GL zet grote
vraagtekens
bij college
Zeeland
Wiersma
even in
beeld als
GS-lid
Geen goederentreinen 's nachts
Een tandje bij voor een
Tour de France etappe
vVCT-dossier
roept vragen op
over samenhang.
door Ben Jansen
goes - De verdeeldheid over de
Westerschelde Container Termi
nal en andere havenzaken maakt
de voortzetting van het huidige
college van Gedeputeerde Staten
niet vanzelfsprekend. Volgens M.
Wiersma van GroenLinks werpen
de voor Statenleden ter inzage ge
legde notulen van het dagelijks
provinciebestuur een te bedenke
lijk licht op de samenhang in het
oude college.
Tijdens een vergadering van
GroenLinks Zeeland zaterdag in
Goes werd de vraag opgeworpen
of de gedeputeerden die op het ge
bied van de VVCT en aanverwante
zaken als 'jokkebrokken' zijn ont-
GroenLinks vindt dat de gang
van zaken in het dagelijks provin
ciebestuur over de WCT een rol
moet spelen bij de keuze van
nieuwe gedeputeerden.
maskerd wel moeten terugkeren.
Wiersma (voorzitter van de Groen-
Links-fractie in de Staten van Zee
land) vond dat twee vragen moe
ten worden beantwoord: „Gaan
we door met de WCT en wie zijn
de beste mensen voor het dagelijks
provinciebestuur de komende vier
jaar? Ik constateer dat de opvattin
gen in het nu demissionaire colle
ge van GS over bijvoorbeeld de lo
gistieke functie van de Zeeuwse ha
vens en de plannen van havenbe
drijf Verbrugge voor een container-
terminal uiteenlopen. Of dat conse
quenties voor personen moet heb
ben? Wie daarover flink wil zijn,
moet dat zelf maar zeggen."
GroenLinks blijft van mening dat
de Zeeuwse Rekenkamer onder
zoek moet doen naar het haven-
dossier. Daarvoor probeert de frac
tie medestanders in de Staten te
vinden. Wiersma: „Dat moet een
beetje subtiel gebeuren, want we
moeten voorkomen dat een voor
stel onderzijds wordt afgewezen."
Ook in de raden van Vlissingen,
Terneuzen en Borsele zou zo'n on
derzoek moeten worden bepleit.
aan de formateur
PZC Maandag 2 april 2007 19
door Ben Jansen
GOES - Marten Wiersma (Groen
Links) is even in beeld geweest als
kandidaat namens de Socialis
tische Partij (SP) voor een plaats
in het college van Gedeputeerde
Staten.
Wiersma vertelde zaterdag tijdens
een vergadering van zijn partij dat
hij daarover door de SP is bena
derd.
Dat leidde tot het alternatief dat
SP en GroenLinks na de verkiezin
gen hebben voorgelegd aan infor
mateur Ton Verbree: een college
van GS met CDA, SGP, Christenu
nie, SP en GroenLinks.
Volgens SP-lijsttrekker Lia Lie-
vaart-Kist was Wiersma's kandida
tuur voor een GS-zetel een serieu
ze optie. „Maar we zijn er later op
teruggekomen, omdat we veron
derstelden dat onze leden er moei
te mee zouden hebben dat we ie
mand van een andere partij naar
voren zouden schuiven", aldus Lie-
vaart-Kist.
Marten Wiersma van GroenLinks
was tijdelijk in beeld als kandi
daat-gedeputeerde namens de SP.
foto Marijke Folkertsma
Geachte formateur, beste Toine,
Je mag nu dan wel een ongekende
populariteit genieten als formateur
van een nieuw dagelijks provincie
bestuur, ik wil je op een andere
hoedanigheid aanspreken. Ie bent
ongetwijfeld de enige gedeputeer
de in Nederland met de Tour de
France in zijn portefeuille. Dat is -
laat dat duidelijk zijn - geen pret-
pakket dat je jaarlijks verzekert
van een meerdaagse vip-reis naar
enkele boeiende etappes van de
Tour de France. Nee, een provincie
bestuurder met zo'n taak moet
een belofte inlossen. Wanneer
komt nu eindelijk die Tour de
France naar Zeeland? We kijken er
als sportredactie al jaren naar uit.
Natuurlijk zien we het liefst dat
een etappe in Zeeland eindigt en
de volgende dag een nieuwe hier
begint. Wat ons betreft dus: kom
op Toine, een tandje bij.
