Meningen Jongeren helpen elkaar van het pad CSU in rep en roer om 'seksfoto's' Beierse regiobestuurder Pauli Piloten maken zich druk om tekort brandstof bij KLM Leuk zon weekendje Parijs. Alleen heb ik de laatste keer meer toiletten bezocht dan musea. Meer dan een miljoen Nederlanders hebben last van een overactieve blaas. Meer informatie en een test vindt u op www.plastest.nl Bespreek uw klachten eens met uw huisarts, die weet wat er aan gedaan kan worden. 1 O I Woensdag 4 april 2007 pzc Criminaliteit op school verspreidt zich door groepsdruk. door Mayke Calis DEN HAAG - Criminele jongeren op vmbo-scholen gaan niet per se al leen met andere criminele jonge ren om. Ze zoeken ook andere niet-criminele jongeren op, bij voorbeeld omdat ze dezelfde mu zieksmaak of hobby's hebben. Daardoor is de kans groot dat die 'onschuldige' jongeren ook crimi neel worden, blijkt uit onderzoek van het Studiecentrum Criminali teit NSCR. Scholen weten zich vaak geen raad met deze leerplichtige criminelen. Vmbo-scholen zouden zich vol gens NSCR-onderzoeker Frank Weerman meer bewust moeten zijn van het feit dat jongeren el kaar negatief kunnen beïnvloeden. Jongeren uit een slecht milieu ko men vaak in criminele kringen. Weerman: jongeren die uit proble matische gezinnen komen, die op school slecht gemotiveerd zijn, lo pen een groter risico crimineel te De nachtmerrie van iedere ouder: dat je kind op school wordt beïnvloed door criminele jongeren. Het gebeurt vaak, blijkt uit onderzoek van NSCR. worden. Juist omdat criminele jon geren vaak opvallend populair zijn op school. Vooral bij de andere sek se. Criminele jongens vallen in de smaak bij de meiden en jongens vinden op hun beurt een crimi neel meisje oneindig stoer. Wan neer ze langere tijd met elkaar om gaan, worden vooral de meiden die met foute jongens omgaan ne gatief beïnvloed. Als jongeren ouder worden, zoe ken de criminelen elkaar meer op, zegt Weerman. „Vaak hebben de wat zwaardere criminele jongeren invloed op de jongens die in eerste instantie niet of licht crimineel wa ren." Meestal zetten ze kleine stap jes; iemand die eerst alleen snoep of pennen stal, kan onder invloed van zijn vrienden later meedoen aan een computerkraak. Zo ver is het bij Luuk (17) niet ge komen. Hij staat met twee vrien dinnen op de hoek van de straat te kletsen. Hij is dit schooljaar op een nieuwe school begonnen. Op zijn oude school ging hij met ver keerde vrienden om. Ze verniel den dingen, jatten spulletjes van school en spoten graffiti. „Aan het einde van het jaar hadden we 45 bordstiften. Ik vond dat normaal." Uit eerder onderzoek van het NSCR uit 2004 bleek dat er per vmbo-klas één a twee leerlingen ernstig crimineel gedrag vertonen. door Achille Prick Berlijn - Opnieuw ophef in de Bei erse politiek. En weer is Gabriele Pauli het middelpunt. De 'mooie Landratin', die eerder zorgde voor het vertrek van CSU-baas Ed mund Stoiber, wekt nu beroering met een fotoreportage. Voor het blad Park Avenue poseer de Pauli als een meesteres met la texhandschoenen, een rode pruik en een getekend masker. Verder nog een paar onschuldige foto's in avondkleding. Hoewel er van bloot geen sprake is, spreekt haar partij CSU er schande van. Volgens prominente partijleden heeft ze zichzelf nu buiten spel ge zet. Pauli, hoofd van het regiobe stuur Fürth, heeft zich beklaagd bij het blad dat de foto's suggestief zijn opgemaakt, maar ze verdedigt de sessie en begrijpt ze niets van al le ophef Sommigen noemen Pauli naïef, maar de rel lijkt meer het gewens te resultaat van een geplande stra tegie. De 49-jarige motorrijdster wil graag hogerop, maar binnen de CSU lijkt dat niet meer moge lijk. Met de foto's kan ze zonder schade overstappen naar een ande re partij. De eerste gesprekken met de 'Vrije Kiezers', een burgerbewe ging met politieke kandidaten zon der partij, zijn al gevoerd. Een overactieve blaas, maak er geen drama van. Bijtanken luchtvervoer is geen reden tot zorg, menen VNV en PNL. door Martijn van Beek DEN HAAG - 'Gaan we het halen?' Onder die noemer woedde drie jaar geleden een hevige discussie binnen de Vereniging van Neder landse Verkeersvliegers (VNV). Aanleiding was een idee van Marti nair om zuiniger te tanken. Nadat toestellen van die maatschappij on derweg de noodvoorraad brand stof hadden moeten aanspreken, maakten piloten zich zorgen. Ook de Inspectie Verkeer en Wa terstaat vreesde dat stijgende brandstofprijzen en toenemende concurrentie ertoe zouden leiden dat maatschappijen hun toestellen te vaak te zuinig zouden aftanken. De discussie laait nu opnieuw op doordat een KLM-vliegtuig een noodstop moest maken. Zaterdag zag een gezagvoerder zich door een brandstoftekort genoodzaakt te landen in het Ierse Shannon. Een KLM-toestel moest zaterdag een tussenlanding maken om bij te tanken. Ondanks de strenge brandstofregels gebeurt dat re gelmatig. Becijferen hoeveel kerosine een vliegtuig nodig heeft, kan dankzij betere apparatuur steeds nauwkeu riger, zegt René de Groot van de VNV. Internationale afspraken bepalen de minimumhoeveelheid brand stof Ieder toestel moet zoveel brandstof meenemen, dat het van af de plek van aankomst kan door vliegen naar een uitwijkplek en daar nog minimaal een half uur kan cirkelen op lage hoogte. KLM legt zichzelf een strengere norm op: drie kwartier. Dat er, zoals zaterdag, toch een on verwachte tussenstop nodig is, is volgens De Groot vaak makkelijk te verklaren. „Stel er is onderweg een storm en de piloot besluit er omheen te vliegen, dan betekent dat extra kilometers." Een goede maatschappij krijgt een paar keer per jaar met tankstops te maken, zegt Benno Baksteen van het Platform Nederlandse Lucht vaart (PNL). „Het is een ingecalcu leerd economisch risico. Vervelend voor de reiziger, maar ongevaar lijk. Een onderneming die er nooit mee te maken krijgt, is een slech te: die neemt structureel te véél brandstof mee. Met alle kosten vandien: voor het milieu en voor de reiziger."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 10