Taalvariaties in De Bewaerschole
Nederlandse Bachvereniging brengt Matthaus Passion
met enthousiasme en plezier in Aardenburg
Slotmanifestatie
met muziek
en poëzie
Voorstelling
Theetijd
in Diekhuus
Tweede prijs
Stefan Knuijt
20 Maandag 2 april 2007 pzc
Uitvoering in canon van poëzieteksten van Frans van Dixhoorn in De Bewaerschole. foto Marijke Folkertsma
De expositie MEEEENS
van William Verstraeten
zit verpakt in BLIJMEE.
door Ali Pankow
BURCH-HAAMSTEDE - „Ik kan er
geen touw aan vastknopen", ver
zucht een bezoekster zaterdagmi-
dag tijdens de opening van de ex-
postie MEEEENS van beeldend
kunstenaar William Verstraeten in
De Bewaerschole in Burgh-Haam-
stede. BLIJMEE heten begin en
slot (zaterdag 9 juni).
De taal van curator Frans van Dix
hoorn ('zeg maar liever Dix') ver
eist ook geen kritisch aanhoren in
een poging logica te vinden, maar
ontvankelijkheid. „Laat je meedrij
ven", luidt derhalve Dix' uitnodi
ging bij aanvang van de canon met
teksten uit zijn nieuwste bundel
Twee Piepjes. Herhaling, teksten in
staccato, een kakafonie aan klan
ken: ze roepen sferen en beelden
op, zonder dat de uitvoerders spe
cifiek streven naar de schoonheid
van taal. Met iets meer tekst en lo
gica schetst de curator ook zijn per
soonlijke betrokkenheid met de
mensen die bij expositie en begin-
en slotmanifestatie zijn betrokken:
Voor Teun de Lange, Astrid Lam-
pe, Tsead Bruinja en Ben Zwaai is
taal essentieel voor hun meervou
dige kunstuitingen.
Dat sluit naadloos aan bij het werk
van William Verstraeten dat deze
wekente zien is in De Bewaerscho
le. Hij heeft de specifieke ruimte
in zomers geel gedompeld. Vanuit
vloer en wanden lijken zijn kunst
objecten vanzelfsprekend op te
duiken. Een kolom met een in de
verte turende 'meneer Jansen'.
Een 'te zwangere' halve bol in geel
en groen, maar ook zijn kenmer
kende panelen met teksten die de
toeschouwer blijven prikkelen:
ODDER
WTES
HNAD
WREK
Verstraeten maakt graag speciaal
werk voor een bijzondere plek:
het theater, een strandpaviljoen en
dus ook De Bewaerschole.
MEEEENS, t/m zat. 9 juni, wo. t/m
zat. van 14.00 - 17.00 uur.
burch-haamstede - De slotmani
festatie voor de expositie van Willi
am Verstraeten in De Bewaerscho
le wordt gehouden op zaterdag 9
juni in de Hervormde Kerk in
Burgh-Haamstede.
De componist Samuel Vriezen
schreef op basis van de derde poë
ziebundel van curator Frans van
Dixhoorn de compositie 'Voor
Dix' (piano, slagwerk en spreker).
Naast dit stuk van Vriezen zal het
tellen in de muziek verkend wor
den in de Counting Duets van Tom
Johnsons en worden andere onder
zoeken verricht naar de grenzen
tussen genres.
Dat gebeurt onder meer in een
nieuw stuk voor sprekende slag
werker van Dante Oei op tekst van
Hans Favery (1933-1990).
Verdere medewerking wordt ver
leend door Arnold Marinissen en
Van Dixhoorn zelf Het optreden
begint om 20.00 uur.
middelharnis - Toneelgezelschap
'Spiegel(t)je' op Goeree-Overflak-
kee geeft vrijdag 13, zaterdag 14 en
zondag 15 april de voorstelling
Theetijd in het Diekhuus in Middel-
harnis.
De avondvoorstellingen beginnen
om 20.00 uur, de matinee op zon
dag om 14.30 uur.
De acteurs Rien Gielbert en Lenny
de Raaij voeren de eenakters Och,
arme Fred en Nulpunt op. Beide
stukken gaan over het ouder wor
den en de daaraan gerelateerde
problemen. Och, arme Fred gaat
over het echtpaar Ernest en Ethel
dat steeds vaker met elkaar kib
belt. Spiegel(t)je is met dit stuk
ook te gast op het Zeeuws Eenak
terfestival vrijdag 20 april in Po
dium 't Beest in Goes.
In Nulpunt krijgt het publiek een
echtpaar te zien dat nog maar wei
nig tegen elkaar te vertellen heeft
met veel misverstanden als gevolg.
