Binnenland
Consumentenbond
laakt energiefusie
Huishoudens zouden te
veel betalen voor gas
Senaat voert debat over
regeringsverklaring
Protest tegen weigerambtenaren
Fraude wordt steeds lastiger
Caravan sneller
4 Maandag 2 april 2007 PZC
Samengaan Nuon en
Essent zou leiden tot
hogere rekening.
door Henk van Lierop
DEN HAAG - De Consumenten
bond heeft grote moeite met de
voorgenomen ftisie van de energie
bedrijven Nuon en Essent. Dit
blijkt uit een brief die de vertrek
kende directrice van de bond, K.
de Jonge, heeft gestuurd aan minis
ter Van der Hoeven van Economi
sche Zaken. De Consumenten
bond vreest dat door de ftisie het
systeem om de transportkosten
van gas en stroom in de hand te
houden, niet meer zal werken.
De Tweede Kamer heeft morgen
een overleg met de minister over
de energiebedrijven.
Een kwart tot een derde van de
energierekening van de consu
ment bestaat uit de kosten van
transport en distributie, de rest
van de rekening wordt bepaald
door de prijzen van gas en stroom.
Sinds de regulering van de trans
portkosten in 2000 werd inge
voerd, is daardoor 1,9 miljard euro
aan kosten bespaard, berekende de
toezichthouder van de energie
markt, Dte, in februari. Eerder be
rekenden deskundigen in 2005 dat
de regulering toen had geleid tot
een tariefdaling van 12 procent
voor de consument.
Als het gaat om de prijzen van gas
en stroom, dan kan de consument
kiezen uit aanbieders, maar de con
sument kan niet kiezen op welk
netwerk die is in aangesloten. Om
de energiebedrijven toch aan te
zetten tot lagere prijzen voor trans
port en distrubitie, is gekozen
voor een tariefsysteem, waarin
toch concurrentie ontstaat tussen
De Consumentenbond vreest dat
door een fusie van Nuon en Es
sent de transportkosten van gas
en stroom stijgen. Hierdoor zou
den de klanten duurder uit zijn.
DEN HAAG - De verzekerings
branche pakt fraude harder aan.
Hiertoe is het Centrum Bestrij
ding Verzekeringsfraude (CBV) op
gericht Dat meldde het Verbond
van Verzekeraars zaterdag.
De huidige pakkans van 1 procent
moet vertienvoudigd worden en
de jaarlijks geclaimde schade van 1
miljard euro moet omlaag. Dat be
tekent onder meer dat er meer aan
dacht komt voor zaken die tijdens
vakanties worden gedeclareerd, zo
als verloren of gestolen camera's.
De verzekeraars willen zeker een
verdubbeling van de 'fraudegede-
tecteerde' bedragen. „Als de ge
claimde schade flink omlaag gaat,
kan de premie ook omlaag", zei L.
de Boer van het Verbond voor Ver
zekeraars.
Het CBV zal intensief samenwer
ken met justitie en wil een
lik-op-stukbeleid invoeren. Gepak
te fraudeurs kunnen zich dan acht
jaar lang bij geen enkele maat
schappij verzekeren. Het doel van
de verzekeraars is dat in 2008 alle
maatschappijen een volwaardige
fraudeafdeling hebben.
bedrijven. Door de ftisie van
Nuon en Essent zal een onderne
ming ontstaan met bijna vijf mil
joen klanten, ofwel van een om
vang die het gemiddelde van de
sector zo sterk bepaalt, dat dè prijs
regulering onderuit wordt ge
haald.
PvdA-Tweede Kamerlid Crone zal
dit morgen in het overleg met de
minister aan de orde stellen. Hij is
kritisch over de ftisie. De Eerste Ka
mer nam in november vorig jaar
de splitsingswet aan, die moet
waarborgen dat de distributienet
werken van de energiebedrijven in
handen blijven van de overheid en
dat zij concurrerende aanbieders
van gas en stroom toelaten op de
leidingen naar de verbruikers.
De Nederlandse Mededingingsau
toriteit moet zich nog uitspreken
over de ftisie. Waarschijnlijk zal
die daaraan de voorwaarde verbin
den dat een deel van het klanten
bestand en van de productiecapaci
teit moet worden afgestoten.
AMSTERDAM - De maximumsnel
heid voor auto's met caravans en
aanhangers zou op de Nederland
se snelwegen omhoog moeten van
80 naar 90 of 100 kilometer per
uur. Dat vinden de ANWB, Bovag,
ondernemersorganisatie FOCWA,
verladersorganisaties EVO en TLN
en de KCI (caravanfabrikanten en
-importeurs). Vrachtwagens rijden
vaak achter langzaam rijdende ca
ravans, die ze niet mogen inhalen.
Als de maximumsnelheid voor ca
ravans omhoog gaat, dan zorgt dat
voor een betere doorstroming,
minder hinder en minder agressie
tussen de verschillende weggebrui
kers, schrijven de zes organisaties
aan de minister van Verkeer.
Toenmalig minister Peijs zegde de
Kamer vorig jaar nog een onder
zoek toe naar de gevolgen van het
opschroeven van de snelheid.
