BUDGET OCl
CASIO
N
SHOW ZEELAN
D
Nieuwe wet maakt langere werkdag mogelijk
iHBiIilimiïfl]
Op zoek naar een auto tot
Kom dan naar de
DONDERDAG 29T/M ZATERDAG 31 MAART
A.S.
PZC Zaterdag 31 maart 2007 13
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
Irak
Onze regering wordt doorlopend
voor de keuze gesteld om iets te
doen (te laten doen) of om iets na
te laten. Het parlement heeft tot
taak om te controleren of er een
juiste keuze is gemaakt. Daartoe
moet het zo volledig mogelijk
door de regering worden geïnfor
meerd (PZC, 24-03).
Circa een jaar geleden vroeg de VS
aan Nederland daadwerkelijk mee
te doen aan de oorlog tegen Irak.
Van*dit verzoek werd de Tweede
Kamer niet in kennis gesteld. Dit
was niet nodig, aldus premier Bal
kenende omdat Nederland niet ac
tief aan deze oorlog wilde mee
doen.
Doen en nalaten zijn in beginsel
even belangrijk. Het is een kwestie
van keuzes maken. Door het parle
ment (u en ik dus) daarover niet
te informeren heeft het kabinet
aan de Tweede Kamer de mogelijk
heid ontnomen om op dit besluit
controle uit te oefenen. Dit is al
een onvergeeflijke fout, maar als er
ook nog duidelijke aanwijzingen
zijn dat Nederland wel degelijk
aan die oorlog heeft deelgenomen,
dan moet dat worden onderzocht.
Slim van de PvdA om dit punt (on
derzoek) te laten vallen in ruil
voor weet ik wat. Dat onderzoek
komt er toch. De geest is uit de
fles.
J. Zomer
Klein Vlaanderen 77 a, Middelburg
Wegenvignet
De Vlaamse minister van Mobili
teit gebruikt voor het wegenvignet
het volgende argument (PZC 28
maart): 'Jaarlijks rijden 4 miljoen
buitenlandse automobilisten over
onze wegen. Dat is veel als je het
afzet tegen de 5 miljoen Belgische
auto's'.
Er worden dus op telpunten jaar
lijks 4 miljoen buitenlandse auto's
geteld. (Zijn de dubbeltellingen -
dezelfde auto's die op verschillen
de telpunten worden geregistreerd
- daar wel uitgehaald?)
Dat moet worden vergeleken met
het jaarlijkse aantal Belgische auto
mobilisten op die telpunten en
niet met het aantal auto's dat er in
België zijn.
Deze auto's rijden immers dage
lijks in België rond en zullen met
zijn alle per jaar veel meer dan 5
miljoen keer de telpunten passe
ren. Als het voorstel voor het vig
net berust op bovenstaande drog
reden van de minister, dan kan
het maar beter direct worden inge
trokken. Het lijkt wel een (slechte)
Belgenmop.
S. van der Zee
Spanjaardstraat 46, Middelburg
Natuur
Dat een onderzoek naar draagvlak
voor natuur, onder 800 deelne
mers een krantenkop oplevert:
„Bijna alle Zeeuwen vinden na
tuur belangrijk", vind ik een aan
fluiting voor wat werkelijk in deze
provincie de mensen interesseert.
Houd je 'n enquête onder de bij
voorbeeld 30.000 werknemers van
Dow Chemical dan lijkt het mij
dat er andere prioriteiten gesteld
worden, zoiets als: ja, de natuur is
belangrijk mits....
Ik houd zelf van spontane natuur
ontwikkeling in plaats van vele
geldverslindende afgraaf en herin
richtingnatuurprojecten.
Wanneer je de natuur zelf haar
gang laat gaan èn niet ontpoldert
zal er spontaan bosvorming en
ontwikkeling van diverse daaraan
gerelateerde organismen plaatsvin
den. Daarmee wordt dan tegemoet
gekomen aan de wens van de
meerderheid van de deelnemers
aan 't Intomarkt onderzoek name
lijk 58% wil meer bos, maar.... jam-
mergenoeg is dit echt niet wat on
der de meerderheid van alle
Zeeuwen leeft.
George Cafon
Oud Vlissingen 28, Hoek
8 ierbrouwen
In 'Bier moet in balans zijn'(PZC,
29-03) geeft Maarten van de Rakt
een mooi verslag over bierbrou-
wen. Eerst zou ik het zelf gebrou
wen biertje ook écht willen noe
men, zelfs als dit nog niet de ge
wenste kwaliteit bezit. Dat dit al
les kan voor een habbekrats en
met een halve dag werk, kan de po
tentiële brouwamateur misleiden.
Uit ervaring adviseer ik 350 euro
te investeren voor een 20-liter stan
daarduitrusting, waarmee men
meteen aan de slag kan. Ik waar
schuw de beginner voor een te
voorspoedig lidmaatschap van een
bierbrouwersgilde. De kans voor
andermans kar te worden gespan
nen, is groter dan dat men zelf
spoedig aan bierbrouwen toekomt.
Beter kan men eerst vrijblijvend
met iemand meebrouwen, zien of
het bevalt, om daarna met de stan
daarduitrusting van wal te steken.
Daarna kan een betrouwbaar gilde
zinvol zijn voor uitwisseling van
ervaringen. Deze volgorde kan te
leurstelling voorkomen. Geïnteres
seerden zijn uitgenodigd het 'Ul
ster Musketiersvat' te komen brou
wen.
Jan de Vaan
Hattingalaan 2, Hulst
Concert De Ruyter
Wat er precies misging bij het
schrijven van de recensie van Jos
Verpoorten, weet ik niet (PZC,
26-03).
