Minder vertrouwen in financiële sector Internet verandert winkellandschap Zaterdag 7 april verschijnt deel 3 DE JONGE CAPPENDIJK DE JONGE ALEX V.D. VELDE De nieuwe Toyota PZC Donderdag 5 april 2007 1 5 Toezichthouder AFM ziet transparantie bij instellingen toenemen. door Dylan de Gruijl DEN HAAG - Het vertrouwen van Nederlanders in financiële instel lingen is vorig jaar flink aangetast. De commotie over beleggingsver zekeringen heeft consumenten arg wanend gemaakt. Daarnaast zijn zij juist kritischer geworden door dat financiële diensten meer infor matie over hun producten ver strekken. Dat concludeert de Autoriteit Fi nanciële Markten (AFM) in haar jaarverslag. In het rapport publi ceert de toezichthouder sinds 2004 de Consumentenmonitor waarin het vertrouwen in finan ciële diensten wordt onderzocht. Daarvoor zijn drieduizend consu menten geënqueteerd. Van hen hebben tweeduizend onlangs een financieel product afgenomen, zo als een beleggingsverzekering of le ning. Uit de monitor blijkt dat slechts zo'n 30 procent van de onder vraagden vertrouwen heeft in be drijven die verzekeringen, lenin gen, beleggingen en spaarproduc- ten aanbieden. In 2005 lag dat nog een paar procent hoger. Ook de ad viseurs komen er bekaaid van af Minder dan 40 procent van de on dervraagden vindt hen betrouw baar. Een jaar eerder zei de helft nog vertrouwen te hebben in de beroepsgroep. Verder vindt bijna de helft (48 pro cent) dat de financiële instelling grotendeels verantwoordelijk is voor de lening, belegging of het spaarproduct dat zij afsluiten. Dat was een jaar eerder nog 43 pro cent. Een klein deel (4 procent) van de ondervraagden zegt zelfs dat die verantwoordelijkheid ge heel bij de onderneming ligt. Bui tenlands onderzoek heeft volgens de AFM al aangetoond dat de fi nanciële kennis bij consumenten zeer beperkt is. Toch is de toezichthouder optimis tisch. Door de toenemende trans parantie in de sector wordt de con sument volgens de AFM welis waar eerst kopschuw, maar zal die op langere termijn juist meer ver trouwen krijgen in de sector. Knip de bon uit de zaterdagkrant, vul hem in en haal "De sprietatoom" voor 1 euro in huis. Suske en Wiske, ook op tabloidI door jan Kooy den haag - De toenemende popu lariteit van het internet biedt tradi tionele winkeliers kansen voor extra verkoop, maar leidt ook tot het verdwijnen van bepaalde win kels. Dat concludeert het Ruimte lijk Planbureau (RPB) in een stu die die gisteren is gepubliceerd. Met name in de binnensteden zal het winkellandschap fors verande ren. Reisbureaus, bruingoed- en witgoedzaken, cd-winkels en boek handels verdwijnen zelfs groten deels uit het straatbeeld door de concurrentie van het internet. „Daar neemt zowel het aantal win kelbezoeken als het aantal gedane aankopen af', aldus het RPB. De winkelcentra in buurten en wij ken hebben het minst te lijden on der de opkomst van internet. Aan de andere kant genereert in ternet extra verkoop, bijvoorbeeld doordat klanten online een boek aanschaffen, dat wordt geleverd via een gewone boekhandel. „Voor tweedehandsartikelen is zelfs een geheel nieuwe markt ontstaan", constateren de RPB-analisten. De studie brengt de gevolgen van internet voor winkeliers, consu menten en de ruimte in Neder land in kaart. „Tot op heden vallen de ruimtelijke gevolgen van het in- ternetwinkelen nog mee", stellen de onderzoekers. „De komende ja ren echter zullen de ruimtelijke ef fecten van het e-shoppen steeds duidelijker zichtbaar worden." Nederlanders maken steeds meer gebruik van het internet voor het vergelijken van prijzen en voor aankopen. Het Ruimtelijk Planbu reau verwacht dat onlineverkoop in 2012 goed is voor 10 procent van de omzet in de detailhandel. In 2005 was dat nog 2,8 procent. v full operational lease, 48 maanden en 20.000 km per|aar, exclusief m(14.1km/l), CC12 131 tot 166 gr/km .Wijzigingen voorbehouden Goes, Pearyweg 10, 0113-214810 Terneuzen, Mr. F.J. Haarmanweg 58, 0115-617751 Vlissirigen, Industrieweg 23, 0118-410800 Zuidzande, Mariastraat 3, 0117-452232 Benzine en diesel worden goedkoper amsterdam - De marktleider op de Nederlandse autobrandstoffen- markt, Shell, heeft gisteren de ad viesprijzen voor benzine en diesel verlaagd. Een liter euro ongelood daalde 1 cent in prijs tot 1,455 eu ro. Diesel werd 0,6 cent goedkoper op 1,069 euro. De afgelopen weken steeg de prijs van benzine met on geveer een dubbeltje. Dit gebeurde mede door de oplopende prijs van ruwe olie. Crucell test in India vaccin hondsdolheid leiden - Het biotechnologiebedrijf Crucell begint in India een klini sche studie naar een geneesmiddel tegen hondsdolheid. Daarbij wordt een vaccin getest op 44 vrij willigers. De markt voor medicij nen tegen hondsdolheid wordt ge schat op meer dan 100 miljoen eu ro. Crucell heeft voor India geko zen omdat hondsdolheid in Azië relatief vaak voorkomt. Seat decimeert personeelsbestand Barcelona - De Spaanse autofabri kant Seat, onderdeel van het Duit se Volkswagen, heeft met de vak bonden een akkoord bereikt over het schrappen van zestienhonderd banen in de komende drie jaar. Dat is een tiende van het perso neelsbestand. Seat leed vorig jaar een verlies van 49 miljoen euro. Dat was al 21,5 procent minder dan over 2005, maar het bedrijf wil de kosten verder drukken. IATA verwacht meer winst in luchtvaart singapore - De internationale bur gerluchtvaart vliegt dit jaar naar een nettowinst van in totaal 3,8 miljard dollar (2,9 miljard euro), in plaats van een eerder voorspelde 2,5 miljard dollar winst. De naar boven bijgestelde winstverwach ting is volgens de internationale luchtvaartassociatie IATA te dan ken aan een sterker dan verwachte groei van het luchtvaartvetkèer. De nieuwe Toyota Auris is de ideale, nieuwe propositie voor zakelijke rijders. De Auris toont sportief, maar is wèl de ruimste auto in dit segment. Al netzo verrassend is de unieke vorm geving van zijn interieur, dat zich als een 'cockpit' aan de bestuurder presenteert. Zodra u rijdt, zal u opvallen hoe stil de Auris is: één van de kenmerken waar de kenner de topkwaliteit van Toyota in herkent! De nieuwe Auris is ook maximaal veilig, met 5 sterren in de Euro NCAP crashtest en maar liefst 9 airbags, inclusief een knie-airbag. Power? U kiest uit 5 motoren waaronder de beroemde Toyota 2.2 D-4D D-CAT Clean Power dieselmotor met 177 pk/130 kW en maar liefst 400 Nm koppel! De nieuwe Auris nu bij ons in de showroom. Dat wordt genieten! Op de Business uitvoeringen van de Auris O.3.: Fuif map navigatie met TMC (filemelding) en ge.ntegreerde Bluetooth® carfct voor slechts €1.250,- of €17,- lease extra pet masnd!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15