Rode kruis weet hoe evacuatie werkt De Ruyter in een leskist 'Ik verdien twee keer modaal. Dus ik kan best wat missen.' pzc Woensdag 4 april 2007 33 Vrijwilligers laden balen rijst voor slachtoffers in het door een tsunami getroffen Salomons Eilanden; in dit soort rampgebieden kan Middelburger Frans Captijn (inzet) voortaan door het Rode Kruis worden ingeshakeld om de hulpverlening te coördineren. foto E Middelburger is opgeleid tot rampencoördinator. door Emile Calon middelburg - Vanaf deze zomer kan Middelburger Frans Captijn opgeroepen worden door het Ro de Kruis om ergens op de wereld bij een ramp de hulpverlening te coördineren. De directeur van de Zeeuwse Veiligheidsregio volgde in Genève een 'zeer pittige' cursus en is vol lof over de professionali teit van het Rode Kruis. Wat hem nog het meest is opgeval len is de geweldige kennis die het Rode Kruis heeft op het gebied van hulpverlening bij rampen. „Kennis waar ook Zeeland veel aan kan hebben." Bijvoorbeeld hoe in een crisissituatie de bevol king geëvacueerd moet worden en opgevangen. „Die kennis kunnen we zo inhuren. Zij weten vanuit de praktijk hoe bijvoorbeeld op vang van ontheemden werkt." Captijn noemt zich een bevoor recht mens dat hij daar met 33 deelnemers uit allerlei landen die tweeweekse cursus mocht volgen. Ondanks zijn bijna 25 jaar erva ring op het gebied van veiligheid, hulpverlening en crisisbeheersing voelde hij zich soms wel een groentje tussen die mannen en vrouwen die kunnen bogen op 'echte ervaring'. Mensen die maan- Zeeland kan volgens Captijn veel baat hebben van de kennis van het Rode Kruis denlang bivakkeerden in oorlogsge bieden, in regio's getroffen door al lerlei rampen. Captijn kwam bij de cursus omdat hij namens de 25 Nederlandse vei ligheidsregio's de contactpersoon is met het Rode Kruis. Die organi satie nodigde hem uit ook eens in de eigen keuken te kijken. Daar ging hij maar wat graag op in om dat hij vindt dat het Rode Kruis erg praktisch bezig is. Ook wil hij graag zich echt kunnen inzetten als hulpverlener. Niet alleen van achter een beleidstafel maar zo nu en dan ook in het veld. Vanaf deze zomer kan dat. Dan kan hij elk mo ment opgeroepen worden om sa men met drie anderen ergens in een crisisgebied onderdak te rege len voor ontheemden alsmede de opsporing van vermisten, de leve ring van water, de communicatie met de buitenwereld en voedsel. Als hij wordt opgeroepen, wordt hij toegevoegd aan een team van het land ter plaatse en wordt dus niet gezien als een indringer. Hij laat een handboek zien met daarin allerlei basisgegevens waarmee hij, als hij straks op bijvoorbeeld de flanken van de Himalaya staat na een aardbeving, rekening moet houden. Dat een mens per dag bij voorbeeld 2,5 tot 3 liter water no dig heeft om te drinken en het dubbele voor zijn hygiëne. „Eerst zorg je dat het drinkwater er is, daarna pas het waswater." HZ en RPCZ maken lesmateriaal voor Nederlandse scholen. door René Schrier VLISSINGEN - Een scheepskist vol met spullen over Michiel de Ruy ter en de tijd waarin hij leefde. Een zestal Zeeuwse scholen experi menteert er momenteel mee. Leer lingen van de Hogeschool Zeeland hebben het materiaal in samenwer king met het RPCZ ontwikkeld. Het is de bedoeling dat het een duurzame leskist wordt, legt Mar tin van Gilst leider van het project Michiel de Ruyter bij de HZ uit. Dat wil zeggen dat De Ruyter nu wel actueel is, maar de kist vol gend jaar ook gebruikt kan wor den als het om de Gouden Eeuw gaat of over de scheepvaart of de havens in Zeeland. De musical die de Vlissingse School Vereniging heeft opge voerd is een van de onderdelen van het scholenproject over De Ruyter. Een van de partners in het project is het Vlissingse Muzeeum. Op 15 april wordt via de internetsi te van het museum de site van het scholenproject ontsloten. Alle scholen in Nederland kunnen daar al heel veel informatie halen om te gebruiken in lessen over De Ruyter en de tijd waarin hij leefde. Van Gilst vertelt dat het pakket dat de scholen wordt aangeboden in vier hoofdthema's is verdeeld. Dat zijn De Ruyter als held en als per soon; de havens vroeger en nu; het tijdsbeeld van de Gouden Eeuw en het Zeeland waarin De Ruyter leefde. Doordat het project, bedoeld voor kinderen van acht tot vijftien jaar, heel wat voorbereiding kost kan De eerste scholen zijn als proef begonnen met leskisten over Michiel de Ruyter. Het materiaal is ontwikkeld door leerlingen van de Hogeschool Zeeland. het pas medio september aan alle scholen in Nederland worden aan geboden. Dan is de actualiteit rond De Ruyter wel een beetje ver dwenen, erkent Van Gilst, vandaar dat het duurzaam karakter een be langrijke rol speelt. Hij voegt er aan toe dat ondertussen wel steeds meer informatie van de internetsi te geplukt kan worden, waar de scholen al mee aan de slag kun nen. Dat is informatie die door het Muzeeum en het Vlissings archief is verzameld. Daar worden ook le sideeën aangereikt. In de leskist vinden de scholen on der meer landkaarten, spullen uit de tijd van De Ruyter, een mini ka non, een replica van een schip, munten en de kist zelf ziet er uit als èen echte scheepskist. Het ma teriaal wordt ontwikkeld door leer lingen van de HZ. In totaal biedt het project materiaal voor veertig tot zestig lessen. Momenteel doen zes Zeeuwse scholen ervaring met het project op. VASTENAKTIE 2007 21 FEB. - 8 APS. GHANA, TANZANIA, SURINAME, MOLDAVIË, VIETNAM GELD VOOS BIJENKASTEN ONDERSTEUNING KRAAMVROUWEN START- KREDIETEN VOOS ONDERNEMERS KIJK OP WWW.VASTENAKTIE.NL Vastenaktie komt op voor mensen die het minder hebben. Voor maar 5,- per maand geven we bijvoor beeld een vrouw in Ghana een startkrediet. Help mee en bel nu gratis 0800 - I I 20. Giro 5850, Den Haag rh: i Coröaid. De wereld groeit als we delen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 35