Bas Kosters is zijn eigen kunstwerk 44 Maandag 2 april 2007 PZC door Koos van Wees Zo zie je ze niet vaak op de catwalk: modellen met maatje 44. En bij ge brek aan volume: met dij- en heupvuliingen onder hun kleding. Ze lopen niet alsof ze zo juist een bezemsteel hebben inge slikt, maar bijna obsceen bewe gend, uitdagend. Het is het ant woord van modeontwerper en kunstenaar Bas Kosters op de 'ro- de-loper-cultuur'. Kosters wil af van het idee dat wat tijdens Oscar uitreikingen en filmpremières op de rode loper wordt gf presenteerd maatgevend is. „Al die plastisch ge- chirurgeerde mensen, waarvoor alles precies op maat is gemaakt, geven een verkeerd beeld. Het idee dat je zo zou moeten zijn, klopt niet. Het gaat me om de dwang die van dat beeld uitgaat. Kleding is er om je iden titeit te ondersteunen, 1 niet om je te maken tot iets wat je niet bent." Kosters heeft recht van spre ken. Hij geldt als een van de meest opvallende persoon lijkheden in het Hollands 7 modelandschap. Hij is het lo pend visitekaartje van zijn Bas Kosters Studio, waarin al zijn opvattingen over kunst en mode samenkomen. Hij is zijn eigen kunstwerk, steeds veran derend, en toch altijd typisch Bas. Zo zou het voor iedereen moeten zijn, vindt hij. Zijn eigen schoonheidsideaal staat ver af van dat op de rode loper. Het gaat niet om mooi en slank, maar om per soonlijkheid. Sterke vrouwen, daar heeft hij een zwak voor. Vroeger viel hij ook voor maatje 36, maar inmiddels is zijn vrouwbeeld 'vol-, wassener' en mag het ook 42 of h 44 zijn. In zijn collectie zitten ook items die het goed zouden doen op de rode loper. Maar dan wel aan het lijf van vrou wen die het aan kunnen „waar bij er een bijzondere match ont staat tussen vrouw en kleding stuk. Dan kan het." Zoals tijdens zijn modeshow in de kelder van het World Fashion Cen tre in Amsterdam. Daar was die bij zondere match er voortdurend. Waarbij de afwijkende vormge ving van de modellen de schoon heid van Kosters' ontwerpen al leen nog maar benadrukte: vrou welijk, met vakmanschap gemaakt en voorzien van de kenmerkende Bas-prints en -technieken. De show was een nieuwe stap in het oeuvre van de 29-jarige Kos ters, die zijn leven ziet als één groot kunstwerk. „Ik wil een onuit wisbare indruk maken in de we reld", zegt hij. Wat hij toonde was minder extreem dan in zijn begin tijd als ontwerper. 'Kledingachti- ger, noemt hij het zelf De behoef te om steeds te vernieuwen is er Het was met afstand de leukste modeshow van dit seizoen. Maar ontwerper Bas Kosters wilde met zijn dikke, lange en te overdadig opgemaakte modellen ook iets duidelijk maken. ook een beetje af. „Het is onmoge lijk om jezelf steeds te blijven ver nieuwen. Het gaat nu meer om verdieping." Want zijn kleding is niet alleen maar 'vrolijk' en 'kleurig', twee ob servaties die steevast terugkeren in de beoordelingen van zijn werk. Behalve zijn commentaar op de 'rode-lopercultuur' hekelt hij er ook het grenzeloze egocentrisme mee dat momenteel hoogtij viert. Het is sowieso niet zo'n vrolijk beeld dat Kosters schetst. Al van jongs af aan wijkt zijn verschij ning af van wat ge bruikelijk is, maar de laatste jaren worden de reacties extremer. „De onverdraagzaam heid neemt toe. Ik heb geen auto en moet dus op de fiets en met het openbaar vervoer en het is ver velend als dan iemand door zijn autoraampje 'homo!' begint te roe pen of iemand me in de trein kei hard begint uit te lachen. Ik dacht dat ik dat wel achter me had gela ten in mijn jeugd, maar het kli maat verslechtert weer. Dat |l houdt me bezig." Kosters had lang het idee dat voor zijn ontwerpen geen ruimte zou zijn. Tot hij in 2003 de inmiddels ter ziele ge- gane Robijn Fashion Award won, en kinderwagenproducent Bugaboo hem vroeg een 'Buga boo by Bas Kosters' te ontwerpen. „Ik had die waardering nooit ver wacht", zegt hij. Maar inmiddels zijn we een paar jaar verder en is hij toe aan een grote stap voorwaarts. Het gaat goed, maar het kan beter: een iets hoger niveau, groter, internationa- ler ook. „Soms heb ik plotseling haast en denk ik: ik ben bijna der tig. Op andere momenten bedenk ik me dat ik net bezig ben en dat Dior ook pas op zijn veertigste doorbrak. )e moet de tijd hebben te groeien en je moet die groei ook kunnen behappen." Betere verkopen zouden welkom zijn, zoals bij iedere ontwerper. Om wat vaker dat geluksgevoel te ervaren als hij mensen ziet ge nieten van een bij hem aange schaft kledingstuk. „Ik vind het leuk dat mensen genot ervaren door wat je maakt. Dat zou eigen lijk best wat vaker mogen gebeu ren." Informatie: www.baskosters.com Kenmerkende voorbeel den uit de collectie van Bas Kosters. foto's Maartje Blijdenstein Bas Kosters: „Op de ro de loper verliezen men sen hun identiteit", foto Roland de Bruin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 46