BUDGET OCl CASIO N SHOW ZEELAN D Nieuwe wet maakt langere werkdag mogelijk iHBiIilimiïfl] Op zoek naar een auto tot Kom dan naar de DONDERDAG 29T/M ZATERDAG 31 MAART A.S. PZC Zaterdag 31 maart 2007 13 LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl Irak Onze regering wordt doorlopend voor de keuze gesteld om iets te doen (te laten doen) of om iets na te laten. Het parlement heeft tot taak om te controleren of er een juiste keuze is gemaakt. Daartoe moet het zo volledig mogelijk door de regering worden geïnfor meerd (PZC, 24-03). Circa een jaar geleden vroeg de VS aan Nederland daadwerkelijk mee te doen aan de oorlog tegen Irak. Van*dit verzoek werd de Tweede Kamer niet in kennis gesteld. Dit was niet nodig, aldus premier Bal kenende omdat Nederland niet ac tief aan deze oorlog wilde mee doen. Doen en nalaten zijn in beginsel even belangrijk. Het is een kwestie van keuzes maken. Door het parle ment (u en ik dus) daarover niet te informeren heeft het kabinet aan de Tweede Kamer de mogelijk heid ontnomen om op dit besluit controle uit te oefenen. Dit is al een onvergeeflijke fout, maar als er ook nog duidelijke aanwijzingen zijn dat Nederland wel degelijk aan die oorlog heeft deelgenomen, dan moet dat worden onderzocht. Slim van de PvdA om dit punt (on derzoek) te laten vallen in ruil voor weet ik wat. Dat onderzoek komt er toch. De geest is uit de fles. J. Zomer Klein Vlaanderen 77 a, Middelburg Wegenvignet De Vlaamse minister van Mobili teit gebruikt voor het wegenvignet het volgende argument (PZC 28 maart): 'Jaarlijks rijden 4 miljoen buitenlandse automobilisten over onze wegen. Dat is veel als je het afzet tegen de 5 miljoen Belgische auto's'. Er worden dus op telpunten jaar lijks 4 miljoen buitenlandse auto's geteld. (Zijn de dubbeltellingen - dezelfde auto's die op verschillen de telpunten worden geregistreerd - daar wel uitgehaald?) Dat moet worden vergeleken met het jaarlijkse aantal Belgische auto mobilisten op die telpunten en niet met het aantal auto's dat er in België zijn. Deze auto's rijden immers dage lijks in België rond en zullen met zijn alle per jaar veel meer dan 5 miljoen keer de telpunten passe ren. Als het voorstel voor het vig net berust op bovenstaande drog reden van de minister, dan kan het maar beter direct worden inge trokken. Het lijkt wel een (slechte) Belgenmop. S. van der Zee Spanjaardstraat 46, Middelburg Natuur Dat een onderzoek naar draagvlak voor natuur, onder 800 deelne mers een krantenkop oplevert: „Bijna alle Zeeuwen vinden na tuur belangrijk", vind ik een aan fluiting voor wat werkelijk in deze provincie de mensen interesseert. Houd je 'n enquête onder de bij voorbeeld 30.000 werknemers van Dow Chemical dan lijkt het mij dat er andere prioriteiten gesteld worden, zoiets als: ja, de natuur is belangrijk mits.... Ik houd zelf van spontane natuur ontwikkeling in plaats van vele geldverslindende afgraaf en herin richtingnatuurprojecten. Wanneer je de natuur zelf haar gang laat gaan èn niet ontpoldert zal er spontaan bosvorming en ontwikkeling van diverse daaraan gerelateerde organismen plaatsvin den. Daarmee wordt dan tegemoet gekomen aan de wens van de meerderheid van de deelnemers aan 't Intomarkt onderzoek name lijk 58% wil meer bos, maar.... jam- mergenoeg is dit echt niet wat on der de meerderheid van alle Zeeuwen leeft. George Cafon Oud Vlissingen 28, Hoek 8 ierbrouwen In 'Bier moet in balans zijn'(PZC, 29-03) geeft Maarten van de Rakt een mooi verslag over bierbrou- wen. Eerst zou ik het zelf gebrou wen biertje ook écht willen noe men, zelfs als dit nog niet de ge wenste kwaliteit bezit. Dat dit al les kan voor een habbekrats en met een halve dag werk, kan de po tentiële brouwamateur misleiden. Uit ervaring adviseer ik 350 euro te investeren voor een 20-liter stan daarduitrusting, waarmee men meteen aan de slag kan. Ik waar schuw de beginner voor een te voorspoedig lidmaatschap van een bierbrouwersgilde. De kans voor andermans kar te worden gespan nen, is groter dan dat men zelf spoedig aan bierbrouwen toekomt. Beter kan men eerst vrijblijvend met iemand meebrouwen, zien of het bevalt, om daarna met de stan daarduitrusting van wal te steken. Daarna kan een betrouwbaar gilde zinvol zijn voor uitwisseling van ervaringen. Deze volgorde kan te leurstelling voorkomen. Geïnteres seerden zijn uitgenodigd het 'Ul ster Musketiersvat' te komen brou wen. Jan de Vaan Hattingalaan 2, Hulst Concert De Ruyter Wat er precies misging bij het schrijven van de recensie