Familie van de klassieke strategieën om met impulsiviteit van kinderen om te gaan. Het werkt ongeveer als het stop-denk-doenparadigma dat wordt toegepast bij kinderen met ADHD." Zij leren bij opkomende woede eerst stil te staan en te over denken hoe ze kunnen reageren. Ook Van Geert wijst erop dat het als ouder goed is je eigen emoties te checken. „Boosheid is functio neel als het is om kinderen af te le ren bepaalde grenzen te overschrij den. Maar als je uit frustratie een kind in de trapkast stopt om je au toriteit af te dwingen, escaleert de boel. Je moet proberen bij de oor zaak te blijven. Wat was er ook al weer aan de hand? Na een ti- me-out moet je weer goede vrien den worden." In haar boek Het ongedwongen kind waarschuwt schrijfster en ont wikkelingspsycholoog Aletha Sol ter dat een time-out schadelijk kan zijn. „Geen kind met gevoel voor eigenwaarde laat zich zomaar in de hoek zetten tenzij het bang is voor iets ergers." Achter een time-out schuilt volgens haar dreiging met geweld. Zij stelt dat het onthouden van liefde en aandacht kinderen schaadt. „Onaanvaardbaar gedrag is een smeekbede om hulp. Op zul ke momenten hebben kinderen juist meer in plaats van minder lief de nodig." Solter oppert het kind tijdens een driftbui liefdevol maar stevig vast Het is beter de explosie vóór te zijn door frustraties van het kind te omzeilen te houden totdat de bui over is. Ook gezinscoach Van der Put geeft aan dat er alternatieven zijn. „Het gaat erom dat de stortvloed aan emoties eruit komt. Dus in een kussen rammen, kan ook helpen. Of een lekker potje schelden op de eigen kamer. Maar zorg ervoor dat je niet hoort wat het razende kind zegt. Als ouder ben je kwetsbaar." Van Geert ziet niet in waarom een afkoelingsperiode schadelijk is. „Het is natuurlijk heel anders dan het kolenhok uit vroegere tijden." Ouders die denken door de ti- me-out voor altijd van de drift buien af te zijn, moet hij teleurstel len. „Dit soort temperamentfacto ren is heel moeilijk te veranderen. Misschien dat een kind op de lan gere duur als hij wat ouder wordt zich beter leert beheersen, maar het effect is elke keer een beetje." Een afkoelingsperiode is vooral ge schikt voor kinderen tussen de 2,5 en 5 jaar, aldus orthopedagoog Thérèse Albert van pedagogisch ad viesbureau Hakketak. „Daarvoor snappen kinderen helemaal niet dat ze iets fout doen als zij overal aanzitten en daarna kun je met ze praten over waarom je bepaald ge drag niet tolereert." In de opvoedcursussen die zij ver zorgt, komt de time-out wel aan bod, maar als laatste redmiddel. „Het is natuurlijk beter om de ex plosie voor te zijn door frustraties van een kind te omzeilen. Geef bij voorbeeld ruim van tevoren aan wanneer je weg moet zodat een kind niet ruw uit zijn spel wordt gehaald. Neem de tijd voor dingen: denk niet vlug vlug even wat te doen. Hoe meer haast, hoe dwar ser. Als er een nieuw kindje bij komt, laat het oudere kind dan hel pen. Dat kan jaloerse driftbuien voorkomen." Wanneer is een ti me-out ongeschikt? „Als een kind echt gekwetst is of stikt in een ge voel van onrechtvaardigheid moet je het geduld opbrengen om te blij ven troosten en niet als het te lang duurt hup naar de gang. Laat mer ken dat je het begrijpt." Verder meent Albert dat veel men sen baat kunnen hebben bij een voorzichtig gebruik van time-out. „Iedereen komt tot rust en kan be denken wat er nu eigenlijk aan de hand is. Maar maak er geen dage lijkse gebruik van. Kinderen zijn slim. Zodra ze te ver gaan, roepen ze dan 'gang gang'. Dan werkt het natuurlijk niet meer." 0 tl u- jr ttr"< yoor kinderen veelt me zo dat ik ervan in slaap val'. Zeg het eerst in woorden. Zeg het dan in lichaamstaal. Gooi het nu door elkaar en zeg: 'Ik vind je hartstikke interessant' met woor den en 'Je verveelt me' in lichaams taal, en andersom. Hoe voelt dat? Wat gebeurt er met je boodschap als je woorden en lichaamstaal ver