Haute couture op het internet: Hero Perl met nieuwe smaak 24 Zaterdag 31 maart 2007 PZC door Rieke Veurink illustratie Ruud Willems Het kan natuurlijk gebeu ren: je koopt een dure bh van Marlies Dekkers in de winkel, en na een tijdje ben je er wel klaar mee. Dan kun je drie dingen doen: weg gooien, in de kast laten hangen in de waan dat je hem ooit nog eens aantrekt, of hem verkopen. Dat laatste deed [olanda Davids uit Veenendaal. Haar Dekkers-bh zet te ze op Marktplaats. Vraagprijs: 45 euro. Het kledingstuk was bin nen de kortste keren verkocht. En dat terwijl de koper het stuk niet van te voren had gezien, en wel van te voren moest betalen. „Zo werkt dat met Marktplaats", vertelt Davids. „Het prettige aan designkleding is, dat het altijd de zelfde maatvoering heeft. Als jij een bh van Marlies Dekkers in de winkel past, en hij zit goed, dan kun je gerust zonder te passen ko pen via het internet. Dat is anders dan bij de Hema, daar kan iets zo maar groter of kleiner uitvallen." De handel in haute couture op het internet bloeit als nooit tevoren. Marktplaats zag de verkoop in een halfjaar tijd anderhalf keer zo groot worden. Oscar Diele van Marktplaats/eBay: „Op dit mo ment staan er 470.000 kledingstuk ken online. En het neemt alleen maar toe." De reden is duidelijk: „Het kopen via internet groeit so wieso, en er is geen schaamte meer over tweedehands kleding. Er is gewoon heel veel vraag naar. Zeker naar designerkleding." Dat kan ex-model Margot Boekee uit Doorn beamen. Zij begon met de verkoop van haar 'catwalk-kle- ding' op Marktplaats. Dat liep zo goed, dat ze inmiddels haar eigen online-winkel is gestart. Daar ver koopt ze inmiddels alleen nog maar nieuwe dames merk- en de signerkleding. Via haar oude con necties kan ze bijzondere stukken inkopen, soms ook goedkoper dan een reguliere winkel. Zelfs modegoeroe Dyanne Beekman is helemaal en thousiast over de moge lijkheden van internet. Over een paar weken begint haar nieuwe modeprogramma. Daarin struint ze samen met gasten zol ders af op zoek naar kleding die ze op de site van Net-5 gaat verko pen. „Die kleding voorzie ik dan van een advies, zoals: haal de schoudervulling uit dit jasje, of maak de rok korter. De opbrengst Als u dit leest, staan er op Marktplaats.nl bijna een half miljoen kledingstukken te koop. Sommige stukken zijn gemaakt door echte couturiers. De handel in designkleding op het internet groeit als nooit tevoren. van de kleding gaat naar pink rib bon", vertelt Beekman. De doelgroep van designerkleding op het internet is ook veranderd. Niks armoedzaaiers of studenten. Boekee: „Mijn klanten zijn voor het grootste deel dames van tas sen de 35 en 60 jaar. Ze hebben ge meen dat ze van designerkleding houden. Iedereen die op afspraak langskomt in het atelier, krijgt ad vies op maat. En voor de drukke zakenvrouwen werk ik ook nog als personal shopper. Ik stel complete outfits samen, van schoenen tot en met accessoires. Ik maak er fo to's van en die verstuur ik per email." Laten we met het grote voordeel van kopen op het internet begin nen: het is goedkoop. Boekee: „Ik K00Pdoor Wouter Klootwijk Hero Perl is terug! Opwinding in bejaardenhuis en aan leunwoning. En bij verder iedereen van net voor de Tweede Wereldoorlog en van net er na. Fluister het opa in zijn oor, Hero Perl. Daar komen de verhalen. Herinne ringen aan zaterdagavonden. Het hoogtepunt, als je zo'n flesje kreeg. Iedereen had in zijn jeugd een Perl moment. Of een Perl plek. Geldermalsen. Nog altijd als mijn trein door het mooie