Na het beluisteren van
Bachs Matthaus Passion za
terdagmiddag in Aarden
burg zou men zich kunnen voor
stellen dat dirigent Richard Egarr
zijn keurtroepen, net voor de aan
vang, nog even had opgepept met
de uitroep: 'we gaan fijn muziek-
maken'.
Men kan op deze editie van het
jaarlijkse Bachfestijn namelijk wel
wat aanmerken, maar niet dat er
zonder enthousiasme en plezier
werd gemusiceerd. Door een
hoofdzakelijk jeugdig gezelschap,
want hoewel het thuisgelaten jon
genskoor zich in Haarlem zat te
verbijten, was de gemiddelde leef
tijd van de uitvoerenden opval
lend laag.
Er was dit jaar inderdaad geen
plaats voor het gebruikelijke kna
penkoor, daar in de vroege versie
van het werk, waarop Egarr zich
in deze uitvoering baseert, de ko-
DE NEDERLANDSE
BACHVERENIGING
Matthauspassion door De
Nederlandse Bachvereniging o.l.v.
Richard Egarr. Solisten: Gerd
Türk, evangelist; Bas Ramselaar,
Christus; Maria Cristina Kiehr,
sopraan; Wilke te
Brummelstroete, alt; Andrew
Tortise, tenor; Giles Underwood,
bas. Gezien: za. 31/3,
St. Baafskerk, Aardenburg.
door Jos Verpoorten
Taalmelodie in het openingskoor
instrumentaal wordt uitgevoerd
en op de plaats van het 'O
Mensch, bewein' aan het slot van
het eerste deel een eenvoudig ko
raal is gedacht.
Nogmaals, er werd ontspannen en
met plezier muziek gemaakt. Een
en ander bracht wel met zich mee,
dat er in het eerste deel hier en
daar wat concentratieprobleem
pjes waren. Met als gevolg enkele
onzuiverheden in het tweede koor
en zelfs ook in de contrabas. Zoals
zo vaak waren deze ongerechtighe
den in het tweede deel als sneeuw
voor de zon verdwenen.
Voor de solisten bijna niets dan
lof Gerd Türk was als vanouds,
met zijn slanke timbre en voortref
felijke dictie, de ideale evangelist.
Bas Ramselaar zong met zijn per
fect gedoseerde voordracht een
zeer menselijke en ontroerende
Christuspartij. Alleen in het 'Eli,
eli' verloor hij de aan barokmuziek
inherente 'beheerste emotie' uit
het oog.
Voor de tenor- en basaria's waren
twee uitstekende, Engelse zangers
aangetrokken die de college-koren,
waaruit zij zijn voortgekomen,
nog niet zo heel lang geleden vaar
wel hebben gezegd. Tenor Andrew
Tortise zong zijn bijdragen met
groot gemak, waar bas Giles Un
derwood in het eerste deel zijn
draai nog moest vinden. Zijn stem
was daar iets te weinig dragend.
Sopraan Maria Kiehr en alt Wilke
te Brummelstroete waren uitste
kend op hun taak berekend. Bij de
alt waren in haar eerste aria de me
iismen echter wat onbelijnd. Overi
gens was zij van de solisten mis
schien wel het meest 'authentiek'.
Vermeldenswaardig is het dave-
cimbelspel van de dirigent, waar
mee hij het continuo van de aria's
verfraaide en stuurde.
Hoewel hij duidelijk niet veel waar
de hecht aan een spanningsboog
van de eerste tot de laatste noot,
heeft hij een niet te onderschatten
muzikale persoonlijkheid, waar
mee hij weer een nieuw facet van
Bachs 'grosse Passion' heeft be
licht.
den haag - De 14-jarige compo
nist Stefan Knuijt uit Nieuw- en
Sint loosland heeft zaterdag de
tweede prijs behaald op het Prin
ses Christina Concours voor com
ponisten in Den Haag.
Knuijt speelde daar op de piano
zijn eigen compositie World view,
een stuk uit vijf delen waarin hij
muziek uit verschillende wereldde
len (China, Afrika, Arabië, Ameri
ka en Europa) combineert.
Hij was zenuwachtiger dan bij de
halve finale in Rotterdam, enkele
weken geleden, bekende Knuijt.
„Daardoor was ik af en toe minder
oplettend en maakte ik een paar
kleine foutjes." Of de jury hem
daarom op de tweede plaats zette,
wist hij niet. De jury heeft alleen
bij de halve finale commentaar ge
geven; bij de finale zijn alleen de
prijzen toegekend. Dankzij de
tweede prijs mag hij enkele repeti
ties van het Residentie Orkest bij
wonen. Ook ontving hij cd-bon-
nen ter waarde van 150 euro.