Had hij te weinig tekstruimte?
Had hij zijn dag niet? Kan gebeu
ren, een uitglijder is het stuk wel.
En wel om de volgende reden. Het
is onbegrijpelijk dat het hoogte
punt van het jubileumconcert,
door de recensent overigens te
recht 'het piece de resistance van
de avond' betiteld, verder in het ge
heel niet wordt besproken. De
zeer veelzijdige musicus Joan Berk-
hemer verdient meer. Het is te ver
gelijken met een beschrijving van
een diner waarbij aan het hoofdge
recht wordt voorbijgegaan. Im
mers, het concert stond in het te
ken van zeeheld Michiel de Ruyter
en daarom is aan de cantate 'De
laatste zeeslag van de Ruyter'
maanden gewerkt met medewer
king van hoogleraar Marita Mathij-
sen, die het libretto voor haar reke
ning nam.
Alle respect voor de dirigent van
het Scheldeloodsenkoor; hij en
zijn Bestevaeriaties worden wél uit
voerig bejubeld. De recensent ech
ter zou moeten weten dat voor de
door hem geschreven compositie
en uitvoering een bescheidener rol
in het geheel is weggelegd, het
voorgerecht zogezegd.
N. Eckhardt
Schoolstraat 18, Vrouwenpolder
KEUZE UIT 50 DEALER INRUILAUTO'S MET ALLE ZEKERHEDEN
GEEN AFLEVERINGSKOSTEN
VOL JAAR APK
INRUIL MOGELIJK
FINANCIERING MET SPECIAAL BUDGETPLAh
I ALTIJD DE LAAGSTE MAANDLAST
0 ALTIJD DE LAAGSTE RENTE
TIJDENS DE SHOW SPECIALE PRIJZEN
SHOW-ADRES
NIJVERHEIDSTRAAT 30 's-HEER ARENDSKERKE (AUTO DE LAAT)
BudgetShowTeam: Edwin 06-53642475 Jos 06-51309921
een occasion van Budget Auto Zeeland: ALTIJD VOORDELIG!
Versoepeling regels
moet positie van
Nederland verbeteren.
door Lianne Sleutjes
den haag - De Arbeidstijdenwet
(ATW) is vanaf morgen simpeler.
Allerlei aparte regels voor bijvoor
beeld overwerk worden afgeschaft.
Het maximum aantal uren per
werkdag gaat omhoog.
Een sector die een CAO kent met
afwijkende tijden, blijft die hou
den tot de CAO afloopt of tot ui
terlijk 1 april 2008. Dan geldt de
nieuwe ATW echt voor alle secto
ren. Het kabinet denkt met de
nieuwe wet de concurrentiepositie
van Nederland te verbeteren. Voor
al de industrie waar vaak ploegen
diensten worden gedraaid, is vol
gens het kabinet gebaat bij soepel
ere regels.
War is de grootste verandering voor
de werknemer?
De baas kan eisen dat personeel 12
uur per dienst werkt, maximaal 60
uur per week. Per 4 weken mag
echter gemiddeld 55 uur gewerkt
worden, per 16 weken 48 uur. Dat
is voortaan de enige norm.
Volgens de oude arbeidstijdenwet
was een werkdag hoogstens 10
uur, als dat in de CAO stond of
overeen was gekomen met de on
dernemingsraad. Anders lag het
maximum op 9 uur.
Worden de nachtdiensten ook lan
ger?
Ia. Een nachtdienst mag maximaal
10 uur beslaan, dat was 8 uur.
Maximaal 5 keer per 2 weken en 22
keer per jaar mag een nachtdienst
12 uur duren. Een dienst geldt als
nachtdienst zodra er 1 werkuur tus
sen 00.00 en 06.00 uur valt.
Na een werkdag mag een
werknemer aaneengesloten
11 uur niet werken
Kan een werknemer eisen dat hij op
zondag niet werkt?
Ia. Op zondag hoeft hij alleen te
werken als hij er mee heeft inge
stemd. Het dient om werk te gaan
dat ook op zondag nodig is: zoals
politie of in de industrie waar een
machine niet mag stilstaan. Dan
nog heeft een werknemer recht op
minimaal 13 vrije zondagen per
jaar. Afwijken is mogelijk maar
pas na overleg met de onderne
mingsraad of via de CAO.
Hoe zit het met de rusttijden na en
tijdens het werk?
Na een werkdag mag een werkne
mer aaneengesloten it uur niet
werken. Na een werkweek bestaat
er verplicht 36 uur rust.
Ook tijdens het werk is er recht op
pauze. Die moet een half uur du
ren als iemand langer dan 5,5 uur
werkt, of 2 keer een kwartier. Ie
mand die langer werkt dan tien
uur moet zeker 45 minuten pauze
ren.
Als een nachtdienst voor 02.00
uur eindigt, mag daarna 11 uur
niet gewerkt worden. Stopt die na
02.00 uur, dan is de verplichte rust
14 uur.
Zijn er nog uitzonderingen op de re
gels?
Natuurlijk. De belangrijkste is dat
de arbeidstijden en rustnormen
van overdag niet gelden voor men
sen die meer dan drie keer het mi
nimumloon verdienen (42.900 eu
ro). Achterliggende gedachte is dat
dit meestal leidinggevenden zijn
of mondige mensen die zelf in
vloed kunnen uitoefenen op hun
werkrooster.
Verder mag een keer per 2 weken
tot maximaal 14 uur worden door
gewerkt als dat echt nodig is. Om
werkzaamheden over te dragen
mag de werktijd met 15 minuten
worden verlengd. Voor priester of
dominee gelden de regels voor zon-
dagsarbeid niet.