Eindelijk wordt laatste Veel Zeeuwse scholieren Eetgerei D7 r Jr LVj De krant 10 weken voor €15,-! 2 Maandag 2 april 2007 PZC WiM HOFMAN Vanaf de veerboot van Zeebrugge naar Rosyth in Schot land kun je, voordat het schip vertrekt, de drukte in de haven goed zien. Tientallen containers worden op de kade gezet en opgestapeld: veel vracht uit China, groene con tainers met Evergreen erop. Vandaar worden ze op trucks of op treinwagons getild. Ook op de veerboot zelf komen vracht wagens te staan, een paar bussen en nogal wat personenwa gens. Zo'n veerboot kent nogal wat voorzieningen. Je kunt al die be zigheden vanuit een bar rustig bekijken en het komen en gaan van andere schepen volgen. Onderweg worden films getoond; er is een winkel waar je schoonheidsmiddeltjes, alcohol, souve nirs en zelfs boeken kunt kopen. Er is een buffet en een restau rant waar je kreeftensoep met room, lamskarbonades of tonge rolletjes kunt eten. De wandel- dekken zijn blauw geschilderd. Als het schip wegvaart hangen er opeens veel meeuwen rond. Misschien weten ze van de vuil nis die van boord wordt gegooid. Op zo'n schip zag ik een bord waarop een en ander over vuilnis stond. Er is afval dat op 25 mijl afstand en afval dat op 30 mijl afstand voor de kust van boord kan. Er stond ook bij wat voor spullen in zee kunnen worden geworpen. Wat mij trof was het woord cutlery en ik stelde me voor dat op een bepaalde plek de zeebodem bezaaid is met bestek: lepels, vorken, messen... Vooral visvorken en vis- messen zullen vissen afschrikken. Bij het zien van die dingen maken ze natuurlijk dat ze wegkomen. Misschien is dat wel de hoofdreden dat er in de Noordzee steeds minder vis zit. Toen ik het bord zag dacht ik natuurlijk ook aan de stranden van Zeeland waarop nogal wat vuilnis aanspoelt. Maar toen ik dat dacht was Zeeland al niet meer te zien. Vooral visvorken en vismessen zullen vissen afschrikken COLOFON DIRECTIE Directeur/uitgever: Ad Verrest HOOFDREDACTIE Hoofdredacteur: Peter Jansen (1pjansen@pzc.nl) Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon alkroon@pzc.nl CENTRALE REDACTIE redactie@pzc.nl, tel. 0113-315500, fax 0113-312609 KANTOREN Goes: Stationspask 28, Postbus 31, 4460 AA Goes, 0113-315500 Middelburg: Buitenruststraat 18, Postbus 8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000 Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45, Post bus 145, 4530 AC Terneuzen, 0115-645769 Zierikzee: Grachtweg 23a, postbus 80, 4300 AB Zierikzee, 0111 -454651 Hulst, Steenstraat 37, 4561 AR Hulst, 0114-371379 ABONNEMENTSPRIJZEN Maand €21,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal €61,50 (acceptgiro €64,50) Jaar €236,00 (acceptgiro €239,00) Voor toezending per post geldt een toe- slag. Abonnementenadministratie, fotoservice, abonneevoordeel Bel lezersservice 0800-0231231, dagelijks 8.00-17.00, za terdag tot 12.00 uur, of mail lezersservice@pzc.nl; fax 076-5312330. Postadres: Lezersservice PZC, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Beëindigen abon nement uiterlijk één maand voor het ein de van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Wet Bescher ming Persoonsgegevens van toepassing) ADVERTENTIES Verkoopteam Zeeland: 0113-315520, fax 0113-315529. teamzeeeland@pzc.nl Personeels-, educatie- en zorgadverten- ties: 076-5312240, fax 076-5312340, eaz@pzc.nl. Business to business, onroerend goed: 076-5312277, fax 076-5312274, segmentteam @pzc.nl Publicatierecht beeldende kunst: via Beeldrecht. Auteursrecht: voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van de Koninklijke Wegener NV. KRANT NIET ONTVANGEN? Onze excuses. Bel gratis lezersservice 0800-0231231. maandag t/m vrijdag 7.00-17.00 uur, zaterdag 8.00-12.00 uur. Naam voorletters m/v - Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Geboortedatum Ingangsdatum Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaal zorgvuldig om r nel persoonsgegevens In het colofon treft u nadere informatie Ik neem de krant 10 weken voor 15 en Dik neem een proefabonnement van aansluitend neem ik een vast abonnement. 