Jubilerend Bidprentje van San Ramon v38 I r: Zaterdag 7 april 2007 PZC Vi REIZEN MET DERK door Derk Bolt Carnet de SAN RAMON Tg acampaoare en tus viajes Tg prctejere de ias malas Eafermedades We leven intensief mee met de motor die strijd levert om niet vast te lopen Door mijn zoon van twaalf ge dwongen naar de AutoRai te gaan, zit ik in de koffiecorner en herinner me een stok oude Lincoln Continen- tai. 1 We zijn in Merida, een provincieplaats aan de voet van het Andesgebergte in Venezue la. Backpackers verblijven er graag tijdens hun tochten door de nabije bergen. We drinken koffie op een terras. Van een klein, aandoenlijk meisje koop ik een bidprentje. De oratie van San Ramon die mij geluk zal brengen op mijn reizen en me boven dien beschermt tegen gemene ziekten. Het zal wel. Ik moet naar een plaatsje op 150 kilometer van de stad. Daar woont familie van een moeder die we zoeken. Op de taxistand plaats gaan we op jacht naar een vervoermiddel. Al snel komt een versleten, maar zeer grote Lincoln Continental in mijn vi zier. Dit gaat hem worden. Ik maak een prijsafspraak met de chauffeur. Een sympathieke, wat droevige man met een stro hoed op het zwaar behaarde hoofd. De start veroorzaakt een serie luide en nog luidere knallen. Grote zwarte wolken verlaten de uitlaaL Hortend en stotend komen we op gang, maar eenmaal op de grote weg gaat de Continental soepel in de 'zoef- stand'. De sombere chauffeur vertelt over zijn 25 jaar oude brik. Hij heeft hem gekocht van zijn broer, een halfjaar geleden. De Lincoln heeft hem nog nooit in de steek gelaten. De onverwoestbare Titanic, noemt hij hem. Als ik hem wil wijzen op het feit dat de Titanic wel degelijk ten onder is ge gaan, zie ik met een schuin oog de temperatuurmeter bewe gen. Omhoog, welteverstaan. Binnen een paar minuten kookt de motor. We stoppen bij een sloot, de dop gaat van de radia tor en een blik slootwater wordt leeggeschonken in de vulope ning. Helemaal verstandig lijkt mij dat niet. We gaan verder. Af en toe is er een knal en na dertig kilome ter stopt de airco. Dat is jammer want het is een graad of 35. De raampjes gaan open en een vreemd gekreun wordt hoor baar. Volgens mij staan de wielen scheef onder de auto en zoe ken ze elk een eigen richting. Al protesterend houdt het onder stel de zaak voorlopig nog bij elkaar. De klapband komt dan ook niet als een verrassing. Een halfle ge reserveband brengt ons hobbelend naar onze bestemming. De vrouw die we treffen is inderdaad de moeder van de per soon die we zoeken. Ze heeft een recent adres: een klein plaats je in... Colombia. De volgende dag gaan we terug. Het is twee uur rijden naar het vliegveld van Merida. Onze bolide start volgens de gebrui kelijke procedure. Halverwege de reis begint de Lincoln voel baar in te houden. De naald van de kilometerteller daalt gelei delijk naar de veertig mijl en blijft dalende. Er is duidelijk iets mis. Een uur voordat ons vliegtuig zal vertrekken zijn we op vijf kilometer van het vliegveld en rijden we nog maar tien mijl per uur. We leven intensief mee met de motor die een ti tanenstrijd levert tegen alles wat hem in zijn binnenste pro beert vast te laten lopen. Drie kilometer verder geeft hij de strijd op. We staan stil onder aan een heuvel. De Titanic is ge zonken. Verslagen proberen we een lift te krijgen. Dat valt niet mee. Er is nauwelijks verkeer. Het lijkt er op dat we onze vlucht gaan missen. Dan ineens springt onze chauffeur op. Er komt een taxi aan. Luid schreeuwend wordt de keurige gele Nissan aan gehouden. Onze, gewoonlijk zo ingetogen chauffeur rukt het portier open en trekt de collega-chauffeur naar buiten. Ik herken de scheldwoorden, waarvan cabron nog de minst krachtige is. Een en ander lijkt op een onbegrijpelijk handge meen uit te lopen, maar ineens is de scheldpartij voorbij. De andere automobilist blijkt de broer van onze chauffeur en de leverancier