Ophef over reclame Kruistocht tegen het onfat Ik ben donorgeregistreerd. En jij? Een mooie dame die geniet van een zonnige dag 1 4 I Vrijdag 6 april 2007 PZC Bij een deels ontkleed vrijend koppel heeft een van beide lovers een sticker met de tekst 'Ik ben donorgeregistreerd. En jij?' op het lichaam. De campagne moet er in maart 2007 voor gaan zorgen dat mensen bekend maken dat ze als orgaandonor geregistreerd staan. De kersverse minister Klink van Volksgezondheid vindt de posters van het Nederlands In stituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie te bloot en stuurt ze letterlijk naar de prullenbak. Hij vindt ze geschikter voor een campagne tegen geslachtsziekten. - In Utrecht stelt Mirjam Bikker, fractievoorzitter van de ChristenUnie, vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders over een reclameposter van een dame gehuld in een gouden bikini. De afbeelding van 200 vierkante meter komt aan de Oudegracht te hangen bij lingeriezaak Hunkemöller. De ChristenUnie spreekt van pure discriminatie om vrouwen als lustobject neer te zetten en wil weten of er opgetreden wordt tegen voor vrouwen De ChristenUnie wil een verbod op een 'te sexy' lingerieposter. Voor criticasters het zoveelste bewijs dat de partij zich schuldig maakt aan betutteling. Is het de hoogste tijd voor meer politieke bemoeienis met de reclamewereld, of zuivert die branche zichzelf? door Joost de Poel Koffieshops moeten rookvrij worden en door het happy hour kan een dikke streep. Het is deze 'christelijke bevoogding' van Balkenende IV waardoor de natuurlijke tegenpo len WD en GroenLinks elkaar steeds nadrukkelijker vinden. Hun ergernis is groot over 'het paterna lisme' van de coalitie. En frustratie werd zelfs woede nadat vorige maand CDA-minister Klink van Volksgezondheid op de valreep een campagne voor orgaandonatie terugtrok toen bleek dat daarop een man zijn deels ontklede vrouw van achteren omarmt. Toch is het vooral de Christen- Unie die bijna dagelijks overdre ven fatsoensrakkerij wordt verwe ten. Utrechts CU-raadslid Mirjam Bikker leverde de criticasters deze week nieuwe munitie met haar po ging een lingerieposter van Hun kemöller te verbieden waarop een in gouden bikini gestoken dame ietwat te wulps de camera inkijkt. Op A-4 formaat zou die uiting mo gelijk nog te accepteren zijn ge weest, maar op 200 vierkante me ter is dat 'ronduit vrouwonvriende lijk'. „We waren kritiek gewend uit ge bieden waar het christelijke geloof nog altijd een belangrijke rol speelt", zegt directeur Blanchard van de VEA, branchevereniging voor communicatie-adviesbu reaus. „We dachten tot voor kort dat dat het laatste stukje Neder land was met kritiek op mogelijk aanstootgevende reclame, maar door de opkomst van de Christen- Unie merken we dat het onder werp weer op de agenda komt." Blanchard begrijpt weinig van de commotie in Utrecht. „Die poster laat geen enkel naakt zien. Althans niet méér dan sinds de tijd waarin de bikini werd uitgevonden. Ik had niet verwacht dat dit soort naakt nog een issue zou zijn. We zien nu dat als de politiek het er gens niet mee eens is, er snel wordt geconcludeerd dat het aan de reclame ligt. Als mensen te veel eten, te veel lenen of te veel gok ken, wordt gezegd: 'reclamewereld doe er iets aan!'. Blijkbaar geldt dat nu ook voor onschuldig naakt en té grote afbeeldingen." Kritiek van politici op reclame is van alle tijden en doemt meestal op om even snel weer weg te eb ben. Zo probeerde de SGP in de ja ren negentig een boetesysteem van de grond te krijgen voor adver teerders die zich misdragen. Ook wilde CDA-Kamerlid Koekoek pi kante buitenreclame verbieden. Om uitwassen te voorkomen is er sinds 1963 de onafhankelijke Recla me Code Commissie (zie elders op deze pagina) die de fatsoen snormen van de branche scherp in de gaten houdt. Elke suggestie voor overheidsbemoeienis wordt er weggewuifd. Er is een rotsvast geloof in zelfregulering. Emeritus-hoogleraar ethiek Vele- ma, lang verbonden aan de Theolo gische Universiteit van Apeldoorn, denkt daar anders over. „Ik zie niet alle reclame, maar mocht dat wel het geval zijn, dan was ik waar schijnlijk nóg stelliger geweest in mijn overtuiging dat er soms spra ke is van ethische afstomping. Daar moet je toch iets tegen doen." En dan heeft de hoogleraar het niet alleen over reclame die een gelovige bruuskeert. Hij wil ook meer fatsoen nastreven voor uitingen die bijvoorbeeld allochto nen of dierenliefhebbers tegen de borst kunnen stuiten. „Ik sta op zich niet negatief tegenover een overheid die af en toe wijst op de vraag: wat is nog fatsoenlijk? Dat zou vaker mogen gebeuren. Het is niet verkeerd als de politiek soms zegt: 'moet dit nou?' Dat zijn we niet meer gewend. Alles moet toch kunnen? Op sommige gebieden zijn we de laatste vijftien jaar volle dig doorgeschoten. Al komt er re centelijk enigszins een kentering." Velema heeft 'absoluut niet de in druk' dat de overheid door begint te slaan. „Er zijn geen verboden op komst. Dat laatste zou ook pre cair zijn. Je merkt dat nu de ChristenUnie de gelegenheid heeft te wijzen op bezinning, er direct al lerlei krachten worden losgemaakt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 14