ACENDA Remains wint voorronde Metal Battle A/let zijn allen samen in een toneelzaal zitten is deels een ongemak, en deels een aangenaam complot PZC Maandag 2 april 2007 21 OP PAD p- Informatiebijeenkomst De klankbordgroep van het Welzijnshuis in Zierikzee houdt een informatiebijeen komst over vervoersvoorzieningen. Ouwerkerk, dorpshuis, 14.00 uur p- Klederdracht Klederdrachtgroep Mooi Zeeland voert tijdens een themamiddag van de ouderen bond Anbo kleine toneelstukjes op en geeft uitleg over de verschillen en over eenkomsten tussen de diverse soorten klederdracht in Zeeland. Vlissingen, Ter Reede, 14.00 uur. Dyslexie Bijeenkomst voor mensen met dyslexie. Onderwerp deze keer is faalangst. Vlissingen, CasAllijn (President Roosevelt- laan 744), 20.00 uur. Ijs, geeft een lezing met de titel Van on dernemen naar de gevangenis. Tholen, Oesterschelp, 19.30 uur; THEATER Jörgen Raymann Cabaretier brengt voorstelling Nr. 13866. Uitverkocht. Terneuzen, Scheldetheater, 20.00 uur. EXPOSITIES Middelburg, Zeeuws Archief, ma t/m vr en elke eerste za v.d. maand, 9.00-17.00 uur: Zeeuwse zeehelden; Goes, Kunstuitleen de Bevelanden. Le ven in kleur, schilderijen van Kees Huij- sen. Wo t/m za en 1e zon. v.d. mnd 13.00-17.00 uur (t/m 28/4); Lezing Willem den Hertog, oprichter van Hertog meer agendanieuws op www.pzc.nl FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, 300: 20.00 uur; Mr Be an's Holiday: 20.00 uur; Norbit: 20.00 uur; Perfume: 20.30 uur; HULST Koning van Engeland, 300: 20.00 uur; Leonard Cohen: 20.00 uur; Music Ly rics: 20.00 uur; Norbit: 20.00 uur; MIDDELBURG Schuttershof, A Prairie Home Compa nion: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, Miss Potter: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, 300: 20.00 uur; Mr Bean's Holi day: 20.00 uur; Music Lyrics: 20.00 uur; Norbit: 20.00 uur; VLISSINGEN CineCity, 300: 16.00, 19.00 en 21.45 uur; Beestenboel: 13.45 uur; Blood dia mond: 21.30 uur; Das Leben der Ande ren: 13.30 en 16.15 uur; Ernst, Bobbie en de geslepen onix: 14.00 uur; Ghost rider: 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur; It's a boygirl thing: 19.00 uur; La vie en rose: 16.00 en 18.45 uur; Mr. Bean's holiday: 14.00, 16.15,19.15 en 22.00 uur; Music Lyrics: 19.15 en 22.00 uur; Night at he museum: 13.45 uur; Norbit: 13.45, 16.15, 19.00 en 21.45 uur; The good shepherd: 15.45 uur; Freedom Writers: 19.00 uur; Sneak: 22.00 uur; GOES - Metal is weer hot. Bijna driehonderd fans kwamen zaterdagavond naar 't Beest in Goes voor de voorronde van de Metal Battle, een landelijke wedstrijd voor Metal-bands met onder meer Merihem (foto). Over de uitslag heerste eensgezindheid: Remains, ouderwetse death metal uit Goes, moet Zeeland vertegenwoordigen in de vol gende ronde, en liefst ook in de landelijke finale. foto Willem Mieras NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Markoesa Hamer en Tom van Bauwel in Het Land. dig gezegd, misschien niet uit Almere ko men? En dat is wel degelijk de thuisbasis van Suburbia. 'Een thriller (Eng. to thrill, in vervoering brengen) is een genre van fictie waarin er sprake is van een bijzondere spanning'. Meestal visueel op te roepen. Vandaar de film als het favoriete thriller-medium. Of op te roepen in de verbeelding. In een ro man. Toneel heeft van beide een beetje, maar is visueel te traag en qua verbeel ding door kant-en-klaar decor en dito per sonages vaak te sturend. Dat ze het niet in het visuele moesten zoeken, hadden schrijver en gezelschap wel begrepen. Dus moest het van de (eventueel ver vreemdende) dialoog komen. Maar niet elke vreemde dialoog is daarmee ook