AMSTERDAM - Homofielen houden bij het homomonument in Amsterdam
een protest tegen ambtenaren die weigeren homohuwelijken af te sluiten.
Cisteren was het precies zes jaar geleden dat het huwelijk werd openge
steld voor paren van gelijk geslacht. Twee lesbische dames nemen duidelijk
stelling bij het protest op de Westermarkt. foto Evert Elzinga/ANP
Eerste Kamer houdt
voor het eerst in haar
geschiedenis dit debat.
door Wierd Duk
DEN HAAG - De Eerste Kamer
houdt morgen, voor het eerst in
haar geschiedenis, een debat over
de regeringsverklaring. Die werd
vorige maand door premier Bal
kenende (CDA) in de Tweede Ka
mer afgelegd. Het debat is een 'uni
cum'. Als enige fractie in de Se
naat ziet het CDA er geen heil in.
Fractievoorzitter Werner: „Wij
zijn het er allemaal over eens dat
de Eerste Kamer niet gehouden is
aan het regeerakkoord. Dan is het
raar dat wij er wél over gaan pra
ten." Werner bekent 'geen idee' te
hebben wat hij van het debat
moet verwachten. „Het is best ver
warrend. Er is geen enkele afstem
ming geweest. Ik ga in de acht mi
nuten spreektijd die ik heb nog
maar eens de positie van de Eerste
Kamer uitleggen."
Volgens WD-fractievoorzitter
Rosenthal is de reden dat het de
bat is aangevraagd simpel. „Omdat
het kabinet semi-demissionair
was, hebben wij het afgelopen jaar
afgezien van de Algemene Be
schouwingen. In ruil daarvoor
houden we nu een kort debat over
de regeringsverklaring. We heb
ben daarbij ook laten meewegen
dat we sinds november in de Se
naat met de handen over elkaar zit
ten. Nu zijn er weer die honderd
dagen, waarin het kabinet kennis
wil nemen van wat er speelt in het
land. Dan komt Prinsjesdag en zit
ten we mogelijk tot 2008 duimen
te draaien. Terwijl we merken dat
er vanuit Brussel wel veel langs
komt."
Werner denkt dat er een zekere
mate van ijdelheid meespeelt bij
sommige Eerste Kamerleden. „Ik
denk dat een aantal hun positie
wat interessanter wil maken in de
ogen van de burgers."
W* ^et debat over de regeringsver-
klaring is een 'unicum'. Voorzit
ter Werner van de CDA-fractie in
de Senaat moet er echter niets
van hebben.
1
PAAR GAAT cnze, W/MST.1
Prof. Van Putten stelt
dat gasmeters in huizen
onnauwkeurig meten.
EINDHOVEN - Nederlandse huishou
dens betalen te veel geld voor hun
gas, omdat de gasmeters in wonin
gen onnauwkeurig meten. De ap
paraten kunnen ongeveer 5 pro
cent afwijken. Staat de meter op
een plek waar het warmer is dan 7
graden Celsius, dan loopt het ver
schil nog harder op. Dat heeft
prof A. van Putten zaterdag ge
zegd naar aanleiding van de uit
komsten van een onderzoek van
zijn onderzoeksbureau AnMar.
Minister Van der Hoeven van Eco
nomische Zaken zegt dat het gaat
om een 'oud verhaal'. In het radio
programma Kamerbreed zei de
CDA-bewindsvrouw dat in de
prijsstelling rekening wordt gehou
den met dit verschijnsel. Niette
min wil zij nader onderzoek.
Zij denkt dat de resultaten daar
van een rol kunnen spelen bij het
plaatsen van de 'slimme meters',
die de komende jaren de bestaan
de meters gaan vervangen. Daar
toe is eerder besloten.
Hoogleraar Van Putten zegt dat de
huidige gasmeter ontwikkeld is in
1843 en daarna niet meer verbe
terd. De bijbehorende meetmetho
de is dus ook achterhaald, stelt
Van Putten. Volgens hem innen
gasleveranciers daardoor circa 350
miljoen euro te veel.
Gasmeters in woningen zouden
onnauwkeurig meten, waardoor
mensen te veel betalen. Minister
Van der Hoeven zegt dat het
gaat om een 'oud verhaal'.
Brancheorganisatie EnergieNed be
vestigt dat de gasmeters tempera-
tuurgevoelig meten. De vastgestel
de norm van 7 graden is echter
niet onredelijk, stelt een woord
voerder. „We nemen de tempera
tuur van de grond, omdat gas door
de grond vervoerd wordt. Veel
mensen hebben de meters op koe
le plekken in huis hangen. Daar
naast gebruiken huishoudens het
meeste gas in de koude maanden."
Volgens de wet mag een gasmeter
meerdere procenten afwijken.
„Daar schrokken we van. De norm
ligt zelfs nog hoger, waardoor men
sen meer en meer betalen", zegt
Van Putten.
Volgens EnergieNed is dit geen
probleem, omdat een eventueel te
kort of teveel aan gas verrekend
wordt op de totaalprijs van het
gas.