Taalvariaties in De Bewaerschole Nederlandse Bachvereniging brengt Matthaus Passion met enthousiasme en plezier in Aardenburg Slotmanifestatie met muziek en poëzie Voorstelling Theetijd in Diekhuus Tweede prijs Stefan Knuijt 20 Maandag 2 april 2007 pzc Uitvoering in canon van poëzieteksten van Frans van Dixhoorn in De Bewaerschole. foto Marijke Folkertsma De expositie MEEEENS van William Verstraeten zit verpakt in BLIJMEE. door Ali Pankow BURCH-HAAMSTEDE - „Ik kan er geen touw aan vastknopen", ver zucht een bezoekster zaterdagmi- dag tijdens de opening van de ex- postie MEEEENS van beeldend kunstenaar William Verstraeten in De Bewaerschole in Burgh-Haam- stede. BLIJMEE heten begin en slot (zaterdag 9 juni). De taal van curator Frans van Dix hoorn ('zeg maar liever Dix') ver eist ook geen kritisch aanhoren in een poging logica te vinden, maar ontvankelijkheid. „Laat je meedrij ven", luidt derhalve Dix' uitnodi ging bij aanvang van de canon met teksten uit zijn nieuwste bundel Twee Piepjes. Herhaling, teksten in staccato, een kakafonie aan klan ken: ze roepen sferen en beelden op, zonder dat de uitvoerders spe cifiek streven naar de schoonheid van taal. Met iets meer tekst en lo gica schetst de curator ook zijn per soonlijke betrokkenheid met de mensen die bij expositie en begin- en slotmanifestatie zijn betrokken: Voor Teun de Lange, Astrid Lam- pe, Tsead Bruinja en Ben Zwaai is taal essentieel voor hun meervou dige kunstuitingen. Dat sluit naadloos aan bij het werk van William Verstraeten dat deze wekente zien is in De Bewaerscho le. Hij heeft de specifieke ruimte in zomers geel gedompeld. Vanuit vloer en wanden lijken zijn kunst objecten vanzelfsprekend op te duiken. Een kolom met een in de verte turende 'meneer Jansen'. Een 'te zwangere' halve bol in geel en groen, maar ook zijn kenmer kende panelen met teksten die de toeschouwer blijven prikkelen: ODDER WTES HNAD WREK Verstraeten maakt graag speciaal werk voor een bijzondere plek: het theater, een strandpaviljoen en dus ook De Bewaerschole. MEEEENS, t/m zat. 9 juni, wo. t/m zat. van 14.00 - 17.00 uur. burch-haamstede - De slotmani festatie voor de expositie van Willi am Verstraeten in De Bewaerscho le wordt gehouden op zaterdag 9 juni in de Hervormde Kerk in Burgh-Haamstede. De componist Samuel Vriezen schreef op basis van de derde poë ziebundel van curator Frans van Dixhoorn de compositie 'Voor Dix' (piano, slagwerk en spreker). Naast dit stuk van Vriezen zal het tellen in de muziek verkend wor den in de Counting Duets van Tom Johnsons en worden andere onder zoeken verricht naar de grenzen tussen genres. Dat gebeurt onder meer in een nieuw stuk voor sprekende slag werker van Dante Oei op tekst van Hans Favery (1933-1990). Verdere medewerking wordt ver leend door Arnold Marinissen en Van Dixhoorn zelf Het optreden begint om 20.00 uur. middelharnis - Toneelgezelschap 'Spiegel(t)je' op Goeree-Overflak- kee geeft vrijdag 13, zaterdag 14 en zondag 15 april de voorstelling Theetijd in het Diekhuus in Middel- harnis. De avondvoorstellingen beginnen om 20.00 uur, de matinee op zon dag om 14.30 uur. De acteurs Rien Gielbert en Lenny de Raaij voeren de eenakters Och, arme Fred en Nulpunt op. Beide stukken gaan over het ouder wor den en de daaraan gerelateerde problemen. Och, arme Fred gaat over het echtpaar Ernest en Ethel dat steeds vaker met elkaar kib belt. Spiegel(t)je is met dit stuk ook te gast op het Zeeuws Eenak terfestival vrijdag 20 april in Po dium 't Beest in Goes. In Nulpunt krijgt het publiek een echtpaar te zien dat nog maar wei nig tegen elkaar te vertellen heeft met veel misverstanden als gevolg. Na het beluisteren van Bachs Matthaus Passion za terdagmiddag in Aarden burg zou men zich kunnen voor stellen dat