Mi Wil je weten hoe ik rij? Madonna met kind als eigentijds icoon 'Het is niet verkeerd als de politiek soms zegt: 'moet dit nou?'" Emeritus-hoogleraar ethiek Velema PZC Vrijdag 6 april 2007 1 5 kwetsende reclame in de openbare ruimte. Hunkemöller is het niet eens met de kritiek. „Het is geen blote dame. We zien haar niet als lustobject. Het is gewoon een mooie dame die geniet van een zonnige dag", aldus een woordvoerster. Het bedrijf liet gisteren weten dat de gouden bikini een verkoophit is op de online internetwinkel van de keten. die hier tegenin gaan. Ik zou tegen de CU ook willen zeggen dat voor zichtigheid geboden is. Kom niet met een offensief over fatsoen, doe het in bescheidenheid, anders jaag je te veel mensen tegen je in het har nas." ocht er al sprake zijn van een trend dat de po litiek zich meer gaat be moeien met reclame-ui tingen, dan is die volgens hoogleraar Economische psychologie Van Raaij aan de Universiteit van Tilburg, 'zeer recent'. „Vaak kwamen verwijten over reclames die vrouwen neerzet ten als lustobject uit feministische hoek. Nu dus ook uit die van de CU. De partij gebruikt niet eens onzedelijkheidsargumenten, maar ar gumenten over vrouwonvriendelijk heid." Anno 2007 is het voor de snelle jon gens uit de reclamewereld steeds moeilijker om te shockeren. Sex sells, maar slaat volgens Van Raaij steeds vaker dood. „Puur aandacht trekken met bloot, werkt niet meer. Als een lingeriefabrikant vrouwelijk schoon toont, kan dat functioneel zijn, maar als diezelfde vrouw op de motorkap bij de AutoRai ligt, is dat een ander verhaal. Bloot móet functioneel zijn. Onderzoek wijst uit dat mensen zich soms een 'naaktreclame' kunnen her inneren, maar zijn vergeten om welk merk het ging. De zelfregulering door de Code Com missie werkt prima, bezweert Van Raaij, die constateert dat adverteer ders steeds meer rekening zijn gaan houden met vrouwen. Het begint 'zelfs een beetje ouderwets te wor den'. „In de jaren tachtig was er rela tief veel disfunctioneel naakt. Nu is reclame meer sophisticated (be schaafd, red). De branche heeft zich zelf normen opgelegd, ook om niet het mikpunt te worden van kritiek. Al houd je altijd beroepsklachtenin- dieners die voortdurend naar de com missie lopen. Reclamemakers zijn er gevoelig voor als hun bijdrage niet goed valt. Reclame die negatieve reac ties oproept, werkt beter dan brave advertenties, maar positieve reclame wint het overduidelijk." Vanaf een billboard langs de A4 stelen in 2002 twee blote dames die vraag aan langsrazende automobilisten. Voor het antwoord moet naar een sekslijn gebeld worden. De Stichting Schreeuw om Leven dient een klacht in en krijgt gelijk. De RCC vond de reclame 'opdringend en schokkend'. De vrouwen refereren 'op zeer directe wijze en zonder enige terughoudendheid' aan seksuele handelingen. Ook de tekst gaat volgens de commissie over de schreef. Twee rouwende mannen op een kerkhof? Een madonna met een blote borst? Het zijn foto's uit de campagne 'eigentijdse iconen' van de KRO. De omroep wil het 75-jarig jubileum in 2000 opluisteren door Nederland vol te hangen met deze posters, maar dat valt niet overal in goede aarde. In sommige gemeenten verschijnt de madonna-foto niet in de abri's. Het blijkt dat Publex niet wil meewerken aan het verspreiden van politieke of religieuze boodschappen. Stichting Reclame Code Mensen die een klacht hebben over reclame-uitingen kunnen die sinds ruim veertig jaar kwijt bij de Stichting Reclame Code (SRC). Die instantie is in het leven geroepen voor zelfregulering in de reclame wereld. 'SRC wil bevorderen dat op verantwoorde wijze reclame wordt gemaakt, zowel in het belang van de consument als de adverteerder'. Na overleg met consumentenorganisaties, de overheid en non-gouvernementele organisaties zijn door het bedrijfsleven, diverse brancheorganisaties en de SRC re gels opgesteld waaraan reclame moet voldoen: de Nederlandse Reclame Code. Daarin staat onder meer dat reclame niet mag misleiden en niet in strijd met de waarheid mag zijn. Reclame mag ook niet nodeloos kwetsen en niet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen. Bij de beoordeling wordt onderscheid gemaakt tussen soorten reclame. Zo mogen blootadvertenties in bushokjes veel minder ver gaan dan bijvoorbeeld 'in de besloten wereld' van een tijdschrift. De Reclame Code Commissie (RCC) is binnen de stichting het onafhankelijke klachtenorgaan dat oor deelt of reclame-uitingen in overeenstemming zijn met de code. Een klacht die de commissie bereikt, wordt doorgestuurd naar de beschuldigde adverteerder. Beide partijen krijgen de mogelijkheid tot een mondelinge toelichting. De commissie kan beslissen of een klacht gegrond of ongegrond is. De RCC bestaat uit vijf leden van wie de voorzitter doorgaans een persoon is uit de rechterlijke macht. De vier andere commissieleden zijn afgevaardigden vanuit de branches van adverteerders, communica tieadviesbureaus, media en de Consumentenbond. Mocht een klacht gegrond worden verklaard dan komt er van de RCC een aanbeveling waarin de adverteerder wordt gesommeerd zijn reclame-uitingen te veranderen. Beide partijen kunnen in beroep gaan bij het college van beroep dat ook uit vijf leden bestaat, afkomstig uit dezelfde branches. Ook nu kan een klacht gegrond of ongegrond worden ver klaard. De commissie kan geen straf opleggen, maar heeft daar nooit een probleem van gemaakt. „We hebben ook niet méér instrumenten nodig", zegt een woordvoerster. „De uitspraken worden altijd goed nageleefd. Een adverteerder die een aanbeveling krijgt, gaat altijd tot verandering over. De zelfre gulering werkt gewoon goed." De woordvoerster heeft niets gemerkt van een gestegen aantal klachten nu er een nieuwe kabinet is. „Het aantal klachten is in de loop van de jaren wel toegenomen, maar dat komt vooral doordat mensen door e-mail makkelijker hun grieven aan ons bekendmaken dan vroeger." In 2004 kwamen 2836 klachten binnen. 586 zaken kwamen voor de RCC. Dat leidde dat tot 283 aan bevelingen en 212 afwijzingen. In 83 gevallen werd de klacht ingetrokken. Er was met name opwinding over het achterlaten van een kind op een schoolplein (reclame Wehkamp) en het uit de trein schoppen van een tas door presentatrice Wendy van Dijk (Smiths Food Group).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 59