ACENDA Remains wint voorronde Metal Battle
A/let zijn allen samen in een toneelzaal
zitten is deels een ongemak, en deels
een aangenaam complot
PZC Maandag 2 april 2007 21
OP PAD
p- Informatiebijeenkomst
De klankbordgroep van het Welzijnshuis
in Zierikzee houdt een informatiebijeen
komst over vervoersvoorzieningen.
Ouwerkerk, dorpshuis, 14.00 uur
p- Klederdracht
Klederdrachtgroep Mooi Zeeland voert
tijdens een themamiddag van de ouderen
bond Anbo kleine toneelstukjes op en
geeft uitleg over de verschillen en over
eenkomsten tussen de diverse soorten
klederdracht in Zeeland.
Vlissingen, Ter Reede, 14.00 uur.
Dyslexie
Bijeenkomst voor mensen met dyslexie.
Onderwerp deze keer is faalangst.
Vlissingen, CasAllijn (President Roosevelt-
laan 744), 20.00 uur.
Ijs, geeft een lezing met de titel Van on
dernemen naar de gevangenis.
Tholen, Oesterschelp, 19.30 uur;
THEATER
Jörgen Raymann
Cabaretier brengt voorstelling Nr. 13866.
Uitverkocht.
Terneuzen, Scheldetheater, 20.00 uur.
EXPOSITIES
Middelburg, Zeeuws Archief, ma t/m vr
en elke eerste za v.d. maand,
9.00-17.00 uur: Zeeuwse zeehelden;
Goes, Kunstuitleen de Bevelanden. Le
ven in kleur, schilderijen van Kees Huij-
sen. Wo t/m za en 1e zon. v.d. mnd
13.00-17.00 uur (t/m 28/4);
Lezing
Willem den Hertog, oprichter van Hertog meer agendanieuws op www.pzc.nl
FILM
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel, 300: 20.00 uur; Mr Be
an's Holiday: 20.00 uur; Norbit: 20.00
uur; Perfume: 20.30 uur;
HULST
Koning van Engeland, 300: 20.00 uur;
Leonard Cohen: 20.00 uur; Music Ly
rics: 20.00 uur; Norbit: 20.00 uur;
MIDDELBURG
Schuttershof, A Prairie Home Compa
nion: 20.00 uur;
OOSTBURG
Ledeltheater, Miss Potter: 20.00 uur;
TERNEUZEN
Merral, 300: 20.00 uur; Mr Bean's Holi
day: 20.00 uur; Music Lyrics: 20.00
uur; Norbit: 20.00 uur;
VLISSINGEN
CineCity, 300: 16.00, 19.00 en 21.45
uur; Beestenboel: 13.45 uur; Blood dia
mond: 21.30 uur; Das Leben der Ande
ren: 13.30 en 16.15 uur; Ernst, Bobbie en
de geslepen onix: 14.00 uur; Ghost rider:
13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur; It's a
boygirl thing: 19.00 uur; La vie en rose:
16.00 en 18.45 uur;
Mr. Bean's holiday: 14.00, 16.15,19.15
en 22.00 uur; Music Lyrics: 19.15 en
22.00 uur; Night at he museum: 13.45
uur; Norbit: 13.45, 16.15, 19.00 en
21.45 uur; The good shepherd: 15.45
uur; Freedom Writers: 19.00 uur; Sneak:
22.00 uur;
GOES - Metal is weer hot. Bijna driehonderd fans kwamen zaterdagavond naar 't Beest in Goes voor de voorronde
van de Metal Battle, een landelijke wedstrijd voor Metal-bands met onder meer Merihem (foto). Over de uitslag
heerste eensgezindheid: Remains, ouderwetse death metal uit Goes, moet Zeeland vertegenwoordigen in de vol
gende ronde, en liefst ook in de landelijke finale. foto Willem Mieras
NADER BESCHOUWD
door Willem Nijssen
Markoesa Hamer en Tom van Bauwel in Het Land.
dig gezegd, misschien niet uit Almere ko
men? En dat is wel degelijk de thuisbasis
van Suburbia.
'Een thriller (Eng. to thrill, in vervoering
brengen) is een genre van fictie waarin er
sprake is van een bijzondere spanning'.
Meestal visueel op te roepen. Vandaar de
film als het favoriete thriller-medium. Of
op te roepen in de verbeelding. In een ro
man. Toneel heeft van beide een beetje,
maar is visueel te traag en qua verbeel
ding door kant-en-klaar decor en dito per
sonages vaak te sturend. Dat ze het niet
in het visuele moesten zoeken, hadden
schrijver en gezelschap wel begrepen.