wisselt?' „Nou, dit is wel een heel abstracte opdracht", zegt dr. Gerrit Breeuws- ma. Hij is als ontwikkelingspsycho loog verbonden aan de Universi teit van Groningen. „Het zou beter zijn als je het concreter maakt: kijk eens boos terwijl je iets vriende lijks zegt. Wat betekent het als het niet klopt tussen wat je zegt en wat je laat zien?" Breeuwsma, hoewel psycholoog, zal de eerste zijn om toe te geven dat echte zelfkennis onmogelijk is. Ons gedrag wordt immers mede bepaald door neurologische en fy siologische processen waar we nau welijks invloed op hebben. „Het kan geen kwaad om kinderen dit soort dingen voor te leggen", zegt hij. „Maar de manier waarop dit boek is opgezet klinkt wel een beetje gekunsteld. Dit boek sugge reert dat kinderen naar hun eigen gedrag, en onderdelen daarvan, kunnen leren kijken. Daar ben ik eerlijk gezegd wel sceptisch over. Misschien dat hier oefeningen in staan waar trainers in sociale vaar digheden iets hebben. Of waar kin deren die gepest worden, inzicht mee kunnen krijgen in hun eigen gedrag, zodat ze misschien een minder makkelijk slachtoffer wor den." Een ander punt van bezwaar heeft Breeuwsma tegen de vormgeving van Ontdek wie je bent. „Het is op gezet als een schoolboek en dan kun je je afvragen of kinderen er spontaan mee aan de slag zullen gaan. Het zou leuk zijn als je er op internet ook iets mee zou kunnen, een programmaatje waarmee je op een speelse manier vragen kunt oplossen. Maar dat is er niet bij ge maakt. Op deze manier lijkt het meer op een slechte Citotoets. Kortom: is het realistisch om te verwachten dat kinderen hier op afkomen?" Ontdek wie je bent, uitgeverij SWP, 180 pagina's, 19,90 euro. PZC Vrijdag 6 april 2007 25 Rokers verzuimen meer en presteren minder Rokers verzuimen jaarlijks gemid deld acht dagen meer van hun werk dan hun niet-rokende colle ga's. Bovendien presteren rokers gemiddeld minder goed op hun werk en maken zij minder snel promotie. Dit concluderen respec tievelijk P. Lundborg (VU Medisch Centrum, Amsterdam) en T. Con way (San Diego State University) in twee artikelen in het vakblad To bacco Control. Lundborg baseert zijn conclusie op onderzoek onder ruim 14.000 Zweden, Conway on derzocht het functioneren van ruim 5500 vrouwelijke soldaten. Afleiding van geheugen uitbannen is lastig Mensen kunnen van alles onthou den, zelfs als er veel afleiding is. Toch gaat er ook wel eens wat mis en vergeten we als we naar de keu ken lopen wat we daar ook al weer wilden pakken. Sociaalpsycholoog Harm Veling wilde weten hoe we in staat zijn om veel zaken wél goed te onthou den. Hij stelde vast dat het tijdelijk wegdrukken van afleiding uit het geheugen helpt bij het uitvoeren van intenties, maar dat het wel moeite kost. (Universiteit van Nij- megen.) Shoppen en chips eten maken je gelukkig foto ANP Je eens laten verleiden door een zak chips terwijl je wilt afvallen, of door een nieuwe jas terwijl je wilt bezuinigen, is zo slecht nog niet. Dat stelt de marketingecono- me Rita Coelho do Vale. Op grond van experimenten en vragenlijst onderzoeken toont ze aan dat het bereiken van een doel beter gaat als je daar af en toe van afwijkt. Mensen die wel eens impulsaanko pen doen, lijken bovendien geluk kiger te zijn dan mensen die steeds keurig hun plannen uitvoe ren. (Universiteit van Tilburg) Studenten RU hekelen kledingkeuze docenten De studenten van de RU Nijme gen vinden gedrag en uitdossing van docenten en examencommis sies steeds irritanter. Joas Duister, studentenvoorzitter bij manage- mentwetenschappen: „De klach ten betreffen de soms wat sjofele kleding en ook dat docenten met een na afloop van de plechtigheid weer vertrekken." Decaan Hans Mastop vindt dat medewerkers van zijn faculteit 'goed voorbereid ter zitting (moeten) verschijnen en deze met hun aanwezigheid luister bijzetten'. (Science Guide)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 25