Zimbabwe kreunt Gare d'Austerlitz v18 I Zaterdag 31 maart 2007 PZC Vanaf de Seinekade lijkt het een lief lijk stationnetje, dat prima zou pas sen in een stadje in een heuvelach tig landschap diep in de provincie. Gare d'Austerlitz is echter een van de zes grote stations van Parijs. Het is mijn favoriete vertrekplaats voor een reis naar Zuid- Frankrijk. Anders dan op de andere sta tions begint de reis hier in alle rust. Aan de binnenplaats aan de voorzijde van het sta tion zie je geen late passagiers sprinten voor hun trein. Niemand vecht er voor een taxi. Die staan rustig te wachten op binnendruppelende reizigers. Toch heeft het station ook zijn stoe re kant. Kijk maar eens goed, aan de rechterzijde van de stationshal. Daar boort zich een metroviaduct het sta tion in, van lijn vijf. Onder het station ligt een ingenieus gangenstelsel waar metrolijn tien en het voorstedelijk railnetwerk van RER C samenkomen. Jaarlijkse ver werkt het op het oog zo bescheiden station 25 miljoen treinreizigers. Toch is het station bovenal roman tisch. Dat begint al bij de naam, waar bij de (wind)richtingenstations Gare du Nord, Gare de l'Est en Gare de Lyon (waar, jawel, treinen naar het noorden, oosten en naar Lyon en ver der vertrekken) verbleken. Alleen Ga re Saint-Lazare, komt wat naam be treft in de buurt van Austerlitz, voor al in de Nederlandse vertaling, zoals W. F. Hermans die gebruikte: Sint-Lazarusstation. Bij het Oostenrijkse plaatsje Auster litz, dat nu in Tsjechië ligt, behaalde Napoleon in 1805 een van de meest briljan te overwinningen uit de krijgsgeschiede nis. Toen de Britten het vertrekstation van de hogesnelheidstrein tussen Londen en Parijs, de Eurostar, van Victoria wijzigden in Waterloo, waar Napoleon zijn beslissen de nederlaag leed, deed het gerucht de ron de dat Frankrijk de trein naar Austerlitz zou leiden. Dat gebeurde niet, want het zou zeker een half uur extra reistijd betekenen. Boven dien zijn Austerlitz en Saint-Lazare de eni ge Parijse stations die (nog) niet geschikt zijn voor hogesnelheidstreinen. TGV's die je in drie uur aan de Cöte d'Azur afzetten, zul je dus vergeefs zoeken. Op Austerlitz staan robuuste locomotie ven met klassieke wagons, die bereid zijn de passagier een dag lang te trakteren op de meest diverse Franse landschappen. Wat te denken van trein 3631, naar Cerbè- re, aan de Spaanse grens, vertrek om 9:53. Rond de lunch komt de trein aan in Limo- ges-Bénédictins, drie uur later in Toulou- se-Matabiau en via Carcassonne sta je 's avonds om acht uur aan de grens. Sommige treinen op Austerlitz dragen nog namen, zoals in vroeger tijden de Mistral tussen Parijs en Marseille of L'Etoile du Nord naar Amsterdam. Nu rijdt de Aqua- lys naar Orléans en de Joan Miró en de Francisco Goya arriveren na een nacht over de rails in Barcelona en Madrid. Nachttreinen. Die maken de romantiek op Austerlitz compleet. De TGV mag het oude station zijn vergeten, het is wel het knooppunt van het nachtnetwerk, 's Avonds laat stap je in de slaapwagon, en de volgende morgen sta je in de Alpen, aan de Middellandsezeekust of midden in het land van de Katharen. Austerlitz is voor mij een perfecte plaats om even aan de drukte van Parijs te ont snappen. Die ontsnappingsfunctie had het gebouw ruim een eeuw geleden ook al, zij het toen iets serieuzer. Bij het beleg van Pa rijs in 1870 tijdens de Frans-Duitse oorlog, deed het huidige stationsgebouw dienst als productieplaats van luchtballonnen. Om aan het beleg te ontsnappen. (zie ook www.parijsblog.nl) FRANKRIJK door Olivier van Beemen In zeven jaar is Zimbabwe van een redelijk welvarende staat veranderd in een land dat in een diepe economische crisis verkeert. Verantwoordelijk daarvoor is Robert Mugabe, ooit één van Afrika's meest bewonderde staatslieden en nu één van de meest verguisde presidenten. Recente ontwikkelingen lijken erop te wijzen dat er spoedig een einde komt aan het Mugabe-tijdperk. door Nona Eveleens Arrestaties door het re geringsleger in Zimbab we. foto GPD "W" k verdien dertigduizend Zimbab- I waanse dollars in de week. Mijn I vervoer van werk naar huis kost I tienduizend. Dat kan ik me niet JL veroorloven, ik moet tenslotte ook iets overhouden voor het schoolgeld voor mijn kinderen, eten kopen en de huur betalen. Ik ben nu gedwongen om da gelijks meer dan twintig kilometer te lo pen." Hope behoort tot de gelukkige Zim- babwanen - 20 procent van de bevolking - die een baan hebben. Hoe werklozen rond komen in het land waar de economie aan puin ligt, is haar een raadsel. „Met een baan lukt het nauwelijks. Ik moet soms genoegen nemen met één maal tijd per dag. Door de hoge inflatie, 1800 procent, stijgt alles razendsnel in prijs. De inkomens nemen echter niet toe." Hope is eind dertig en werkt bij een com mercieel bedrijf, waardoor ze zeven jaar ge leden behoorde tot de welgestelde midden klasse. Zimbabwe was één van de weinige landen in Afrika waar de bevolking niet al leen uit een rijke en arme groep bestond maar ook een grote middenklasse kende. Miljoenen van hen zijn naar het buiten land vertrokken. „Het begon met de verkoop van mijn au to, daarna de verhuizing naar een kleiner huis en van nieuwe kleren droom ik alleen nog maar. Ik wilde gewoon niet geloven dat de situatie zo slecht kon worden, an ders was ik zeker weggegaan. Nu is het te laat" De overheid maakt het tegenwoordig de bevolking nagenoeg onmogelijk het land te verlaten. Buurlanden doen hun uiterste best de grenzen potdicht te houden omdat ze al overspoeld zijn met Zimbabwaanse vluchtelingen. John Makumbe, docent aan de universiteit van Harare, heeft er nooit over gepeinsd weg te gaan. „Dit is een fascinerende tijd. Geweldig om mee te maken hoe een dicta tor als Robert Mugabe zichzelf langzaam maar zeker ten val brengt", merkt hij cy nisch op. Makumbe heeft veel contacten in het bui tenland, door zijn werk voor de Zimbab waanse afdeling van de internationale an ti-corruptie waakhond Transparency Inter national. Die hadden hem kunnen helpen om aan de onderdrukking te ontvluchten. „Als ik weg was gegaan, had u niet met mij willen spreken", merkt hij grinnikend op. „Dit is mijn land. Het is belangrijk dat er mensen in Zimbabwe zijn die de bevol king een stem kunnen en durven geven, zodat de buitenwereld weet wat er hier ge beurt." Ook zijn salaris is te karig om van rond te komen. Bovendien heeft hij nog een extra financiële last. Makumbe is een albino en heeft zonnebrandcrème met een hoge be schermingsfactor nodig, omdat de Afri-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 140