Rode kruis weet hoe evacuatie werkt
De Ruyter in een leskist
'Ik verdien
twee keer modaal.
Dus ik kan best
wat missen.'
pzc Woensdag 4 april 2007 33
Vrijwilligers laden balen rijst voor slachtoffers in het door een tsunami getroffen Salomons Eilanden; in dit soort rampgebieden kan Middelburger Frans Captijn (inzet) voortaan door het Rode
Kruis worden ingeshakeld om de hulpverlening te coördineren. foto E
Middelburger is
opgeleid tot
rampencoördinator.
door Emile Calon
middelburg - Vanaf deze zomer
kan Middelburger Frans Captijn
opgeroepen worden door het Ro
de Kruis om ergens op de wereld
bij een ramp de hulpverlening te
coördineren. De directeur van de
Zeeuwse Veiligheidsregio volgde
in Genève een 'zeer pittige' cursus
en is vol lof over de professionali
teit van het Rode Kruis.
Wat hem nog het meest is opgeval
len is de geweldige kennis die het
Rode Kruis heeft op het gebied
van hulpverlening bij rampen.
„Kennis waar ook Zeeland veel
aan kan hebben." Bijvoorbeeld
hoe in een crisissituatie de bevol
king geëvacueerd moet worden en
opgevangen. „Die kennis kunnen
we zo inhuren. Zij weten vanuit
de praktijk hoe bijvoorbeeld op
vang van ontheemden werkt."
Captijn noemt zich een bevoor
recht mens dat hij daar met 33
deelnemers uit allerlei landen die
tweeweekse cursus mocht volgen.
Ondanks zijn bijna 25 jaar erva
ring op het gebied van veiligheid,
hulpverlening en crisisbeheersing
voelde hij zich soms wel een
groentje tussen die mannen en
vrouwen die kunnen bogen op
'echte ervaring'. Mensen die maan-
Zeeland kan volgens Captijn
veel baat hebben van de
kennis van het Rode Kruis
denlang bivakkeerden in oorlogsge
bieden, in regio's getroffen door al
lerlei rampen.
Captijn kwam bij de cursus omdat
hij namens de 25 Nederlandse vei
ligheidsregio's de contactpersoon
is met het Rode Kruis. Die organi
satie nodigde hem uit ook eens in
de eigen keuken te kijken. Daar
ging hij maar wat graag op in om
dat hij vindt dat het Rode Kruis
erg praktisch bezig is. Ook wil hij
graag zich echt kunnen inzetten
als hulpverlener. Niet alleen van
achter een beleidstafel maar zo nu
en dan ook in het veld. Vanaf deze
zomer kan dat. Dan kan hij elk mo
ment opgeroepen worden om sa
men met drie anderen ergens in
een crisisgebied onderdak te rege
len voor ontheemden alsmede de
opsporing van vermisten, de leve
ring van water, de communicatie
met de buitenwereld en voedsel.
Als hij wordt opgeroepen, wordt
hij toegevoegd aan een team van
het land ter plaatse en wordt dus
niet gezien als een indringer. Hij
laat een handboek zien met daarin
allerlei basisgegevens waarmee hij,
als hij straks op bijvoorbeeld de
flanken van de Himalaya staat na
een aardbeving, rekening moet
houden. Dat een mens per dag bij
voorbeeld 2,5 tot 3 liter water no
dig heeft om te drinken en het
dubbele voor zijn hygiëne. „Eerst
zorg je dat het drinkwater er is,
daarna pas het waswater."
HZ en RPCZ maken
lesmateriaal voor
Nederlandse scholen.
door René Schrier
VLISSINGEN - Een scheepskist vol
met spullen over Michiel de Ruy
ter en de tijd waarin hij leefde.
Een zestal Zeeuwse scholen experi
menteert er momenteel mee. Leer
lingen van de Hogeschool Zeeland
hebben het materiaal in samenwer
king met het RPCZ ontwikkeld.
Het is de bedoeling dat het een
duurzame leskist wordt, legt Mar
tin van Gilst leider van het project
Michiel de Ruyter bij de HZ uit.
Dat wil zeggen dat De Ruyter nu
wel actueel is, maar de kist vol
gend jaar ook gebruikt kan wor
den als het om de Gouden Eeuw
gaat of over de scheepvaart of de
havens in Zeeland.
De musical die de Vlissingse
School Vereniging heeft opge
voerd is een van de onderdelen
van het scholenproject over De
Ruyter. Een van de partners in het
project is het Vlissingse Muzeeum.
Op 15 april wordt via de internetsi
te van het museum de site van het
scholenproject ontsloten. Alle
scholen in Nederland kunnen
daar al heel veel informatie halen
om te gebruiken in lessen over De
Ruyter en de tijd waarin hij leefde.
Van Gilst vertelt dat het pakket dat
de scholen wordt aangeboden in
vier hoofdthema's is verdeeld. Dat
zijn De Ruyter als held en als per
soon; de havens vroeger en nu;
het tijdsbeeld van de Gouden
Eeuw en het Zeeland waarin De
Ruyter leefde.
Doordat het project, bedoeld voor
kinderen van acht tot vijftien jaar,
heel wat voorbereiding kost kan
De eerste scholen zijn als proef
begonnen met leskisten over
Michiel de Ruyter. Het materiaal
is ontwikkeld door leerlingen
van de Hogeschool Zeeland.
het pas medio september aan alle
scholen in Nederland worden aan
geboden. Dan is de actualiteit
rond De Ruyter wel een beetje ver
dwenen, erkent Van Gilst, vandaar
dat het duurzaam karakter een be
langrijke rol speelt. Hij voegt er
aan toe dat ondertussen wel steeds
meer informatie van de internetsi
te geplukt kan worden, waar de
scholen al mee aan de slag kun
nen. Dat is informatie die door het
Muzeeum en het Vlissings archief
is verzameld. Daar worden ook le
sideeën aangereikt.
In de leskist vinden de scholen on
der meer landkaarten, spullen uit
de tijd van De Ruyter, een mini ka
non, een replica van een schip,
munten en de kist zelf ziet er uit
als èen echte scheepskist. Het ma
teriaal wordt ontwikkeld door leer
lingen van de HZ. In totaal biedt
het project materiaal voor veertig
tot zestig lessen. Momenteel doen
zes Zeeuwse scholen ervaring met
het project op.
VASTENAKTIE 2007 21 FEB. - 8 APS. GHANA, TANZANIA, SURINAME, MOLDAVIË,
VIETNAM GELD VOOS BIJENKASTEN ONDERSTEUNING KRAAMVROUWEN START-
KREDIETEN VOOS ONDERNEMERS KIJK OP WWW.VASTENAKTIE.NL
Vastenaktie komt op voor mensen
die het minder hebben. Voor maar
5,- per maand geven we bijvoor
beeld een vrouw in Ghana een
startkrediet. Help mee en bel nu
gratis 0800 - I I 20.
Giro 5850, Den Haag
rh: i
Coröaid.
De wereld groeit als we delen