Op de stoep voor aangepast sporten
Id i iU
Delta zweeft tussen hoop en vrees Vragen over Verbrugge
i
if ^Ü3I JPfl
pzc Woensdag 4 april 2007 3 1
Guy Rappé toont hoe licht zijn imposante handbike is. Met vriendin en collega-handbiker Cindy Schryver collecteert hij voor het Fonds Gehandicaptensport.
foto Foto Camiel Schelstraete
Rolstoelende sporter in
collectecampagne voor
de gehandicaptensport.
door Claudia Sondervan
KLOOSTERZANDE - Guy Rappé uit
Kloosterzande toerde vier jaar de
wereld over om topsport te bedrij
ven met zijn handbike. Nu hij op
zijn vijftigste gestopt is met inter
nationale wedstijden, vindt hij het
tijd wat terug te doen voor zijn
'grootste sponsor: het Fonds Ge
handicaptensport. Met zijn vrien
din Cindy Schryver trekt hij vanaf
zondag 8 april langs de voordeu-
ren in zijn woonplaats en in Vogel
waarde voor de jaarlijkse collecte
week. In hun rolstoel, waar beiden
aan gebonden zijn. Kunnen ze
door stoepjes niet bij de voordeur
bel, dan rijdt Rappé 'ns nadrukke
lijk langs het woonkamerraam.
Goed dat het inmiddels wat langer
licht is 's avonds, beaamt hij. De
bel is vaak onbereikbaar. Of hij
moet zijn wielspaken aan hoge
trottoirranden wagen.
Rappé heeft de coördinatie over
24 collectecomités in Zeeland,
maar dat is niet genoeg voor pro
vinciale dekking.
„In een stad als Goes hebben we
nog niemand. Zierkzee, Wilhelmi-
nadorp ook nog niet. Te veel om
op te noemen." Rappé zit drin
gend verlegen om enthousiastelin
gen die de Zeeuwse hiaten willen
vullen. Bewegen voor een gezond
lichaam is voor gehandicapten nog
belangrijker dan voor valide men
sen, benadrukt Rappé. „Voor je
'Je hebt als gehandicapte
toch het gevoel dat je voor
alles moeten leuren'
longinhoud en bloedcirculatie."
Materiaal voor aangepast sporten
is echter vele malen duurder dan
normaal. „Een racefiets kost 1500
euro. Mijn handbike kostte 7500
euro. Je krijgt via de Wet Voorzie
ningen Gehandicapten, nu WMO,
om de drie jaar 2300 euro voor
een sportrolstoel inclusief onder
houd. De rest moet je zelf verzame
len met bedrijfssponsoring. Maar
bedrijven weten dat ze daar niets
voor terug zullen zien. En je hebt
als gehandicapte toch al het gevoel
dat je voor alles moet leuren, al
lijkt het met de WMO in de mees
te gemeenten makkelijker te wor
den. Het fonds helpt onnoemelijk.
Dankzij het fonds heb ik wedstrij
den kunnen rijden door heel Euro
pa en vorig jaar een vijfdaagse etap
pekoers in Australië. Ik werd vier
de. Maar er mag geen spaak kapot-
gaan. Al mijn inkomen ging erin
zitten."
De afgelopen drie jaar stak hij zijn
energie namens de wielersport-
bond KNWU in de integratie van
de Zeeuwse wielrenverenigingen
met de gehandicaptensport. „Dat
is gelukt. We kunnen niet samen
koersen, al haal ik 36 kilometer per
uur op de handbike. Maar we heb
ben dezelfde voorzieningen nodig.
Wij enkel een aangepast toilet."
De integratie van valide- en invali-
desport vindt Rappé van groot be
lang om meer gehandicapten aan
het sporten te krijgen. „Vooral in
de duursport zitten mogelijkhe
den. Als ik in Zeeuws-Vlaanderen
andere koersers tegenkom, denken
ze dat ik op een ligfiets rijdt. Meldt
ik dan mijn dwarslaesie, dan valt
hun mond open."
