O
Thieu van Dorst
informeert...
BREDA - ROOSENDAAL - GOES
18
Trends in trucks
De afgelopen decennia heb
ben zich enorme ontwikke
lingen voorgedaan in de
wereld van trucks en grotere
bedrijfsauto's. Het minder
bekende feit doet zich voor
dat juist de truckwereld veel
eerder inzag dat er zaken
moesten en konden verande
ren op het gebied van com
fort en rijveiligheid. En juist
ook in die facetten van het
wegvervoer zitten de groot
ste ontwikkelingen. En die
weg is ook nog lang niet aan
een einde. Grote
Gebeurtenissen werpen hun
schaduw vooruit.
De eerste trend die te constateren
valt wanneer je een periode van
dik dertig jaar bekijkt, is die van
het geluid. In pakweg 1970 hoefde
je niet echt om te kijken om te
weten of er een vrachtwagen of
grote bestelwagen aankwam. Je
hóórde hem simpelweg aan
komen. Dat gold niet alleen voor
geluid aan de buitenkant; ook in
het interieur was het een herrie
van jewelste. Eigenlijk waren
trucks en grotere bestellers uit die
tijd niet veel meer dan grote blik
ken bakken met een motor erin.
Die benaming mogen trucks en
bestellers van de huidige generatie
niet meer krijgen want juist ver
keersveiligheid en comfort - waar
onder geluidscomfort - hebben
reuzenstappen gemaakt. In het
begin liepen die ontwikkelingen
zelfs sneller dan die binnen de
personenauto industrie.
Geleidelijk aan werden de ver
schillen kleiner en momenteel
loopt de industrie van personenau
to's op comfort- en veiligheidsge
bied voorop. In een truck zat je
vroeger op een eenvoudige rechte
stoel, je mocht al blij zijn dat je
reed. De truckwereld heeft echter
redelijk snel ingezien dat de
Arbowet een factor van betekenis
zou worden op het gebied van
werk- en dus rijcomfort. Moderne
fauteuils in vrachtauto's doen
bepaald niet onder voor exempla
ren uit luxueuze limousines.
Terecht overigens want chauffeurs
in de nationale distributie rijden
meestal tussen de 80.000 en
120.000 kilometer per jaar.
Chauffeurs in het internationale
transport zelfs tussen 120.000 en
200.000 kilometer per jaar. Dan
mag je natuurlijk wel wat comfort
verwachten. Vanaf pakweg de
oliecrisis van 1973 kun je eigen
lijk zeggen dat de cabine van een
truck en forse bestelwagen is ver
anderd van een gewone - soms
zelfs Spartaanse - arbeidsplek tot
een comfortcabine. Bovendien
heeft die periode er voor gezorgd
dat vrachtauto's onvoorstelbaar
veel minder brandstof zijn gaan
verbruiken.
Ook de ontwerpscène heeft de
truck ontdekt. Zie je het laatste
decennium bij personenauto's een
toenemend gebruik van zachtere
en rondere materialen voor - bij
voorbeeld - het dashboard; ook in
de wereld van de grote jongens zie
je die trend opkomen. Is in perso
nenauto's de installatie van airbags
al een hele tijd gemeengoed, pas
de laatste tien jaar zie je de plof-
zak in vrachtauto's verschijnen.
De reden hiervoor is dat de rijpo-
sitie van de bestuurders van trucks
volslagen anders is dan die in een
personenauto. Pas een decennium
geleden is hiervoor een oplossing
gevonden waardoor ook truck
chauffeurs beter beschermd wor
den door de installatie van een air
bag. Overigens valt het te ver
wachten dat de trends in comfort
en rijveiligheid die in personenau
to's langzaamaan gemeengoed
worden, op termijn ook in trucks
worden geïnstalleerd. Heikel punt
hierbij is dat eigenaren van een
truckvloot op volslagen andere
manier kijken naar hun wagenpark
dan particulieren of zakelijke rij
ders van personenauto's. De twee
belangrijkste zaken voor een pro
fessioneel vervoerder zijn: wat
moet ik vervoeren en wat is de
kostprijs per kilometer. Op basis
van die gegevens wordt een calcu
latie gemaakt en de keuze bepaald.
Op basis van die gegevens wordt
in de truck wereld niet de trend
overgenomen die in de personen
wagenbranche opgang maakt
namelijk het steeds maar doen
groeien van de buitenmaten van
een auto. Wel worden de cabines
van trucks steeds ruimer en zie je
vakbladen zelfs al testen verschij
nen van verschillende bedden in
vrachtautocabines. Zelfs de
bekende beddenfabrikant Auping
wordt tegenwoordig betrokken bij
de ontwikkeling van een goed bed
in een vrachtwagen. De vraag is
niet meer, óf maar waar het bed
lampje moet komen. Wat een ver
schil met dertig jaar geleden toen
chauffeurs nog zelf een ligbed
moesten construeren met een
plank tussen de twee stoelen.
Fabrikanten van trucks en zware
bedrijfsauto's doen echter nu hun
uiterste best om chauffeurs een zo
ruim mogelijk interieur te bieden.
Een van de ontwikkelingen waar
de truckwereld mee stoeit, is de
toepassing van ESP, het geavan
ceerde antislipsysteem dat in
steeds meer personenauto's wordt
toegepast. In trucks en zwaardere
bedrijfswagens kan het echter niet
zomaar een op een worden over
genomen omdat je hier te maken
hebt met een heel andere, hogere
en veel zwaardere belading. Dit
gegeven heeft onmiskenbaar
invloed op het rijgedrag en veroor
zaakt eerder een zwabbergedrag.
Mercedes-Benz is momenteel zo
ver dat het een ESP-systeem aan
biedt op sommige modellen op
basis van een innovatief diagonaal
programma waarbij die lading
hoogte en het gewicht worden
meegenomen in het dynamische
stelsel. Minder bekend is ook dat
de adaptieve cruisecontrole die op
sommige dure personenauto's
wordt toegepast in eerste instantie
door en voor de truckwereld werd
ontworpen. Wie over dertig jaar
naar deze ontwikkelingen lijkt zal
zich misschien op de knieën slaan
van het lachen. Dan rijden we wel
licht, beïnvloed door tal van
elektronische systemen, in een
soort olifantencolonne achter
elkaar aan; comfortabel en veilig.
Met dank aan Jan van Gelderen,
DaimlerChrysler Nederland.