O Reden voor optimisme rondom BPM-regels voor ondernemers TRANSPORT &LOGISTIEK informeert... "Top location and highly specialized, motivated teams." 10 Toen in 1993 vanwege de eenwording van de Europese markt de Bijzondere Verbruiks Belasting (BVB) op auto's op de helling moest, zinde de Fiscus op een andere manier om de miljarden die ze op deze manier dreigde mis te lopen, te compenseren met een nieuwe belasting. Zo werd uiteindelijk de Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen, kortweg BPM, geboren. Een groot verschil met de BVB was het feit dat de BPM samen hing met de eerste registratie van het voertuig; ofwel: de tenaam stelling van het voertuig op naam van de kentekenhouder dus. Met deze belasting is de afgelopen jaren heel veel misgegaan. BPM hoefde namelijk niet te wor den afgedragen voor auto's die waren ingericht voor het vervoer van goederen. Veel particulieren zagen hun kans schoon en lieten de achterbank verwijderen de achterste zijruiten blinderen om aan de BPM te ont komen. In 2005 werd uiteindelijk paal en perk gesteld aan het parti culiere gebruik van BVB-vrije auto's. De wet veranderde in die zin dat op elke nieuw verkochte perso nenauto vanaf die datum BPM werd geheven met dien verstande dat ondernemers deze belasting op aanvraag weer konden terug vorderen. Deze maatregel was vooral belastend voor startende ondernemers die zich het voor schieten van dit BPM niet, of slechts met moeite, konden ver oorloven. Zowel het MKB als de brancheorganisaties RAI- Vereniging en BOVAG startten in samenwerking met het VNO een offensief om deze voorfinancie ring van de BPM van tafel te krij gen. Met succes want de regels ten aanzien van de BPM-heffing zijn nadien drastisch versoepeld. De brancheorganisatie RAI- Vereniging is, bij monde van Leo Bingen, behoorlijk tevreden. Leo Bingen: 'Er is wel het een en ander bereikt de afgelopen tijd en dat stemt tot tevredenheid. Helemaal achterover leunen kun nen en willen we nog niet want er is nog een kelderrestant waarvan wij vinden dat het opgeruimd moet worden. De fiscus heeft in 2005, bij aanpassing van de wet, een aantal technische eisen ten aanzien van de inrichting van bestelauto's gehandhaafd die momenteel helemaal niet meer ter zake doen. Een van die voorbeel den is het feit dat in de laadruim te van een BVB-vrije auto een zogenaamd 'fiscaal blok' van bepaalde afmetingen moet passen en er sprake moet zijn van een tussenwand. Omdat de regels ten aanzien van BPM voor particulie ren drastisch zijn aangescherpt, en er daardoor geen misbruik van regelgeving op dit vlak meer wordt gemaakt, zijn deze techni sche specificaties voor bedrijfsau to's voor een groot deel niet meer relevant. Binnenkort zullen wij, als brancheorganisatie, trachten het kabinet en de Tweede Kamer te bewegen door een wetswijzi ging, deze regels aan de nieuwe situatie aan te passen. Immers, de huidige regel is zo dat een auto vrijgesteld is van BPM als wordt aangetoond dat de eerste kente kenhouder ondernemer is. In veel gevallen volstaat hier het hebben van een BTW-nummer omdat dan duidelijk is dat je voor de Belastingdienst als ondernemer wordt aangemerkt. Het is momenteel zelfs zo dat wanneer een nieuwe auto wordt aangeschaft, bij de dealer kan worden aangegeven dat deze auto BPM-vrij moet worden afgele verd. Het bewijs ten aanzien van het fiscaal ondernemerschap dient achteraf te worden geleverd. De Belastingdienst controleert daar toe of de houder op wiens naam de auto is geregistreerd, zich kwalificeert als ondernemer. Indien dit niet lukt, krijgt de hou der later van de Belastingdienst alsnog een uitnodiging tot het doen van aangifte. Al met al zijn wij dus wel behoor lijk tevreden. Zeker wanneer op termijn de achterhaalde techni sche specificaties ten aanzien van de inrichting van bedrijfsauto's op de helling gaat.' De site www.belastingdienst.nl is, aldus de Belastingdienst zelf, op dit vlak bij het schrijven van dit artikel niet actueel. Gegevens worden zo spoedig mogelijk aan gepast. VERBRUGGE TERNEUZEN TERMINALS B.v. Zwedenweg 1 - Port number 1361 P.O. Box 5 4530 AA Temeuzen The Netherlands Tel. +31 (0) 115 646 000 Fax +31 (0) 115 614 041 I VERBRUGGE SCALDIA TERMINALS B.V. Luxemburgweg 2 - Port number 6700 P.O. Box 11 4380 AA Vlissingen The Netherlands Tel. +31 (0) 115 646 510 Fax +31 (0) 115 646 590 VERBRUGGE ZEELAND TERMINALS b.V. Engelandweg 10-12 - Port number 1054 P.O.Box 398 4380 AJ Vlissingen The Netherlands Tel. +31 (0) 118 426 000 Fax +31 (0) 118 410 545

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 86