moet ze wel kunnen vinden
Weet wat je doet als je een paard ontmoet
v3
PZC Zaterdag 31 maart 2007
landelijke routes in Nederland. Qua struc
tuur, aanleg en bebording. Onderhoud is
een ander verhaal. Daar zijn nooit goede
afspraken over gemaakt. Maar wij laten die
Eu regiopaden niet verpieteren: we gaan lo
pen en actualiseren."
De bedoeling is om van de Euregiopaden
een soort blauwdruk te maken voor de
rest van Zeeland. „Het is nu al voor tachtig
procent geregeld. Binnen een jaar moet de
ze pilot klaar zijn. Op Schouwen zie je
goed dat er heel actieve ruitersportvereni
ging zitten. Er zijn met name in de Kop
van Schouwen mooie, goed berijdbare rou
tes."
Ook Noord-Beveland en Walcheren zijn
goed voorzien, maar De Mooij tekent aan
dat daar moet worden gekeken hoe het
staat met de bereikbaarheid van die routes.
Zeeland heeft een geweldig potentieel, zeg
gen De Mooij en Van Harn eenstemmig.
Maar het initiatief moet vanuit de belang
hebbenden zelf komen. „De KNHS zet
geen routes uit, plaatst geen paaltjes,
pleegt geen onderhoud. De KNHS wil wel
professioneel ondersteunen, als er mensen
met initiatieven komen, helpen routes in
kaart te brengen, bij het oplossen van pro
blemen op het vlak van verkeer, ruimtelij
ke ordening, planologie en beheerplannen
voor natuurbeschermingsgebieden."
■F| Kijk voor de regioconsulenten op de site van
de KNHS, sectie Buitenrijden: www.knhs.nl
PlP i
it
De recreatieve ruitersport gaat heel goed samen met het nieuwe boeren. Ruiterroutes kun
nen langs boerderijwinkels voeren en gecombineerd worden met stopplaatsen bij minicam-
pings waar ook voorzieningen voor paarden zijn.
400.000 recreatieruiters
- Nederland telt zo'n 400.000
recreatieve paardrijders en
3500 km ruiter- en menpaden.
Zeeuwse paardenliefhebbers
hebben samen zo'n 3750 paar
den en 750 pony's.
Dit levert door investeringen in
sectoren als de voederindus
trie, hoefsmeden, veeartsen,
agrarische sector, horeca en
ruitersportzaken zo'n 270 ar
beidsplaatsen op.
De sterk groeiende paarden
sport is in Zeeland goed voor
een jaaromzet van zo'n 17 mil
joen euro.
Tachtig procent van de ruiters
is vrouw; zo'n zeventig procent
van de ruiters heeft geen eigen
paard.
Bij landinrichtingsprojecten en
de aanleg van nieuwe wegen
worden ruiterroutes vaak zon
der meer doorsneden, zoals op
drie plaatsen in de nieuwe rijks
weg door Walcheren. De
KNHS zal daar aandacht voor
vragen.
PW Voor routes: www.knhs.nl,
www.hippisch-toerisme.nl en
www.routebureauzeeland.nl
door Ondine van der Vleuten
Een paard heeft geen gas- en geen
rempedaal. Het staat nog maar
eens nadrukkelijk op de site van
de KNHS, de drijvende kracht ach
ter de landelijke actie Weet wat je doet als
je een paard ontmoet.
De praktijk leert dat automobilisten dat
niet weten. Ze gaan toeteren, lichtsignalen
geven, laten de motor eens even brullen
om paard en ruiter tot spoed te manen,
kortom: doen alles verkeerd. Want voor
hetzelfde geld springt een paard uit angst
op je auto. „Een paard is een vluchtdier.