staalge- construeerde station van Geldermalsen dendert, denk ik er aan. Zomer en fietsen. Van Rhenen naar Rotterdam. Gezin met kinderen. Mijn fiets heette Peerless. In de fietstas van mijn vader zat brood met omelet en voor ieder van ons een flesje dat we leeg dronken op een derde van de afstand. In Gel dermalsen. Even in de hemel. Maar is Hero Perl wel terug? In de huid van de forse petfles van 1,25 liter, nieuw in de supermarkt, staat het in reliëf, net onder de dop 'De Echte'. Noem het dichterlijke vrijheid of marketingliegen. Perl is van 1933 en was de eerste frisdrank die landelijk bekend en alom begeerd werd. Hero heeft zijn naamsbekendheid zelfs aan Perl te danken. Maar Perl was niet die 'grootste' frisdrank van Hero. Perl was wel meteen na de introductie en een inten sieve reclamecampagne een verpletterend succes in de tweede helft van de jaren dertig. Maar al in 1938 ging Hero ook andere smaken brouwen waarvan Cassis in korte tijd de populariteit van Perl oversteeg. Perl was wel beroemd, cassis werd stukken beter verkocht. En is gebleven. Cassis werd door concurrenten nagemaakt. Perl nooit en verdween in 1988 van de mark. Peter Zwaai, historicus en conservator van het Likeur- en Fris drankenmuseum in Hilvaren- Een flesie Drik is beek dook in 1994 in de archie" ten nesje priK is ven van Hero waar hij behalve geen hoogtepunt documenten ook echte flesjes Perl vond, volle, uit 1950, met de meer op zaterdag kroonkurk er op. Hij vroeg of hij er eentje mocht openen om er ■Kiifli Het was gemaakt naar recept uit jflKKgtf Zwitserland. Een koolzuurhou- f&KKmÊdend drankje met een voor de UMM 038 liter - woon hoog gehalte aan appel sap: 50 procent. 'Vloeibaar fruit', bedacht een tekstschrijver voor Hero. Er waren twee redenen om Perl te ontwikkelen. Nederland zat jaren achtereen met bergen doorgedraaide appels en het ging de conservenfabriek Hero niet al te best. Perl heeft Hero er weer bovenop geholpen en de naam, denkt Hero, leeft nog voort en is het waard om terug te komen. Maar nu iets wonderlijks. Vond de frisdrankhistoricus dertien jaar geleden een slok Perl uit 1950 nog een aangename erva ring, in de directieburelen van Hero in Breda kregen ze zopas de rillingen van de oude smaak. „We hadden het op proef op nieuw gemaakt volgens oorspronkelijk recept", zegt heer Van Cappellen, de baas van Hero Nederland. „Maar het smaakte af schrikwekkend. Het was wrang en bitter, eigenlijk een diepe teleurstelling." Hoe kan dat nou? In Geldermalsen, uit de fietstas van mijn va der, zo iets geweldigs, wat is er in die tussentijd gebeurd? Een flesje prik is geen hoogtepunt meer op zaterdag. En de smaak van frisdranken en drinkbare zuivel is veranderd. Naar steeds zoeter. De nieuwe Perl is ook zoeter dan de klassieke. Er zit nog maar 20 procent appelsap in, van appelconcentraat. Veel minder dan in de originele Perl. Aan suikers zit er ruim 8 pro cent in, maar het grote zoet komt van cyclaamzuur (waarom noemen we dat geen cyclaamzoet?) en sacharine. Of een smaak waar je een halve eeuw geleden gelukkig mee was, je jarenlang bij blijft is de vraag. Maar kan het, dan zal deze Perl je tegenvallen, opa. Frisdrankmuseumconser- |Of*f vator Peter Zwaai betwijfelt - of de nieuwe Perl een succes wordt. „Oudere mensen her kennen de oude smaak er niet in terug en jonge men sen zegt de naam Perl niks." Maar dit misschien wel: nieu we Perl ruikt en smaakt naar snoepjes en je kunt er indruk wekkende boeren van laten. Heel veel prik.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 24