10 weken voor 15. Ik betaal vervolgens per kwartaal 61,50 Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, via automatische incasso (ik heb fe laatste 3 mnd geen proef gehad) Stuur de bon naar PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713, 4460 WB GOES. Gratis Sudoku-spelcomputer bij vast Bellen kan ook; 0800 - 0231 231 (gratis) abonnement met automatische betaling Het ontbrekende deel van de A4 bij Steenbergen wordt eindelijk aangelegd. Uiterlijk in 2010 moet de snelweg er liggen en krijgt ook Zeeland een betere verbinding met Rotterdam. door Marcel Modde Chris van Tiet toont trots de één pond zware lap vlees die sinds kort op het menu prijkt bij zijn vriendin. Met friet, groente en gar nituur naar wens. Een goede maal tijd is onontbeerlijk voor chauf feurs die een lange rit voor de boeg hebben, verzekert eigenares se Astrid Brozius van Effe Los in Vlissingen-Oost. De truckstop vormt vanaf acht uur 's ochtends tot rond midder nacht vrijwel doorlopend het ont moetingspunt van kilometervre ters. Chris heeft zelf 27 jaar op de weg gezeten. Het vak draagt hij nog steeds op het hart, bewijst Chris door in een oogwenk een fo to van zijn laatste vrachtwagen uit z'n zak te toveren. Een la gaat open voor een andere afdruk van een meer antieker type, in fel geel. „En dit was mijn eerste." Dat het dertig jaar geleden een stuk rustiger was op de weg, ver baast niet. Met de toegenomen drukte zijn de chauffeurs ook in ventiever geworden in hun keuze van de beste route naar de klant. Het liefst zo kort mogelijk, scheelt tijd en geld, maar het gemak wil ook wat. De zeventien kilometer nieuwe snelweg tussen Bergen op Zoom en Dinteloord dient vanuit Zeeuw se invalshoek vooral dat laatste punt, kan worden afgeleid uit reac ties van chauffeurs op het besluit van minister Eurlings (CDA, Verkeer). Wie vanuit Vlissingen op de Maasvlakte of in Europoort moet zijn, doet er slimmer aan de dammenroute via Neeltje Jans te pakken, klinkt het in het algemeen in Effe Los. Zit de klant of opdrachtgever in de Botlek danwel Rotterdam-Zuid, dan is de Zeelandbrug de meest ecomische route. In de winter althans, want in het toeristenseizoen ben je beter af via Brabant, zegt Chris. Dave van de Velde uit Philippine geeft eigenlijk altijd de voorkeur voor de 'omweg' over de A4. Als planner bij een groot bedrijf is hij mede-verantwoordelijk voor de route die wordt uitgestip peld. „Wij sturen dagelijks zestig vrachtwagens met auto-onderde len vanuit Vlissingen de weg op. We proberen de chauffeurs zoveel mogelijk te stimuleren de officiële doorgaande routes te nemen. Daarbij kijken we niet alleen naar het economische aspect, maar ook naar de sociale kant Met een vrachtwagen heb je op die smalle wegen voorbij Middelburg niks te zoeken. Of je moet met je contai ner op de Maasvlakte zijn, dan wel natuurlijk. Wanneer je die via Rotterdam stuurt, ben je zo ander half uur extra kwijt. Maar dan nog." Het ontbrekende stukje snelweg bij Bergen op Zoom maakt vol gens Van de Velde weinig verschil. „Het kan op dat punt wel behoor lijk druk zijn, maar wanneer je straks een eind verderop weer vastloopt, schiet je er per saldo weinig mee op. Alleen Zeeland is de verkeersdrukte dan een eind kwijt. Wat méér zou helpen, is een betere aansluiting van de Moerdijk op de A27. Twee andere chauffeurs hebben hun bord friet op en komen aan de bar afrekenen. „Besluit of niet, ik geloof nooit dat die weg er écht komt", zegt één van hen veronge lijkt. „Die milieujongens vinden heus wel een manier om dwars te liggen." Hij is het met de planner eens dat de schakel, waar al sinds 1992 over wordt gesproken, in de praktijk z'n doel voorbij zal schie ten. „Iedereen moet zonodig z'n eigen afslagje hebben. Wil je een serieuze Noord-Zuid route realise ren, dan werkt maar één ding: een lange rechte weg zonder knoop punten." Twee Rotterdammers stappen binnen. Tijd voor een rumcola, vinden ze, zo op de valreep van het weekeinde. En nog maar één dan. Vrachtverkeer op de Zeeuwse wegen PZC Rolant Quist bron. provincie Zeeland door René Schrier en Ernst-Jan Rozendaal GOES - Vele honderden leerlin- genm uit Zeeland reizen dagelijks af naar scholen in Bergen op Zoom. Het gaat vooral om leerlin gen uit Tholen en Reimerswaal, maar ook kinderen uit Walcheren bezoeken Bergse scholen. Uit opgaven van de scholen blijkt dat het gaat om in totaal 1433 Zeeuwse leerlingen op een totaal van ruim 9000 leerlingen. Zij be zoeken vooral scholen in het voort gezet onderwijs, het vmbo en het mbo. M. Franken, plaatsvervangend rec tor van scholengemeenschap 't Rijks: „Onze meeste Zeeuwse leerlingen komen van Tholen. Daar had je vroeger geen hbs en daarna geen havo of vwo. Daar voor moesten kinderen naar Ber gen op Zoom. Er waren hier drie katholieke scholen en de rijks school, de openbare. Gezien de protestantse achtergrond van de meeste Tholenaren, kozen ze lie ver voor een openbare school dan voor een katholieke. Nu zie je ook dat veel leerlingen die een advies hebben voor het vmbo bij ons in de brugklas komen, omdat ouders hopen dat het nog havo of vwo kan worden. We weten dat het zo werkt, omdat een aantal kinderen dat na de brugklas opnieuw het ad vies krijgt om vmbo te doen, dan toch maar voor de school op Tho len kiest. Verder hebben we nog extra's als cultuurklassen en facili teiten voor talentvolle sporters.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 2