Eindelijk wordt laatste
Veel Zeeuwse scholieren
Eetgerei
D7 r
Jr LVj
De krant 10 weken voor €15,-!
2 Maandag 2 april 2007 PZC
WiM HOFMAN
Vanaf de veerboot van Zeebrugge naar Rosyth in Schot
land kun je, voordat het schip vertrekt, de drukte in de
haven goed zien. Tientallen containers worden op de
kade gezet en opgestapeld: veel vracht uit China, groene con
tainers met Evergreen erop. Vandaar worden ze op trucks of
op treinwagons getild. Ook op de veerboot zelf komen vracht
wagens te staan, een paar bussen en nogal wat personenwa
gens.
Zo'n veerboot kent nogal wat voorzieningen. Je kunt al die be
zigheden vanuit een bar rustig bekijken en het komen en gaan
van andere schepen volgen. Onderweg worden films getoond;
er is een winkel waar je schoonheidsmiddeltjes, alcohol, souve
nirs en zelfs boeken kunt kopen. Er is een buffet en een restau
rant waar je kreeftensoep met
room, lamskarbonades of tonge
rolletjes kunt eten. De wandel-
dekken zijn blauw geschilderd.
Als het schip wegvaart hangen
er opeens veel meeuwen rond.
Misschien weten ze van de vuil
nis die van boord wordt gegooid. Op zo'n schip zag ik een
bord waarop een en ander over vuilnis stond. Er is afval dat op
25 mijl afstand en afval dat op 30 mijl afstand voor de kust van
boord kan. Er stond ook bij wat voor spullen in zee kunnen
worden geworpen. Wat mij trof was het woord cutlery en ik
stelde me voor dat op een bepaalde plek de zeebodem bezaaid
is met bestek: lepels, vorken, messen... Vooral visvorken en vis-
messen zullen vissen afschrikken. Bij het zien van die dingen
maken ze natuurlijk dat ze wegkomen. Misschien is dat wel de
hoofdreden dat er in de Noordzee steeds minder vis zit. Toen
ik het bord zag dacht ik natuurlijk ook aan de stranden van
Zeeland waarop nogal wat vuilnis aanspoelt. Maar toen ik dat
dacht was Zeeland al niet meer te zien.
Vooral visvorken en
vismessen zullen
vissen afschrikken
COLOFON
DIRECTIE
Directeur/uitgever: Ad Verrest
HOOFDREDACTIE
Hoofdredacteur: Peter Jansen
(1pjansen@pzc.nl)
Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon
alkroon@pzc.nl
CENTRALE REDACTIE
redactie@pzc.nl, tel. 0113-315500, fax
0113-312609
KANTOREN
Goes: Stationspask 28, Postbus 31, 4460
AA Goes, 0113-315500
Middelburg: Buitenruststraat 18, Postbus
8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45, Post
bus 145, 4530 AC Terneuzen,
0115-645769
Zierikzee: Grachtweg 23a, postbus 80,
4300 AB Zierikzee, 0111 -454651
Hulst, Steenstraat 37, 4561 AR Hulst,
0114-371379
ABONNEMENTSPRIJZEN
Maand €21,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal €61,50 (acceptgiro €64,50)
Jaar €236,00 (acceptgiro €239,00)
Voor toezending per post geldt een toe-
slag.
Abonnementenadministratie, fotoservice,
abonneevoordeel Bel lezersservice
0800-0231231, dagelijks 8.00-17.00, za
terdag tot 12.00 uur, of mail
lezersservice@pzc.nl; fax 076-5312330.
Postadres: Lezersservice PZC, Postbus
3229, 4800 MB Breda. Beëindigen abon
nement uiterlijk één maand voor het ein
de van de betaalperiode. U ontvangt een
schriftelijke bevestiging. Wet Bescher
ming Persoonsgegevens van toepassing)
ADVERTENTIES
Verkoopteam Zeeland: 0113-315520, fax
0113-315529. teamzeeeland@pzc.nl
Personeels-, educatie- en zorgadverten-
ties: 076-5312240, fax 076-5312340,
eaz@pzc.nl.
Business to business, onroerend goed:
076-5312277, fax 076-5312274,
segmentteam @pzc.nl
Publicatierecht beeldende kunst: via
Beeldrecht. Auteursrecht: voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV.
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant
BV is een onderdeel van de Koninklijke
Wegener NV.
KRANT NIET ONTVANGEN?
Onze excuses. Bel gratis lezersservice
0800-0231231.
maandag t/m vrijdag 7.00-17.00 uur,
zaterdag 8.00-12.00 uur.
Naam
voorletters
m/v
- Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Geboortedatum
Ingangsdatum
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaal zorgvuldig om r
nel persoonsgegevens In het colofon treft u nadere informatie
Ik neem de krant 10 weken voor 15 en Dik neem een proefabonnement van
aansluitend neem ik een vast abonnement. 10 weken voor 15.
Ik betaal vervolgens per kwartaal 61,50 Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
via automatische incasso (ik heb fe laatste 3 mnd geen proef gehad)
Stuur de bon naar
PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713, 4460 WB GOES. Gratis Sudoku-spelcomputer bij vast
Bellen kan ook; 0800 - 0231 231 (gratis) abonnement met automatische betaling
Het ontbrekende deel van
de A4 bij Steenbergen
wordt eindelijk aangelegd.
Uiterlijk in 2010 moet de
snelweg er liggen en krijgt
ook Zeeland een betere
verbinding met Rotterdam.
door Marcel Modde
Chris van Tiet toont trots
de één pond zware lap
vlees die sinds kort op
het menu prijkt bij zijn
vriendin. Met friet, groente en gar
nituur naar wens. Een goede maal
tijd is onontbeerlijk voor chauf
feurs die een lange rit voor de
boeg hebben, verzekert eigenares
se Astrid Brozius van Effe Los in
Vlissingen-Oost.
