Meningen
Jongeren
helpen elkaar
van het pad
CSU in rep en roer om 'seksfoto's'
Beierse regiobestuurder Pauli
Piloten maken zich
druk om tekort
brandstof bij KLM
Leuk zon weekendje Parijs. Alleen heb ik de laatste
keer meer toiletten bezocht dan musea.
Meer dan een miljoen Nederlanders
hebben last van een overactieve blaas.
Meer informatie en een test vindt u op
www.plastest.nl
Bespreek uw klachten eens met uw huisarts,
die weet wat er aan gedaan kan worden.
1 O I Woensdag 4 april 2007 pzc
Criminaliteit op school
verspreidt zich door
groepsdruk.
door Mayke Calis
DEN HAAG - Criminele jongeren op
vmbo-scholen gaan niet per se al
leen met andere criminele jonge
ren om. Ze zoeken ook andere
niet-criminele jongeren op, bij
voorbeeld omdat ze dezelfde mu
zieksmaak of hobby's hebben.
Daardoor is de kans groot dat die
'onschuldige' jongeren ook crimi
neel worden, blijkt uit onderzoek
van het Studiecentrum Criminali
teit NSCR.
Scholen weten zich vaak geen raad
met deze leerplichtige criminelen.
Vmbo-scholen zouden zich vol
gens NSCR-onderzoeker Frank
Weerman meer bewust moeten
zijn van het feit dat jongeren el
kaar negatief kunnen beïnvloeden.
Jongeren uit een slecht milieu ko
men vaak in criminele kringen.
Weerman: jongeren die uit proble
matische gezinnen komen, die op
school slecht gemotiveerd zijn, lo
pen een groter risico crimineel te
De nachtmerrie van iedere
ouder: dat je kind op school
wordt beïnvloed door criminele
jongeren. Het gebeurt vaak,
blijkt uit onderzoek van NSCR.
worden. Juist omdat criminele jon
geren vaak opvallend populair zijn
op school. Vooral bij de andere sek
se. Criminele jongens vallen in de
smaak bij de meiden en jongens
vinden op hun beurt een crimi
neel meisje oneindig stoer. Wan
neer ze langere tijd met elkaar om
gaan, worden vooral de meiden
die met foute jongens omgaan ne
gatief beïnvloed.
Als jongeren ouder worden, zoe
ken de criminelen elkaar meer op,
zegt Weerman. „Vaak hebben de
wat zwaardere criminele jongeren
invloed op de jongens die in eerste
instantie niet of licht crimineel wa
ren." Meestal zetten ze kleine stap
jes; iemand die eerst alleen snoep
of pennen stal, kan onder invloed
van zijn vrienden later meedoen
aan een computerkraak.
Zo ver is het bij Luuk (17) niet ge
komen. Hij staat met twee vrien
dinnen op de hoek van de straat te
kletsen. Hij is dit schooljaar op
een nieuwe school begonnen. Op
zijn oude school ging hij met ver
keerde vrienden om. Ze verniel
den dingen, jatten spulletjes van
school en spoten graffiti. „Aan het
einde van het jaar hadden we 45
bordstiften. Ik vond dat normaal."
Uit eerder onderzoek van het
NSCR uit 2004 bleek dat er per
vmbo-klas één a twee leerlingen
ernstig crimineel gedrag vertonen.
door Achille Prick
Berlijn - Opnieuw ophef in de Bei
erse politiek. En weer is Gabriele
Pauli het middelpunt. De 'mooie
Landratin', die eerder zorgde voor
het vertrek van CSU-baas Ed
mund Stoiber, wekt nu beroering
met een fotoreportage.
Voor het blad Park Avenue poseer
de Pauli als een meesteres met la
texhandschoenen, een rode pruik
en een getekend masker.
Verder nog een paar onschuldige
foto's in avondkleding. Hoewel er
van bloot geen sprake is, spreekt
haar partij CSU er schande van.
Volgens prominente partijleden
heeft ze zichzelf nu buiten spel ge
zet. Pauli, hoofd van het regiobe
stuur Fürth, heeft zich beklaagd
bij het blad dat de foto's suggestief
zijn opgemaakt, maar ze verdedigt
de sessie en begrijpt ze niets van al
le ophef
Sommigen noemen Pauli naïef,
maar de rel lijkt meer het gewens
te resultaat van een geplande stra
tegie. De 49-jarige motorrijdster
wil graag hogerop, maar binnen
de CSU lijkt dat niet meer moge
lijk. Met de foto's kan ze zonder
schade overstappen naar een ande
re partij. De eerste gesprekken met
de 'Vrije Kiezers', een burgerbewe
ging met politieke kandidaten zon
der partij, zijn al gevoerd.
Een overactieve blaas, maak er geen drama van.
Bijtanken luchtvervoer
is geen reden tot zorg,
menen VNV en PNL.
door Martijn van Beek
DEN HAAG - 'Gaan we het halen?'
Onder die noemer woedde drie
jaar geleden een hevige discussie
binnen de Vereniging van Neder
landse Verkeersvliegers (VNV).
Aanleiding was een idee van Marti
nair om zuiniger te tanken. Nadat
toestellen van die maatschappij on
derweg de noodvoorraad brand
stof hadden moeten aanspreken,
maakten piloten zich zorgen.
Ook de Inspectie Verkeer en Wa
terstaat vreesde dat stijgende
brandstofprijzen en toenemende
concurrentie ertoe zouden leiden
dat maatschappijen hun toestellen
te vaak te zuinig zouden aftanken.
De discussie laait nu opnieuw op
doordat een KLM-vliegtuig een
noodstop moest maken. Zaterdag
zag een gezagvoerder zich door
een brandstoftekort genoodzaakt
te landen in het Ierse Shannon.
Een KLM-toestel moest zaterdag
een tussenlanding maken om bij
te tanken. Ondanks de strenge
brandstofregels gebeurt dat re
gelmatig.
Becijferen hoeveel kerosine een
vliegtuig nodig heeft, kan dankzij
betere apparatuur steeds nauwkeu
riger, zegt René de Groot van de
VNV.
Internationale afspraken bepalen
de minimumhoeveelheid brand
stof Ieder toestel moet zoveel
brandstof meenemen, dat het van
af de plek van aankomst kan door
vliegen naar een uitwijkplek en
daar nog minimaal een half uur
kan cirkelen op lage hoogte. KLM
legt zichzelf een strengere norm
op: drie kwartier.
Dat er, zoals zaterdag, toch een on
verwachte tussenstop nodig is, is
volgens De Groot vaak makkelijk
te verklaren. „Stel er is onderweg
een storm en de piloot besluit er
omheen te vliegen, dan betekent
dat extra kilometers."
Een goede maatschappij krijgt een
paar keer per jaar met tankstops te
maken, zegt Benno Baksteen van
het Platform Nederlandse Lucht
vaart (PNL). „Het is een ingecalcu
leerd economisch risico. Vervelend
voor de reiziger, maar ongevaar
lijk. Een onderneming die er nooit
mee te maken krijgt, is een slech
te: die neemt structureel te véél
brandstof mee. Met alle kosten
vandien: voor het milieu en voor
de reiziger."