moet ze wel kunnen vinden Weet wat je doet als je een paard ontmoet v3 PZC Zaterdag 31 maart 2007 landelijke routes in Nederland. Qua struc tuur, aanleg en bebording. Onderhoud is een ander verhaal. Daar zijn nooit goede afspraken over gemaakt. Maar wij laten die Eu regiopaden niet verpieteren: we gaan lo pen en actualiseren." De bedoeling is om van de Euregiopaden een soort blauwdruk te maken voor de rest van Zeeland. „Het is nu al voor tachtig procent geregeld. Binnen een jaar moet de ze pilot klaar zijn. Op Schouwen zie je goed dat er heel actieve ruitersportvereni ging zitten. Er zijn met name in de Kop van Schouwen mooie, goed berijdbare rou tes." Ook Noord-Beveland en Walcheren zijn goed voorzien, maar De Mooij tekent aan dat daar moet worden gekeken hoe het staat met de bereikbaarheid van die routes. Zeeland heeft een geweldig potentieel, zeg gen De Mooij en Van Harn eenstemmig. Maar het initiatief moet vanuit de belang hebbenden zelf komen. „De KNHS zet geen routes uit, plaatst geen paaltjes, pleegt geen onderhoud. De KNHS wil wel professioneel ondersteunen, als er mensen met initiatieven komen, helpen routes in kaart te brengen, bij het oplossen van pro blemen op het vlak van verkeer, ruimtelij ke ordening, planologie en beheerplannen voor natuurbeschermingsgebieden." ■F| Kijk voor de regioconsulenten op de site van de KNHS, sectie Buitenrijden: www.knhs.nl PlP i it De recreatieve ruitersport gaat heel goed samen met het nieuwe boeren. Ruiterroutes kun nen langs boerderijwinkels voeren en gecombineerd worden met stopplaatsen bij minicam- pings waar ook voorzieningen voor paarden zijn. 400.000 recreatieruiters - Nederland telt zo'n 400.000 recreatieve paardrijders en 3500 km ruiter- en menpaden. Zeeuwse paardenliefhebbers hebben samen zo'n 3750 paar den en 750 pony's. Dit levert door investeringen in sectoren als de voederindus trie, hoefsmeden, veeartsen, agrarische sector, horeca en ruitersportzaken zo'n 270 ar beidsplaatsen op. De sterk groeiende paarden sport is in Zeeland goed voor een jaaromzet van zo'n 17 mil joen euro. Tachtig procent van de ruiters is vrouw; zo'n zeventig procent van de ruiters heeft geen eigen paard. Bij landinrichtingsprojecten en de aanleg van nieuwe wegen worden ruiterroutes vaak zon der meer doorsneden, zoals op drie plaatsen in de nieuwe rijks weg door Walcheren. De KNHS zal daar aandacht voor vragen. PW Voor routes: www.knhs.nl, www.hippisch-toerisme.nl en www.routebureauzeeland.nl door Ondine van der Vleuten Een paard heeft geen gas- en geen rempedaal. Het staat nog maar eens nadrukkelijk op de site van de KNHS, de drijvende kracht ach ter de landelijke actie Weet wat je doet als je een paard ontmoet. De praktijk leert dat automobilisten dat niet weten. Ze gaan toeteren, lichtsignalen geven, laten de motor eens even brullen om paard en ruiter tot spoed te manen, kortom: doen alles verkeerd. Want voor hetzelfde geld springt een paard uit angst op je auto. „Een paard is een vluchtdier. Hij trapt, steigert of vlucht", verklaart re gioconsulent Jack van Harn. „Een aantal ja ren geleden reed er een meisje in de pol der in Philippine toen haar paard zijwaarts werd aangereden. Die auto reed over zijn achterbenen. Dat paard is zwaargewond bijna een kilometer doorgekrabbeld. Dat is dat vluchtgedrag." Wat je dan wel moet doen? „Snelheid min deren, niet toeteren, de ruimte geven, even geduld hebben tot er ruimte ontstaat. Een automobilist mag er natuurlijk wel vanuit gaan dat een paard dat op de weg rijdt, verkeersmak is. Maar hij heeft niet de training van een politiepaard, dat rustig blijft als om hem heen vuurwerk ontploft .en mensen schreeuwen." De KNHS wil proberen gedaan te krijgen dat de omgang met paarden onderdeel wordt van de rij-opleiding van automobilisten en motor rijders, zeker in de provincie. In andere delen van het land is de actie 'Weet wat je doet als je een paard ont moet' inmiddels aangeslagen, maar in Zee land bleef de belangstelling wat achter. Me de doordat er tot voor kort in een groot deel van Zeeland nog geen regioconsulent van de ruitersportfederatie was. Maar Van Harn en collega Corné de Mooij gaan er nu aan trekken. Zo zal de KNHS de actie in mei nadrukkelijk onder de aandacht brengen op het Domburgse paardenevene- ment Horses by the sea en bij andere grote blikvangers. Het is echter vooral de bedoe ling dat manegehouders, ruiterverenigin- gen en individuele ruiters zelf informatie en actiemateriaal opvragen via de site van de KNHS. Er zijn folders, affiches, spandoe ken om op knooppunten van paardenver- keer op te hangen, er is documentatiemate riaal voor maneges, er zijn boekjes voor de jeugd. Want niet alleen de weggebruikers, maar ook de ruiters zelf moeten om weten te gaan met de combinatie paard en ver keer. „Vroeger kwamen paardenmensen bijna altijd uit de agrarische sector", weet Jack van Harn. „Ze wisten hoe ze zich in het verkeer moesten gedragen. Die vanzelf sprekendheid is verdwenen. Alles moet ge leerd worden. Vandaar dat wij ons ook spe cifiek op jonge rijders richten." Ook in bredere zin verdient veiligheid de aandacht. Voorop in dat verhaal staat de cap. De Mooij„Die moet op, ook in de manege. Voormalig internationaal kam pioene dressuur Tineke Bartels loopt altijd te roepen dat die cap op moet. En die éne keer dat ze zelf op het paard stapt zonder cap, valt Bartels. Ze loopt nu al maanden met een brace omdat er een nekwervel ge broken is." Botbreuken zijn de meest voorkomende blessures, vooral van enkel of pols. „Of dat een paard met zijn voet op jouw poot gaat staan", zegt De Mooij„Dat komt ook nog al eens voor." Wie een ruiterbewijs heeft, is verzekerd voor schade die paard en ruiter veroorza ken. „Maar als je mij vraagt wie er schuld heeft als een automobilist onstuimig pas seert en daardoor een paard op hol slaat... dat kan nog wel eens nadelig uitpakken voor de automobilist", zegt Van Harn. Voor ruiters die zijn aangesloten bij de KNHS wordt het halen van een ruiterbe wijs sterk gestimuleerd. Ook het ruiterpas- poort, menpaspoort en koetsiersbewijs ga randeren dat de ruiter de noodzakelijke ba siskennis heeft. „Elders in Nederland zie je al steeds vaker dat beheerders van natuur gebieden dat eisen." Weggebruikers moeten er altijd rekening mee houden dat een paard een vluchtdier is, dat trapt, steigert of op hol slaat als het schrikt. Toeteren en de motor laten brullen om het tot spoed te manen, is dan ook niet aan te raden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 91