PZC Zwartboek) e over sociale dienst r&v< WALCHEREN 36 en 37 25 33 Milieufederatie schaart zich achter verzet tegen baggerdepot Advocaten eens met kritiek zmESMI Hoezo traag? Decibellen spatten uit de auto De Ruyter in een leskist Woensdag 4 april 2007 Tip? redwalch@pzc.nl Dienst zou te veel op administratie gericht zijn, in plaats van klant. door Wendy van den Hurk MIDDELBURG - Formulieren zijn be langrijker dan mensen. Dat beeld ontstaat uit de twintig ervaringen met Sociale Dienst Walcheren, die de Middelburgse fraaie van Groen- Links heeft gebundeld. Na de fusie tussen de sociale dien sten van Middelburg, Vlissingen en Veere, op januari 2006, zou de dienstverlening efficiënter en klantvriendelijker worden. Maar daar was Joke van Nieuwenhui- zen, raadslid voor GroenLinks in Middelburg, niet meer van over tuigd, na een bezoek aan de cliën tenraad vorig jaar. „Daar hoorden we dat de fusie voor klanten zeker niet vlekkeloos was verlopen." De fractie bundelde twintig erva ringen in een rapport. De reacties lopen uiteen, maar komen op het zelfde neer: de sociale dienst richt zich meer op de administratie dan op haar klanten. Zo is er iemand bij wie het onrechtmatig stopzet ten van de uitkering pas na vijf procedures werd hersteld. Een an der schrijft niets te begrijpen van alle afkortingen op de maandspeci- ficatie en vier schrijvers hekelen de wachttijd, van soms vijf maan den, tussen aanvraag en beslissing. Ook wordt geklaagd over bureau cratie van hulpverleners zelf Het resultaat bevestigt het vermoe den, dat Van Nieuwenhuizen had. „De dienst is nog niet zo efficiënt en klantvriendelijk als het zou moeten zijn. Mensen moeten lang De fusie tussen sociale diensten op Walcheren is voor klanten niet zo vlekkeloos verlopen, zegt GroenLinks. Dat valt best mee, zegt de sociale dienst zelf. wachten op hun uitkering. Een so ciale dienst mag geen medeveroor zaker zijn van armoede." Het kost de sociale dienst te veel tijd om de beloofde verbeteringen door te voeren, vindt het raadslid. „Je mag op een gegeven moment wel wat verbetering verwachten. Die zien wij niet. Je hebt wel met mensen te maken. We geven dit rapport, in de hoop dat ze er hun voordeel mee doen." Dat gebeurt vanochtend, in alle stilte, op het stadhuis van Vlissin gen en niet vanavond tijdens de openbare armoedeconferentie in Vlissingen, zoals GroenLinks graag had gewild. „Dat mocht niet." Om dat het programma al vol zit, ver weert directeur van de sociale dienst Jan Helmond zich. „Niet uit angst voor een publieke confronta tie. Het is juist goed om te weten hoe klanten over ons denken." De conclusie verrassen Helmon niet. „We werken pas een half jaar op de nieuwe wijze. Vroeger viel de beslissing na acht weken, nu krij gen de meesten binnen twee we ken antwoord en straks weet een klant dezelfde dag nog waar die aan toe is. Ik betreur incidenten, maar ik weet dat het over de hele linie beter gaat." door Emile Calon MIDDELBURG - Strafrechtadvocaten zijn niet verbaasd over de uitbran der die de Middelburgse rechter maandag uitdeelde aan de Zeeuw se politie. Ze hebben stuk voor stuk het 'sterke vermoeden' dat de politie vaker niet alle feiten ver noemt in het proces-verbaal. A. Bals verwijst naar een eerdere strafzaak tegen een Terneuzense drugshandelaar. De rechtbank was toen zo verontwaardigd over het slordige onderzoek dat ze een jaar van de celstraf afdeed als een vorm van 'strafkorting'. Uit een rondgang langs advocaten blijkt dat volgens hen het manipu leren van een proces-verbaal geen regel is maar nog steeds uitzonde ring. E. Smit geeft aan dat zijn ver denkingen niet gericht zijn tegen bepaalde afdelingen maar wel te gen sommige personen. „Als ik be paalde namen van agenten in het dossier tegenkom word ik extra kri tisch." D. Olie weet nog dat een aantal ja ren geleden 'je bijna de rechtszaal werd uitgeschopt' als je je twijfels uitte bij het waarheidsgehalte van een proces-verbaal. „Nu niet meer." Hij vindt dat zeer zorgelijk omdat alle partijen 'de politie moe ten kunnen vertrouwen'. pagina 27: analyse Tip? redactie@pzc.nl Ambtenaren traag? Een inwoon ster van Goes denkt daar sinds kort heel anders over. Ze meldde zich aan de balie van het stads kantoor en vertelde dat ze een uittreksel uit het geboorteregister kwam halen. Of ze een afspraak had, vroeg de baliemedewerkster. Nee, dat had ze niet. Sja, klonk het, dan zult u toch eerst een af spraak moeten maken. Zuchtend verstrekte mevrouw de benodig de gegevens die keurig in de com puter werden getikt. - Zo, zei de baliemedewerkster, dan is de afspraak nu gemaakt. - En wanneer kan ik terecht? -Nu! SEROOSKERKE - Er lag al ooit een tijdelijke stort plaats aan de Noorderweg tussen Gapinge en Serooskerke. Nadat die is afgegraven, ontstond - per ongeluk eigenlijk - een 'plasdrasgebied' waar verschillende soorten weidevogels verblijven. Kie vieten zijn er gesignaleerd, evenals ganzen en pa trijzen. Het is een van de redenen waarom Mieke Mol (foto), die vlakbij het gebied woont, zich ver zet tegen de aanleg van een nieuw baggerdepot door Waterschap Zeeuwse Eilanden. De gemeen te Veere heeft daarvoor een bouwvergunning ver leend en eerdere protesten van Mol en andere omwonenden afgewezen. Mol heeft nu opnieuw een bezwaarschrift ingediend. Ook de Zeeuwse Milieu Federatie protesteert inmiddels tegen het depot. Het zou leiden tot 'verrommeling' van het landschap. De kwestie is daarom ook toegevoegd aan het landelijke meldpunt zuinigopruimte.nl. De lijst met ruim duizend projecten is deze week aangeboden aan minister Cramer van Ruimtelijke Ordening. foto Ruben Oreel Spaar mee voor 50% korting op vier exclusieve serviezen van Johnson Brothers, één van de merken van Wedgwood. Spaarkaarten kunt u downloaden via onze website www.pzc.nl/spaaractie. U kunt ze ook afhalen bij onze klantenbalie. Met een abonnement spaart u sneller! Bel 0800-0231231. het alfabet van Zeeland The Entertainment Group presenteert 15 16 juni 2007 Philips Stadion Eindhoven GEWELDIG GIGANTISCH GASTRONOMISCH Kaartverkoop ow ticketservice vta de grotere postkantoren. wVs en GWICs 0900-3001250 0.45 p m j AUB Ticketshcp www tjctetsevce. n! en da bekende voorverkoopadressen jrft •"•trmate Pvef WP-ygnjfnente-, .ktstuap t j-jjori tm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 27