachtverkeer is als water en stroomt naar de laagste punten: de Middenzeeland- en Dammenrou- te. Welkom dóór Zeeland! Wanneer de nieuwe A4 er ligt, TE CAST Leo Dalebout en Joep Vergroesen reageren namens het Platform N57 komt het verkeer tussen het Helle gatsplein en de Heinenoordtunnel vast te staan en het vrachtverkeer zoekt naar de enige nog fileloze noordzuidverbinding, de Dam- menroute. En dat alles, zo rekent het provin ciebestuur voor, levert de N57 da gelijks slechts 350 zware vrachtwa gens op, zo'n honderd meer dan nu. Wij houden het (mét WCT) op zesduizend dagelijks over een tweebaansweg. De Walcherse en Schouwse nacht rust en de toeristenindustrie gaan eraan. Ja maar, zeggen onze be stuurders, de N57 moet geen door gaande route worden. Tja, dat werd tien jaar geleden ook over de Westerscheldetunnel ge- zegd. LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl Zeeuwse delta Is Europa onduidelijk over het ont- poldervraagstuk voor de Wester- schelde? Daar lijkt het wel op (PZC, 2 april). In ieder geval is het de conclusie van gedeputeerde Van Zandbrink naar aanleiding van antwoorden van Eurocommis saris Dimas. Deze conclusie is on juist. Als we het antwoord van Di mas goed lezen, dan schrijft hij dat Nederland zich in 2005 heeft ge bonden aan de uitvoering van maatregelen die het natuurverlies door verdieping van de Wester- schelde compenseren. De Zeeuwse delta is van grote in ternationale betekenis voor de na tuur. Het is van onschatbare waar de voor de honderdduizenden vo gels die hier verblijven. Door ver dere verdieping van de Wester- schelde gaat een deel van dit bij zondere stuk Zeeland verloren. Daarom heeft Nederland de ver plichting om de specifieke natuur die verloren gaat, te compenseren. Nederland moet die gemaakte af spraken nakomen, schrijft Dimas. Alleen als Nederland met nieuw wetenschappelijk bewijs komt dat er goede alternatieven zijn voor ontpolderen, kan er gepraat wor den. De enige juiste conclusie is dat Nederland en de provincie Zee land mogen kijken of er alternatie ven zijn voor de ontpoldering van landbouwgrond in Zeeland. Maar ze moeten dan wel aantonen dat die alternatieven dezelfde unieke getijdennatuur in de Westerschel- de creëren. Europa is daar heel hel der over. Marieke Dijksman Boulevard 12, Zeist Rivierenland In de PZC van 4 april staat een reactie van Hans de Vos over de ontpoldering in Zeeland. Eerlijk gezegd denk ik dat De Vos vroeger op school slecht heeft opgelet bij aardrijkskunde. Hij stelt in zijn reactie dat men voor een delta een rivier nodig heeft, maar dat Zee land geen rivier heeft. Quatsch na tuurlijk, omdat in het noorden van Zeeland de Oosterschelde stroomt en in het zuiden de Wes- terschelde. Dit zijn de uitmondin gen van de rivier de Schelde en hierdoor maken ze wel degelijk deel uit van een rivier. Verder stelt De Vos in zijn reactie dat men voor een delta tevens een mon ding nodig heeft, maar dat hij er geen weet te vinden. Toch mon den zowel de Oosterschelde als de Westerschelde naar mijn beschei den mening nog steeds uit in de Noordzee. Ik adviseer De Vos dan ook dat hij de atlas er nog maar eens op na moet slaan. Peter Heijboer Kapteinsweg 5, Dreischor Kampioenen Vorige week hebben zij Zeeland weer leren kennen in de rest van Nederland. In Utrecht viel slager Mieras in de prijzen. Palingvisser Van de Kreeke mag zich beroeps visser van het jaar noemen. Maar ik wil nog iets toevoegen aan de uitslagenlijst: De geweldige presta tie die Niels van den Bosch uit Yer- seke heeft geleverd. Niels werd tij dens de jeugdvakwedstrijden in Wageningen Nederlands kam pioen in de klasse assistent bak ken. Veronique Tanghe uit Schoon- dijke viel net buiten de prijzen en werd vierde in de klasse banket bakken. M. van Overloop Wemeldingse Zandweg 9, Kapelle Ontpolderen Nu gedeputeerde Van Zandbrink de druk van de ketel gehaald heeft, is de tijd gekomen om de klokken gelijk te zetten. Dit ter voorko ming van paniekvoetbal. Ontpol deren is nodig om - vanwege de discutabele maar doorgaande ver dieping van de Westerschelde - de hoge vloedpiek tijdens extreme weeromstandigheden af te vlak ken. En om de natuurwaarden (de hoeveelheid natuur) te behouden. Hiertoe moeten de volgende vra gen beantwoord worden. Hoeveel hectaren moeten ontpolderd wor den om de hoogwaterpiek zover af te vlakken dat Zeeland geen gevaar loopt bij een stormvloed? En is het Westerscheldewater zo schoon dat als dit ontpolderde land enkele malen onder loopt er zich niet zo veel sediment afzet dat deze pol ders vele malen meer vervuild ra ken dan de akkers van nu? J. Minderhout Vredehoflaan 326, Vlissingen In het nieuwe, landelijk aan de rand van Lewedorp gele gen uitbreidingsplan 'Westkraaijertpolder', worden aan de Klaverstraat twee typen 2/1 kapwoningen conform het Multi-concept door ons gerealiseerd. Beide woningen zijn royaal van opzet, kenmerken zich door een sfeervol le en karakteristieke uitstraling en worden gebouwd op percelen met riante afmetingen. De achtertuinen zijn op het zuiden gesitueerd. Geïnteresseerd? Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op! vanaf 249.000,- v.o.n. - inhoud 470 m3 - perceel 330 m2 I vanaf 305.000,- v.o.n. - inhoud 660 m3 - perceel 330 m2 Het bekende unieke concept van Fraanje, realiseert exclusieve woningen met een uitstekende prijs/kwaliteits-verhouding. In dit con cept worden kwaliteit, traditie en de allernieuwste ontwikkelingen, samengevoegd tot een hoogwaardige en perfect afgewerkte woning. Bovendien is het mogelijk om uw eigen plannen en ideeën, van klassiek tot modern, in dit concept te verwerken, zodat u wer kelijk een woning bouwt die optimaal aan uw wensen voldoet. Ook het toevoegen van aanvullende milieuvriendelijke aspecten zoals verwarming met behulp van een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming behoort tot de mogelijkheden. Omdat Fraanje niet alleen uw plannen voorbereidt, maar ook uw woning werkelijk bouwt zijn wij, vanaf het eerste gesprek tot en met de oplevering, uw aanspreekpunt. Een individuele klantvriendelijke behandeling staat bij ons hoog in het vaandel. Wanneer u vrijblijvend van gedachten wilt wisselen over uw bouw plannen, neem dan contact op met Fraanje. Laat ons u adviseren en desgewenst een gratis en vrijblijvende offerte voor u maken. Nieuwe Kraaijertsedijk 37 lewedorp tel. 01 13 61 5500 Fax.0113 ól ?7 64 Info: Jan Vos - E-mail: j.vos@fraanje.com Website: www.multiwoning.nl Wm nnemingsbedrijf \ÖQ03r£u£L Prijzen al vanaf €159.500,- excl. grondkavel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13