Bas Kosters
is zijn eigen kunstwerk
44 Maandag 2 april 2007 PZC
door Koos van Wees
Zo zie je ze niet vaak op
de catwalk: modellen
met maatje 44. En bij ge
brek aan volume: met
dij- en heupvuliingen onder hun
kleding. Ze lopen niet alsof ze zo
juist een bezemsteel hebben inge
slikt, maar bijna obsceen bewe
gend, uitdagend. Het is het ant
woord van modeontwerper en
kunstenaar Bas Kosters op de 'ro-
de-loper-cultuur'. Kosters wil af
van het idee dat wat tijdens Oscar
uitreikingen en filmpremières
op de rode loper wordt gf
presenteerd maatgevend
is. „Al die plastisch ge-
chirurgeerde mensen,
waarvoor alles precies
op maat is gemaakt,
geven een verkeerd
beeld. Het idee dat je
zo zou moeten zijn,
klopt niet. Het gaat
me om de dwang die
van dat beeld uitgaat.
Kleding is er om je iden
titeit te ondersteunen, 1
niet om je te maken tot
iets wat je niet bent."
Kosters heeft recht van spre
ken. Hij geldt als een van de
meest opvallende persoon
lijkheden in het Hollands 7
modelandschap. Hij is het lo
pend visitekaartje van zijn
Bas Kosters Studio, waarin al
zijn opvattingen over kunst en
mode samenkomen. Hij is zijn
eigen kunstwerk, steeds veran
derend, en toch altijd typisch
Bas. Zo zou het voor iedereen
moeten zijn, vindt hij. Zijn eigen
schoonheidsideaal staat ver af van
dat op de rode loper. Het gaat niet
om mooi en slank, maar om per
soonlijkheid. Sterke vrouwen, daar
heeft hij een zwak voor. Vroeger
viel hij ook voor maatje 36, maar
inmiddels is zijn vrouwbeeld 'vol-,
wassener' en mag het ook 42 of h
44 zijn. In zijn collectie zitten
ook items die het goed zouden
doen op de rode loper. Maar
dan wel aan het lijf van vrou
wen die het aan kunnen „waar
bij er een bijzondere match ont
staat tussen vrouw en kleding
stuk. Dan kan het."
Zoals tijdens zijn modeshow in de
kelder van het World Fashion Cen
tre in Amsterdam. Daar was die bij
zondere match er voortdurend.
Waarbij de afwijkende vormge
ving van de modellen de schoon
heid van Kosters' ontwerpen al
leen nog maar benadrukte: vrou
welijk, met vakmanschap gemaakt
en voorzien van de kenmerkende
Bas-prints en -technieken.
De show was een nieuwe stap in
het oeuvre van de 29-jarige Kos
ters, die zijn leven ziet als één
groot kunstwerk. „Ik wil een onuit
wisbare indruk maken in de we
reld", zegt hij. Wat hij toonde was
minder extreem dan in zijn begin
tijd als ontwerper. 'Kledingachti-
ger, noemt hij het zelf De behoef
te om steeds te vernieuwen is er
Het was met afstand de leukste modeshow van dit seizoen. Maar ontwerper Bas
Kosters wilde met zijn dikke, lange en te overdadig opgemaakte modellen ook iets
duidelijk maken.
ook een beetje af. „Het is onmoge
lijk om jezelf steeds te blijven ver
nieuwen. Het gaat nu meer om
verdieping."
Want zijn kleding is niet alleen
maar 'vrolijk' en 'kleurig', twee ob
servaties die steevast terugkeren in
de beoordelingen van zijn werk.
Behalve zijn commentaar op de
'rode-lopercultuur' hekelt hij er
ook het grenzeloze egocentrisme
mee dat momenteel hoogtij viert.
Het is sowieso niet zo'n vrolijk
beeld dat Kosters schetst.
Al van jongs af aan
wijkt zijn verschij
ning af van wat ge
bruikelijk is, maar
de laatste jaren
worden de reacties
extremer. „De onverdraagzaam
heid neemt toe. Ik heb geen auto
en moet dus op de fiets en met
het openbaar vervoer en het is ver
velend als dan iemand door zijn
autoraampje 'homo!' begint te roe
pen of iemand me in de trein kei
hard begint uit te lachen. Ik dacht
dat ik dat wel achter me had gela
ten in mijn jeugd, maar het kli
maat verslechtert weer. Dat
|l houdt me bezig."
Kosters had lang het idee dat
voor zijn ontwerpen geen
ruimte zou zijn. Tot hij in
2003 de inmiddels ter ziele ge-
gane Robijn Fashion Award
won, en kinderwagenproducent
Bugaboo hem vroeg een 'Buga
boo by Bas Kosters' te ontwerpen.
„Ik had die waardering nooit ver
wacht", zegt hij.
Maar inmiddels zijn we een paar
jaar verder en is hij toe aan een
grote stap voorwaarts. Het gaat
goed, maar het kan beter: een iets
hoger niveau, groter, internationa-
ler ook. „Soms heb ik plotseling
haast en denk ik: ik ben bijna der
tig. Op andere momenten bedenk
ik me dat ik net bezig ben en dat
Dior ook pas op zijn veertigste
doorbrak. )e moet de tijd hebben
te groeien en je moet die groei
ook kunnen behappen."
Betere verkopen zouden welkom
zijn, zoals bij iedere ontwerper.
Om wat vaker dat geluksgevoel
te ervaren als hij mensen ziet ge
nieten van een bij hem aange
schaft kledingstuk. „Ik vind het
leuk dat mensen genot ervaren
door wat je maakt. Dat zou eigen
lijk best wat vaker mogen gebeu
ren."
Informatie: www.baskosters.com
Kenmerkende voorbeel
den uit de collectie van
Bas Kosters.
foto's Maartje
Blijdenstein
Bas Kosters: „Op de ro
de loper verliezen men
sen hun identiteit",
foto Roland de Bruin