Energiebedrijf ziet bui
al hangen na debat over
splitsing.
door Ernst Jan Rozendaal
DEN HAAG - Veel hoop op een goe
de afloop heeft hij niet. „Ik ben
niet achterlijk", verzucht directiese
cretaris F. van den Heuvel van Del
ta, onmiddellijk na het Kamerde
bat over het netbeheer van de
energiebedrijven.
„Als ik hoor wat hier Kamerbreed
wordt gezegd."
Met instemming hebben de Ka
merleden vernomen dat minister
.Van der Hoeven (CDA, Economi-
Ifche Zaken) voorsorteert op de
■ksing van de Nederlandse ener-
^^^lrijven, waaronder Delta. De
overname van het Belgische Inda-
ver door het Zeeuwse energiebe
drijf is haar belangrijkste argu
ment.
De Eerste Kamer heeft in een mo
tie bepaald dat energiebedrijven
niet opgesplitst hoeven te worden
als ze geen buitenlandse avontu
ren aangaan die het onafhankelij
ke beheer van het elektriciteitsnet
in gevaar brengen.
„Ik voer die motie uit naar de let
ter en de geest", zegt Van der Hoe
ven. En: „Als je honderd procent
zekerheid wil hebben over investe-
Minister Van der Hoeven (Econo-
mische Zaken) wil Delta splitsen.
Het energiebedrijf vreest dat het
daardoor rijp zal worden voor
een buitenlandse overname.
ringen in het buitenland, lijkt split
sing de enige optie."
Maar ze wil het procedureel cor
rect doen. Vandaar dat ze nog
wacht op een rapportage van toe
zichthouder DTe.
Delta heeft altijd aangegeven dat
een splitsing het bedrijf rijp maakt
voor een buitenlandse overname.
Dat zal banen kosten in Zeeland.
Overigens ziet Van den Heuvel het
rapport van DTe nog wel met ver
trouwen tegemoet.
„Het onafhankelijk netbeheer
komt door de overname van Inda-
ver helemaal niet in gevaar. Boven
dien waren we daar al mee bezig
vóór de Eerste Kamer met die mo
tie kwam. De minister zegt dat we
de grenzen van die motie hebben
opgezocht, maar hoe kan dat nou
als die nog niet eens bestond?"
door Rinus Antonisse
middelburg - De Statenfractie van
de WD wil weten welke rol Ver-
brugge Terminals speelt in de Vlis-
singse havens. Het gaat Statenlid
S. Heijning daarbij in het bijzon
der om het plan voor een Verbrug
ge Container Terminal (VCT),
schrijft hij in vragen aan het dage
lijks provinciebestuur.
Heijning herinnert ('zonder op de
personele problemen in te gaan')
aan een brief van de onderne
mingsraad van Zeeland Seaports
over de samenwerking met het Ge
meentelijk Havenbedrijf Rotter
dam. Het Statenlid informeert of
ook het dagelijks provinciebestuur
meent dat de samenwerking tus
sen ZSP en Rotterdam tot nu toe
nauwelijks tastbare, positieve resul
taten heeft opgeleverd.
Nutsbedrijf Delta heeft een flink
aandeel in Verbrugge. Daardoor
heeft de provincie als groot-aan
deelhouder van Delta ook een
groot belang in Verbrugge. Heij
ning plaatst daar vraagtekens bij.
„Is het wenselijk dat de provincie
indirect (via Delta) een flink be
lang heeft in een bedrijf, waarvan
de belangen niet steeds parallel lo
pen met die van Zeeland
Seaports?"
Het Statenlid stelt dat, door de ge
ringe afstand tussen de politiek en
het dagelijks werk van het bedrijf
ZSP, de provinciale en gemeentelij
ke politici direct verantwoordelijk
zijn voor het beleid bij het ha
venschap. De WD-er pleit ervoor
in het nieuwe provincieprogram
een heldere uitspraak te doen over
de samenwerking met Rotterdam.