van Jos Verpoorten, weet ik niet (PZC, 26-03). Had hij te weinig tekstruimte? Had hij zijn dag niet? Kan gebeu ren, een uitglijder is het stuk wel. En wel om de volgende reden. Het is onbegrijpelijk dat het hoogte punt van het jubileumconcert, door de recensent overigens te recht 'het piece de resistance van de avond' betiteld, verder in het ge heel niet wordt besproken. De zeer veelzijdige musicus Joan Berk- hemer verdient meer. Het is te ver gelijken met een beschrijving van een diner waarbij aan het hoofdge recht wordt voorbijgegaan. Im mers, het concert stond in het te ken van zeeheld Michiel de Ruyter en daarom is aan de cantate 'De laatste zeeslag van de Ruyter' maanden gewerkt met medewer king van hoogleraar Marita Mathij- sen, die het libretto voor haar reke ning nam. Alle respect voor de dirigent van het Scheldeloodsenkoor; hij en zijn Bestevaeriaties worden wél uit voerig bejubeld. De recensent ech ter zou moeten weten dat voor de door hem geschreven compositie en uitvoering een bescheidener rol in het geheel is weggelegd, het voorgerecht zogezegd. N. Eckhardt Schoolstraat 18, Vrouwenpolder KEUZE UIT 50 DEALER INRUILAUTO'S MET ALLE ZEKERHEDEN GEEN AFLEVERINGSKOSTEN VOL JAAR APK INRUIL MOGELIJK FINANCIERING MET SPECIAAL BUDGETPLAh I ALTIJD DE LAAGSTE MAANDLAST 0 ALTIJD DE LAAGSTE RENTE TIJDENS DE SHOW SPECIALE PRIJZEN SHOW-ADRES NIJVERHEIDSTRAAT 30 's-HEER ARENDSKERKE (AUTO DE LAAT) BudgetShowTeam: Edwin 06-53642475 Jos 06-51309921 een occasion van Budget Auto Zeeland: ALTIJD VOORDELIG! Versoepeling regels moet positie van Nederland verbeteren. door Lianne Sleutjes den haag - De Arbeidstijdenwet (ATW) is vanaf morgen simpeler. Allerlei aparte regels voor bijvoor beeld overwerk worden afgeschaft. Het maximum aantal uren per werkdag gaat omhoog. Een sector die een CAO kent met afwijkende tijden, blijft die hou den tot de CAO afloopt of tot ui terlijk 1 april 2008. Dan geldt de nieuwe ATW echt voor alle secto ren. Het kabinet denkt met de nieuwe wet de concurrentiepositie van Nederland te verbeteren. Voor al de industrie waar vaak ploegen diensten worden gedraaid, is vol gens het kabinet gebaat bij soepel ere regels. War is de grootste verandering voor de werknemer? De baas kan eisen dat personeel 12 uur per dienst werkt, maximaal 60 uur per week. Per 4 weken mag echter gemiddeld 55 uur gewerkt worden, per 16 weken 48 uur. Dat is voortaan de enige norm. Volgens de oude arbeidstijdenwet was een werkdag hoogstens 10 uur, als dat in de CAO stond of overeen was gekomen met de on dernemingsraad. Anders lag het maximum op 9 uur. Worden de nachtdiensten ook lan ger? Ia. Een nachtdienst mag maximaal 10 uur beslaan, dat was 8 uur. Maximaal 5 keer per 2 weken en 22 keer per jaar mag een nachtdienst 12 uur duren. Een dienst geldt als nachtdienst zodra er 1 werkuur tus sen 00.00 en 06.00 uur valt. Na een werkdag mag een werknemer aaneengesloten 11 uur niet werken Kan een werknemer eisen dat hij op zondag niet werkt? Ia. Op zondag hoeft hij alleen te werken als hij er mee heeft inge stemd. Het dient om werk te gaan dat ook op zondag nodig is: zoals politie of in de industrie waar een machine niet mag stilstaan. Dan nog heeft een werknemer recht op minimaal 13 vrije zondagen per jaar. Afwijken is mogelijk maar pas na overleg met de onderne mingsraad of via de CAO. Hoe zit het met de rusttijden na en tijdens het werk? Na een werkdag mag een werkne mer aaneengesloten it uur niet werken. Na een werkweek bestaat er verplicht 36 uur rust. Ook tijdens het werk is er recht op pauze. Die moet een half uur du ren als iemand langer dan 5,5 uur werkt, of 2 keer een kwartier. Ie mand die langer werkt dan tien uur moet zeker 45 minuten pauze ren. Als een nachtdienst voor 02.00 uur eindigt, mag daarna 11 uur niet gewerkt worden. Stopt die na 02.00 uur, dan is de verplichte rust 14 uur. Zijn er nog uitzonderingen op de re gels? Natuurlijk. De belangrijkste is dat de arbeidstijden en rustnormen van overdag niet gelden voor men sen die meer dan drie keer het mi nimumloon verdienen (42.900 eu ro). Achterliggende gedachte is dat dit meestal leidinggevenden zijn of mondige mensen die zelf in vloed kunnen uitoefenen op hun werkrooster. Verder mag een keer per 2 weken tot maximaal 14 uur worden door gewerkt als dat echt nodig is. Om werkzaamheden over te dragen mag de werktijd met 15 minuten worden verlengd. Voor priester of dominee gelden de regels voor zon- dagsarbeid niet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13