Op de stoep voor aangepast sporten Id i iU Delta zweeft tussen hoop en vrees Vragen over Verbrugge i if ^Ü3I JPfl pzc Woensdag 4 april 2007 3 1 Guy Rappé toont hoe licht zijn imposante handbike is. Met vriendin en collega-handbiker Cindy Schryver collecteert hij voor het Fonds Gehandicaptensport. foto Foto Camiel Schelstraete Rolstoelende sporter in collectecampagne voor de gehandicaptensport. door Claudia Sondervan KLOOSTERZANDE - Guy Rappé uit Kloosterzande toerde vier jaar de wereld over om topsport te bedrij ven met zijn handbike. Nu hij op zijn vijftigste gestopt is met inter nationale wedstijden, vindt hij het tijd wat terug te doen voor zijn 'grootste sponsor: het Fonds Ge handicaptensport. Met zijn vrien din Cindy Schryver trekt hij vanaf zondag 8 april langs de voordeu- ren in zijn woonplaats en in Vogel waarde voor de jaarlijkse collecte week. In hun rolstoel, waar beiden aan gebonden zijn. Kunnen ze door stoepjes niet bij de voordeur bel, dan rijdt Rappé 'ns nadrukke lijk langs het woonkamerraam. Goed dat het inmiddels wat langer licht is 's avonds, beaamt hij. De bel is vaak onbereikbaar. Of hij moet zijn wielspaken aan hoge trottoirranden wagen. Rappé heeft de coördinatie over 24 collectecomités in Zeeland, maar dat is niet genoeg voor pro vinciale dekking. „In een stad als Goes hebben we nog niemand. Zierkzee, Wilhelmi- nadorp ook nog niet. Te veel om op te noemen." Rappé zit drin gend verlegen om enthousiastelin gen die de Zeeuwse hiaten willen vullen. Bewegen voor een gezond lichaam is voor gehandicapten nog belangrijker dan voor valide men sen, benadrukt Rappé. „Voor je 'Je hebt als gehandicapte toch het gevoel dat je voor alles moeten leuren' longinhoud en bloedcirculatie." Materiaal voor aangepast sporten is echter vele malen duurder dan normaal. „Een racefiets kost 1500 euro. Mijn handbike kostte 7500 euro. Je krijgt via de Wet Voorzie ningen Gehandicapten, nu WMO, om de drie jaar 2300 euro voor een sportrolstoel inclusief onder houd. De rest moet je zelf verzame len met bedrijfssponsoring. Maar bedrijven weten dat ze daar niets voor terug zullen zien. En je hebt als gehandicapte toch al het gevoel dat je voor alles moet leuren, al lijkt het met de WMO in de mees te gemeenten makkelijker te wor den. Het fonds helpt onnoemelijk. Dankzij het fonds heb ik wedstrij den kunnen rijden door heel Euro pa en vorig jaar een vijfdaagse etap pekoers in Australië. Ik werd vier de. Maar er mag geen spaak kapot- gaan. Al mijn inkomen ging erin zitten." De afgelopen drie jaar stak hij zijn energie namens de wielersport- bond KNWU in de integratie van de Zeeuwse wielrenverenigingen met de gehandicaptensport. „Dat is gelukt. We kunnen niet samen koersen, al haal ik 36 kilometer per uur op de handbike. Maar we heb ben dezelfde voorzieningen nodig. Wij enkel een aangepast toilet." De integratie van valide- en invali- desport vindt Rappé van groot be lang om meer gehandicapten aan het sporten te krijgen. „Vooral in de duursport zitten mogelijkhe den. Als ik in Zeeuws-Vlaanderen andere koersers tegenkom, denken ze dat ik op een ligfiets rijdt. Meldt ik dan mijn dwarslaesie, dan valt hun mond open." Energiebedrijf ziet bui al hangen na debat over splitsing. door Ernst Jan Rozendaal DEN HAAG - Veel hoop op een goe de afloop heeft hij niet. „Ik ben niet achterlijk", verzucht directiese cretaris F. van den Heuvel van Del ta, onmiddellijk na het Kamerde bat over het netbeheer van de energiebedrijven. „Als ik hoor wat hier Kamerbreed wordt gezegd." Met instemming hebben de Ka merleden vernomen dat minister .Van der Hoeven (CDA, Economi- Ifche Zaken) voorsorteert op de ■ksing van de Nederlandse ener- ^^^lrijven, waaronder Delta. De overname van het Belgische Inda- ver door het Zeeuwse energiebe drijf is haar belangrijkste argu ment. De Eerste Kamer heeft in een mo tie bepaald dat energiebedrijven niet opgesplitst hoeven te worden als ze geen buitenlandse avontu ren aangaan die het onafhankelij ke beheer van het elektriciteitsnet in gevaar brengen. „Ik voer die motie uit naar de let ter en de geest", zegt Van der Hoe ven. En: „Als je honderd procent zekerheid wil hebben over investe- Minister Van der Hoeven (Econo- mische Zaken) wil Delta splitsen. Het energiebedrijf vreest dat het daardoor rijp zal worden voor een buitenlandse overname. ringen in het buitenland, lijkt split sing de enige optie." Maar ze wil het procedureel cor rect doen. Vandaar dat ze nog wacht op een rapportage van toe zichthouder DTe. Delta heeft altijd aangegeven dat een splitsing het bedrijf rijp maakt voor een buitenlandse overname. Dat zal banen kosten in Zeeland. Overigens ziet Van den Heuvel het rapport van DTe nog wel met ver trouwen tegemoet. „Het onafhankelijk netbeheer komt door de overname van Inda- ver helemaal niet in gevaar. Boven dien waren we daar al mee bezig vóór de Eerste Kamer met die mo tie kwam. De minister zegt dat we de grenzen van die motie hebben opgezocht, maar hoe kan dat nou als die nog niet eens bestond?" door Rinus Antonisse middelburg - De Statenfractie van de WD wil weten welke rol Ver- brugge Terminals speelt in de Vlis- singse havens. Het gaat Statenlid S. Heijning daarbij in het bijzon der om het plan voor een Verbrug ge Container Terminal (VCT), schrijft hij in vragen aan het dage lijks provinciebestuur. Heijning herinnert ('zonder op de personele problemen in te gaan') aan een brief van de onderne mingsraad van Zeeland Seaports over de samenwerking met het Ge meentelijk Havenbedrijf Rotter dam. Het Statenlid informeert of ook het dagelijks provinciebestuur meent dat de samenwerking tus sen ZSP en Rotterdam tot nu toe nauwelijks tastbare, positieve resul taten heeft opgeleverd. Nutsbedrijf Delta heeft een flink aandeel in Verbrugge. Daardoor heeft de provincie als groot-aan deelhouder van Delta ook een groot belang in Verbrugge. Heij ning plaatst daar vraagtekens bij. „Is het wenselijk dat de provincie indirect (via Delta) een flink be lang heeft in een bedrijf, waarvan de belangen niet steeds parallel lo pen met die van Zeeland Seaports?" Het Statenlid stelt dat, door de ge ringe afstand tussen de politiek en het dagelijks werk van het bedrijf ZSP, de provinciale en gemeentelij ke politici direct verantwoordelijk zijn voor het beleid bij het ha venschap. De WD-er pleit ervoor in het nieuwe provincieprogram een heldere uitspraak te doen over de samenwerking met Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 73