Trucker kiest N57
KWALITEIT MAAKT ONDERSCHEID
lp Woning
LEWEDORP
De Fraanje Multi Woning
DE KEUZE IS AAN U...
Fraanje ji
FJGJ FR
FRAANJE
PZC Zaterdag 7 april 2007 j 1 3
Gedeputeerde T. Poppelaars is er
van overtuigd dat verreweg de
meeste vrachtwagenchauffeurs
straks kiezen voor de nieuwe A4
tussen Bergen op Zoom en Dinte-
loord. Zij rijden dan óm en niet
door Zeeland. Het Platform N57
deelt zijn mening niet. Het vracht
verkeer houdt vast aan de
Dammenroute/de N57.
Vrachtwagenchauffeurs nemen de
snelste route. Dat is vanaf 2010 tus
sen grofweg de Maasvlakte en
Vlissingen/België de Dammenrou-
te. Poppelaars meent dat het
vrachtverkeer wel ontmoedigd
wordt om door Zeeland te rijden
als er enkele rotondes worden aan
gelegd. De minuut die op Walche
ren wordt verspeeld, wordt op
Voorne Putten ruimschoots goed
gemaakt.
Op de Zeelandbrug is in drie jaar
tijd het aantal vrachtwagens ten
opzichte van 2002 (vóór de ope
ning van de Westerscheldetunnel)
toegenomen met 40 procent. Op
Walcheren (huidige N57) met 25
procent. De Westerscheldetunnel
is ons 'verkocht' als regionale ver
binding tussen de Zeeuwse haven
gebieden. In de Ontwikkelingsvi
sie Kanaalzone wordt de functie al
opgerekt tot vierbaansverbinding
tussen Gent en Goes. In een rap
port van de Rijn-Schelde-Delta sa
menwerkingsorganisatie is sprake
van 'een schakel in een alternatie
ve goederenvervoersas tussen Rot
terdam en de Kanaaltunnel'.
Volgens Poppelaars gaat dat extra
tunnelverkeer over de A4, de rou
te óm Zeeland. Niet dus. Van en
naar de Maasvlakte kiest het
vrachtverkeer voor de N57. Wan
neer de A4 er ligt, dan loopt het
verkeer 'achterin' de A58 tussen
het knooppunt Markiezaat en Ber
gen op Zoom volledig vast. Het
vrachtverkeer is als water en
stroomt naar de laagste punten: de
Middenzeeland- en Dammenrou-
te. Welkom dóór Zeeland!
Wanneer de nieuwe A4 er ligt,
TE CAST
Leo Dalebout en Joep Vergroesen
reageren namens het Platform N57
komt het verkeer tussen het Helle
gatsplein en de Heinenoordtunnel
vast te staan en het vrachtverkeer
zoekt naar de enige nog fileloze
noordzuidverbinding, de Dam-
menroute.
En dat alles, zo rekent het provin
ciebestuur voor, levert de N57 da
gelijks slechts 350 zware vrachtwa
gens op, zo'n honderd meer dan
nu. Wij houden het (mét WCT)
op zesduizend dagelijks over een
tweebaansweg.
De Walcherse en Schouwse nacht
rust en de toeristenindustrie gaan
eraan. Ja maar, zeggen onze be
stuurders, de N57 moet geen door
gaande route worden.
Tja, dat werd tien jaar geleden ook
over de Westerscheldetunnel ge-
zegd.
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
Zeeuwse delta
Is Europa onduidelijk over het ont-
poldervraagstuk voor de Wester-
schelde? Daar lijkt het wel op
(PZC, 2 april). In ieder geval is het
de conclusie van gedeputeerde
Van Zandbrink naar aanleiding
van antwoorden van Eurocommis
saris Dimas. Deze conclusie is on
juist. Als we het antwoord van Di
mas goed lezen, dan schrijft hij dat
Nederland zich in 2005 heeft ge
bonden aan de uitvoering van
maatregelen die het natuurverlies
door verdieping van de Wester-
schelde compenseren.
De Zeeuwse delta is van grote in
ternationale betekenis voor de na
tuur. Het is van onschatbare waar
de voor de honderdduizenden vo
gels die hier verblijven. Door ver
dere verdieping van de Wester-
schelde gaat een deel van dit bij
zondere stuk Zeeland verloren.
Daarom heeft Nederland de ver
plichting om de specifieke natuur
die verloren gaat, te compenseren.
Nederland moet die gemaakte af
spraken nakomen, schrijft Dimas.
Alleen als Nederland met nieuw
wetenschappelijk bewijs komt dat
er goede alternatieven zijn voor
ontpolderen, kan er gepraat wor
den. De enige juiste conclusie is
dat Nederland en de provincie Zee
land mogen kijken of er alternatie
ven zijn voor de ontpoldering van
landbouwgrond in Zeeland. Maar
ze moeten dan wel aantonen dat
die alternatieven dezelfde unieke
getijdennatuur in de Westerschel-
de creëren. Europa is daar heel hel
der over.