van de helaas net te vroeg overleden Lincoln Continental. Vandaar de woede. We laden de koffers over en onze man kruipt achter het stuur. Verbouwereerd blijft zijn broer achter in de leegte van het Venezolaanse platteland. Het droevige tafereel verdwijnt snel in de achteruitkijkspiegel. Nog net op tijd bereiken we Merida aeropuerto. Dankzij een merk waardig toeval liggen we toch weer op schema. De Oratie van San Ramon zal ik voor altijd bij me dragen. Geloof in je dromen, want dan maak je ze waar, zo predikte Walt Disney ooit. Zijn erfgenamen laten zich nog steeds inspireren door die overtuiging. Dat bewijst het thema dat is gekozen voor de viering van het vijftienjarig bestaan van Disneyland Resort Paris. door Mirjam van Twisk foto's Disneyland PR Disneyland Resort Parijs viert haar verjaardag niet alleen in het park,- maar ook met een spel voor kinderen. Het spel is vanaf half april via deze krant te bestellen, vanaf 21 mei is het leverbaar. Het is in Nederland niet in de winkel te koop. Disney's 15e verjaardagsspel is een avontuurlijke tocht over een levensgroot bord vol attracties in een steeds langer wordende trein van bekende Disney figuren zoals Donald en Mickey. Het is geschikt voor kinderen van vier tot twaalf jaar en kan gespeeld worden door twee tot vier personen. pFjj Vanaf maandag 16 april meer infor- matie via www.disneys15ever- jaardagsspel.nl Geheel in de lijn van een ander-citaat van Disney - „Disneyland zal altijd blijven bouwen en groeien en nieuwe dingen toevoe gen"- openen in het jarige Franse park diverse nieuwe attracties hun poorten voor het publiek. Die uit breidingen vinden vooral plaats in Walt Disney Studios Park. Op dit moment wordt er nog koortsachtig gewerkt, maar over ruim twee maanden gaan daar de poorten van een nieuw land open voor het publiek: Toon Studios. In dit kleurige animatieland, krijgen onder anderen de hoofdrolspelers uit de films Cars en Finding Nemo hun eigen plek. Een blik achter de schermen op de bouwplaats leert dat in het slaperi ge stadje Radiator Springs de spe ciaal door Pixar vormgegeven au tootjes al staan te wachten op hun toekomstige berijders. Die zullen vanaf juni 2007, aangemoedigd door Takel en Bliksem McQueen, met ronkende motoren en spin nende wielen al tollend aan de Cars Race Rally gaan deelnemen. Recht tegenover de racebaan, heeft de serene onderwaterwereld van de tekenfilm Finding Nemo vorm gekregen in beton en staal. De coole schildpad Crush nodigt van af de gevel bezoekers uit voor een duik. Maar pas op, zoals zo vaak in de wereld van de film, is niets wat het lijkt. Wie zich, gezeten in wa gentjes die lijken op het schild van Crush, mee laat nemen koppie-on- der, wacht meer dan alleen een ontmoeting met Nemo en zijn vriendjes. Via zwermen kwallen en een con frontatie met de vegetarische haai Bruce belanden de gasten van Cru sh in de Oost-Australische Golf stroom, waar het er ruig aan toe gaat. Over de kop buitelend en tol lend om je eigen as word je meege zogen in de stroom. Een adembe nemend avontuur dus. Minstens zo adembenemend, zo niet verstikkend, is een derde nieu we attractie die verrijst in Walt Disney Studios Park. Imponerend qua afmetingen torent het Hol lywood Tower Hotel nu al hoog boven alle andere attracties uit. Als deze TWillight Zone Tower of Terror begin volgend jaar zijn deu ren opent, zal het publiek zich in eerste instantie in een vervallen, enigszins creepy hotel wanen. Een oude servicelift brengt de 'gas ten' van het hotel naar boven. Al thans, dat denken zij. De duistere liftschacht voert hen rechtstreeks de vijfde dimensie in. Op de der tiende verdieping stopt de lift plot seling, om vervolgens in een einde- De animatiefilm Cars doet dit jaar zijn intrederirirWMtlDtoey^S&kdtti&PffEkk. 15e verjaardagsspel Voor Crush's Coaster zijn speciale wagentjes ontwikkeld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 104