O Thieu van Dorst informeert... BREDA - ROOSENDAAL - GOES 18 Trends in trucks De afgelopen decennia heb ben zich enorme ontwikke lingen voorgedaan in de wereld van trucks en grotere bedrijfsauto's. Het minder bekende feit doet zich voor dat juist de truckwereld veel eerder inzag dat er zaken moesten en konden verande ren op het gebied van com fort en rijveiligheid. En juist ook in die facetten van het wegvervoer zitten de groot ste ontwikkelingen. En die weg is ook nog lang niet aan een einde. Grote Gebeurtenissen werpen hun schaduw vooruit. De eerste trend die te constateren valt wanneer je een periode van dik dertig jaar bekijkt, is die van het geluid. In pakweg 1970 hoefde je niet echt om te kijken om te weten of er een vrachtwagen of grote bestelwagen aankwam. Je hóórde hem simpelweg aan komen. Dat gold niet alleen voor geluid aan de buitenkant; ook in het interieur was het een herrie van jewelste. Eigenlijk waren trucks en grotere bestellers uit die tijd niet veel meer dan grote blik ken bakken met een motor erin. Die benaming mogen trucks en bestellers van de huidige generatie niet meer krijgen want juist ver keersveiligheid en comfort - waar onder geluidscomfort - hebben reuzenstappen gemaakt. In het begin liepen die ontwikkelingen zelfs sneller dan die binnen de personenauto industrie. Geleidelijk aan werden de ver schillen kleiner en momenteel loopt de industrie van personenau to's op comfort- en veiligheidsge bied voorop. In een truck zat je vroeger op een eenvoudige rechte stoel, je mocht al blij zijn dat je reed. De truckwereld heeft echter redelijk snel ingezien dat de Arbowet een factor van betekenis zou worden op het gebied van werk- en dus rijcomfort. Moderne fauteuils in vrachtauto's doen bepaald niet onder voor exempla ren uit luxueuze limousines. Terecht overigens want chauffeurs in de nationale distributie rijden meestal tussen de 80.000 en 120.000 kilometer per jaar. Chauffeurs in het internationale transport zelfs tussen 120.000 en 200.000 kilometer per jaar. Dan mag je natuurlijk wel wat comfort verwachten. Vanaf pakweg de oliecrisis van 1973 kun je eigen lijk zeggen dat de cabine van een truck en forse bestelwagen is ver anderd van een gewone - soms zelfs Spartaanse - arbeidsplek tot een comfortcabine. Bovendien heeft die periode er voor gezorgd dat vrachtauto's onvoorstelbaar veel minder brandstof zijn gaan verbruiken. Ook de ontwerpscène heeft de truck ontdekt. Zie je het laatste decennium bij personenauto's een toenemend gebruik van zachtere en rondere materialen voor - bij voorbeeld - het dashboard; ook in de wereld van de grote jongens zie je die trend opkomen. Is in perso nenauto's de installatie van airbags al een hele tijd gemeengoed, pas de laatste tien jaar zie je de plof- zak in vrachtauto's verschijnen. De reden hiervoor is dat de rijpo- sitie van de bestuurders van trucks volslagen anders is dan die in een personenauto. Pas een decennium geleden is hiervoor een oplossing gevonden waardoor ook truck chauffeurs beter beschermd wor den door de installatie van een air bag. Overigens valt het te ver wachten dat de trends in comfort en rijveiligheid die in personenau to's langzaamaan gemeengoed worden, op termijn ook in trucks worden geïnstalleerd. Heikel punt hierbij is dat eigenaren van een truckvloot op volslagen andere manier kijken naar hun wagenpark dan particulieren of zakelijke rij ders van personenauto's. De twee belangrijkste zaken voor een pro fessioneel vervoerder zijn: wat moet ik vervoeren en wat is de kostprijs per kilometer. Op basis van die gegevens wordt een calcu latie gemaakt en de keuze bepaald. Op basis van die gegevens wordt in de truck wereld niet de trend overgenomen die in de personen wagenbranche opgang maakt namelijk het steeds maar doen groeien van de buitenmaten van een auto. Wel worden de cabines van trucks steeds ruimer en zie je vakbladen zelfs al testen verschij nen van verschillende bedden in vrachtautocabines. Zelfs de bekende beddenfabrikant Auping wordt tegenwoordig betrokken bij de ontwikkeling van een goed bed in een vrachtwagen. De vraag is niet meer, óf maar waar het bed lampje moet komen. Wat een ver schil met dertig jaar geleden toen chauffeurs nog zelf een ligbed moesten construeren met een plank tussen de twee stoelen. Fabrikanten van trucks en zware bedrijfsauto's doen echter nu hun uiterste best om chauffeurs een zo ruim mogelijk interieur te bieden. Een van de ontwikkelingen waar de truckwereld mee stoeit, is de toepassing van ESP, het geavan ceerde antislipsysteem dat in steeds meer personenauto's wordt toegepast. In trucks en zwaardere bedrijfswagens kan het echter niet zomaar een op een worden over genomen omdat je hier te maken hebt met een heel andere, hogere en veel zwaardere belading. Dit gegeven heeft onmiskenbaar invloed op het rijgedrag en veroor zaakt eerder een zwabbergedrag. Mercedes-Benz is momenteel zo ver dat het een ESP-systeem aan biedt op sommige modellen op basis van een innovatief diagonaal programma waarbij die lading hoogte en het gewicht worden meegenomen in het dynamische stelsel. Minder bekend is ook dat de adaptieve cruisecontrole die op sommige dure personenauto's wordt toegepast in eerste instantie door en voor de truckwereld werd ontworpen. Wie over dertig jaar naar deze ontwikkelingen lijkt zal zich misschien op de knieën slaan van het lachen. Dan rijden we wel licht, beïnvloed door tal van elektronische systemen, in een soort olifantencolonne achter elkaar aan; comfortabel en veilig. Met dank aan Jan van Gelderen, DaimlerChrysler Nederland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 94