Marieke Dijksman
Boulevard 12, Zeist
Rivierenland
In de PZC van 4 april staat een
reactie van Hans de Vos over de
ontpoldering in Zeeland. Eerlijk
gezegd denk ik dat De Vos vroeger
op school slecht heeft opgelet bij
aardrijkskunde. Hij stelt in zijn
reactie dat men voor een delta een
rivier nodig heeft, maar dat Zee
land geen rivier heeft. Quatsch na
tuurlijk, omdat in het noorden
van Zeeland de Oosterschelde
stroomt en in het zuiden de Wes-
terschelde. Dit zijn de uitmondin
gen van de rivier de Schelde en
hierdoor maken ze wel degelijk
deel uit van een rivier. Verder stelt
De Vos in zijn reactie dat men
voor een delta tevens een mon
ding nodig heeft, maar dat hij er
geen weet te vinden. Toch mon
den zowel de Oosterschelde als de
Westerschelde naar mijn beschei
den mening nog steeds uit in de
Noordzee. Ik adviseer De Vos dan
ook dat hij de atlas er nog maar
eens op na moet slaan.
Peter Heijboer
Kapteinsweg 5, Dreischor
Kampioenen
Vorige week hebben zij Zeeland
weer leren kennen in de rest van
Nederland. In Utrecht viel slager
Mieras in de prijzen. Palingvisser
Van de Kreeke mag zich beroeps
visser van het jaar noemen. Maar
ik wil nog iets toevoegen aan de
uitslagenlijst: De geweldige presta
tie die Niels van den Bosch uit Yer-
seke heeft geleverd. Niels werd tij
dens de jeugdvakwedstrijden in
Wageningen Nederlands kam
pioen in de klasse assistent bak
ken. Veronique Tanghe uit Schoon-
dijke viel net buiten de prijzen en
werd vierde in de klasse banket
bakken.
M. van Overloop
Wemeldingse Zandweg 9, Kapelle
Ontpolderen
Nu gedeputeerde Van Zandbrink
de druk van de ketel gehaald heeft,
is de tijd gekomen om de klokken
gelijk te zetten. Dit ter voorko
ming van paniekvoetbal. Ontpol
deren is nodig om - vanwege de
discutabele maar doorgaande ver
dieping van de Westerschelde - de
hoge vloedpiek tijdens extreme
weeromstandigheden af te vlak
ken. En om de natuurwaarden (de
hoeveelheid natuur) te behouden.
Hiertoe moeten de volgende vra
gen beantwoord worden. Hoeveel
hectaren moeten ontpolderd wor
den om de hoogwaterpiek zover af
te vlakken dat Zeeland geen gevaar
loopt bij een stormvloed? En is
het Westerscheldewater zo schoon
dat als dit ontpolderde land enkele
malen onder loopt er zich niet zo
veel sediment afzet dat deze pol
ders vele malen meer vervuild ra
ken dan de akkers van nu?
J. Minderhout
Vredehoflaan 326, Vlissingen
In het nieuwe, landelijk aan de rand van Lewedorp gele
gen uitbreidingsplan 'Westkraaijertpolder', worden aan
de Klaverstraat twee typen 2/1 kapwoningen conform
het Multi-concept door ons gerealiseerd. Beide woningen
zijn royaal van opzet, kenmerken zich door een sfeervol
le en karakteristieke uitstraling en worden gebouwd op
percelen met riante afmetingen. De achtertuinen zijn op
het zuiden gesitueerd. Geïnteresseerd? Neem voor meer
informatie vrijblijvend contact met ons op!
vanaf 249.000,- v.o.n. - inhoud 470 m3 - perceel 330 m2 I vanaf 305.000,- v.o.n. - inhoud 660 m3 - perceel 330 m2
Het bekende unieke concept van Fraanje, realiseert exclusieve
woningen met een uitstekende prijs/kwaliteits-verhouding. In dit con
cept worden kwaliteit, traditie en de allernieuwste ontwikkelingen,
samengevoegd tot een hoogwaardige en perfect afgewerkte
woning. Bovendien is het mogelijk om uw eigen plannen en ideeën,
van klassiek tot modern, in dit concept te verwerken, zodat u wer
kelijk een woning bouwt die optimaal aan uw wensen voldoet.
Ook het toevoegen van aanvullende milieuvriendelijke aspecten
zoals verwarming met behulp van een warmtepomp in combinatie
met vloerverwarming behoort tot de mogelijkheden.
Omdat Fraanje niet alleen uw plannen voorbereidt, maar ook uw
woning werkelijk bouwt zijn wij, vanaf het eerste gesprek tot en met
de oplevering, uw aanspreekpunt. Een individuele klantvriendelijke
behandeling staat bij ons hoog in het vaandel.
Wanneer u vrijblijvend van gedachten wilt wisselen over uw bouw
plannen, neem dan contact op met Fraanje. Laat ons u adviseren
en desgewenst een gratis en vrijblijvende offerte voor u maken.
Nieuwe Kraaijertsedijk 37 lewedorp
tel. 01 13 61 5500 Fax.0113 ól ?7 64
Info: Jan Vos - E-mail: j.vos@fraanje.com
Website: www.multiwoning.nl
Wm
nnemingsbedrijf
\ÖQ03r£u£L
Prijzen al vanaf
€159.500,-
excl. grondkavel