Hij trapt, steigert of vlucht", verklaart re
gioconsulent Jack van Harn. „Een aantal ja
ren geleden reed er een meisje in de pol
der in Philippine toen haar paard zijwaarts
werd aangereden. Die auto reed over zijn
achterbenen. Dat paard is zwaargewond
bijna een kilometer doorgekrabbeld. Dat is
dat vluchtgedrag."
Wat je dan wel moet doen? „Snelheid min
deren, niet toeteren, de ruimte geven,
even geduld hebben tot er ruimte ontstaat.
Een automobilist mag er natuurlijk wel
vanuit gaan dat een paard dat op de weg
rijdt, verkeersmak is. Maar hij heeft niet de
training van een politiepaard, dat rustig
blijft als om hem heen vuurwerk ontploft
.en mensen schreeuwen." De KNHS wil
proberen gedaan te krijgen dat de omgang
met paarden onderdeel wordt van de
rij-opleiding van automobilisten en motor
rijders, zeker in de provincie.
In andere delen van het land is de actie
'Weet wat je doet als je een paard ont
moet' inmiddels aangeslagen, maar in Zee
land bleef de belangstelling wat achter. Me
de doordat er tot voor kort in een groot
deel van Zeeland nog geen regioconsulent
van de ruitersportfederatie was. Maar Van
Harn en collega Corné de Mooij gaan er
nu aan trekken. Zo zal de KNHS de actie
in mei nadrukkelijk onder de aandacht
brengen op het Domburgse paardenevene-
ment Horses by the sea en bij andere grote
blikvangers. Het is echter vooral de bedoe
ling dat manegehouders, ruiterverenigin-
gen en individuele ruiters zelf informatie
en actiemateriaal opvragen via de site van
de KNHS. Er zijn folders, affiches, spandoe
ken om op knooppunten van paardenver-
keer op te hangen, er is documentatiemate
riaal voor maneges, er zijn boekjes voor de
jeugd. Want niet alleen de weggebruikers,
maar ook de ruiters zelf moeten om weten
te gaan met de combinatie paard en ver
keer. „Vroeger kwamen paardenmensen
bijna altijd uit de agrarische sector", weet
Jack van Harn. „Ze wisten hoe ze zich in
het verkeer moesten gedragen. Die vanzelf
sprekendheid is verdwenen. Alles moet ge
leerd worden. Vandaar dat wij ons ook spe
cifiek op jonge rijders richten."
Ook in bredere zin verdient veiligheid de
aandacht. Voorop in dat verhaal staat de
cap. De Mooij„Die moet op, ook in de
manege. Voormalig internationaal kam
pioene dressuur Tineke Bartels loopt altijd
te roepen dat die cap op moet. En die éne
keer dat ze zelf op het paard stapt zonder
cap, valt Bartels. Ze loopt nu al maanden
met een brace omdat er een nekwervel ge
broken is."
Botbreuken zijn de meest voorkomende
blessures, vooral van enkel of pols. „Of dat
een paard met zijn voet op jouw poot gaat
staan", zegt De Mooij„Dat komt ook nog
al eens voor."
Wie een ruiterbewijs heeft, is verzekerd
voor schade die paard en ruiter veroorza
ken. „Maar als je mij vraagt wie er schuld
heeft als een automobilist onstuimig pas
seert en daardoor een paard op hol slaat...
dat kan nog wel eens nadelig uitpakken
voor de automobilist", zegt Van Harn.
Voor ruiters die zijn aangesloten bij de
KNHS wordt het halen van een ruiterbe
wijs sterk gestimuleerd. Ook het ruiterpas-
poort, menpaspoort en koetsiersbewijs ga
randeren dat de ruiter de noodzakelijke ba
siskennis heeft. „Elders in Nederland zie je
al steeds vaker dat beheerders van natuur
gebieden dat eisen."
Weggebruikers moeten er altijd rekening mee houden dat een paard een vluchtdier is, dat trapt, steigert of op hol slaat als
het schrikt. Toeteren en de motor laten brullen om het tot spoed te manen, is dan ook niet aan te raden.