ver vreemdend. Opgewekt horen praten ter wijl je (bijvoorbeeld uit de lichaamstaal) vermoedt dat de spreker niet vrolijk is, dat is vreemd. Eindeloos woorden herha- foto Marieke Wijntjes len is vreemd. ('Hoe jij keek!' - 'Hoe ik keek?' - 'Ja, hoe jij keek?' - 'Hoe keek ik dan?') Maar vreemd is niet per se ver vreemdend. Daar is véél voor nodig. Scherpte vooral. En meesterschap over die twee talen, die van het lichaam en die uit de mond. Het was er wel, maar niet genoeg. Er zijn tijden geweest, dat het publiek tij dens de voorstelling luidkeels commen taar gaf. Of door fluiten of joelen zijn on vrede uitte. Als daar nu (bijvoorbeeld in een boek over toneelgeschiedenis) verslag van wordt gedaan, valt al rap het woordje 'onbeschaafd'. Misschien is dat zo. Maar het andere uiter ste is ook niet alles. Tot het einde trouw aan het complot: 'jullie spelen, wij kijken en luisteren 'geboeid'. Met standaard-ap- plaus als beloning. Staande nog wel. Nee, dan hadden die meisjes toch wel een beet je gelijk. Verrassend, dat er... Nog verrassender, wat er... Wat er blijft hangen, bedoel ik, uit lang vervlogen tijden. Van Roodkapje is me behalve de naam niets bijzonders bijgebleven. Van Sneeuwwitje ook niet, hoewel dat toch een beeldschoon meisje geweest schijnt te zijn. En het verhaal niet zonder drama. Desondanks. Maar 'Tafeltje dek je', dat roept al iets meer wakker. Gevoelens van genoegdoening. En één van de (weinige) sprookjes die bij mij nooit echt weg geweest zijn uit het onderbewuste is 'De nieuwe kleren van de keizer'. Als klein kind al heeft het mij verbaasd en getroffen dat mensen zoiets kunnen doen: zien dat het niets is, en roe pen dat het geweldig is. Als het geen le vensthema is geworden, zou het toch minstens de verklaring kunnen zijn voor zo'n job als toneelcriticus. We hebben er allemaal wel eens last van, we hebben er waarschijnlijk ook allemaal behoefte aan. Met zijn allen samen in een toneelzaal zitten, is deels een ongemak. Maar deels is het ook een aangenaam complot. We gaan allemaal samen probe ren geboeid te kijken, gespannen te luiste ren. Proberen om met onze verbeelding en waardering héél te maken wat - om welke ongelukkige reden dan ook - niet helemaal perfect is. (En toneel is nooit perfect.) Acteurs voelen dat ook. Ze we ten achteraf feilloos te zeggen of de zaal wel of niet meewerkte. Zo werkte afgelopen donderdag in het Ar senaaltheater de zaal niet mee. Ergens zat een groepje lacherige meiden, dat veel te luidruchtig was, op verkeerde momenten giechelde, met snoepzakjes ritselde, en na afloop niet snel genoeg weg kon zijn. Irri tant, vonden sommigen. En dat was ook zo, voor zover het complot was verbro ken. Dat maakt het kijken moeilijker, het genieten lastiger. Interessant. Zo zou je het ook kunnen noemen. Omdat er ie mand in de menigte langs de weg durft roepen dat de keizer helemaal niets aan heeft. En dat geeft dan nieuwe opwin ding van een andere soort. Zo'n incident gebruiken om te zeggen dat de voorstelling niet goed was, is voorlo pig nog niet de bedoeling. Maar beweren dat ik om die reden niet in de sfeer kon komen, is ook nog niet helemaal waar. Su burbia speelde 'Het land'. Dat is - volgens de boekjes - een psychologische thriller, van de Engelse schrijver Martin Crimp. Een zogenoemde 'English New Writer', van de generatie toneelschrijvers die vol op beïnvloed is door film en televisie. Dat is een handvol woorden met hoge misver- stand-potentie. Een thriller op toneel? To neel beïnvloed door film en televisie? Het kan allemaal. Maar dan moet je, oneerbie-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21