Eventueel moet je maar aansluiten
bij de plannen van Drenthe, waar
in 2009 de start is van de Vuelta.
Als dat niet lukt, valt altijd te over
wegen de Giro d'Italia eens in Zee
land te laten starten. Zeg nou zelf,
gedeputeerde voor de Giro, dat
klinkt toch ook niet slecht?
Nu ik je toch schrijf, er zijn meer
sportonderwerpen die we onder
je aandacht willen brengen. De Se
nior Games zijn leuk, maar Zee
land moet zich ook op andere ter
reinen profileren. Meer topsport
evenementen in Zeeland. Daar
gaat een geweldige voorbeeldwer
king voor de jeugd van uit.
Zeeland heeft ook behoefte aan
een grote accommodatie, waar we
topevenementen kunnen houden.
Zeeland zou sowieso meer impul
sen op het gebied van accommoda
ties mogen ontwikkelen. De sport
hallen zijn, afgezien van die in Ter-
neuzen en Goes, sterk verouderd.
Dat is ook een zaak van de ge
meenten, maar de provincie kan
een voortrekkersrol vervullen.
Het provinciebestuur kan - net als
het kabinet - best eens vaker over
sport spreken. Sport lijkt nog altijd
'Gedeputeerde voor de
Giro d'Italia, dat klinkt
toch ook niet slecht'
een vies woord binnen de Abdij-
muren, heel anders dan cultuur.
Zeeland is een watersportland,
maar afgezien van de Deltaweek
hebben we ook op watersportge
bied geen topevenementen. Had
den we maar zoiets als een Sneek
week. Wat dacht je van een Veere-
week met hoogaarsen. Ook leuk
voor Karla Peijs en haar Rinus Plat-
schorre met hun hoogaars Wind
roos.
Met sportgroeten,
Jan Dagevos, chef sport PZC
Toine Poppelaars praat met
CDA, PvdA, SGP en WD
over een nieuw dagelijks
provinciebestuur. Lezers en
verslaggevers van de PZC
plaatsen accenten bij de
onderwerpen die in het
programma moeten komen.
Veiliger N660
Wij zouden graag zien dat de pro
vincie nu eens echt gaat voor een
veiliger N66o (Vlissingen-Koude-
kerke) en daarmee ook het Zeeuw
se landschap spaart.
Nienke Slump, namens Groene Kamer
Ombudsman
Een ombudsman voor politieke
machtsspelletjes en leugens die de
burgers benadelen
Lenie de Visser
Geen ontpoldering
In geen geval ontpoldering. Waar
om zeuren de Belgen altijd over
verdieping en ontpoldering? Is het
geen betere optie Zeebrugge uit te
breiden of staat dat de Antwerpse
regenten niet aan?
R. Nieuwenhuijse-Kleppe, Wemeldinge
Dit bordje heeft de gemeente Kapelle langs het spoor heeft gezet: vracht
wagens die hier parkeren mogen geen herrie maken met hun (koel)mo-
toren. Dat is zelfs strafbaar! Het bordje is geplaatst naar aanleiding van
klachten van burgers en jaren voordat 's nachts allerlei goederentreinen
met hun herrie en trillingen de nachtrust begonnen te verstoren.
Het is een bewijs dat een overheid wel degelijk iets kan ondernemen te
gen overlast. En we zouden er dan ook bij het nieuwe college op willen
aandringen dat het de nachtelijke overlast van goederentreinen nu echt
aanpakt. Het is zo dat de treinen nu 's nachts niet harder dan 60 km mo
gen rijden, maar deze regeling is niet meer geldig zo gauw geluidsmaatre
gelen zijn genomen. Dan zijn de problemen evenwel niet opgelost om
dat aan de trillingen - door menigeen beschouwd als een ernstiger pro
bleem dan het geluid - niets wordt gedaan. Als de snelheid van de trei
nen weer toeneemt, en volgens de verwachting ook nog eens het aantal
treinen, dan zal dit een ernstige toename van de trillingsoverlast beteke
nen.
Als die paar koelmotoren jaren geleden al aanleiding vormden voor over
heidsingrijpen, dan ligt het voor de hand dat het nieuwe college het
nachtelijk goederenverkeer op het Zeeuwse spoor stillegt.
Theo Richel, Kapelle