O
Reden voor optimisme rondom
BPM-regels voor ondernemers
TRANSPORT
&LOGISTIEK
informeert...
"Top location and
highly specialized,
motivated teams."
10
Toen in 1993 vanwege de eenwording van de Europese
markt de Bijzondere Verbruiks Belasting (BVB) op auto's
op de helling moest, zinde de Fiscus op een andere manier
om de miljarden die ze op deze manier dreigde mis te
lopen, te compenseren met een nieuwe belasting. Zo werd
uiteindelijk de Belasting van Personenauto's en
Motorrijwielen, kortweg BPM, geboren.
Een groot verschil met de BVB
was het feit dat de BPM samen
hing met de eerste registratie van
het voertuig; ofwel: de tenaam
stelling van het voertuig op naam
van de kentekenhouder dus. Met
deze belasting is de afgelopen
jaren heel veel misgegaan.
BPM hoefde namelijk niet te wor
den afgedragen voor auto's die
waren ingericht voor het vervoer
van goederen.
Veel particulieren zagen hun kans
schoon en lieten de achterbank
verwijderen de achterste zijruiten
blinderen om aan de BPM te ont
komen. In 2005 werd uiteindelijk
paal en perk gesteld aan het parti
culiere gebruik van BVB-vrije
auto's.
De wet veranderde in die zin dat
op elke nieuw verkochte perso
nenauto vanaf die datum BPM
werd geheven met dien verstande
dat ondernemers deze belasting
op aanvraag weer konden terug
vorderen. Deze maatregel was
vooral belastend voor startende
ondernemers die zich het voor
schieten van dit BPM niet, of
slechts met moeite, konden ver
oorloven. Zowel het MKB als de
brancheorganisaties RAI-
Vereniging en BOVAG startten in
samenwerking met het VNO een
offensief om deze voorfinancie
ring van de BPM van tafel te krij
gen. Met succes want de regels
ten aanzien van de BPM-heffing
zijn nadien drastisch versoepeld.
De brancheorganisatie RAI-
Vereniging is, bij monde van Leo
Bingen, behoorlijk tevreden. Leo
Bingen: 'Er is wel het een en
ander bereikt de afgelopen tijd en
dat stemt tot tevredenheid.
Helemaal achterover leunen kun
nen en willen we nog niet want er
is nog een kelderrestant waarvan
wij vinden dat het opgeruimd
moet worden. De fiscus heeft in
2005, bij aanpassing van de wet,
een aantal technische eisen ten
aanzien van de inrichting van
bestelauto's gehandhaafd die
momenteel helemaal niet meer ter
zake doen. Een van die voorbeel
den is het feit dat in de laadruim
te van een BVB-vrije auto een
zogenaamd 'fiscaal blok' van
bepaalde afmetingen moet passen
en er sprake moet zijn van een
tussenwand. Omdat de regels ten
aanzien van BPM voor particulie
ren drastisch zijn aangescherpt,
en er daardoor geen misbruik van
regelgeving op dit vlak meer
wordt gemaakt, zijn deze techni
sche specificaties voor bedrijfsau
to's voor een groot deel niet meer
relevant. Binnenkort zullen wij,
als brancheorganisatie, trachten
het kabinet en de Tweede Kamer
te bewegen door een wetswijzi
ging, deze regels aan de nieuwe
situatie aan te passen. Immers, de
huidige regel is zo dat een auto
vrijgesteld is van BPM als wordt
aangetoond dat de eerste kente
kenhouder ondernemer is. In veel
gevallen volstaat hier het hebben
van een BTW-nummer omdat dan
duidelijk is dat je voor de
Belastingdienst als ondernemer
wordt aangemerkt.
Het is momenteel zelfs zo dat
wanneer een nieuwe auto wordt
aangeschaft, bij de dealer kan
worden aangegeven dat deze auto
BPM-vrij moet worden afgele
verd. Het bewijs ten aanzien van
het fiscaal ondernemerschap dient
achteraf te worden geleverd. De
Belastingdienst controleert daar
toe of de houder op wiens naam
de auto is geregistreerd, zich
kwalificeert als ondernemer.
Indien dit niet lukt, krijgt de hou
der later van de Belastingdienst
alsnog een uitnodiging tot het
doen van aangifte.
Al met al zijn wij dus wel behoor
lijk tevreden. Zeker wanneer op
termijn de achterhaalde techni
sche specificaties ten aanzien van
de inrichting van bedrijfsauto's op
de helling gaat.'
De site www.belastingdienst.nl is,
aldus de Belastingdienst zelf, op
dit vlak bij het schrijven van dit
artikel niet actueel. Gegevens
worden zo spoedig mogelijk aan
gepast.
VERBRUGGE
TERNEUZEN TERMINALS B.v.
Zwedenweg 1 - Port number 1361
P.O. Box 5
4530 AA Temeuzen
The Netherlands
Tel. +31 (0) 115 646 000
Fax +31 (0) 115 614 041
I VERBRUGGE
SCALDIA TERMINALS B.V.
Luxemburgweg 2 - Port number 6700
P.O. Box 11
4380 AA Vlissingen
The Netherlands
Tel. +31 (0) 115 646 510
Fax +31 (0) 115 646 590
VERBRUGGE
ZEELAND TERMINALS b.V.
Engelandweg 10-12 - Port number 1054
P.O.Box 398
4380 AJ Vlissingen
The Netherlands
Tel. +31 (0) 118 426 000
Fax +31 (0) 118 410 545