Dus moest het van de (eventueel ver
vreemdende) dialoog komen. Maar niet
elke vreemde dialoog is daarmee ook ver
vreemdend. Opgewekt horen praten ter
wijl je (bijvoorbeeld uit de lichaamstaal)
vermoedt dat de spreker niet vrolijk is,
dat is vreemd. Eindeloos woorden herha-
foto Marieke Wijntjes
len is vreemd. ('Hoe jij keek!' - 'Hoe ik
keek?' - 'Ja, hoe jij keek?' - 'Hoe keek ik
dan?') Maar vreemd is niet per se ver
vreemdend. Daar is véél voor nodig.
Scherpte vooral. En meesterschap over
die twee talen, die van het lichaam en die
uit de mond. Het was er wel, maar niet
genoeg.
Er zijn tijden geweest, dat het publiek tij
dens de voorstelling luidkeels commen
taar gaf. Of door fluiten of joelen zijn on
vrede uitte. Als daar nu (bijvoorbeeld in
een boek over toneelgeschiedenis) verslag
van wordt gedaan, valt al rap het woordje
'onbeschaafd'.
Misschien is dat zo. Maar het andere uiter
ste is ook niet alles. Tot het einde trouw
aan het complot: 'jullie spelen, wij kijken
en luisteren 'geboeid'. Met standaard-ap-
plaus als beloning. Staande nog wel. Nee,
dan hadden die meisjes toch wel een beet
je gelijk.
Verrassend, dat er... Nog verrassender,
wat er... Wat er blijft hangen, bedoel ik,
uit lang vervlogen tijden. Van Roodkapje
is me behalve de naam niets bijzonders
bijgebleven. Van Sneeuwwitje ook niet,
hoewel dat toch een beeldschoon meisje
geweest schijnt te zijn. En het verhaal
niet zonder drama. Desondanks. Maar
'Tafeltje dek je', dat roept al iets meer
wakker. Gevoelens van genoegdoening.
En één van de (weinige) sprookjes die bij
mij nooit echt weg geweest zijn uit het
onderbewuste is 'De nieuwe kleren van
de keizer'. Als klein kind al heeft het mij
verbaasd en getroffen dat mensen zoiets
kunnen doen: zien dat het niets is, en roe
pen dat het geweldig is. Als het geen le
vensthema is geworden, zou het toch
minstens de verklaring kunnen zijn voor
zo'n job als toneelcriticus.
We hebben er allemaal wel eens last van,
we hebben er waarschijnlijk ook allemaal
behoefte aan. Met zijn allen samen in een
toneelzaal zitten, is deels een ongemak.
Maar deels is het ook een aangenaam
complot. We gaan allemaal samen probe
ren geboeid te kijken, gespannen te luiste
ren. Proberen om met onze verbeelding
en waardering héél te maken wat - om
welke ongelukkige reden dan ook - niet
helemaal perfect is. (En toneel is nooit
perfect.) Acteurs voelen dat ook. Ze we
ten achteraf feilloos te zeggen of de zaal
wel of niet meewerkte.
Zo werkte afgelopen donderdag in het Ar
senaaltheater de zaal niet mee. Ergens zat
een groepje lacherige meiden, dat veel te
luidruchtig was, op verkeerde momenten
giechelde, met snoepzakjes ritselde, en na
afloop niet snel genoeg weg kon zijn. Irri
tant, vonden sommigen. En dat was ook
zo, voor zover het complot was verbro
ken. Dat maakt het kijken moeilijker, het
genieten lastiger. Interessant. Zo zou je
het ook kunnen noemen. Omdat er ie
mand in de menigte langs de weg durft
roepen dat de keizer helemaal niets aan
heeft. En dat geeft dan nieuwe opwin
ding van een andere soort.
Zo'n incident gebruiken om te zeggen dat
de voorstelling niet goed was, is voorlo
pig nog niet de bedoeling. Maar beweren
dat ik om die reden niet in de sfeer kon
komen, is ook nog niet helemaal waar. Su
burbia speelde 'Het land'. Dat is - volgens
de boekjes - een psychologische thriller,
van de Engelse schrijver Martin Crimp.
Een zogenoemde 'English New Writer',
van de generatie toneelschrijvers die vol
op beïnvloed is door film en televisie. Dat
is een handvol woorden met hoge misver-
stand-potentie. Een thriller op toneel? To
neel beïnvloed door film en televisie? Het
kan allemaal. Maar dan moet je, oneerbie-