dirigent Richard Egarr zijn keurtroepen, net voor de aan vang, nog even had opgepept met de uitroep: 'we gaan fijn muziek- maken'. Men kan op deze editie van het jaarlijkse Bachfestijn namelijk wel wat aanmerken, maar niet dat er zonder enthousiasme en plezier werd gemusiceerd. Door een hoofdzakelijk jeugdig gezelschap, want hoewel het thuisgelaten jon genskoor zich in Haarlem zat te verbijten, was de gemiddelde leef tijd van de uitvoerenden opval lend laag. Er was dit jaar inderdaad geen plaats voor het gebruikelijke kna penkoor, daar in de vroege versie van het werk, waarop Egarr zich in deze uitvoering baseert, de ko- DE NEDERLANDSE BACHVERENIGING Matthauspassion door De Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Richard Egarr. Solisten: Gerd Türk, evangelist; Bas Ramselaar, Christus; Maria Cristina Kiehr, sopraan; Wilke te Brummelstroete, alt; Andrew Tortise, tenor; Giles Underwood, bas. Gezien: za. 31/3, St. Baafskerk, Aardenburg. door Jos Verpoorten Taalmelodie in het openingskoor instrumentaal wordt uitgevoerd en op de plaats van het 'O Mensch, bewein' aan het slot van het eerste deel een eenvoudig ko raal is gedacht. Nogmaals, er werd ontspannen en met plezier muziek gemaakt. Een en ander bracht wel met zich mee, dat er in het eerste deel hier en daar wat concentratieprobleem pjes waren. Met als gevolg enkele onzuiverheden in het tweede koor en zelfs ook in de contrabas. Zoals zo vaak waren deze ongerechtighe den in het tweede deel als sneeuw voor de zon verdwenen. Voor de solisten bijna niets dan lof Gerd Türk was als vanouds, met zijn slanke timbre en voortref felijke dictie, de ideale evangelist. Bas Ramselaar zong met zijn per fect gedoseerde voordracht een zeer menselijke en ontroerende Christuspartij. Alleen in het 'Eli, eli' verloor hij de aan barokmuziek inherente 'beheerste emotie' uit het oog. Voor de tenor- en basaria's waren twee uitstekende, Engelse zangers aangetrokken die de college-koren, waaruit zij zijn voortgekomen, nog niet zo heel lang geleden vaar wel hebben gezegd. Tenor Andrew Tortise zong zijn bijdragen met groot gemak, waar bas Giles Un derwood in het eerste deel zijn draai nog moest vinden. Zijn stem was daar iets te weinig dragend. Sopraan Maria Kiehr en alt Wilke te Brummelstroete waren uitste kend op hun taak berekend. Bij de alt waren in haar eerste aria de me iismen echter wat onbelijnd. Overi gens was zij van de solisten mis schien wel het meest 'authentiek'. Vermeldenswaardig is het dave- cimbelspel van de dirigent, waar mee hij het continuo van de aria's verfraaide en stuurde. Hoewel hij duidelijk niet veel waar de hecht aan een spanningsboog van de eerste tot de laatste noot, heeft hij een niet te onderschatten muzikale persoonlijkheid, waar mee hij weer een nieuw facet van Bachs 'grosse Passion' heeft be licht. den haag - De 14-jarige compo nist Stefan Knuijt uit Nieuw- en Sint loosland heeft zaterdag de tweede prijs behaald op het Prin ses Christina Concours voor com ponisten in Den Haag. Knuijt speelde daar op de piano zijn eigen compositie World view, een stuk uit vijf delen waarin hij muziek uit verschillende wereldde len (China, Afrika, Arabië, Ameri ka en Europa) combineert. Hij was zenuwachtiger dan bij de halve finale in Rotterdam, enkele weken geleden, bekende Knuijt. „Daardoor was ik af en toe minder oplettend en maakte ik een paar kleine foutjes." Of de jury hem daarom op de tweede plaats zette, wist hij niet. De jury heeft alleen bij de halve finale commentaar ge geven; bij de finale zijn alleen de prijzen toegekend. Dankzij de tweede prijs mag hij enkele repeti ties van het Residentie Orkest bij wonen. Ook ontving hij cd-bon- nen ter waarde van 150 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 20