De truckstop vormt vanaf acht
uur 's ochtends tot rond midder
nacht vrijwel doorlopend het ont
moetingspunt van kilometervre
ters. Chris heeft zelf 27 jaar op de
weg gezeten. Het vak draagt hij
nog steeds op het hart, bewijst
Chris door in een oogwenk een fo
to van zijn laatste vrachtwagen uit
z'n zak te toveren. Een la gaat
open voor een andere afdruk van
een meer antieker type, in fel geel.
„En dit was mijn eerste."
Dat het dertig jaar geleden een
stuk rustiger was op de weg, ver
baast niet. Met de toegenomen
drukte zijn de chauffeurs ook in
ventiever geworden in hun keuze
van de beste route naar de klant.
Het liefst zo kort mogelijk, scheelt
tijd en geld, maar het gemak wil
ook wat.
De zeventien kilometer nieuwe
snelweg tussen Bergen op Zoom
en Dinteloord dient vanuit Zeeuw
se invalshoek vooral dat laatste
punt, kan worden afgeleid uit reac
ties van chauffeurs op het besluit
van minister Eurlings (CDA,
Verkeer). Wie vanuit Vlissingen
op de Maasvlakte of in Europoort
moet zijn, doet er slimmer aan de
dammenroute via Neeltje Jans te
pakken, klinkt het in het
algemeen in Effe Los. Zit de klant
of opdrachtgever in de Botlek
danwel Rotterdam-Zuid, dan is de
Zeelandbrug de meest ecomische
route. In de winter althans, want
in het toeristenseizoen ben je
beter af via Brabant, zegt Chris.
Dave van de Velde uit Philippine
geeft eigenlijk altijd de voorkeur
voor de 'omweg' over de A4.
Als planner bij een groot bedrijf
is hij mede-verantwoordelijk
voor de route die wordt uitgestip
peld. „Wij sturen dagelijks zestig
vrachtwagens met auto-onderde
len vanuit Vlissingen de weg op.
We proberen de chauffeurs zoveel
mogelijk te stimuleren de officiële
doorgaande routes te nemen.
Daarbij kijken we niet alleen naar
het economische aspect, maar ook
naar de sociale kant Met een
vrachtwagen heb je op die smalle
wegen voorbij Middelburg niks te
zoeken. Of je moet met je contai
ner op de Maasvlakte zijn, dan
wel natuurlijk. Wanneer je die via
Rotterdam stuurt, ben je zo ander
half uur extra kwijt. Maar dan
nog."
Het ontbrekende stukje snelweg
bij Bergen op Zoom maakt vol
gens Van de Velde weinig verschil.
„Het kan op dat punt wel behoor
lijk druk zijn, maar wanneer je
straks een eind verderop weer
vastloopt, schiet je er per saldo
weinig mee op. Alleen Zeeland is
de verkeersdrukte dan een eind
kwijt. Wat méér zou helpen, is
een betere aansluiting van de
Moerdijk op de A27.
Twee andere chauffeurs hebben
hun bord friet op en komen aan
de bar afrekenen. „Besluit of niet,
ik geloof nooit dat die weg er écht
komt", zegt één van hen veronge
lijkt. „Die milieujongens vinden
heus wel een manier om dwars te
liggen." Hij is het met de planner
eens dat de schakel, waar al sinds
1992 over wordt gesproken, in de
praktijk z'n doel voorbij zal schie
ten. „Iedereen moet zonodig z'n
eigen afslagje hebben. Wil je een
serieuze Noord-Zuid route realise
ren, dan werkt maar één ding: een
lange rechte weg zonder knoop
punten."
Twee Rotterdammers stappen
binnen. Tijd voor een rumcola,
vinden ze, zo op de valreep van
het weekeinde. En nog maar één
dan.
Vrachtverkeer op de Zeeuwse wegen
PZC Rolant Quist bron. provincie Zeeland
door René Schrier
en Ernst-Jan Rozendaal
GOES - Vele honderden leerlin-
genm uit Zeeland reizen dagelijks
af naar scholen in Bergen op
Zoom. Het gaat vooral om leerlin
gen uit Tholen en Reimerswaal,
maar ook kinderen uit Walcheren
bezoeken Bergse scholen.
Uit opgaven van de scholen blijkt
dat het gaat om in totaal 1433
Zeeuwse leerlingen op een totaal
van ruim 9000 leerlingen. Zij be
zoeken vooral scholen in het voort
gezet onderwijs, het vmbo en het
mbo.
M. Franken, plaatsvervangend rec
tor van scholengemeenschap
't Rijks: „Onze meeste Zeeuwse
leerlingen komen van Tholen.
Daar had je vroeger geen hbs en
daarna geen havo of vwo. Daar
voor moesten kinderen naar Ber
gen op Zoom. Er waren hier drie
katholieke scholen en de rijks
school, de openbare. Gezien de
protestantse achtergrond van de
meeste Tholenaren, kozen ze lie
ver voor een openbare school dan
voor een katholieke. Nu zie je ook
dat veel leerlingen die een advies
hebben voor het vmbo bij ons in
de brugklas komen, omdat ouders
hopen dat het nog havo of vwo
kan worden. We weten dat het zo
werkt, omdat een aantal kinderen
dat na de brugklas opnieuw het ad
vies krijgt om vmbo te doen, dan
toch maar voor de school op Tho
len kiest. Verder hebben we nog
extra's als cultuurklassen en facili
teiten voor talentvolle sporters.